P
Maskintok skrev:
Nä men bör inte frågan vara värd att diskutera? för om man nu jobbar där, chefen tycker att bauhaus "avtal" skall följas och de anställda begår lagbrott... Då bör ju ändå facken ha haft lite koll på detta, eller är det helt godkänt att man riskerar att bryta emot lagen trots att man bara gör sitt jobb?
Om nu någon skulle få för sig att testa någon av de rättigheter som tråden har kommit fram till finns så är det väl närmast självklart att kassapersonalen tillkallar sin närmaste chef vid problem?

P
P pmd skrev:
Om nu någon skulle få för sig att testa någon av de rättigheter som tråden har kommit fram till finns så är det väl närmast självklart att kassapersonalen tillkallar sin närmaste chef vid problem?
kanske kanske inte...

P
Maskintok skrev:
jaha... Bara en idiot är klok nog att handla någon annanstans? ;):rofl:
Njae, om man passerar en sån skylt så får man ett inferno. ;)

• Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
P
P pmd skrev:
Njae, om man passerar en sån skylt så får man ett inferno. ;)
Jaså ja jag kan inte italienska... Så...

P
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Nej. Inte i praktiken. Det är bara att säga att man tydligen misstog sig. Fel kan alla göra och det kommer inte upp till varken falsk angivelse, eller tillvitelse. (BrB 15 kap. 6§ resp. 7§).
Om det inte ger problem för den som falskeligen anklagar någon för ett brott så borde det vara det.
Nej, i byggvaruhandelns drive-in knappast en "hon". Det är fö bara ett brott i Sverige med en övervikt kvinnliga gärningsmän (nåja, "gärningsperson" dådå) och det är småbedrägerier. Annars manlig övervikt, eller kraftig övervikt.
Ja, övervikt är något som drabbar män i högre grad än kvinnor. ;)
Men att man "glömt visa en vara i kassan" är prövat många gånger, och det är ett långtifrån bombsäkert sätt att slippa undan ansvar. Tvärtom. Försöka duger dock...
Flera personer har hävdat i den här tråden att om man fortfarande befinner sig på byggvaruhusets område ("innanför bommen") så kan man inte anhållas för stöld. Jag tolkar det som att man inte har genomfört sin betalning och är alltså inte redo för avfärd.

P
C civilingenjören skrev:
En rimlig tolkning är att ByggVaruhuset förbinder sig att möjliggöra utpassage med fordonet om fordonsföraren möjliggör kontroll att det inte finns skrymmande byggvaror i fordonet.
Det enda som fastighetsägaren (eller den som disponerar marken) har rätt att göra är att avhysa den som befinner sig på fastigheten utan ägarens (el. motsv.) tillstånd. Om den som befinner sig där utan tillstånd inte avlägsnar sig frivilligt får markägaren inte använda våld för avhysning utan måste kalla på polis för att få bort den som inte ska vara där.

lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Nej, det är inte alls samma situation. Det är avhandlat i detalj (mycket) tidigare i tråden.

Besiktningspersonalen skulle t ex inte slås av tanken att hålla kvar dig om de inte fick rycka i bältena. Eller ringa polis... Om du inte låter dem titta så ok då, då får du väl åka hem utan besiktning.

Men det är inte den situationen vi diskuterar här.
Sorry har försökt läsa allt i denna tråd och kunde inte minnas att just detta varit uppe förut. Inte perfekt och det skrev jag ju oxå. Råkade bara slå mig när jag läste denna tråden nyligen hemkommen från besiktning.

Maskintok skrev:
för att komma tillbaka till ämnet..

någon som har bra koll på varför man sätter upp denna regel och detta lite mysko "avtal" för att sedan hoppas på att personalen skall ha befogenhet för detta?

har ens facket godkänt att deras medlemmar kan bli inblandade i rättssak för att de gjort sina uppgifter enligt arbetsgivaren...?
Just varför är nog inte så mycket en juridisk fråga, utan handlar mer om att man gör vad man kan, eller vad man tror att man kan, främst i avskräckande syfte. Till skillnad från bankernas låtsasåtgärder mot penningtvätt, som oftast bara krånglar till det för gemene man, är kombinationen av denna sorts skyltning/regel och kameraövervakning rätt så effektiv, i alla fall enligt en av de lokala kedjorna. Medan du krånglar med personal 1 så kan personal 2 snabbt titta igenom videomaterialet, se att du antagligen inte tagit något och släppa iväg dig. Då är du nöjd med att har stått på dig och de är nöjda med att du tror det. :D

• Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Nej inte alls.
person nummer har gått jättebra genom åren...
senaste gången var i maj.
När jag lämnade av dottern på skolan.
polis stod och hade kontroll.
sa lugnt.
Ja jag glömde plånboken hemma.
Men det bör gå ändå..
Jajemän sa polisen adress och personnummer så löser vi det.. (y)

Sist jag blev stoppad av polisen (säkert 5-6 år sedan) sa dom inget om körkortet så jag frågade om dom inte ville se det.
"Nej, vi slog upp regnumret i datorn och plockade fram ägarens körkortsbild och vi ser att det är du. Körkort kan ju folk förfalska, så vi litar mer på datorn"
Fick jag till svar.

• Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
engs
Maskintok skrev:
Vad ska de göra exakt?

polisen ankommer på plats..
sen då?

De får inte anta att du är efterlyst utan måste fastställa vem du är.
Du är inte skyldig till att uppvisa legitimation för polisen.. Och så länge de pratar med dig och du med dem så kan de inte tillämpa våld eller lagen om. allmän ordning.. ej heller då utöva en flygande husrannsakan på plats..
De måste då begära en sådan från åklagare..
När eller om den kommer så har de befogenhet... om den inte kommer så får de inte hålla dig kvar på platsen då det inte finns något konkret att agera efter..

Skulle du legitimera dig, och säga.
Nej anledning till att jag inte öppnar är för att jag har den rätten och att jag har barn som sover i bilen.. Så kommer polisen garanterat att backa... Bara orden jag har den rätten... visar att man kan lagen och då avstår de från att försöka sig på något...
Jag tror du saknar ett moment innan polisen kommer, +3h efter man ringt dem.
Dvs då den som obstruerar blivit lynchad av resterande kunder som bara vill betala och köra hem för att bygga på altanen istället för att lyssna på nån paragrafryttare och personalen tjafsa. ;)

På lokala Bauhaus får man öppna bagaget redan vid infarten. Trodde det var för att de haft folk som säger ”men det där hade jag med mig in”. Men det kanske istället är för att filtrera ut den kategori som vägrar öppna bagaget redan där.

• Älska
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
engs engs skrev:
På lokala Bauhaus får man öppna bagaget redan vid infarten. Trodde det var för att de haft folk som säger ”men det där hade jag med mig in”. Men det kanske istället är för att filtrera ut den kategori som vägrar öppna bagaget redan där.
Så gör man här också. Jag har löst det genom att öppna när jag kör in och vägra när jag ska ut. ;)

• Haha
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
P
engs engs skrev:
Jag tror du saknar ett moment innan polisen kommer, +3h efter man ringt dem.
Dvs då den som obstruerar blivit lynchad av resterande kunder som bara vill betala och köra hem för att bygga på altanen istället för att lyssna på nån paragrafryttare och personalen tjafsa. ;)

Nu är och var det inte sånt vi diskuterade.. alls..

B
[
P pmd skrev:
Det enda som fastighetsägaren (eller den som disponerar marken) har rätt att göra är att avhysa den som befinner sig på fastigheten utan ägarens (el. motsv.) tillstånd. Om den som befinner sig där utan tillstånd inte avlägsnar sig frivilligt får markägaren inte använda våld för avhysning utan måste kalla på polis för att få bort den som inte ska vara där.
Ett tillägg här, rätt säker på att butiker räknas som "allmän yta" (eller vad det kallas) så kleti och pleti har rätt att vara där. Dock kom det en lag rätt nyligt som ger en affärsinnehavare rätt att neka problem-personer tillträde.

engs engs skrev:
Detta tror jag att jag skrivit om förut och frågan då är om detta att kräva redan vid infart kan hävda att ett sådant avtal då är ingått tydligt och inte bara en skylt man kan missa.

P
Det avgörande är om ett sånt avtal är giltigt. Det går inte att avtala bort vad som helst.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.