110 736 läst ·
727 svar
111k läst
727 svar
Måste jag låta Bauhaus och Hornbach titta i min bil?
jaha ja...P pmd skrev:
Tur man har snälla lantsortspoliser då..
För det är minst 10 gånger jag kört utan kortet på mig.. Och hamnat i kontroll..
P pmd skrev:
Ja jag e tillbaka och ja krav på medföra körkort finns enligt paragrafer och sådant populärt.. men i många fall går det att föra en mogen diskution som löser problemet. mina tidigare inlägg handlade om barnslig jävlighet som att vägra bara för att jävlas och då risken för en motreaktion ökar.. varför bråka med killarna på Husbygg som inte gjort dig nått illa när du riskerar en taskig reaktion för att du vill testa dina rättigheter..Maskintok skrev:
Samma med polisen, dom försöker sätta åt parasiterna och det kan ibland vara oss till lite extra besvär i vardagen men folk tar detta personligt och kastar skit på dom som försöker låsa in dessa som vill råna stjäla från dig och din familj eller sälja heorin till dina barn..
Dags att ta på vuxenbyxorna?
B Bakis skrev:Ja jag e tillbaka och ja krav på medföra körkort finns enligt paragrafer och sådant populärt.. men i många fall går det at föra en mogen diskution som löser problemet. mina tidigare inlägg handlade om barnslig jävlighet som att vägra bara för att jävlas och då risken för en motreaktion ökar.. varför bråka med killarna på Husbygg som inte gjort did nått illa när du riskerar en taskig reaktion för att du vill testa dina rättigheter..
Samma med polisen, dom försöker sätta åt parasiterna och det kan ibland vara oss till lite extra besvär i vardagen men folk tar detta personligt och kastar skit på dom som försöker låsa in dessa som vill råna stjäla från dig och din familj eller sälja heorin till dina barn..
Dags att ta på vuxenbyxorna?
Detta är det som gäller...iallafall enligt dessa..
Måste jag ha med körkortet när jag kör bil? - Trafik och körkort - Lawline
https://lawline.se/answers/maste-jag-ha-med-korkortet-nar-jag-kor-bil
Maskintok skrev:
Precis.
Och om dom inte kan identifiera dig så kan dom inte heller skriva ut böter.
För att skriva ut böter måste dom kunna identifiera dig och har dom identifierat dig så vet dom också att du har körkort och tillbaka på ruta ett inga böter.
likväl lag på att medföra körkortA Argastesnickaren skrev:
för att komma tillbaka till ämnet..
någon som har bra koll på varför man sätter upp denna regel och detta lite mysko "avtal" för att sedan hoppas på att personalen skall ha befogenhet för detta?
har ens facket godkänt att deras medlemmar kan bli inblandade i rättssak för att de gjort sina uppgifter enligt arbetsgivaren...?
någon som har bra koll på varför man sätter upp denna regel och detta lite mysko "avtal" för att sedan hoppas på att personalen skall ha befogenhet för detta?
har ens facket godkänt att deras medlemmar kan bli inblandade i rättssak för att de gjort sina uppgifter enligt arbetsgivaren...?
Fast att uppge adress och personnummer är inte att identifiera sig. Det finns inget i de uppgifterna som säger att det faktiskt är din adress och ditt personnummer.Maskintok skrev:
Vem brukar säga det? Man bör kanske inte räkna med att det går bra (förutom om man inte har hunnit få sitt nyutfärdade körkort än) eftersom lagen är ganska tydlig.Mikael_L skrev:
Tillägg: Inlägg #590 hänvisar till en annan paragraf i körkortslagen så det bör gå att göra som du föreslår, men om man har glömt körkortet hemma så har man nog ingen annan legitimation med sig (det gäller nog för de flesta, åtminstone). Identifiering med andra medel ska också gå bra, men det kanske är lite chansartat. Jag tar nog med mig körkortet i fortsättningen också.
Redigerat:
Det som är oklart i lagen är om det kanske fortfarande inte är OK, bara att man inte kan få straff, om man legitimerar sig på annat vis.P pmd skrev:Vem brukar säga det? Man bör kanske inte räkna med att det går bra (förutom om man inte har hunnit få sitt nyutfärdade körkort än) eftersom lagen är ganska tydlig.
Tillägg: Inlägg #590 hänvisar till en annan paragraf i körkortslagen så det bör gå att göra som du föreslår, men om man har glömt körkortet hemma så har man nog ingen annan legitimation med sig (det gäller nog för de flesta, åtminstone). Identifiering med andra medel ska också gå bra, men det kanske är lite chansartat. Jag tar nog med mig körkortet i fortsättningen också.
Men jag tolkar det ändå som att det är OK anledningar som listas upp i de tre punkterna.
9kap, 2§ 2 stycket punkt 3
https://lagen.nu/1998:488#K9P2S1