44 822 läst ·
487 svar
45k läst
487 svar
Många anser att amortering är en kostnad
Var tar du amorteringspengarna ifrån?S Strontus skrev:Om du lånar t ex 100 000:- för att köpa en bil så har du i princip två utfall
1. Du amorterar inget, och kommer då att sluta upp med en bil som är värd noll, och ett lån på 100 000:-
2. Du amorterar av lånet, och kommer då att sluta upp med en bil som är värd noll, men inget lån.
I vilket av de två fallen har du mest pengar kvar?
Om jag redan har 100000 på banken, och amorterar med de pengarna (1.) eller inte (2.), ska du inte ta upp det i balansräkningen?H hul skrev:japp men de handlar ju inte diskussionen om.
Vi alla på detta forumet är ju medvetna om att man kan spara på flera olika sätt, de säger vi inget om.
diskussionen handlade om att just amortering är ett sparande och de är de ju uppenbart.
men självklart att spara kapitalet (de 100 000kr) i plånboken är också ett sparande
visst de kan vi göra. men de blir ju ingen skillnad?P Pin skrev:
förutom att du ökar båda alternativen med 100 000kr
alltså fortfarande ett sparande
Ställ upp ditt exempel och motbevisa mig då?
Exempel 1H hul skrev:
Bil = värde 10kkr
Skuld = 0kr
Pengar i plånboken= 0
Balans = +10kkr
Exempel 2
Bil = värde 10kkr
Skuld = -100kkr
Pengar i plånboken 100kkr.
Balans +10kkr
Du har alltså motbevisat dig själv nu då?M mawno skrev:
i exemplet ovan är ju amortering ett sparande.
Hur kan du säga något att när dina egna beräkningar till och med visar de?
Det intressanta i denna tråd numera är hur vi ser på pengar, vissa verkar se det som att om jag inte betalar dom till banken (amorterar) så smäller jag dom på saker som inte ger positivt kassaflöde, medan andra sidan ser det som självklart att man sparar motsvarande pengar på ett eller annat sätt (buffert såsom sparkonto eller annat).
Så tolkar inte jag det. Jag tolkar det som att i båda fallet har han betalt av lånet och bilen var det enda av värde. Dvs köpa bil är att sparaH hul skrev:
Kan vi skapa en ny tråd nu som behandlar ifall det verkligen är att spara pengar att köpa en bil?
Det bästa är att köpa en jättedyr bil, då sparar man mest.J jävla_hus skrev:
vadå då?P Pin skrev:
Du måste förstå att man kan spara på flera sätt.
så du menar i alternativ 2 där du sparar 100 000kr inte är ett sparande då?
för i alternativ 1 där du amorterat 100 000kr så har du ju lika mycket kvar som alt. 2 efter 10 år.
De låter ju mycket märkligt då om inte amortering är ett sparande.
nä inte köpet av bilen men amorteringen av bilen.J jävla_hus skrev: