6 807 läst ·
87 svar
7k läst
87 svar
Märklig fråga, men hur sliter jag ut två bildäck?
Det enda rimliga är väl att skifta fram- och bakhjul så minskar skillnaden en aning. Troligen inte så mycket som 0,2 mm dock. Det är väl snarare något att tänka på till nästa bil om leasingföretaget har ett lika märkligt krav då.
Ja fast så länge jag har kört framhjulsdrivet (vilket är sedan lumpentiden) har jag aldrig fått sladd på bakvagnen, när jag körde bakhjulsdrivet så hände det ju några gånger att man gasade för mycket i en kurva när det var halt och snurrade. (lekte väl kanske lite just i dessa situationer). Men att tappa gräppet vid inbromsning har ju skett, samt att det snurrat när man ska upp för en isig backe, där av att jag alltid sätter de däck med mest dubb kvar fram. Sladd på bakvagn ser jag som ett icke problem med framhjulsdrivet men det finns många andra situationer där jag hellre har bra bromsförmåga eller bra med dubb på de däck som driver.J Jonas_81 skrev:
Fördelen med att sätta de bästa bak är att man sliter ut de sämsta fortast och därmed i snitt har bättre däck. Men om man ser kortsiktigt förstår jag argumentet. Jag kör med de bästa däcken bak. Vilket resulterar i att det faktisk finns dubb i två däck på vintern.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 936 inlägg
Man kan ju också fråga sig om man når en mätnoggrannhet på 2-3 tiondelar med instrument för att mäta mönsterdjup?
Redigerat:
Om framhjulen tappar greppet går bilen rakt fram med en stor krockzon i nosen.T TypRätt skrev:Detta blir offtopic men varför gäller bästa hjulen bak på en framhjulsdriven bil? Bromskraften är mycket högre i framhjulen då motorn sitter över. Vid en kraftig inbromsning ser man ju även tydligt hur bakhjulen lyfter samt sjunker ner där fram så trycket på däcken där fram är mycket högre. Vid acceleration är även där trycket på däcken högre då större delen av vikten ligger där fram, detta har ju dock mindre betydelse för säkerheten. Det är ju inte så att man får sladd vid för kraftig acceleration som på en bakhjulsdriven bil eller att bakpartiet vill sticka i kurvorna så ser verkligen inte varför man skulle vilja ha bästa däcken bak på framhjulsdrivna bilar. Öppen för input på varför jag har fel, gärna med källor till tester som tydligt visar varför jag har fel.
Om bakhjulen tappar greppet så är ju risken att bilen går med sidan mot ett hinder och då har man mycket mindre krockzon .
Som deltidsbrandman föredrar jag att plocka ut personer som krockat med nosen, brukar vara bättre utgång.
Det är betydligt säkrare att köra rätt in i saker med fronten först än att sladda och komma med sida eller akter först.
Därför har typ alla kommit fram till bästa däcken bak.
Därför har typ alla kommit fram till bästa däcken bak.
För att kunna svara på frågan behöver vi nog veta om det gäller en AWD eller en 2WD.
Jag har alltid gjort tolkningen till "regeln" de bästa däcken bak är att det är bättre att få vattenplaning på framdäcken då man känner det tydligare när det börjar släppa fram. Släpper det bak kan bakvagnen plötsligt bryta ut i en sladd som man inte hinner reagera på.
Jag har alltid gjort tolkningen till "regeln" de bästa däcken bak är att det är bättre att få vattenplaning på framdäcken då man känner det tydligare när det börjar släppa fram. Släpper det bak kan bakvagnen plötsligt bryta ut i en sladd som man inte hinner reagera på.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 936 inlägg
Frågan handlar om att lämna tillbaka en leasingbil med marginellt ojämnt slitna däck, inte var på bilen de ska sitta.... 😉
Ja fast det är ju det som är grejen när den är framhjulsdriven kan du ju i princip inte få sladd på bakvagnen, den följer ju bara framdelen så att säga. Undantaget är ju då vid väldigt kraftig inbromsning i kurva, eller undanmanöver och bromsning samtidigt då skulle du ju lätt kunna få att bakvagnen som lättar helt tappat greppet men dessa situationer ser jag som underordnade rak kraftig inbromsning som jag tror är väldigt mycket vanligare, för även de fall jag räknade upp som problematiska så lär ABSen hjälpa till så man fortfarande rör sig fram och då drar med bakvagnen framåt.A Argastesnickaren skrev:Om framhjulen tappar greppet går bilen rakt fram med en stor krockzon i nosen.
Om bakhjulen tappar greppet så är ju risken att bilen går med sidan mot ett hinder och då har man mycket mindre krockzon .
Som deltidsbrandman föredrar jag att plocka ut personer som krockat med nosen, brukar vara bättre utgång.
Har ny sommardäck från förra säsongen då mina original från 2014 va lite slitna och till vintern får det bli nya vinterdäck med då, även de original, börja få lite ont om dubb 😁
Vinterdäcken har rotationsriktning men sommardäcken gick att rotera mellan alla platser så de har fått åka runt och slitits lika.
Som sagt var har rekommendationen inte med inbromsning att göra.T TypRätt skrev:Ja fast det är ju det som är grejen när den är framhjulsdriven kan du ju i princip inte få sladd på bakvagnen, den följer ju bara framdelen så att säga. Undantaget är ju då vid väldigt kraftig inbromsning i kurva, eller undanmanöver och bromsning samtidigt då skulle du ju lätt kunna få att bakvagnen som lättar helt tappat greppet men dessa situationer ser jag som underordnade rak kraftig inbromsning som jag tror är väldigt mycket vanligare, för även de fall jag räknade upp som problematiska så lär ABSen hjälpa till så man fortfarande rör sig fram och då drar med bakvagnen framåt.
Min erfarenhet är att det inte är några större problem att skicka ut bakvagnen i ytterkurva på en framhjulsdriven bil. Och kan man göra det avsiktligt kan man också göra det oavsiktligt.T TypRätt skrev:
Omöjligt är det ju så klart inte, men har aldrig hänt mig på 20+ år med framhjulsdrivna bilar. Ända gången jag har farit med bredsida va med min lilla S40 som jag hade dubbfritt på, kom i nerförsbacke mot ett rödljus i kanske 10km/h o det är bara blank-is, då började den rotera fast jag inte ens bromsade. Tog ju stopp innan korsningen men då stod jag nästan 90 grader fel. Men som sagt, jag baserar mitt beslut på min uppfattning om min körstil / bilens egenskaper och egna erfarenheter om vilka situationer jag hamnat i. Om någon kan frammana någon studie eller liknande vetenskapliga tester så är jag högst intresserad av att ta del av det men vill ha något matigare än att däckbranschen eller någon autoritär förening uttryckt sig i frågan utan redovisat underlag för uppmaningen.A Avemo skrev:
Lätt testa själv, om man har en leksaksbil och sätter typ trähjul bak och gummi fram och ger den en skjuts så kommer den slingra sig åt nåt håll, om du däremot har gummidäck bak och trä fram så går den bättre framåt😉M Myckling skrev:Omöjligt är det ju så klart inte, men har aldrig hänt mig på 20+ år med framhjulsdrivna bilar. Ända gången jag har farit med bredsida va med min lilla S40 som jag hade dubbfritt på, kom i nerförsbacke mot ett rödljus i kanske 10km/h o det är bara blank-is, då började den rotera fast jag inte ens bromsade. Tog ju stopp innan korsningen men då stod jag nästan 90 grader fel. Men som sagt, jag baserar mitt beslut på min uppfattning om min körstil / bilens egenskaper och egna erfarenheter om vilka situationer jag hamnat i. Om någon kan frammana någon studie eller liknande vetenskapliga tester så är jag högst intresserad av att ta del av det men vill ha något matigare än att däckbranschen eller någon autoritär förening uttryckt sig i frågan utan redovisat underlag för uppmaningen.