110 736 läst ·
727 svar
111k läst
727 svar
Måste jag låta Bauhaus och Hornbach titta i min bil?
Vad nu alla skriver/säger/tänker/tror så har Bakis i alla fall en poäng, och en del rätt.
Många poliser, kanske de flesta, låter sig inte stoppas av några tankar om medborgarnas rättigheter, vill de klämma åt någon så gör de det.
Det innebär inte att det generellt är någon vilda västern, men det betyder att triggar man aktuell polisman så händer det.
T.ex. att ifrågasätta eller verka lite kaxig är saker som triggar många.
Och hur gör man det då, jo man misstänker något, så kan polismannen sen agera.
Att misstänka narkotikapåverkan är en klassiker. Det är ju absolut tillräckligt flummigt, polismannen kan anse att personen betedde sig märkligt och flackade med ögonen.
Så fort man klistrat på misstanken på personen så öppnar sig en hel värld av underbara möjligheter. Det är fasthållande, visitation, det är att ta med personen för urinprov, blodprov och topsning.
Mycket effektivt för att stuka bråkiga och sturska personer.
Och ni kan vara säkra på att detta sker, dagligen, japp.
Däremot tror jag risken att det händer på Bauhaus eller Byggmax brädgård är väldigt liten. Jag tror att risken att polisen öht orkar ta sig dit är väldigt liten, och skulle det ske vill de nog inte skita ner sig i onödan med det problem som de tycker är handlaren och kundens.
Men visst, skulle man som kund/bilägare vara väldigt provocerande kanske det kan hända.
Ja det är vad jag tror.
Många poliser, kanske de flesta, låter sig inte stoppas av några tankar om medborgarnas rättigheter, vill de klämma åt någon så gör de det.
Det innebär inte att det generellt är någon vilda västern, men det betyder att triggar man aktuell polisman så händer det.
Att misstänka narkotikapåverkan är en klassiker. Det är ju absolut tillräckligt flummigt, polismannen kan anse att personen betedde sig märkligt och flackade med ögonen.
Så fort man klistrat på misstanken på personen så öppnar sig en hel värld av underbara möjligheter. Det är fasthållande, visitation, det är att ta med personen för urinprov, blodprov och topsning.
Däremot tror jag risken att det händer på Bauhaus eller Byggmax brädgård är väldigt liten. Jag tror att risken att polisen öht orkar ta sig dit är väldigt liten, och skulle det ske vill de nog inte skita ner sig i onödan med det problem som de tycker är handlaren och kundens.
Men visst, skulle man som kund/bilägare vara väldigt provocerande kanske det kan hända.
Ja det är vad jag tror.
Enda anledningen till att vissa poliser agerar på detta sätt är för att folk som blivit utsatta inte anmäler och kräver sin rätt...Mikael_L skrev:
Vad nu alla skriver/säger/tänker/tror så har Bakis i alla fall en poäng, och en del rätt.
Ja det är vad jag tror.
poliser som utövar brott skall ställas inför rätta och avsked med omedelbar verkan.
För det är enda sättet att komma till bukt med en dålig kåranda och dålig poliskår.
polisen ska inte hålla på med gråzons fjant de ska upprätta lag och ordning.. Med lagboken som stöd inte utnyttja den för egen vinning..
Du får det att låta lätt.Maskintok skrev:
I praktiken är det nästan omöjligt att komma åt. Då måste själva poliskåren ändra sig själv - inifrån. Jag tror att utvecklingen idag är åt motsatt håll, pga det hårda trycket från brottsligheten som är svår att komma åt.
I slutänden kommer i så fall alltfler oskyldiga råka illa ut av poliser.
Majoriteten av sådana här övergrepp från poliser sker är nog främst i våra utanförskapsområden, vilken då tyvärr inte stärker polisens popularitet. Men samtidigt klämmer nog polisen åt fler personer av det rätta slaget, än att de missar och går på oskyldiga.
Det innebär inte att det är bra, eller ursäktar övergrepp. Men en viss förklaring och förståelse.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 232 inlägg
Ja, det är så klassiskt att det blivit lite stopp för det...Mikael_L skrev:
Men i det här fallet så är det enklare. Det är bara för personalen att säga att de såg dig stoppa varor i skuffen och försöka köra ut. Då är alla rekvisit uppfyllda.
Ja, förutom att du faktiskt måste ut då för att stölden skall vara fullbordad.
Du har säkert rätt i de allra flesta fall. I dagens läge så skriker ungdomarna ut sin frustration att detta missbrukas kopiöst ofta ÄVEN om man inte är dömd för brott sedan tidigare.lars_stefan_axelsson skrev:
Japp. Men notera att det står under "Särskilda befogenheter till husrannsakan och liknande åtgärder":
20 a § En polisman får genomsöka ett fordon eller en båt i den utsträckning det behövs för att söka efter vapen eller andra farliga föremål som är ägnade att användas vid brott mot liv eller hälsa, om det med hänsyn till omständigheterna kan antas att ett sådant föremål kan påträffas och förklaras förverkat enligt 36 kap. 3 § brottsbalken. Lag (2019:37).
Det skall alltså "med hänsyn till omständigheterna" finnas skäl. Sådana kan vara att man fått rapport om att sådant har setts, och att man i bilen finner sådana som tidigare varit dömda för liknande brottslighet, osv.
Det blir nog svårt att få till i en bygghandel...
Detta gäller självklart mest i utsatta områden. Men min son har berättat om vänner som råkat ut för detta även i området där vi bor som inte ses som särkilt utsatt. Hur vanligt detta är kan jag inte säga.
Efter polismordet i Göteborg kunde man läsa i media hur bilar stoppades i parti och minut samtidigt som folk trycktes upp mot väggar medan bilen genomsöktes.
Om det var med hänsyn till omständigheterna eller om alla helt enkelt var kända kriminella går det bara att gissa sig till.
Min gissning är att man utnyttjar denna lag idag. Men gissningsvis väldigt sällan på Bauhaus.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 232 inlägg
Och det är ju ändå den situationen som diskuteras. Att det sedan görs andra bedömningar i andra situationer, det är en stor, aktuell, och ett hiskeligt härke till fråga. Jag väljer att inte ens försöka gre i det här och nu...Krille-72 skrev:
nejdå inte alls..Mikael_L skrev:
Du får det att låta lätt.
I praktiken är det nästan omöjligt att komma åt. Då måste själva poliskåren ändra sig själv - inifrån. Jag tror att utvecklingen idag är åt motsatt håll, pga det hårda trycket från brottsligheten som är svår att komma åt.
I slutänden kommer i så fall alltfler oskyldiga råka illa ut av poliser.
Majoriteten av sådana här övergrepp från poliser sker är nog främst i våra utanförskapsområden, vilken då tyvärr inte stärker polisens popularitet. Men samtidigt klämmer nog polisen åt fler personer av det rätta slaget, än att de missar och går på oskyldiga.
Det innebär inte att det är bra, eller ursäktar övergrepp. Men en viss förklaring och förståelse.
Jag menar inte att det är lätt men det är den vägen vi måste vandra för att få till en poliskår som inte aktivt klampar ner på den enskilde individens rättigheter..
För vi har ju rättigheter och det ska de respektera. att polisen har ett tufft jobb i våra förorter mm är beklagligt men det får aldrig drabba vanligt folk..
har man dessa poliser som "antar" saker så blir det fel... helt fel..
De ska agera efter fakta och vad som sker inte anta saker... därför blir personer skjutna och dödade av polis i helt fel situation... De antog...
lagen ska aldrig kunna sträcka sig efter antaganden utan bara efter ren och skär verklighet.
Är ingen som vinner på detta.lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, det är så klassiskt att det blivit lite stopp för det...
Men i det här fallet så är det enklare. Det är bara för personalen att säga att de såg dig stoppa varor i skuffen och försöka köra ut. Då är alla rekvisit uppfyllda.
Ja, förutom att du faktiskt måste ut då för att stölden skall vara fullbordad.
varken att vägra eller att sitta i bilen och vänta ut polisen heller...
Men att sätta upp skylt om att personal skulle ha rätt att rota runt i bilen det är helt fel och skulle aldrig ha fått tillåtelse att få ha en sådan tro...
...och varför skulle man vara det? Bakis pratade om att bli utsläpad ur bilen. Det är ett scenario som är så tramsigt att det inte är värt att diskutera.Mikael_L skrev:
Kan man inte hävda sin rätt lugnt och sansat så får man väl skylla sig själv.
dumt att ge efter åt polis som vill testa dig..MathiasS skrev:
Då ber man ju om problem...även om de inte har rätt att göra vad som helst då heller..
Och där håller jag med dig. Jag har för mig att jag t.o.m skrev det också ...MathiasS skrev:
satt i poliskontroll för flera år sedan.
polisman kom fram och skulle ha körkortet..
hans kollega gick runt och lyste in i bilen..
Jag sa åt konstapeln, du jag skulle inte göra det där om jag var du...
Säg inte åt mig vad jag ska göra sa polisen med hög röst..
hann inte ens reagera så flög min sovande hund upp och började spotta på fönstret emot polismannen... både jag och hans kollega skrattade... Men så fick vi se att polisen dragit vapen... Då trodde jag det värsta.. Men då gick hans kollega dit och sög tag i honom... sa några väl valda ord och kollegan som dragit vapen fick sätta sig i patrull bilen.. polisen kom tillbaka och bad om ursäkt för vad som nyss skett..
Det är en bra polis.. För hans kollega hade inte agerat korrekt och det visste de om båda 2...så klart att de blir uppjagade och med all rätt men de måste följa lagen oavsett..
Annars har vi ingen rättssäkerhet inom rättsstaten.
polisman kom fram och skulle ha körkortet..
hans kollega gick runt och lyste in i bilen..
Jag sa åt konstapeln, du jag skulle inte göra det där om jag var du...
Säg inte åt mig vad jag ska göra sa polisen med hög röst..
hann inte ens reagera så flög min sovande hund upp och började spotta på fönstret emot polismannen... både jag och hans kollega skrattade... Men så fick vi se att polisen dragit vapen... Då trodde jag det värsta.. Men då gick hans kollega dit och sög tag i honom... sa några väl valda ord och kollegan som dragit vapen fick sätta sig i patrull bilen.. polisen kom tillbaka och bad om ursäkt för vad som nyss skett..
Det är en bra polis.. För hans kollega hade inte agerat korrekt och det visste de om båda 2...så klart att de blir uppjagade och med all rätt men de måste följa lagen oavsett..
Annars har vi ingen rättssäkerhet inom rättsstaten.
Du har helt rätt. Komplicerat är det.lars_stefan_axelsson skrev:
Jag brukade roa mig förr med att kolla på ”Tunnelbanan”. Intunnelbanan får man ju inte vara berusad. Oftast sker ingripanden som är högst motiverade antagligen också för att det filmas och ska sändas. Men så kommer ett ingripande så man nästan blir tokig framför TV:en. Någon påstås vara för berusad för att befinna sig på plattformen. Personen svarar emot då hen inte alls anser sig för berusad. Som TV tittare så ser det verkligen ut som personen dessutom har rätt. Ser inte ens salongsberusad ut och försöker hävda sin rätt.
Rätt som det är sitter personen fast mellan 2 vakter på väg mot visitation.
Detta sänds alltså på TV. Då kan man faktiskt fundera på hur det ser ut ibland när TV teamet inte är närvarande.
Man har alltså då agerat på "antagande" och inte ren fakta genom att be om alkotest.. Med orden att utan test så kommer du inte få stanna kvar här...Krille-72 skrev:
Du har helt rätt. Komplicerat är det.
Jag brukade roa mig förr med att kolla på ”Tunnelbanan”. Intunnelbanan får man ju inte vara berusad. Oftast sker ingripanden som är högst motiverade antagligen också för att det filmas och ska sändas. Men så kommer ett ingripande så man nästan blir tokig framför TV:en. Någon påstås vara för berusad för att befinna sig på plattformen. Personen svarar emot då hen inte alls anser sig för berusad. Som TV tittare så ser det verkligen ut som personen dessutom har rätt. Ser inte ens salongsberusad ut och försöker hävda sin rätt.
Rätt som det är sitter personen fast mellan 2 vakter på väg mot visitation.
Detta sänds alltså på TV. Då kan man faktiskt fundera på hur det ser ut ibland när TV teamet inte är närvarande.
utan man tar till våld direkt?
Skulle aldrig få varken sändas eller utövas..
men det är klart bra om det filmas.. kan användas som bevis.. speciellt emot vakter som tror sig ha befogenheter....
Kan nämna tre gånger jag ordtjafsat med polisen till den grad att de blitt högröda i ansiktet och skrikit och gormat. Vid två tillfällen var jag lugn och det tredje aningen förbannad då jag inte hade varken blodsocker eller sömn att hantera det korrekt. Vid trede tillfället var jag dessutom aningen spydig ....
Vid inget av tillfällena använde polisen våld mot mig.
Vid alla tillfällen släppte polisen mig.
Och kan säga att jag inte ens kan räkna antalet gånger jag blitt stoppad av polisen mellan år 2000 och 2005
Sportbil och streetraceing scenen i Sthlm på den tiden.
Så länge man är lugn och trevlig så blir det en "Ajabaja gör inte så här igen, men vi släpper dig för denna gång" (Troligen för att de inte orkar med allt pappersarbete för att sätta dit nån som är trevlig och visar förståelse för att de ibland har ett skitjobb)
Vid inget av tillfällena använde polisen våld mot mig.
Vid alla tillfällen släppte polisen mig.
Och kan säga att jag inte ens kan räkna antalet gånger jag blitt stoppad av polisen mellan år 2000 och 2005
Sportbil och streetraceing scenen i Sthlm på den tiden.
Så länge man är lugn och trevlig så blir det en "Ajabaja gör inte så här igen, men vi släpper dig för denna gång" (Troligen för att de inte orkar med allt pappersarbete för att sätta dit nån som är trevlig och visar förståelse för att de ibland har ett skitjobb)