Vi har precis flyttat till ett hus med sluttande tomt. Timmerstockarna börjar ruttna och frågan är om man kan ta bort dem utan att allt rasar? Vad skulle ni ha gjort?
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 636 inlägg
Det där är inte bara timmerstockar, det är el/telefonstolpar. Förmodligen impregnerade med kreosot som gör att träet ruttnar betydligt långsammare. Tyvärr är kreosot cancerframkallande och stolparna räknas som Farligt Avfall när ni tar bort dem.
Stolparna bör ersättas med något om ni vill ha kvar terasseringen, exempelvis stödmurar i samma läge. Mindre L-stöd är ett alternativ.
Stolparna bör ersättas med något om ni vill ha kvar terasseringen, exempelvis stödmurar i samma läge. Mindre L-stöd är ett alternativ.
Tusen tack för svar. Oj det blir en dyr historia och ett stort projekt. Hade hoppats på ett enklare alternativ än at gräva ner L-stöds murar..SågspånPappspikEternit skrev:
Det där är inte bara timmerstockar, det är el/telefonstolpar. Förmodligen impregnerade med kreosot som gör att träet ruttnar betydligt långsammare. Tyvärr är kreosot cancerframkallande och stolparna räknas som Farligt Avfall när ni tar bort dem.
Stolparna bör ersättas med något om ni vill ha kvar terasseringen, exempelvis stödmurar i samma läge. Mindre L-stöd är ett alternativ.
Tänkte samma sak. Marken kan ha satt sig såpass med tiden. Men några rabatter blir det ju inte tal om.H heimlaga skrev:
Ett enkelt fix är att ersätta de med vinkeljärn och tryckta reglar. Har så själv och de håller bra efter fem år sådär. Relativt billigt, enkelt och hållbart, alltså.
Är du inte så nogräknade, brinner kreosotimpregnerat virke mycket bra.
Det ser ut som att fordon körs på den översta nivån. Om det stämmer så lär någon form av stödmur behövas. Med bara en slänt är risken stor att material rasar ned av sin egen tyngd plus fordonens.
Att byta till byggtimmer är ett alternativ. Men de kostar från 130 kr per meter, så upp mot 10.000 i bara material kan det kosta.
Att byta till byggtimmer är ett alternativ. Men de kostar från 130 kr per meter, så upp mot 10.000 i bara material kan det kosta.
Ja vi parkerar bilarna där så det behövs någon form av mur eller stopp så att det inte rasar. Huset byggdes -91 så det mesta har nog satt sig. Men funderar på om det kanske räcker med att ha kvar stockarna högst upp.. och ta bort de vid huset och nere vid gräsmattan. Ja nu spånar jag bara..
Nej man skall inte elda kreosotimpregnerat. Inte bildäck heller. Den sortens rök som kommer av sådant skall ingen andas in. Den är mycket cancerframkallande..... och det här kommer från en vedeldare som smider i kokseldad ässja. Det finns vissa saker som man bara inte skall elda.
Beroende på traktens geologi kan det finnas stenblock att fås gratis fån något bygge där de vill bli av med dem. Här i trakten är det vanligt att gräva ned en rad sådana som släntstabilisering. Det blir en liten slänt ovanför stenarna men de hjälper till och stöttar.
Beroende på traktens geologi kan det finnas stenblock att fås gratis fån något bygge där de vill bli av med dem. Här i trakten är det vanligt att gräva ned en rad sådana som släntstabilisering. Det blir en liten slänt ovanför stenarna men de hjälper till och stöttar.
Moderator
· Stockholm
· 57 817 inlägg
En liten anekdot.H heimlaga skrev:
Banvaktarna eldade uttjänta slipers i sina vedspisar. Det var en löneförmån de hade så de slapp hugga ved för uppvärmning och matlagning. Precis som i TS fall har det ruttnande virket lakat ut det mesta av kreosoten, annars hade de inte ruttnat.
Så, överdriv inte faran. Din koksrök är cancerframkallande den med. Precis som väldigt mycket annat.



