Har en gammal trädgård i zon 1 (fritidshus) som är mer eller mindre igenväxt där jag nu försöker tänka till kring vad jag vill ha var eftersom jag i princip kommer att börja om med trädgården. Vilka vanliga misstag ser du oftast i den här typen av situation?

Picad Picad skrev:
Har en gammal trädgård i zon 1 (fritidshus) som är mer eller mindre igenväxt där jag nu försöker tänka till kring vad jag vill ha var eftersom jag i princip kommer att börja om med trädgården. Vilka vanliga misstag ser du oftast i den här typen av situation?
Hej! Vet inte vilka misstag som är vanligast, men jag tror att det är svårt att frigöra sig från det befintliga och se möjligheter. Ganska vanligt att det tas bort träd eller buskar i onödan för att det känns överväxt eller risigt. Jag vet också vikten av att verkligen tänka igenom familjens behov, lära känna tomtens faktorer och därefter upprätta en struktur, en stomme. Börja inte med perennerna... Börja med funktionsytor, flöden, se till att det finns umgängesytor och sittplatser i alla väderstreck. En vanlig grej är också att man missar skalan. Proportionerna. Det blir också ofta lite för uppstyckat och plottrigt, (enligt mig, men alla har olika smak). Tyvärr kommer jag ofta till kunder som börjat anlägga utan en långsiktig plan. Tänk alltid 10 år framåt. Även om poolen eller gästhuset inte kommer att byggas, så tänk in den. Så finns möjligheten utan att ni måste göra om det ni redan anlagt eller fruktträd som just börjat ge frukt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.