Har noterat att plastdetaljerna i min Bosch diskmaskin verkar lösas upp av, gissar jag, maskindiskmedlet? Kopplar själv till byte Yes Platinum. Kan det vara så? Någon annan med liknande erfarenheter? Plastdetaljer i Bosch diskmaskin tycks vara skadade, troligen av maskindiskmedel, i ett forum om bygg och renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Plastdetaljer i en Bosch-diskmaskin visar tydliga tecken på nedbrytning, potentiellt på grund av användning av Yes Platinum maskindiskmedel.
Skapa konto

• Wow
EvertL och 1 till
  • Laddar…
Vi kör Yes platinum i en Siemens maskin. Har inte sett några sådana problem. Maskinen har vi haft sedan 2018 eller 19. Har du kommunalt vatten?

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Har en bosch series 6 och kör olika tabletter, bland annat yes platinum utan problem

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Ser mer ut som kalkavlagringar. Har du fyllt på salt i maskinen? Testa med en sån där blå maskinrengörning det brukar nämligen ta bort kalkfläckar👍

• Gilla
leffeisala och 10 till
  • Laddar…
Det är lite suddiga bilder. Är du säker på att det är plasten som förändrats? Jag tycker att det ser ut som en beläggning utanpå. Min Bosch diskmaskin ser inte ut så. Jag vet inte säkert att jag använt Yes platinum. Men det är ju inte direkt något udda diskmedel.

• Gilla
leffeisala och 3 till
  • Laddar…
Det är inte diskmedlet,
Vilket program använder du vid diskning?
De som fått problem har "ofta" kört program med låga temperaturer eller eco-läge, enligt trådar här i forumet.
Är det så för dig så kör en omgång med rengöringsmedel och högsta temp, välj sedan program med högre temp, vi har Boschmaskiner och de körs på 65 graders program.

Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
F
Ser ut som kallk?

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Har du ställt in vattnets hårdhet på maskinen (om den funktionen finns på den) så rätt saltdosering uppnås?

K Kane skrev:
Har du ställt in vattnets hårdhet på maskinen (om den funktionen finns på den) så rätt saltdosering uppnås?
I regel när man använder Yes Platinum som ts gör brukar man inte använda salt.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
I regel när man använder Yes Platinum som ts gör brukar man inte använda salt.
Uppenbarligen är det något skumt ändå om andra är nöjda med Yes Platinum.

Håller med en del här om att det ser ut som kalk kanske har extremt hårt vatten som många i Uppsala?

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Uppenbarligen är det något skumt ändå om andra är nöjda med Yes Platinum.
Stämmer, våra maskiner är blanka och fina efter en diskning.
Vi får se vad ts svarar på mina frågor.
Kan ju även vara fel i maskinen så den inte får vatten i rätt mängd och därför inte kan skölja riktigt.

Väldigt märkligt allt för det verkar stämma att det är delvis kalk åtminstone. Men även ytan på plasten ser något uppruggad ut.
Märkliga är att jag alltid använt all in one där saltkomponent ingår och därmed aldrig fyllt salt i maskinen separat. Jag bytte från Finish Quantum för att jag det blev vita beläggningar på rostfritt. Detta försvann med Yes platinum men då plasten istället. Diskmaskinens doseringsfack med vita beläggningar på ytan.
Skapa konto
Diskmaskinsinsida med märkeslogotyp, visar kalkavlagringar och rengöringsbehov i en Bosch diskmaskin.
Skapa konto

Bor söder om Malmö med halvhårt vatten 5.9 enligt va-syd.

A AndersS skrev:
Det är inte diskmedlet,
Vilket program använder du vid diskning?
De som fått problem har "ofta" kört program med låga temperaturer eller eco-läge, enligt trådar här i forumet.
Är det så för dig så kör en omgång med rengöringsmedel och högsta temp, välj sedan program med högre temp, vi har Boschmaskiner och de körs på 65 graders program.
Kör nästan uteslutande 65 Auto varvat med 70 grader någon gång ibland när det är ugnsformar/kastruller.

• Gilla
Göran Larsson4 och 1 till
  • Laddar…
Beforest Beforest skrev:
Bor söder om Malmö med halvhårt vatten 5.9 enligt va-syd.
Det är ganska snällt. Jag har Miele diskmaskin och de säger att salt inte behövs vid hårdhet <5 dH.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.