H heimlaga skrev:
Vanligen är mina sommardäck gamla vinterdäck som jag river dubbarna ur.
På det viset har jag råd att köpa någorlunda ordentliga vinterdäck. På snö och is är däckkvaliteten viktigare för säkerheten än den är på sommaren.
Då blir det halt året om så att man lär sig att konsekvent köra försiktigt :-)

• Haha
pmd
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Jaha...så då skall jag alltså palla upp någons bil och stjäla däcken?
Eftersom jag skall prioritera nya däck runtom utan hänsyn till föjderna?

Det går inte att förutse vad jag råkar få tag på begagnat för ett pris som jag har råd att betala.
På det viset har jag råd att köpa någorlunda ordentliga vinterdäck. På snö och is är däckkvaliteten viktigare för säkerheten än den är på sommaren.
Annan typ av gummi på vinterdäck, den är mjukare och har inte lika bra grepp i värmen som gummit i sommardäck har. Sen kan de vara helt uttorkade

Enda gången jag dragit ur dubb på gamla vinterdäck var i ungdomsåren när jag fick tag i ett antal, använde dem på rallybilen och då 99% grusväg. Om de var bra, inte en aning men billig lösning när det ändå sladdade friskt.😆

H heimlaga skrev:
Jaha...så då skall jag alltså palla upp någons bil och stjäla däcken?
Eftersom jag skall prioritera nya däck runtom utan hänsyn till föjderna?

Det går inte att förutse vad jag råkar få tag på begagnat för ett pris som jag har råd att betala.
Har du nåt tips på hur man får ur dubben enklast?

T
nino nino skrev:
Har du nåt tips på hur man får ur dubben enklast?
En liten mejsel eller liknande brukar jag använda, går ganska snabbt och enkelt när man får in tekniken

• Gilla
nino
  • Laddar…
T Tamak skrev:
En liten mejsel eller liknande brukar jag använda, går ganska snabbt och enkelt när man får in tekniken
Tack för tipset. Jag tänker rycka dubben ur släpets däck så att jag slipper byta däck mellan vinter och sommar nu när jag börjat med odubbade vinterdäck på bilen. Jag har bara en EU-kärra som sällan går någon längre sträcka så säkerhetsaspekten med fäste på sommaren är inget större bekymmer.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
En sidavbitare går utmärkt, "av rätt dimension", det vet jag att vi använde när vi rensade dubbdäcken och det var nog fyra omgångar däck.

Så ni vågar lita på att dubbdäcken har en tillräckligt bra gummiblandning för att fungera som odubbade vinterdäck, och att greppet på vinterväg inte var helt beroende av dubbarna i sig? Det skulle jag inte gjort :)

S Staffan-N skrev:
Så ni vågar lita på att dubbdäcken har en tillräckligt bra gummiblandning för att fungera som odubbade vinterdäck, och att greppet på vinterväg inte var helt beroende av dubbarna i sig? Det skulle jag inte gjort :)
Det gör jag inte heller. Jag bor på västkusten med ytterst få dagar med snö och is. Är det snö och is så kör jag inte med släpvagn.

Edit: En sak till, jag har inte så många dubbar kvar i däcken ändå. Jag tog över dessa däck när svärfars bil slutade köras, de var redan då på upphällningen som vinterdäck. Jag kör mindre än tio mil per vinter med dubbdäcken redan. Och då på asfalt varje gång. Senaste vintern körde jag med sommardäcken de gånger jag använde släpkärran. Det handlade om ren asfalt och 12 km ToR. Sannolikheten för att träffa en polis där jag bor är nära noll, men det är ju bättre att köra lagligt.

Redigerat:
  • Gilla
Staffan-N
  • Laddar…
T
S Staffan-N skrev:
Nej, efter jag tagit ur dubbarna så kör jag slut på dom på sommaren istället för att köpa nya sommardäck, är ytterst lite jag kör med bruksbilen ändå på sommaren, kör nästan endast jänkarna då även til jobbet.

P
C cpalm skrev:
Trodde det var omöjligt att aldrig ha upplevt minsta tendens till sladd på över 20 års vinterkörning 😮
Även med en modern bil, bra däck, defensiv körstil, osv.
Att inte köra snabbare än sin förmåga "hjälper" nog till rätt bra.
Det bästa sättet att köra bättre än den genomsnittlige bilisten är att köra som om man inte kan köra bättre än den genomsnittlige bilisten.

Det är 25 år sen jag fick sladd med en bil. En framhjulsdriven Toyota. Det var framhjulen som släppte så sladden var lätt att häva. Att jag fick sladd hade troligen tre orsaker
  1. Körglädje. Bilen var ganska rolig att köra så jag körde över min förmåga.
  2. Felkonstruerad bil. Den hade mer vikt på bakhjulen än på framhjulen.
  3. Det hände en kväll på senhösten när solen hade gått ner och temperaturen gått under 0 °C.
Sen dess har jag misslyckats med att provocera fram en sladd med någon bil jag har kört.

Jag hade en ännu mer uppfostrande bil några år senare. En bakhjulsdriven[*] pickup med ABS på bakhjulen (enbart bak, alltså) istället för en lastbromsventil. ABS:en var dock ur funktion den första vintern jag hade bilen. Det var därför bilen var så uppfostrande.

[*] Med inkopplingsbar fyrhjulsdrift, men eftersom man måste stanna och vrida på frihjulsnaven för att helt koppla ur fyrhjulsdriften så använde jag den bara när den verkligen behövdes. Fyrhjulsdriften ökade bensinförbrukningen rejält mycket också.

P
Fairlane Fairlane skrev:
Även om jag har haft dålig ekonomi tidigare så har jag aldrig tummat på säkerheten med skitdäck.
Däcken var väl säkra i hastigheter under 70 km/ h?
Dessutom spar man bränsle om man kör i 70 km/h istället för 100 km/h?
Bra för din tidigare dåliga ekonomi!
😎😉

P
T Thomas_Blekinge skrev:
Rådet i #4 att rotera däcken regelbundet är ju OK men jag antar att TS har leasat en bil för att slippa ALLT besvär med bilen. Och betalat dyrt för det.
I så fall, om det är biltillverkarens rekommendation, är det väl leasingbolagets sak sköta om rotationen?

P
J Jeppenedved skrev:
Skulle alltså behöva slita på två däck så attt mönsterdjupet minskar med minst 0,2 resp 0,3 mm.
Vilka däckspar är det som skiljer sig åt? Bak mot fram, eller vänster mot höger?

C
P pmd skrev:
Att inte köra snabbare än sin förmåga "hjälper" nog till rätt bra.
Ja, självklart.

Det jag främst tänker på är t.ex. vältrafikerade korsningar där många slirar igång och polerar upp isen, där det emellanåt händer att man vid sväng får lite kast på bakänden trots att man inte ens kör 5 km/h med fräscha dubbdäck. Helt ofarligt i de hastigheterna så klart, men man inser att om det gått för fort hade man åkt rakt igenom korsningen med arslet före.

Vi har också en notorisk cirkulationsplats här i stan där vägbanan lutar lite utåt. Vid ogynnsamt väglag är det nästan omöjligt att inte få tendenser till sladd där, även om man kryper fram.

En annan situation jag tänker på som är direkt obehaglig är vältrafikerade korta motorvägspåfarter där det kan vara snuskigt halt vissa dagar. Och man kan ju inte gärna klämma sig ut i 20 km/h på en väg där trafiken går i 80. Där är det ju bara att köra och vara beredd på att parera om det släpper.

Slutligen har du kurviga isiga uppförsbackar där man måste ta fart för att komma upp. Där bilen far som en vante på vägen och man sitter och parerar som värsta rallyföraren. Vi hade en sådan uppfart som delades med grannen ovanför som vid ett tillfälle inte riktigt lyckades komma ända upp till sig och kom glidande tillbaka nerför hela backen med fyra låsta hjul. Trots att han körde dubbat och fyrhjulsdrift.

Ja, helt enkelt "de vanliga" spännande inslagen i vinterkörningen när väglaget är som sämst. Trodde som sagt det var något som alla i vintertrafiken upplever.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.