6 807 läst ·
87 svar
7k läst
87 svar
Märklig fråga, men hur sliter jag ut två bildäck?
Sällan för min del, men jag bor på landet och där finns inte så många välpolerade korsningar och cirkulationsplatser.C cpalm skrev:
Det närmaste jag har kommit var nog med ovan nämnda pickup körande uppför en slags ganska brant rampväg som anslöt till en väg uppe på en liten ås. Rampvägen var inte så värst välplogad så bilen började slira och sakta röra sig bakåt samt i sidled åt det håll där det stupade neråt. I stället för att försöka stanna tryckte jag på 4WD-knappen varpå bilen stabilt tog sig uppför backen.
Inte alls svårt att få lite sladd på vår fyrhjulsdrivna, brukar provocera några gånger/vinter för att känna av hur den uppträder vid lite "släpp". Lite understyrning som sedan går över i överstyrning innan bilens system rätar upp den (går att delvis koppla ur antisladd/spinn). Att koppla ur antisladd/spinn kan man få göra vid enstaka tillfällen i terrängen för att kunna ta sig fram lättare när underlaget är sörjigt eller snö, men det är ju mera av att inte köra fast.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Egentligen var 70 km/h lite för mycket också för bilen kändes instabil takt fram på motorvägen. Jag valde dock den hastigheten för att inte ligga alltför långt under övrig trafik. Med nya kvalitetsdäck så var det inget problem att ligga i dubbla hastigheten. Enda skillnaden var alltså däcken.P pmd skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Det är rätt, vi är långt från fen ursprungliga frågan, som nog fortfarande är obesvarad.pacman42 skrev:
Att växla plats på hjulen och köra tillräckligt många mil lär kosta en bra slant och kanske får man dessutom en avgift för att man kört mer än avtalat.
Sandpapper, går det att få till på ett bra sätt?
Jag funderar på två alternativ:
1. Lämna in bilen som den är och se om den klarar besiktningen
2. Se om någon firma som säljer begagnade däck har något som man kan byta med. Kanske byta de bästa däcken mot några likadana med lite mindre mönster. Kanske kan man få ett bra pris mot att man lämnar de bättre däcken till säljaren.
Däckfirma jag använder mig av skulle kunna ge TS fyra däck med samma nivå av slitage, men inga av dem är iofs lagliga...
Skämt åsido, förslaget att gå till en däckfirma är inte så dumt. "Kalle på hörnet" fixar säkert problemet för några hundralappar. På firman jag anlitar kostar det 600kr att kasta om gummit på fyra hjul om man kommer med de nya däcken själv.
Skämt åsido, förslaget att gå till en däckfirma är inte så dumt. "Kalle på hörnet" fixar säkert problemet för några hundralappar. På firman jag anlitar kostar det 600kr att kasta om gummit på fyra hjul om man kommer med de nya däcken själv.
1) Den är fyrhjulsdriven (antagligen på det sätt fyrhjulsdrift funkar idag på dem flesta bilar)Hemingway skrev:
1) Är bilen fram, bak eller fyrhjulsdriven?
2) Vad är det för bil och modell?
3) Kan du koppla ur antisladd/antispinnsystem?
Sånt här påverkar ju om man ska kunna bränna gummi för att få bort någon mm. 😇
4) Är det samma storlek (bredd) på däcken fram och bak. Är ju avgörande för att veta om du ska kunna rotera dem.
5) Hur långt har bilen gått?
2) Det är en Audi E-Tron
3) Ja, det vill jag påstå. Har för mig där är någon knapp eller menyval för det.
4) Yes, det är samma storlek och modell runt om.
5) Den har gått 6400 mil.
Den är fyrhjulsdriven bil, Audi E-tron Quattro. Har haft hjulen på hotell hos Euromaster inte tänkt något på huruvida dem satt bäst/sämst back eller fram.M Myckling skrev:För att kunna svara på frågan behöver vi nog veta om det gäller en AWD eller en 2WD.
Jag har alltid gjort tolkningen till "regeln" de bästa däcken bak är att det är bättre att få vattenplaning på framdäcken då man känner det tydligare när det börjar släppa fram. Släpper det bak kan bakvagnen plötsligt bryta ut i en sladd som man inte hinner reagera på.
Den har en motor fram och en motor bak. Jag kan inte tänka mig att den har de problem som fanns med viskoskopplingarna.
Vet inte riktigt, lösning närmast till hands är väl att köpa två nya och ersätta dem två sämsta däcken. Vore väl fan då om nya däcken har ett mönsterdjup som för ett skillnaden mellan dem och mina nu två bästa överstiger 2 mm. Ska leta runt efter begagnade däck och se om jag får träff.pacman42 skrev:
Ett krux i det hela, vad gäller burna och slita på framdäcken, är att jag redan gått över max mil per år. Kan förstås köra mer men det kostar.
De flesta elbilar/hybrider ed AWD/4WD kör med 2WD i normalfallet, men de är väldigt känsliga för att hjulen är olika slitna. Detta gör att om man inte sliter dem jämnt så måste man köpa fyra nya däck. Av den anledningen har jag alltid de sämsta hjulen bak på min, jag räknar med att 4-hjulsdriften går in den gång jag får sladd (har aldrig hänt) och löser problemet. Enda gången jag verkligen kört med 4-hjulsdrift på min är när jag kopplat ur antisladd och kopplat in låsning på 4WD för att på det sättet kunna ta mig upp för en riktigt brant backe, dvs de enstaka dagar per år den också är hal. Men jag har aldrig sett 4WD kopplas in annat än när jag verkligen pressat bilen med riktigt halt underlag och då bara för någon sekund eller två.
Varför är de känsliga för det? Det är ju en smal sak att kompensera för i mjukvaran. Det var skillnad när det var mekanik.
Fyrhjulsdrift fungerar lite olika på många sätt, speciellt om det är en elbil, då är det vanligt med motorer per axel och inte en motor där fram som har kardanaxlar som en fossilbil har.J Jeppenedved skrev:
Men det jag ser som ditt primära alternativ är att skifta däck mellan fram och bak och sedan göra några rejäla inbromsningar, från 150-0 så hårt att ABS går in. Det sliter däck, främst fram.