Fairlane
M MrDizzy skrev:
Kan nämna tre gånger jag ordtjafsat med polisen till den grad att de blitt högröda i ansiktet och skrikit och gormat. Vid två tillfällen var jag lugn och det tredje aningen förbannad då jag inte hade varken blodsocker eller sömn att hantera det korrekt. Vid trede tillfället var jag dessutom aningen spydig ....

Vid inget av tillfällena använde polisen våld mot mig.
Vid alla tillfällen släppte polisen mig.

Och kan säga att jag inte ens kan räkna antalet gånger jag blitt stoppad av polisen mellan år 2000 och 2005
Sportbil och streetraceing scenen i Sthlm på den tiden.
Så länge man är lugn och trevlig så blir det en "Ajabaja gör inte så här igen, men vi släpper dig för denna gång" (Troligen för att de inte orkar med allt pappersarbete för att sätta dit nån som är trevlig och visar förståelse för att de ibland har ett skitjobb)
Äsch du har säkert bara glömt vad som egentligen hände. Du blev säkert inplockat på stationen och misshandlad ordentligt och fick sitta där i 3-4 dagar. Troligen var det så traumatiskt så du glömt allt. Så måste det rimligen vara, annars stämmer ju inte Bakis påståenden. ;)

• Haha
  • Älska
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
P
Fairlane Fairlane skrev:
Äsch du har säkert bara glömt vad som egentligen hände. Du blev säkert inplockat på stationen och misshandlad ordentligt och fick sitta där i 3-4 dagar. Troligen var det så traumatiskt så du glömt allt. Så måste det rimligen vara, annars stämmer ju inte Bakis påståenden. ;)
Bakis har sett rambo first blood och sedan trott att detta var scenen i cellen som var verkligheten... ;)

• Haha
Fairlane
  • Laddar…
Hur i h.lvete orkar man dra igång en tråd för en sån här skitsak?
Är det jobbigt att de vill titta, åk nån annanstans.

• Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
P
L lat skrev:
Och orkar man inte med tråden så varför läser och svarar man då? ;)

• Gilla
FredrikR och 3 till
  • Laddar…
L lat skrev:
Ja alltså, det är väl sant om de mesta trådarna i juridikdelen? ;)

Så varför skulle den här vara annorlunda?

Detta är tråden för 1% rättshaverister som kan "lagen" och drömmer om att göra livet jävligt för resten av befolkningen.

De dyker även upp i allemansrättstrådar och gränsträdtrådar.

För de mesta gör de liten skada då de för sina teoretiska övningar på forum mm.
Ibland vill de flexa sina lagmuskler och då dyker de upp på årstämmor i bostadsrättsföreningar och diverse sammfälligheter och vill ställa allt till "rätta" utan att ta på sig någon styrelsepost eller nåt annat officiellt ansvar.

Fy fan.

/ATW

• Gilla
LaT och 1 till
  • Laddar…
P
A ArneTW skrev:
Detta är tråden för 1% rättshaverister som kan "lagen" och drömmer om att göra livet jävligt för resten av befolkningen.

De dyker även upp i allemansrättstrådar och gränsträdtrådar.

För de mesta gör de liten skada då de för sina teoretiska övningar på forum mm.
Ibland vill de flexa sina lagmuskler och då dyker de upp på årstämmor i bostadsrättsföreningar och diverse sammfälligheter och vill ställa allt till "rätta" utan att ta på sig någon styrelsepost eller nåt annat officiellt ansvar.

Fy fan.

/ATW
Och du tillhör? gnällbältet? ;)

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
P
Maskintok skrev:
Du är inte skyldig till att uppvisa legitimation för polisen..
Man är skyldig att visa upp sitt körkort för en polis när man framför ett fordon. Jag tror att det innebär att man måste visa upp sitt körkort på begäran av en polis om man sitter vid ratten och har motorn igång. Däremot inte om man sitter vid ratten utan att motorn går.

P
P pmd skrev:
Man är skyldig att visa upp sitt körkort för en polis när man framför ett fordon. Jag tror att det innebär att man måste visa upp sitt körkort på begäran av en polis om man sitter vid ratten och har motorn igång. Däremot inte om man sitter vid ratten utan att motorn går.
Nej inte alls.
person nummer har gått jättebra genom åren...
senaste gången var i maj.
När jag lämnade av dottern på skolan.
polis stod och hade kontroll.
sa lugnt.
Ja jag glömde plånboken hemma.
Men det bör gå ändå..
Jajemän sa polisen adress och personnummer så löser vi det.. (y)

Redigerat av moderator:
P
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Det är bara för personalen att säga att de såg dig stoppa varor i skuffen och försöka köra ut. Då är alla rekvisit uppfyllda.
Det kan bli besvärligt för personalen om den säger så men faktiskt inte såg något sådant. Åtminstone om inget stöldgods påträffas i skuffen.
Ja, förutom att du faktiskt måste ut då för att stölden skall vara fullbordad.
Den kloke tjuven kommer förstås plötsligt på att han (knappast en hon, va?) glömde att visa upp en vara i kassan.

Redigerat:
P
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, det är så klassiskt att det blivit lite stopp för det...

Men i det här fallet så är det enklare. Det är bara för personalen att säga att de såg dig stoppa varor i skuffen och försöka köra ut. Då är alla rekvisit uppfyllda.

Ja, förutom att du faktiskt måste ut då för att stölden skall vara fullbordad.
Hur ska det bli i rätten isåfall?
Om man uppgett att man sett detta till polisen.. både försvaret och åklagaren kommer ställa frågor om detta... mened för en arbetsgivares skull... Som inte ens har befogenhet om detta med rannsakan... nä aldrig...

P
Maskintok skrev:
Det är en bra polis.. För hans kollega hade inte agerat korrekt och det visste de om båda 2...så klart att de blir uppjagade och med all rätt men de måste följa lagen oavsett..
Polisskolan kanske borde göra lite psykologiska lämplighetstester på polisaspiranterna …?

P
P pmd skrev:
Polisskolan kanske borde göra lite psykologiska lämplighetstester på polisaspiranterna …?
gör de inte redan det?
åtminstone trodde jag att polishögskolan gjorde det... måste nog läsa på om det.
Tack då hade jag en stund att göra (y)

P
L lat skrev:
Hur orkar man kommentera utan att ens ha läst första inlägget?

• Gilla
crappyusrname och 4 till
  • Laddar…
P
Maskintok skrev:
Nej inte alls.
person nummer har gått jättebra genom åren...
senaste gången var i maj.
När jag lämnade av dottern på skolan.
polis stod och hade kontroll.
sa lugnt.
Ja jag glömde plånboken hemma.
Men det bör gå ändå..
Jajemän sa polisen adress och personnummer så löser vi det.. (y)
Då har du råkat för snälla och vänliga poliser (eller lata ;)).
Enligt körkortslagen ska den som framför ett fordon ha med sig sitt körkort och visa upp det för en polis på begäran.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.