H hul skrev:
förklara varför mitt svar är fel, amortering är sparandet.
vilket flertalet på forumet har försökt förklara för er
Läs tidigare svar

H
T Polos skrev:
Läs tidigare svar
ok

H
"Till skillnad från att spara på börsen är amortering ett säkrare sparande. Varje gång du gör en amortering sänker du din egen belåningsgrad och låser pengarna i din bostad."
Avanza Bank

"Amortering anses vara en form av sparande med flera fördelar:"
Advisa

" För dessa personer kan amortering vara ett lysande sparalternativ. Anledningen är att amorteringen blir ett sparande där tillgången till besparingen är begränsad. Det är ju svårt att ringa sin bankman en lördagkväll för att höja belåningen på bostaden inför en rejäl krogrunda, ink allt!"
Gunther Mårder, Nordnet

"Använder man amortering som sparmetod så får man inte någon ränta utbetalt, utan man slipper helt enkelt att betala räntan på lånet. Man slipper också betala skatt på den kapitalinkomst som en ränteinkomst från ett sparkonto hade gett. Dock har vi ju ränteavdrag i Sverige på bolånen som är lika stort (30%). Den går man ju miste om, så någon skattemässig effekt blir det ju inte egentligen. Men om ränteavdraget plockas bort så kommer ”amorteringsspara” att blir väldigt förmånligt skattemässigt."
Sparabloggen

"Sparande: Det är viktigt att förstå att amortering i första hand inte är en kostnad, se det som ett sparande."
Mittbolån

"se amortering som ett sparande. Sträva mot 50 procent i en takt som plånboken tillåter"
Emma Persson Boendekonom SBAB

Fast det är bara sant om man amorterar med intäkt... Amortering i sig behöver inte vara ett sparande.

H
stefancrs stefancrs skrev:
Fast det är bara sant om man amorterar med intäkt... Amortering i sig behöver inte vara ett sparande.
ja, men det gäller ju alla sparande former eller?

eller är sparande i plånboken med lånade pengar ett sparande menar du?

Enligt wictionary:

spara

1. behålla något och se till att det kommer att existera även i framtiden; inte kasta bort eller förstöra det
    Du sparar väl din dotters teckningar?
    Den som spar han har.

Antonymer: kasta
  2. (data) (tillfälligt eller för lång tid) lagra (skriva) information (en fil), såsom ett dokument, på ett lagringsmedium, såsom en hårddisk, så att informationen kan hämtas (laddas) vid ett senare tillfälle
    Spara bilden som "Porträtt.jpg".
    Glöm inte att spara innan du kommer till bossen!

Antonymer: radera, ladda, öppna
  3. (upprepande) lägga undan pengar för att använda dessa i framtiden; ackumulera pengar (ibland i syfte att få ihop ett givet belopp som räcker för något)
    Du kan spara pengar på ett bankkonto om du lyckas att öppna sådant.
  4. undvika att slösa med; använda mindre av något
    Om vi byter kylskåpet så kommer vi kunna spara en hel del el.
    Därför vill regeringen fortsätta att spara pengar på försvaret.

Antonymer: slösa

WIKI:

Sparande är i vardagligt tal att lägga undan pengar för framtida bruk. Besparingarna kan samlas som kontanter, bankkonto, obligationer eller aktier. Man kan snåla med utgifter, men även spara överbliven inkomst.

Nationalencykopin

sparande, den del av inkomsterna (intäkterna) som inte används till konsumtion.

F
Amortering är återbetalning av ett lån. Det i sin tur kan leda till att du tjänat eller förlorat pengar.

Du lånar pengar av en bank som du använder till att byta till dig en vara av motsvarande värde. Ett hus, en bil eller en godispåse.

Jag lånar 10kr av dig och köper en godispåse för 10kr med villkoret om att jag ska betala tillbaka lånet med 5kr under tre dagar, totalt 15kr. Jag har alltså en kostnad för lånet på 5kr (ränta).

Direkt efter köpet av godispåsen så är min balansräkning -5kr. Jag har 5kr i skuld till dig och en godispåse med ett värde på 10kr.

Jag lägger godispåsen i skafferiet (inget godis förrän på lördag. Under tiden betalar jag tillbaka lånet till dig, totalt 15kr. Jag har amorterat 10kr och betalat ränta på 5kr. Ingenting har hänt med min balansräkning under de få dagarna. Jag har fortfarande en godispåse med ett värde på 10kr och en kostnad på 5kr för lånet.

Glömmer jag bort godispåsen så att godiset blir oätbart och jag måste kasta påsen så har jag en förlust på 10kr. Nu har jag alltså gått back 15kr. Sålt smöret och tappat pengarna med andra ord.

Om jag i stället äter upp godispåsen så har jag också haft en kostnad på 15kr för godiset och lånet men eftersom jag fick njuta av godiset på lördagskvällen så kan vi säga att nöjet motsvarar ett värde på 15kr. Vi kan säga att vi gått +-0kr.

Om jag i stället säljer godispåsen till grannen för 20 kr så har jag en vinst på 5kr.

Samma gäller en bil och ett hus.

Genom att amortera kan du indirekt spara pengar genom att räntan minskar, men amorteringen har i sig ingenting med sparande eller konsumerande att göra. Det är varans natur och vad du gör med den som ger en inkomst eller kostnad.

Att säga att amortering = sparande är samma sak som att säga att byta jobb = löneökning.

Att byta jobb kan i många fall ge en löneökning men det är absolut inget lika-med-förhållande.

• Gilla
helrob och 4 till
  • Laddar…
H hul skrev:
"Till skillnad från att spara på börsen är amortering ett säkrare sparande. Varje gång du gör en amortering sänker du din egen belåningsgrad och låser pengarna i din bostad."
Avanza Bank

"Amortering anses vara en form av sparande med flera fördelar:"
Advisa

" För dessa personer kan amortering vara ett lysande sparalternativ. Anledningen är att amorteringen blir ett sparande där tillgången till besparingen är begränsad. Det är ju svårt att ringa sin bankman en lördagkväll för att höja belåningen på bostaden inför en rejäl krogrunda, ink allt!"
Gunther Mårder, Nordnet

"Använder man amortering som sparmetod så får man inte någon ränta utbetalt, utan man slipper helt enkelt att betala räntan på lånet. Man slipper också betala skatt på den kapitalinkomst som en ränteinkomst från ett sparkonto hade gett. Dock har vi ju ränteavdrag i Sverige på bolånen som är lika stort (30%). Den går man ju miste om, så någon skattemässig effekt blir det ju inte egentligen. Men om ränteavdraget plockas bort så kommer ”amorteringsspara” att blir väldigt förmånligt skattemässigt."
Sparabloggen

"Sparande: Det är viktigt att förstå att amortering i första hand inte är en kostnad, se det som ett sparande."
Mittbolån

"se amortering som ett sparande. Sträva mot 50 procent i en takt som plånboken tillåter"
Emma Persson Boendekonom SBAB
Och samma källa säger "spara eller amortera". Det tycks vara slarvig användning av terminologin. OBS här förespråkar jag inte vad som är rätt eller fel, utan kritiserar källan . Samma slarv i DN, SvD , Di mfl.
Journalister och ekonomer på bankerna blandar själva ihop begreppen.

https://www.avanza.se/lar-dig-mer/avanza-akademin/privatekonomi/spara-eller-amortera.html

Mycket bra förklaring av Freddedan

Enligt @hul hade man dock sparat 15kr vid återbetalandet av godispåsen, eller iallafall 10kr då 5kr nog av alla anses som en utgift/kostnad.

• Gilla
twoody
  • Laddar…
Krille4 har en mycket intressant uträkning men jag saknar en mycket viktig faktor:

Du beaktar inte vad som händer under en kris när fastigheternas värde sjunker under lånesumman och många låntagare blir arbetslösa. Bankerna får eld i byxorna och kräver snabb amortering. Samtidigt som räntorna rusar i höjden när bankerna skall täcka sina kreditförluseter. Många kan inte amortera eftersom pengarna på börsen har gått upp i rök och arbetet likaså.
Då tar banken huset och säljer det för vad pris de får och så får den föredetta ägaren amortera allt utom lagstadgat existensminimum varje månad på den överskjutande delen av lånet tills han/hon dör eller tills lånet är betalat.
Det där hände här i Finland 1990. Det är många som ännu i dag amorterar på fastigheter som bankerna tog och sålde för vrakpriser i början på 90-talet.
Jag känner en duktig företagare som amorterade hela sin inkomst utom lagstadgat existensminimum i över 20 år efter att banken sålde hans fastighet. Oj vad han såg glad ut då han berättade att han hade betalat sista raten.

Att ha pengar på börsen är inte att spara. Att ha pengar på börsen är att spekulera och det innebär att pengarna kan ge utdelning eller gå upp i rök över en natt. Jag känner faktiskt en mycket kompetent investerare som över en natt förlorade allt han ägde och litet till på börsen.
Att spara innebär att sätta pengarna någonstans där de finns kvar. Det vill säga antingen på ett bankkonto som skyddas av bankgarantin eller i värdebeständig egendom som förvaras säkert. Till och med att samla kontanter i en plåtlåda nedgrävd i golvet i potatiskällaren är att spara.
Att amortera är inte heller att spara. Det handlar om att betala för sig och småningom bli ägare till sin egendom.

• Gilla
Mellansvedis och 4 till
  • Laddar…
Amortering stärker balansräkningen? Nog är det väl så att den blir oförändrad vi amortering. Dina tillgångar(pengar) minskar i lika stor grad som lånet minskar.

• Gilla
civilingenjören och 6 till
  • Laddar…
K
H heimlaga skrev:
Krille4 har en mycket intressant uträkning men jag saknar en mycket viktig faktor:

Du beaktar inte vad som händer under en kris när fastigheternas värde sjunker under lånesumman och många låntagare blir arbetslösa. Bankerna får eld i byxorna och kräver snabb amortering. Samtidigt som räntorna rusar i höjden när bankerna skall täcka sina kreditförluseter. Många kan inte amortera eftersom pengarna på börsen har gått upp i rök och arbetet likaså.
Då tar banken huset och säljer det för vad pris de får och så får den föredetta ägaren amortera allt utom lagstadgat existensminimum varje månad på den överskjutande delen av lånet tills han/hon dör eller tills lånet är betalat.
Det där hände här i Finland 1990. Det är många som ännu i dag amorterar på fastigheter som bankerna tog och sålde för vrakpriser i början på 90-talet.
Jag känner en duktig företagare som amorterade hela sin inkomst utom lagstadgat existensminimum i över 20 år efter att banken sålde hans fastighet. Oj vad han såg glad ut då han berättade att han hade betalat sista raten.

Att ha pengar på börsen är inte att spara. Att ha pengar på börsen är att spekulera och det innebär att pengarna kan ge utdelning eller gå upp i rök över en natt. Jag känner faktiskt en mycket kompetent investerare som över en natt förlorade allt han ägde och litet till på börsen.
Att spara innebär att sätta pengarna någonstans där de finns kvar. Det vill säga antingen på ett bankkonto som skyddas av bankgarantin eller i värdebeständig egendom som förvaras säkert. Till och med att samla kontanter i en plåtlåda nedgrävd i golvet i potatiskällaren är att spara.
Att amortera är inte heller att spara. Det handlar om att betala för sig och småningom bli ägare till sin egendom.
Jag gillar dina inlägg då de tillför diskussionen eftertanke. Däremot delar jag inte din pessimistiska syn på vad som eventuellt skulle kunna inträffa i framtiden. En mängd faktorer talar för att vi har mycket långt till en situation där bankerna börjar med tvångsförsäljningar av privatbostäder, Jag tror helt enkelt inte att det kommer att inträffa inom överskådlig framtid.

När det gäller att ha pengar på börsen är det absolut att spara men kräver både långsiktighet och riskspridning. Ingen kompetent investerare förlorar allt han äger på börsen över natten. Då handlar det snarare en oerfaren spekulant som tar extremt höga risker t ex genom blanking och optionsaffärer. Något som man som privatperson absolut ska undvika. En bred portfölj med ett antal olika fonder och aktier i olika branscher och länder kan nog ses som ett relativt säkert sparande om man ser det på 10-20 års sikt. De enda som tjänar på att man sparar på bankkontot är just banken,

/Krille

• Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
M
H heimlaga skrev:

Jag har letat och letat men jag kan inte hitta i min banks villkor som säger att dom har rätt att frångå vårat avtal och kräva mig på större amortering per månad för att fastighetens värde skulle sjunka. Låter som något du har hittat på själv.

Att ha pengarna på börsen betyder inte per automatik spekulation, dom flesta jag känner kallar det för investering. Jag känner ingen som investerat på börsen och blivit av med pengar. Däremot vet jag såna som din kompis som spekulerat och blivit av med pengar.

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Jag gillar dina inlägg då de tillför diskussionen eftertanke. Däremot delar jag inte din pessimistiska syn på vad som eventuellt skulle kunna inträffa i framtiden. En mängd faktorer talar för att vi har mycket långt till en situation där bankerna börjar med tvångsförsäljningar av privatbostäder, Jag tror helt enkelt inte att det kommer att inträffa inom överskådlig framtid.

När det gäller att ha pengar på börsen är det absolut att spara men kräver både långsiktighet och riskspridning. Ingen kompetent investerare förlorar allt han äger på börsen över natten. Då handlar det snarare en oerfaren spekulant som tar extremt höga risker t ex genom blanking och optionsaffärer. Något som man som privatperson absolut ska undvika. En bred portfölj med ett antal olika fonder och aktier i olika branscher och länder kan nog ses som ett relativt säkert sparande om man ser det på 10-20 års sikt. De enda som tjänar på att man sparar på bankkontot är just banken,

/Krille
Varför är vi långt från den situationen? Det har hänt under min livstid och jag är knappt medelålders.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:

/Krille
Känner en del människor som handlat med aktier och ingen av dom har sagt att dom sparar i aktier.
Man sparar inte när man köper aktier och man sparar inte när man betalar tillbaka en skuld.

• Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.