10 988 läst ·
56 svar
11k läst
56 svar
Maskindiskmedel löser upp inredning i diskmaskinen?
Som rengöring lite då och då är detta säkert ok, jag vill dock minnas att man varnar för regelbunden användning av ättika eftersom det riskerar att skada bland annat gummilisterna. Jag vet inte vilken sanning det ligger i detta dock.F Fideliox skrev:
Hmm kanske? Kör utblandad så typ 5% ättika, så rätt klent.S stensäter skrev:
Har själv en Bosch Serie 6 och använder sedan länge Yes platinum utan problem.Beforest skrev:
Använder själv också Yes platinum och är mest nöjd med den tabletten. Dock ett men och det är att vissa färgade platsdetaljer som matlådor med text, shakers och vidare så bleker den texten. Så om jag vill ha det kvar kör jag sådana detaljer med ett enklare diskmedel. Dock har inte plasten i Elextroluxmaskinen löst upp sig.Tradgardsfe skrev:
När ändå många diskmaskinsexperter är i tråden, jag har också en bosch, jag tror den kan vara 8 år gammal eller nåt sånt, supersilence heter den och tror det är nån av de lite högre "serierna".
Min maskin "ylar" under vissa delar av disken. Jag har förstått att det sitter nån ventil djupt inne i maskinen som kan gegga igen. Maskinen diskar ok. Jag har kollat filter, armar mm och inget skräp. Kört sånt där medel (jag antar citronsyra) utan framgång.
Frågan är, kan man köra "bättre" diskmedel och varma program under en period för att "lösa upp" gegg och avlagringar? Eller måste man motera isär allt? Vågar man ha i nåt ännu starkare? Funderade på lite avfettning (bilvarianten) eller kalklösning (typ för badrum) men det kanske är för starkt?
Min maskin "ylar" under vissa delar av disken. Jag har förstått att det sitter nån ventil djupt inne i maskinen som kan gegga igen. Maskinen diskar ok. Jag har kollat filter, armar mm och inget skräp. Kört sånt där medel (jag antar citronsyra) utan framgång.
Frågan är, kan man köra "bättre" diskmedel och varma program under en period för att "lösa upp" gegg och avlagringar? Eller måste man motera isär allt? Vågar man ha i nåt ännu starkare? Funderade på lite avfettning (bilvarianten) eller kalklösning (typ för badrum) men det kanske är för starkt?
Min maskin såg ut så när vi kört slut på saltet. Vi har hårt vatten (17 tyska enheter).Beforest skrev:
Jag har kört med bosch olika rengöringsprodukter till både disk och tvättmaskin, fungerar väldigt bra. Framför allt avkalkning behöver man mer medel än man kan tro för att det inte ska bli för utspätt. https://www.bosch-home.se/sv/category/diskmaskiner/rengoring-och-underhall Man kan lätt tro att dessa maskiner blir rengjorda av sig själva bara för att de körs med olika tvätt och diskmedel, men så är det inte. Jag skulle absolut inte heller köra i något som inte är avsett för maskinen, det kan den klart förstöras av.J JohanLun skrev:När ändå många diskmaskinsexperter är i tråden, jag har också en bosch, jag tror den kan vara 8 år gammal eller nåt sånt, supersilence heter den och tror det är nån av de lite högre "serierna".
Viktigt också att inte vänta tills man får problem, underhåll er maskiner regelbundet innan något händer, det kostar mindre än att köpa en ny eller ta ut en reparatör!
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 166 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 166 inlägg
Dagens diskmaskiner är känsligare och kräver regelbunden rensning vår första diskmaskin klarade sig i 20 år utan rengöringsmedel, den enda rengöring var någon gång per år och det var att spola ren filtret
Öhhh? Om en diskmaskin misslyckas med att diska sig själv inuti känns det som att man har problem...S stensäter skrev:
Bortsett från att rensa silen och liknande.
Energikrav med sådant som lucköppning efter avslutat program har påverkat hur diskmaskiner arbetar.hsd skrev:
Yeah, mer vatten och högre temperatur förrhsd skrev:
😉
Vore kul att se en beräkning på att köpa 1 maskin vart 20 år som förbrukar mer eller 4 st som förbrukar mindre. Både för miljön och plånboken.
Klicka här för att svara