Håller på att anlägga vårt trädgårdsland som till viss del kommer bestå av pallkragar. Mellan lådorna hade jag tänkt att ha markduk och sedan 10cm täckbark 10-40 mm. Håller det eventuellt ogräs bort på ett effektivt sätt? Tanken är också att ha det i landet mellan växter och buskar för att minska tillväxten av ogräs.

En helt annan fråga. Vi har weibulls täckt relativt när och hade tänkt att hämta i bulk för transport i gallersläp. Är det en dum ide? Tänker främst på spridningsrisken vid själva transporten.

G Grytet skrev:
Håller på att anlägga vårt trädgårdsland som till viss del kommer bestå av pallkragar. Mellan lådorna hade jag tänkt att ha markduk och sedan 10cm täckbark 10-40 mm. Håller det eventuellt ogräs bort på ett effektivt sätt? Tanken är också att ha det i landet mellan växter och buskar för att minska tillväxten av ogräs.

En helt annan fråga. Vi har weibulls täckt relativt när och hade tänkt att hämta i bulk för transport i gallersläp. Är det en dum ide? Tänker främst på spridningsrisken vid själva transporten.
Ogräs kommer sällan underifrån utan genom frön uppifrån. Både markduk och täckbark är bortkastade pengar. Jag ver för jag har gjort det.

• Gilla
skogaliten och 3 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Ogräs kommer sällan underifrån utan genom frön uppifrån. Både markduk och täckbark är bortkastade pengar. Jag ver för jag har gjort det.
Okej, har du förslag på annat material. Vi har grus på delar av tomten och det fungerar bra. Men det känns inte optimalt ifall man vill gå barfota

G Grytet skrev:
Okej, har du förslag på annat material. Vi har grus på delar av tomten och det fungerar bra. Men det känns inte optimalt ifall man vill gå barfota
Ärtsingel är trevligare än krossprodukter om du vill gå barfota

BirgitS
Fördelen med ett tjockt lager täckbark, jämfört med bar jord, är att det är lätt att dra upp ogräset som kommit dit som frö.

Det är såklart en fördel
F fribygg skrev:
Ärtsingel är trevligare än krossprodukter om du vill gå barfota
Skulle gärna vilja undvika sten men om täckbark går bort så kanske jag får tänka om.

Ingen som har koll på fråga 2, dvs hur det är att transportera täckbark i ett gallersläp. Vill ju undvika att ställa till det på vägarna.

BirgitS BirgitS skrev:
Fördelen med ett tjockt lager täckbark, jämfört med bar jord, är att det är lätt att dra upp ogräset som kommit dit som frö.
Det är såklart en fördel att ta hänsyn till. Huset ligger på Öland så den torra perioden är det såklart inte så mycket som växer, inkl. ogräset.

Flis funkar bättre än täckbark, bryts inte ner lika fort. Men är dyrare tyvärr.

• Gilla
NyKarin
  • Laddar…
Vad har du för ogräs? Jag har åkerfräken och funderar på att lägga markduk när jag gör iordning trädgårdsdelen nästa år för att slippa den. Som de ovan skriver, fröogräs går inte att undvika. Men är också lätt att rensa undan.

G Grytet skrev:
Kan man gå barfota på täckbark?

Bättre att skippa markduken under i alla fall, med tiden förmultnar täckbarken ändå, så då är det bättre att bara kunna toppa upp utan att ha en massa plast liggande en decimeter ner i marken

• Gilla
  • Älska
datja och 6 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Bättre att skippa markduken under i alla fall, med tiden förmultnar täckbarken ändå, så då är det bättre att bara kunna toppa upp utan att ha en massa plast liggande en decimeter ner i marken
Jag är kluven. Gillar inte plast, har dålig erfarenhet av täckduk från mitt förra hem där tidigare ägare använt täckduk. Men har även ett nyupptäckt starkt ogillande av åkerfräken.

Har lagt ut hundratals kvadrat markduk, det var tråkigt, ännu tråkigare var att dra bort den fem år senare för att den ändå inte hjälpte...

• Gilla
yonna och 5 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Har lagt ut hundratals kvadrat markduk, det var tråkigt, ännu tråkigare var att dra bort den fem år senare för att den ändå inte hjälpte...
Meeen, kanske mot åkerfräken? Jag har bara erfarenhet av att dra bort markduk, håller med om att det är tråkigt. En bit på nuvarande tomt har jag täckt, hoppas /tror att det ska hjälpa. Men vill inte täcka delen som ska odlas.. Har till nästa vår på mig att tänka igenom hur jag ska göra.

Än så länge tänker jag bara att jag har en stark anledning att få hyra en minigrävare 😁

Skippa duk.
Lägg bark om ni gillar det.
Jag lägger bark kanske var tredje eller fjärde år eller så. . ogräs tar jag med rensjärn och när barken förmultnar använder jag den i krukor eller direkt i odlingen. Perfekt mull för sådder tex.

Jag tycker att det är snyggt med bark och det går att gå på barfota men det känns ju lite speciellt. Men det bästa är ju att det blir så bra mull av det. En del av min jordtillverkning alltså. Ibland lägger jag inte bark utan flis det bryts ner och blir snyggt det också men i början ser det lite stökigt ut.

@NyKarin täckduk hjälper inte mot fräken. Den kommer upp ändå. Trötta ut den genom att dra upp den. Den är bra i komposten. (Inte rötterna) Innehåller mycket fosfor. Rötterna är som svarta trådar och dem lägger jag i soppåsen eller bränner.

• Gilla
NyKarin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.