Mikael_L
Det brukar dock sägas att det räcker med att kunna legitimera sig, dvs valfri godkänd legitimation eller pass.

Nu är väl detta dock OT, ja t.o.m lite mer OT än vi varit de senaste sidorna ...

• Gilla
1
  • Laddar…
P
P pmd skrev:
Då har du råkat för snälla och vänliga poliser (eller lata ;)).
Enligt körkortslagen ska den som framför ett fordon ha med sig sitt körkort och visa upp det för en polis på begäran.
jaha ja... (y)
Tur man har snälla lantsortspoliser då..
För det är minst 10 gånger jag kört utan kortet på mig.. Och hamnat i kontroll..

B
P pmd skrev:
Då har du råkat för snälla och vänliga poliser (eller lata ;)).
Enligt körkortslagen ska den som framför ett fordon ha med sig sitt körkort och visa upp det för en polis på begäran.
Maskintok skrev:
Nej inte alls.
person nummer har gått jättebra genom åren...
senaste gången var i maj.
När jag lämnade av dottern på skolan.
polis stod och hade kontroll.
sa lugnt.
Ja jag glömde plånboken hemma.
Men det bör gå ändå..
Jajemän sa polisen adress och personnummer så löser vi det.. (y)
Ja jag e tillbaka och ja krav på medföra körkort finns enligt paragrafer och sådant populärt.. men i många fall går det att föra en mogen diskution som löser problemet. mina tidigare inlägg handlade om barnslig jävlighet som att vägra bara för att jävlas och då risken för en motreaktion ökar.. varför bråka med killarna på Husbygg som inte gjort dig nått illa när du riskerar en taskig reaktion för att du vill testa dina rättigheter..
Samma med polisen, dom försöker sätta åt parasiterna och det kan ibland vara oss till lite extra besvär i vardagen men folk tar detta personligt och kastar skit på dom som försöker låsa in dessa som vill råna stjäla från dig och din familj eller sälja heorin till dina barn..
Dags att ta på vuxenbyxorna?

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
P
B Bakis skrev:
Ja jag e tillbaka och ja krav på medföra körkort finns enligt paragrafer och sådant populärt.. men i många fall går det at föra en mogen diskution som löser problemet. mina tidigare inlägg handlade om barnslig jävlighet som att vägra bara för att jävlas och då risken för en motreaktion ökar.. varför bråka med killarna på Husbygg som inte gjort did nått illa när du riskerar en taskig reaktion för att du vill testa dina rättigheter..
Samma med polisen, dom försöker sätta åt parasiterna och det kan ibland vara oss till lite extra besvär i vardagen men folk tar detta personligt och kastar skit på dom som försöker låsa in dessa som vill råna stjäla från dig och din familj eller sälja heorin till dina barn..
Dags att ta på vuxenbyxorna?

Detta är det som gäller...iallafall enligt dessa..
Måste jag ha med körkortet när jag kör bil? - Trafik och körkort - Lawline
https://lawline.se/answers/maste-jag-ha-med-korkortet-nar-jag-kor-bil

P
B Bakis skrev:
[länk]
som skrivet.. kan du identifiera dig på annat sätt så ger det inga böter.. vad gjorde jag?
uppgav adress och personnummer.
:cool: när polisen då slog på mitt personnummer så såg de väl att jag hade behörighet..

Maskintok skrev:
som skrivet.. kan du identifiera dig på annat sätt så ger det inga böter.. vad gjorde jag?
:cool: när polisen då slog på mitt personnummer så såg de väl att jag hade behörighet..

Precis.
Och om dom inte kan identifiera dig så kan dom inte heller skriva ut böter.
För att skriva ut böter måste dom kunna identifiera dig och har dom identifierat dig så vet dom också att du har körkort och tillbaka på ruta ett inga böter.

• Gilla
1
  • Laddar…
B
A Argastesnickaren skrev:
Precis.
Och om dom inte kan identifiera dig så kan dom inte heller skriva ut böter.
För att skriva ut böter måste dom kunna identifiera dig och har dom identifierat dig så vet dom också att du har körkort och tillbaka på ruta ett inga böter.
likväl lag på att medföra körkort

P
B Bakis skrev:
likväl lag på att medföra körkort
Du får nog börja läsa paragraferna och tilllägen... ;) du får inga böter om du kan identifiera dig på annat sätt...

• Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
P
för att komma tillbaka till ämnet..

någon som har bra koll på varför man sätter upp denna regel och detta lite mysko "avtal" för att sedan hoppas på att personalen skall ha befogenhet för detta?

har ens facket godkänt att deras medlemmar kan bli inblandade i rättssak för att de gjort sina uppgifter enligt arbetsgivaren...?

Maskintok skrev:
Fast att uppge adress och personnummer är inte att identifiera sig. Det finns inget i de uppgifterna som säger att det faktiskt är din adress och ditt personnummer.

P
tveksamt tveksamt skrev:
Fast att uppge adress och personnummer är inte att identifiera sig. Det finns inget i de uppgifterna som säger att det faktiskt är din adress och ditt personnummer.
om de nu inte ser körkortet på sin dataskärm.. Som de haft..

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det brukar dock sägas att det räcker med att kunna legitimera sig, dvs valfri godkänd legitimation eller pass.
Vem brukar säga det? Man bör kanske inte räkna med att det går bra (förutom om man inte har hunnit få sitt nyutfärdade körkort än) eftersom lagen är ganska tydlig.

Tillägg: Inlägg #590 hänvisar till en annan paragraf i körkortslagen så det bör gå att göra som du föreslår, men om man har glömt körkortet hemma så har man nog ingen annan legitimation med sig (det gäller nog för de flesta, åtminstone). Identifiering med andra medel ska också gå bra, men det kanske är lite chansartat. Jag tar nog med mig körkortet i fortsättningen också.

Redigerat:
P
B Bakis skrev:
varför bråka med killarna på Husbygg som inte gjort dig nått illa när du riskerar en taskig reaktion för att du vill testa dina rättigheter..
Den här tråden handlar inte om att testa sina rättigheter. Det framgår av första sidan i tråden.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
P pmd skrev:
Vem brukar säga det? Man bör kanske inte räkna med att det går bra (förutom om man inte har hunnit få sitt nyutfärdade körkort än) eftersom lagen är ganska tydlig.

Tillägg: Inlägg #590 hänvisar till en annan paragraf i körkortslagen så det bör gå att göra som du föreslår, men om man har glömt körkortet hemma så har man nog ingen annan legitimation med sig (det gäller nog för de flesta, åtminstone). Identifiering med andra medel ska också gå bra, men det kanske är lite chansartat. Jag tar nog med mig körkortet i fortsättningen också.
Det som är oklart i lagen är om det kanske fortfarande inte är OK, bara att man inte kan få straff, om man legitimerar sig på annat vis.
Men jag tolkar det ändå som att det är OK anledningar som listas upp i de tre punkterna.

9kap, 2§ 2 stycket punkt 3
https://lagen.nu/1998:488#K9P2S1

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.