lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Här: "Däremot är Stockholms län det tredje största efter Norrbotten och Västerbotten."

Eller var det att jag satte likhetstecken mellan "same" och "röstberättigade i sametingsvalet"? Ja, det gjorde jag, och jag skäms knappt ens. ;)
Du ser. Det är varmt idag…:rofl:

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Detta är tråden för 1% rättshaverister som kan "lagen" och drömmer om att göra livet jävligt för resten av befolkningen.

De dyker även upp i allemansrättstrådar och gränsträdtrådar.

För de mesta gör de liten skada då de för sina teoretiska övningar på forum mm.
Ibland vill de flexa sina lagmuskler och då dyker de upp på årstämmor i bostadsrättsföreningar och diverse sammfälligheter och vill ställa allt till "rätta" utan att ta på sig någon styrelsepost eller nåt annat officiellt ansvar.

Fy fan.

/ATW
får exakt samma känsla…

När man läst den här tråden så förstår man varför det finns kardborreskor i vuxenstorlekar…

• Gilla
norrbottenssnickaren
  • Laddar…
P
H Holmspel skrev:
När man läst den här tråden så förstår man varför det finns kardborreskor i vuxenstorlekar…
Jo men visst vilken storlek behöver du? ;)

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
T
Nissens Nissens skrev:
Dina poliskompisar borde stängas av från sitt jobb per omgående eftersom de verkar vara inkompetenta.

De får inte göra husrannsakan i en bil om de inte letar efter ett föremål som är kopplat till ett brott som har fängelse på straffskalan, alternativt om en person i den aktuella bilen är gripen för ett brott.

Länk:
[länk]
Roligt att du skriver så säkert i vilka fall en bil får genomsökas av polis efter att ha läst ett inlägg på en juridiksida. Det finns mängder av anledningar till att polisen får göra husrannsakan i ett fordon. Många fler än de du anger.

Nissens
T Ejmelie skrev:
Roligt att du skriver så säkert i vilka fall en bil får genomsökas av polis efter att ha läst ett inlägg på en juridiksida. Det finns mängder av anledningar till att polisen får göra husrannsakan i ett fordon. Många fler än de du anger.
Då tycker jag att du skall ange källa på det. En juristfirma väger bra mycket tyngre än en kommentar på ett byggforum. :)

T
Nissens Nissens skrev:
Då tycker jag att du skall ange källa på det. En juristfirma väger bra mycket tyngre än en kommentar på ett byggforum. :)
Källa är lagboken. Det du nämner i ditt svar är mer eller mindre bestämmelserna från EN paragraf. Det finns många fler paragrafer som styr husrannsakningar.

Du kan börja med att läsa
RB 28:1
RB 28:2
RB 28:2a
RB 28:3
PL 20a

Det är några exempel. Så, det finns lite fler anledningar än de du angav.

T
Nissens Nissens skrev:
….En juristfirma väger bra mycket tyngre än en kommentar på ett byggforum. :)
Sen kanske du ska ta till dig av din egen kommentar ;)

• Haha
Jetkokos
  • Laddar…
P
B Bakis skrev:
Principen är densamma.. en mindre begåvad som inte lyssnar eller stretar emot polis blir därmed mer misstänkt.
Samma sak när du vägrar öppna bakluckan.
När käbblet når den nivå då du är enligt lagen tillräckligt misstänkt då gör polisen ett ingripande vare sig du vill eller inte då det är deras jobb och plikt att ingripa vid misstanke och dom är tvingade enligt lagen att göra så.
Så bråka på tills du hamnar på fel sida av misstänkt skalan..
Att inte göra vad polisen säger till dig kan kallas ohörsamhet mot ordningsmakt och är ett brott i sig.
Så när du ej gör vad dom säger åt dig så begår du ett brott och dom kan gripa och åtala dig.
Behöver dom dra ut dig ur bilen lr tvinga ner dig på marken efter du inte kommit ut ur bilen lr lagt dig när dom beordrat dig då gör du gör du dig skylldig till nästa brott som blir motstånd eller våldsamt motstånd om du försöker slingra dig villket i sin tur lätt leder vidare till våld mot tjänsteman..
Rätten tror på polisen och du blir dömd och du har fått på huvet punkt slut
Du fantiserar rätt friskt måste jag säga.
Om jag som vanlig simpel medborgare blir stoppad av polis, väljer att inte låta polisman titta i mitt bagage av någon anledning så kommer de inte dra ut mig ur min bil och sparka mig i ansiktet eller strypa mig med ett knä i ryggen.

Om polisman ber mig blåsa och titta i ögonen och jag är fullt nykter så är saken helt klar därifrån. Misstänker polisman något annat ja då får de be snällt. Beter de sig som dig så kan de ju glömma att man samarbetar.

Har varit utsatt för en sådan polis som försökte spela tuff, men han fick vad han tålde av sin 20 år äldre kollega för att han var ett svin som bara ljög och försökte skrämma mig pga en oväsentlig olycka.
Han skulle dra in mitt körkort helt och hållet och han skulle gå genom hela bilen och han skulle det ena och andra.
Han blev ännu mer aggressiv när jag förklarade för honom att jag inte blir av med körkortet överhuvudtaget och att han har ingen anledning att titta i min bil. Och hans gode kollega skrattade rakt ut åt svinet när jag förklarade att jag redan löst problemet innan de kom på plats.

Ja jag råkade köra ner en skylt som vägverket satt upp bara nån timme innan så det var ren dumhet. Men i med jag kände chefen som bodde 200 meter ifrån så ringde jag dit honom och det var beställt iordningställning innan polisen var där.

Så en polisman kommer aldrig under några omständigheter (om du inte är våldsam, onykter eller något annat olämpligt) dra dig ut ur din bil.

Vi bor för fan inte i våldsmonopolet usa. Och ja civila har rättigheter mot dumheter.
Du däremot borde älska korruption så du kan ju flytta antingen till usa eller ryssland så mår du.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
P
T Ejmelie skrev:
Källa är lagboken. Det du nämner i ditt svar är mer eller mindre bestämmelserna från EN paragraf. Det finns många fler paragrafer som styr husrannsakningar.

PL 20a

En polisman måste följa PL, kan aldrig följa RB. RB kan däremot en åklagare kolla på för att se om man finner mandat till en husrannsakan, dock så är det sällsynt att åklagare sätter sig och läser äldre domslut om detta då tid ej finnes..

Men polis i tjänst och fält måste följa lagen som den är skriven... Och tolkar man den utanför skriften så förfaller befogenheten.

P
T Ejmelie skrev:

PL 20a

Tycker du att texten i referensen till en juristfirma som Nissen skrev i inlägg #481 avviker markant från det du räknade upp?
På vilket sätt?
Gummiparagrafen 20 a § i polislagen är möjligen det som Nissens har missat.

T
Maskintok skrev:
En polisman måste följa PL, kan aldrig följa RB. RB kan däremot en åklagare kolla på för att se om man finner mandat till en husrannsakan, dock så är det sällsynt att åklagare sätter sig och läser äldre domslut om detta då tid ej finnes..

Men polis i tjänst och fält måste följa lagen som den är skriven... Och tolkar man den utanför skriften så förfaller befogenheten.

Där har du missförstått det hela. Polisen använder både RB och PL. En åklagare fattar bara beslut där han eller hon är FU-ledare. På fältet är nästan alltid polisen fu-ledare tills det överlämnats till åklagare. PL och RB står inte emot varandra, tvärtom så kompletterar de varandra.

T
P pmd skrev:
Tycker du att texten i referensen till en juristfirma som Nissen skrev i inlägg #481 avviker markant från det du räknade upp?
På vilket sätt?
Gummiparagrafen 20 a § i polislagen är möjligen det som Nissens har missat.
Absolut inte. Och det var inte det jag skrev heller. Utan han har bara angett en del av de anledningar när polisen får göra husrannsakan i ett fordon. Men svaret han skrev tydde på att det BARA var under de förutsättningarna.

P
T Ejmelie skrev:
Där har du missförstått det hela. Polisen använder både RB och PL. En åklagare fattar bara beslut där han eller hon är FU-ledare. På fältet är nästan alltid polisen fu-ledare tills det överlämnats till åklagare. PL och RB står inte emot varandra, tvärtom så kompletterar de varandra.
Nej inte alls.
En FU ledare är aldrig i fältet, det är stationsbefäl eller utredare för viss avdelning.
polisman i fält frågar oftast över befogenhet.
I de fall där åklagare är FU så har de koll på befogenheterna.. Men sällan åklagare är FU för vanliga insatser...

oavsett så skall polisen hålla sig till PL.
Och de har inget mandat alls för att utföra en husrannsakan som de vill...

P
T Ejmelie skrev:
ordningspolisen dit fält polisen räknas stöder sig inte på RB, det vore nästan omöjligt.
Däremot utredande polis kan göra detta.
Men föga troligt.
Däremot åklagare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.