5 094 läst ·
32 svar
5k läst
32 svar
Måste golvvärmekabeln meggas?
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Nog slarvar man en del med isolationsprovningen. GV-kabel provar jag alltid som tillverkaren föreskriver, men annars blir det inte så ofta... 
Även om fel är sällsynta, så är det viktigt ur bevisningssyfte.
Jag brukar låta uppdragsgivaren eller husägaren vara med och se de värden jag skriver ner, med datum och underskrift.
Sen har det hänt att nån våldsam snickare stampat och brötat runt när jag väl lämnat platsen, platsättare t.ex. tappat en stor klinkerskiva eller liknande.
Då vet iallafall både husägare/uppdragsgivare och jag vem som står för kostnaden (eller inte) om det måste göras om.
Kan ju tillägga att jag isolationsprovar igen efter det att golvet är lagt och jag ska koppla in slingan också.
Jag brukar låta uppdragsgivaren eller husägaren vara med och se de värden jag skriver ner, med datum och underskrift.
Sen har det hänt att nån våldsam snickare stampat och brötat runt när jag väl lämnat platsen, platsättare t.ex. tappat en stor klinkerskiva eller liknande.
Då vet iallafall både husägare/uppdragsgivare och jag vem som står för kostnaden (eller inte) om det måste göras om.
Kan ju tillägga att jag isolationsprovar igen efter det att golvet är lagt och jag ska koppla in slingan också.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 048 inlägg
Det är väl elektrikerna på landet som är noggranna, i städerna finns ju nya kunder.davidnordin skrev:
protte
Moderator
· Stockholm
· 57 837 inlägg
Norell skrev:
Det är som sagts en resistansmätare som mäter Ohm. Nu är det lite mer. Det finns ju resistansmätning i en vanlig multimeter för 69 kr på Jula (eller vad de nu kostar). Men när man isolationstestar så måste mätningen ske med hög spänning. En vanlig multimeter lägger ut några volt, max 9V på det som skall mätas och mäter strömmen, kan på sås vis få fram vilken resistans det är.
En isolationstestare gör i princip likadant, men den lägger på 250 - 1000V när den mäter.
Om man tänker sig att du har ett jack i din kabel, då kan det vara hål på isoleringen, men det finns ingen annan ledare som ligger an mot den blottade metallen i hålet, jordflätan i GV kabeln kanske ligger en 10dels millimeter ifrån. Om du då mäter med 9V så går det ingen ström, för det är ingen kontakt vid det skadade stället, kabeln kommer att antas vara OK.
Gör du samma mätning med 250V (dvs ungefär samma spänning som kommer att ligga på kabeln vid normal drift när du står där barfota i vattnet ovanpå), då kommer det att slå över i det lilla gapert, det uppstår en ljusbåge. man brukar säga att det kan slå över 1mm per 1000V, i praktiken slår det över vid lägre spänning, för det påverkas av ytegenskaper på material runt hålet.
Så en isolationstestare kan mäta vid 250, 500 och 1000V i vanliga fall. Framförallt i industrin när man tillverkar elutrustning så kör man ofta ,med 3750V som är den spänning en sk. dubbelisolerad apparat skall klara (dvs de som har platta ojordade kontakter) . Man vill gärna testa för betydligt högre spänning än vad som normalt kommer att ligga över kabeln, förmågan att slå över påverkas av fukt temperatur osv. Så om kabeln är ok idag, så kanse den blir farlig när du får en fuktskada om 10år, ifall man inte testar vid höga spänningar.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Jag gissar på att jag har lagt några hundra golvvärmekablar och har alltid isolationsmätt vid tre tillfällen; 1 innan påbörjad läggning; 2 direkt efter montering ; 3 vid inkoppling av termostat.
Jag kan bara minnas en gång då kabeln va trasig och det var den vid 1:a mätningen.
Jag la T2 för några veckor sedan i mitt eget badrum där jag gjorde alla mätningar men inte för garantins skull. Om jag förstod manualen rätt så får man en ny golvvärmematta av Thorin&Thorin om en godgänd installatör lagt mattan och mätt kabeln. Men hallå.... Kabeln kostar 3000kr och badrummet 35000.... Om mattan pajar efter 1 år får man lägga ut 32000 på tätskikt, kakel m.m Då är mattan en piss i havet....
Jag kan bara minnas en gång då kabeln va trasig och det var den vid 1:a mätningen.
Jag la T2 för några veckor sedan i mitt eget badrum där jag gjorde alla mätningar men inte för garantins skull. Om jag förstod manualen rätt så får man en ny golvvärmematta av Thorin&Thorin om en godgänd installatör lagt mattan och mätt kabeln. Men hallå.... Kabeln kostar 3000kr och badrummet 35000.... Om mattan pajar efter 1 år får man lägga ut 32000 på tätskikt, kakel m.m Då är mattan en piss i havet....
Vet inte om det räknas som reklam men, DEVI värmekabel står för allt arbete och mtrl under garantitiden...som jag inte minns antal år men då ingår tex.klinker och arbete mm.
www.devi.se och sen "om DEVI AB" och sen garantier
www.devi.se och sen "om DEVI AB" och sen garantier
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 837 inlägg
Så långe du inte själv har några intressen i företaget bakom Devi så räknas det inte som reklam.
En liten fråga till ang. "megger". Stämmer det att man kan lyssna sig till var ett ev. överslag är när man pulsar ut spänningen i samband med meggning. Tex. om en kardel har lossnat i ett vägguttag och ligger nära jordanslutningen så borde det väl "knäppa" där överslaget sker och därigenom hittar man också felet, eller?
//Janne
//Janne
Nej tror inte det, en vanlig megger brukar inte ha nog med "pulver" för att orsaka nåt ljud av betydelse. Däremot med en stötdonsprovare kan man få fina smällar, men då handlar det om c:a 5kV.x man skrev:En liten fråga till ang. "megger". Stämmer det att man kan lyssna sig till var ett ev. överslag är när man pulsar ut spänningen i samband med meggning. Tex. om en kardel har lossnat i ett vägguttag och ligger nära jordanslutningen så borde det väl "knäppa" där överslaget sker och därigenom hittar man också felet, eller?
//Janne
Okej, när jag gick min elutbildning för himla massa år sedan kunde man få det fenomenet när vi meggade en anl. att det knäppte där överslaget var. Men som du säger, det var nog med högre spänning än (1Kv) vad en isolationsprovare/megger genererar.
//Janne
//Janne
hempularen:
Tänkte bara höra om du är helt säker på att det är 1mm per 1000V
När jag jobbade på Elverket så fick jag lära mig att det kunde slå 10mm per 1000V så man fick inte vara för nära om man var inne vid en högspänningstrafo. Bör kanske tilläggas att detta var på 10KV sidan.
x man:
Åter igen på elverket så hade vi en så kallad "stöt" som vi använde för att hitta kabelfel på kablar i marken både i låg som högspänningsnätet. Mins inte riktigt men har för mig att du kunde stöta upp till 37 KV. Efter man grävt fram kabeln så stötte man en gång till för att vara helt säker på att man var rätt, var det en rejäl kortslutning i kabeln så small det något fruktansvärt när man stötte.
Men i en villa installation har jag aldrig hört talas om att man stöter ut fel.
Tänkte bara höra om du är helt säker på att det är 1mm per 1000V
När jag jobbade på Elverket så fick jag lära mig att det kunde slå 10mm per 1000V så man fick inte vara för nära om man var inne vid en högspänningstrafo. Bör kanske tilläggas att detta var på 10KV sidan.
x man:
Åter igen på elverket så hade vi en så kallad "stöt" som vi använde för att hitta kabelfel på kablar i marken både i låg som högspänningsnätet. Mins inte riktigt men har för mig att du kunde stöta upp till 37 KV. Efter man grävt fram kabeln så stötte man en gång till för att vara helt säker på att man var rätt, var det en rejäl kortslutning i kabeln så small det något fruktansvärt när man stötte.
Men i en villa installation har jag aldrig hört talas om att man stöter ut fel.