6 807 läst ·
87 svar
7k läst
87 svar
Märklig fråga, men hur sliter jag ut två bildäck?
Du kan inte bunta ihop elbilar och laddhybrider i samma mening. Det är ju stor skillnad och två helt olika saker. En elbil med awd har ofta en eller flera motorer per axel medan en laddhybrid är helt beroende på grunduppsättning i fossilbilen den bygger på. Laddhybrider är verkligen helt olika, även sig själva. Så där får man gå igenom en modell i taget.pacman42 skrev:
De flesta elbilar/hybrider ed AWD/4WD kör med 2WD i normalfallet, men de är väldigt känsliga för att hjulen är olika slitna. Detta gör att om man inte sliter dem jämnt så måste man köpa fyra nya däck. Av den anledningen har jag alltid de sämsta hjulen bak på min, jag räknar med att 4-hjulsdriften går in den gång jag får sladd (har aldrig hänt) och löser problemet. Enda gången jag verkligen kört med 4-hjulsdrift på min är när jag kopplat ur antisladd och kopplat in låsning på 4WD för att på det sättet kunna ta mig upp för en riktigt brant backe, dvs de enstaka dagar per år den också är hal. Men jag har aldrig sett 4WD kopplas in annat än när jag verkligen pressat bilen med riktigt halt underlag och då bara för någon sekund eller två.
De bilar som jag vet har varit känsliga för samma däckstorlek runt om är fossildrivna BMW som har en fördelningslåda som lätt tar stryk av att däcken är olika stora, för de rullar då olika snabbt och stressar fördelningslådan.
Rekommendationen har ändrats flera gånger under åren:T TypRätt skrev:Detta blir offtopic men varför gäller bästa hjulen bak på en framhjulsdriven bil? Bromskraften är mycket högre i framhjulen då motorn sitter över. Vid en kraftig inbromsning ser man ju även tydligt hur bakhjulen lyfter samt sjunker ner där fram så trycket på däcken där fram är mycket högre. Vid acceleration är även där trycket på däcken högre då större delen av vikten ligger där fram, detta har ju dock mindre betydelse för säkerheten. Det är ju inte så att man får sladd vid för kraftig acceleration som på en bakhjulsdriven bil eller att bakpartiet vill sticka i kurvorna så ser verkligen inte varför man skulle vilja ha bästa däcken bak på framhjulsdrivna bilar. Öppen för input på varför jag har fel, gärna med källor till tester som tydligt visar varför jag har fel.
* Bästa däcken fram för att bevara styrverkan och för att man har mest bromskraft där (när man bromsar flyttas tyngden framåt).
* Bästa däcken på drivande axel för att minimera risk för att spinna loss.
* Bästa däcken bak för att folk idag inte klarar att häva en bakhjulssladd.
Så, ärligt talat tror jag inte det spelar någon större roll. Ta det du trivs med.
Nja, det har de knappast. Även om olika personer nog kan ha olika uppfattning.
Bra fråga. Blir däcken för ojämnt slitna så vägrar den slå på 4WD och en varningslampa tänds. Vid bensindrift så drivs bakhjulen med el och framdäcken med bensinmotorn om hastigheten är högre än 65-70 km/h.D Daniel 109 skrev:
Nja, har pratat med säljaren på Audi. Håller med om att det luktar illa. Ev ska kan jag få till en deal med att jag lämnar in vinterhjulen mot att den stryker kostnaden för nya sommarhjul.A Avemo skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 935 inlägg
Man undrar ju varför folk leasar bilar när man gång på gång hör om sånt här trams....
Uppenbarligen handlar det ju bara om luras...
Uppenbarligen handlar det ju bara om luras...
Man har sämre däck på den axeln och svänger.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden