C cpalm skrev:
Trodde det var omöjligt att aldrig ha upplevt minsta tendens till sladd på över 20 års vinterkörning 😮
Även med en modern bil, bra däck, defensiv körstil, osv.
Aldrig så att bakvagnen rört sig när jag inte vill, heller aldrig fått någon vattenplaning. Det som händer ofta är ju att det gått för fort i rondeller eller tvära kurvor i is/snö så man glidit rakt fram när man önskar svänga men då är det ju några cm innan man är på rätt väg igen. Jag har aldrig krockat med något eller fått någon skada på någon bil. Ska väl tilläggas att jag ser mig som en medveten förare som inte tar onödiga risker men gillar att köra och accelerera o låtsas att min Toyota combi är en racer. Min fru brukar säga att ska du racea kan du väl köpa en riktig bil först. :)
Så släpper gör det ju hela tiden när jag leker runt i snön men bakvagnen kommer aldrig farande vad jag än hittat på för tok. Ibland är det ju trist, förr kunde man ju dra kryckan o drifta runt vändplanen 😆

T TypRätt skrev:
Omöjligt är det ju så klart inte, men har aldrig hänt mig på 20+ år med framhjulsdrivna bilar. Ända gången jag har farit med bredsida va med min lilla S40 som jag hade dubbfritt på, kom i nerförsbacke mot ett rödljus i kanske 10km/h o det är bara blank-is, då började den rotera fast jag inte ens bromsade. Tog ju stopp innan korsningen men då stod jag nästan 90 grader fel. Men som sagt, jag baserar mitt beslut på min uppfattning om min körstil / bilens egenskaper och egna erfarenheter om vilka situationer jag hamnat i. Om någon kan frammana någon studie eller liknande vetenskapliga tester så är jag högst intresserad av att ta del av det men vill ha något matigare än att däckbranschen eller någon autoritär förening uttryckt sig i frågan utan redovisat underlag för uppmaningen.
Finns hur mycket som helst på nätet.
Jag plockade första.

https://youtu.be/Nc0K2oRjQSc?si=L9GzzHz1nP5Vc7iB

Rörande grundfrågan. Det rör sig om några hundra mil som skall köras för att få lika mycket slitage fram och bak om man på en framhjulen bil sätter de bästa däcken fram. Så det är väl bara att åka ut och köra...

• Gilla
Jeppenedved
  • Laddar…
C
pacman42 pacman42 skrev:
Så det är väl bara att åka ut och köra...
Som redan föreslagits får man väl lägga några lakritsremmar vid varje rödljus, så skall det väl gå lite fortare 😆

👍
Och se till att trycka rejält på bromsen när man minska farten. Det sliter oxo mest fram. 😁

• Gilla
Jeppenedved
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Finns hur mycket som helst på nätet.
Jag plockade första.

[länk]
Ja men detta är ju en förklaring som enbart funkar på en bakhjulsdriven bil. Det han säger (om än så subtilt) är att med de sämre däcken rör sig bakvagnen en aning och när däcken åter får grepp efter vattnet och driver så sätter de fart i en dålig vinkel dvs sladd men just det kan inte hända på en framhjulsdriven bil efter som du då drar med dig bakvagnen istället för att putta framför dig framvagnen. Om något skulle jag se denna video som pålägg för att framhjulsdrivna bilar skulle ha bästa däcken fram.

Jag sätter alltid de bättre däcker fram på min framhjulsdrivna bil. Då nöts däcken i stort sett jämt fram och bak tills de alla är utslitna.
Alternativet är att nöta upp framdäcken i förtid och köra med helt olika däcktyper fram och bak. Beroende på vad man råkar få tag på att ersätta de utslitna framdäcken med. Då kan det bli sommardäck fram och gamla vinterdäck som man har rivit dubbarna ur där bak. Eller tvärtom. Jag ser inte varför en sådan lösning alltid marknadsförs som säker medan folk skäller på min lösning.

Det händer att jag får sladd ibland. Sådant hör bilkörandet till. Det händer även med splitternya exakt likvärdiga däck.

T TypRätt skrev:
Ja men detta är ju en förklaring som enbart funkar på en bakhjulsdriven bil. Det han säger (om än så subtilt) är att med de sämre däcken rör sig bakvagnen en aning och när däcken åter får grepp efter vattnet och driver så sätter de fart i en dålig vinkel dvs sladd men just det kan inte hända på en framhjulsdriven bil efter som du då drar med dig bakvagnen istället för att putta framför dig framvagnen. Om något skulle jag se denna video som pålägg för att framhjulsdrivna bilar skulle ha bästa däcken fram.
Nu är ju inte audi bakhjulsdrivna utan antingen fyrhjulsdrivna eller framhjulsdrivna.

J J-banan skrev:
Lätt testa själv, om man har en leksaksbil och sätter typ trähjul bak och gummi fram och ger den en skjuts så kommer den slingra sig åt nåt håll, om du däremot har gummidäck bak och trä fram så går den bättre framåt😉
Nu har du fulciterat. Jag har aldrig haft någon S40.😉

Fairlane
H heimlaga skrev:
Beroende på vad man råkar få tag på att ersätta de utslitna framdäcken med.
Jag har aldrig "råkat" få något, jag väljer själv vad jag köper.
H heimlaga skrev:
Då kan det bli sommardäck fram och gamla vinterdäck som man har rivit dubbarna ur där bak. Eller tvärtom.
Ja om man inte bryr sig om sin och andras säkerhet. Jag kan snåla på en väldig massa saker, men köper inte billigaste tänkbara däck och kör inte vinterdäck på sommaren.

Jag köpte för många år sen en begagnad bil, där tidigare ägare bytt sommardäck till lågpris från Kina. I torrt väglag var det inget problem. Första gången jag körde när det var fuktig vägbana däremot... Det var inte fråga om stora pölar utan bara fuktigt efter tidigare regn. Jag vågade inte köra ner än 70 km/h på motorvägen (hastighetsbegränsningen var 110 km/h) för bilen betedde sig märkligt. Beställde nya kvalitetsdäck direkt när jag kom hem. På däckverkstaden undrade de varför jag bytte när det var så mycket mönster kvar, men förstod när jag förklarade. Jag hittade senare ett däckstest där dessa kinesiska däck fanns med. De fick betyg 0 med motiveringen "livsfarligt i väta".

Även om jag har haft dålig ekonomi tidigare så har jag aldrig tummat på säkerheten med skitdäck.
H heimlaga skrev:
Jag ser inte varför en sådan lösning alltid marknadsförs som säker medan folk skäller på min lösning.
Ingen marknadsför väl att köra med skitdäck? Bästa däcken bak innebär inte finfina däck bak och värdelösa fram.

• Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:

Ja om man inte bryr sig om sin och andras säkerhet. Jag kan snåla på en väldig massa saker, men köper inte billigaste tänkbara däck och kör inte vinterdäck på sommaren.

Jag köpte för många år sen en begagnad bil, där tidigare ägare bytt sommardäck till lågpris från Kina. I torrt väglag var det inget problem. Första gången jag körde när det var fuktig vägbana däremot... Det var inte fråga om stora pölar utan bara fuktigt efter tidigare regn. Jag vågade inte köra ner än 70 km/h på motorvägen (hastighetsbegränsningen var 110 km/h) för bilen betedde sig märkligt. Beställde nya kvalitetsdäck direkt när jag kom hem. På däckverkstaden undrade de varför jag bytte när det var så mycket mönster kvar, men förstod när jag förklarade. Jag hittade senare ett däckstest där dessa kinesiska däck fanns med. De fick betyg 0 med motiveringen "livsfarligt i väta".

Även om jag har haft dålig ekonomi tidigare så har jag aldrig tummat på säkerheten med skitdäck.

Ingen marknadsför väl att köra med skitdäck? Bästa däcken bak innebär inte finfina däck bak och värdelösa fram.
Jaha...så då skall jag alltså palla upp någons bil och stjäla däcken?
Eftersom jag skall prioritera nya däck runtom utan hänsyn till föjderna?

Det går inte att förutse vad jag råkar få tag på begagnat för ett pris som jag har råd att betala.
Vanligen är mina sommardäck gamla vinterdäck som jag river dubbarna ur.
På det viset har jag råd att köpa någorlunda ordentliga vinterdäck. På snö och is är däckkvaliteten viktigare för säkerheten än den är på sommaren.

Det är ju lämpligt att ha samma typ av däck runtom. Det är dessutom ett krav.
Därmed inte sagt att jag alltid följer det. Just nu har jag inte en uppsättning på bilen som följer min egen rekommendation.
Det är före detta dubbdäck runt om. Bak på gränsen till för slitna och fram ordentligt gamla. Inget jag vill köra i ordentligt vinterväglag med.

• Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:

Kan bara hålla med.
Köpte på 90 talet en motorstark bakhjulsdriven bil med Amerikanska Cooper däck på.
Helt ok rakt fram när det var torrt och säkert mycket slitstarkt i Amerikanskt varmt väder.
Så fort temperaturen sjönk och det minsta blött på vägen så sladdade den i alla kurvor trots att man inte gasade.
Totalt livsfarligt.
Dom åkte av efter ett par rejäla släpp vid rödljus svängar i centrum= låg hastighet.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
H heimlaga skrev:
Jaha...så då skall jag alltså palla upp någons bil och stjäla däcken?
Jag skrev köpa, hur du får det till stjäla vet jag inte
H heimlaga skrev:
Eftersom jag skall prioritera nya däck runtom utan hänsyn till föjderna?
Köp 2 däck, inte 4?
H heimlaga skrev:
Det går inte att förutse vad jag råkar få tag på begagnat för ett pris som jag har råd att betala.
Dvs du tar billigast tänkbara. Det finns massor med ställen som säljer begagnade däck så att det ska vara omöjligt att hitta något vettigt till rimligt pris. D
H heimlaga skrev:
Vanligen är mina sommardäck gamla vinterdäck som jag river dubbarna ur.
Dvs skräp. Du bryr dig helt enkelt väldigt mycket mer om kostnaden än om säkerheten. Sen kompenserar du det om jag förstått dig rätt genom att köra väldigt långsamt. Det är ju bra att du tar det lugnt när säkerheten är på usel nivå, men de flesta skulle nog köra som vanligt även med dina däck. Sen är det ju sämre för trafiksäkerheten också med de som ligger rejält långsammare än omgivande trafik.
H heimlaga skrev:
På det viset har jag råd att köpa någorlunda ordentliga vinterdäck. På snö och is är däckkvaliteten viktigare för säkerheten än den är på sommaren.
Delvis korrekt, men en vattenplaning på sommaren är inte att leka med heller. Jag råkade ut för det med min första bil med dåliga däck. Det blev nya däck till den också, fast jag var student på den tiden och ekonomin var skral.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
För min del så skulle jag ha låtit det ojämna slitaget gå alldeles för långt om jag kände mig nödgad att sätta bästa däcken där de slits mest, för säkerhetens skull. Om man sliter ut däcken på två år så fattar jag dock att man inte orkar rotera mitt i säsongen.
Man tappar ju förmågan att göra undanmanöver med dåliga framdäck. Men visst, när man krockar, vilket man kommer göra oftare, så är sannolikheten större att man gör det med deformationszonen först. Alla bilar är fabriksinställda att bete sig så även med hyffsat jämt slitna däck. Har ägt en framhjulsdriven bil optimerad för bankörning. Den var balanserad att inte understyra när man hade kontroll, släppte fint med alla däcken samtidigt i kurvorna när man höll jämn fart. Så fort man började provocera bilen genom att gasa eller bromsa medan man svängde rätade den dock upp sig och började understyra. Sen gick det så klart att få den att snurra på halkbana, men det hade inte lite ojämt slitna däck löst.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.