10 928 läst ·
56 svar
11k läst
56 svar
Maskindiskmedel löser upp inredning i diskmaskinen?
Har noterat att plastdetaljerna i min Bosch diskmaskin verkar lösas upp av, gissar jag, maskindiskmedlet? Kopplar själv till byte Yes Platinum. Kan det vara så? Någon annan med liknande erfarenheter?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Moderator
· Stockholm
· 57 598 inlägg
Vi kör Yes platinum i en Siemens maskin. Har inte sett några sådana problem. Maskinen har vi haft sedan 2018 eller 19. Har du kommunalt vatten?
Det är lite suddiga bilder. Är du säker på att det är plasten som förändrats? Jag tycker att det ser ut som en beläggning utanpå. Min Bosch diskmaskin ser inte ut så. Jag vet inte säkert att jag använt Yes platinum. Men det är ju inte direkt något udda diskmedel.
Det är inte diskmedlet,
Vilket program använder du vid diskning?
De som fått problem har "ofta" kört program med låga temperaturer eller eco-läge, enligt trådar här i forumet.
Är det så för dig så kör en omgång med rengöringsmedel och högsta temp, välj sedan program med högre temp, vi har Boschmaskiner och de körs på 65 graders program.
De som fått problem har "ofta" kört program med låga temperaturer eller eco-läge, enligt trådar här i forumet.
Är det så för dig så kör en omgång med rengöringsmedel och högsta temp, välj sedan program med högre temp, vi har Boschmaskiner och de körs på 65 graders program.
Redigerat:
Håller med en del här om att det ser ut som kalk kanske har extremt hårt vatten som många i Uppsala?
Väldigt märkligt allt för det verkar stämma att det är delvis kalk åtminstone. Men även ytan på plasten ser något uppruggad ut.
Märkliga är att jag alltid använt all in one där saltkomponent ingår och därmed aldrig fyllt salt i maskinen separat. Jag bytte från Finish Quantum för att jag det blev vita beläggningar på rostfritt. Detta försvann med Yes platinum men då plasten istället.
Bor söder om Malmö med halvhårt vatten 5.9 enligt va-syd.
Märkliga är att jag alltid använt all in one där saltkomponent ingår och därmed aldrig fyllt salt i maskinen separat. Jag bytte från Finish Quantum för att jag det blev vita beläggningar på rostfritt. Detta försvann med Yes platinum men då plasten istället.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Bor söder om Malmö med halvhårt vatten 5.9 enligt va-syd.
Kör nästan uteslutande 65 Auto varvat med 70 grader någon gång ibland när det är ugnsformar/kastruller.A AndersS skrev:Det är inte diskmedlet,