44 822 läst ·
487 svar
45k läst
487 svar
Många anser att amortering är en kostnad
Administrator
· Skåne
· 8 683 inlägg
Hade du inte amorterat dem hade du haft en skuld till banken. Alltså har du sparat in på dina skulder som du annars hade fått betala räntor på.
Administrator
· Skåne
· 8 683 inlägg
Det kanske är enklast att förstå om vi pratar om din nettoförmögenhet, vilket är dina tillgångar minus dina skulder. Minskar du skulderna ökar din nettoförmögenhet. På samma sätt ökar din nettoförmögenhet när du betalar av på ett lån. Du har sparat, fått större förmögenhet, blivit rikare.
Ja helt rätt att din nettoförmögenhet ökar om du amorterar(om nu det du amorterar på står sig i värde), men det är fortfarande inte ett sparande.Marlen Eskilsson skrev:
Du har aldrig blivit rikare eller fattigare fören du säljer.
De flesta utgår ifrån att pengarna man inte amorterar finns kvar i plånboken, på bankkontot eller investerade i tex aktier. tyvärr funkar ju inte verkligheten så.
I verkligheten kommer de som amorterar mindre eller inte alls troligen att köpa lite dyrare matvaror, fler bilar, fler/dyrare semestrar osv. Vilket i och för sig är bra för landets ekonomi, då konsumtionen ökar.
Att så många av er helt bortser från den minskade räntekostnaden vid amortering är i viss mån ursäktligt, då ni troligen är för unga för att ha upplevt ränteläget på 70-talet. Jag minns att jag hade 13% ränta på mitt sparkonto, trots en blygsam summa sparade veckopengar och födelsedagspengar fick jag flera hundra i ränta varje år. Vårt första huslån hade runt 7% ränta, även det en rejäl summa, och det kändes i plånboken när vi fick ner lånesumman.
I verkligheten kommer de som amorterar mindre eller inte alls troligen att köpa lite dyrare matvaror, fler bilar, fler/dyrare semestrar osv. Vilket i och för sig är bra för landets ekonomi, då konsumtionen ökar.
Att så många av er helt bortser från den minskade räntekostnaden vid amortering är i viss mån ursäktligt, då ni troligen är för unga för att ha upplevt ränteläget på 70-talet. Jag minns att jag hade 13% ränta på mitt sparkonto, trots en blygsam summa sparade veckopengar och födelsedagspengar fick jag flera hundra i ränta varje år. Vårt första huslån hade runt 7% ränta, även det en rejäl summa, och det kändes i plånboken när vi fick ner lånesumman.
Amortering kan enkelt uttryck anses vara ett sparande. Dock så sker ingen förändring av dina konton på tillgångssidan av balansräkningen, utan förändringen består av att du flyttar pengar från skulderna till det egna kapitalet. Det egna kapitalet är inte pengar som finns på nått konto utan berättar tillsammans med skulderna hur tillgångarna på tillgångssidan är finansierade. Räntan på "amorteringssparandet" är den räntan som du för tillfället betalar på lånen. Är du obelånad är det eget kapitalet samma som värdet på dina tillgångar, osv
Balansräkning
-------------------
_Tillgångar_............................._Skulder_
Hus..........................................Skulder hos banker
pengar på banken....................eget kapital
bil
katt
mm
Balansräkning
-------------------
_Tillgångar_............................._Skulder_
Hus..........................................Skulder hos banker
pengar på banken....................eget kapital
bil
katt
mm
Stopp nu.T Polos skrev:
Om jag får 25000 in på lönekontot och använder 10000 av dessa att amortera på mitt lån.
Hur påverkar den amorteringen min nettoförmögenhet?
Pengar som ackumuleras över tid ökar min nettoförmögenhet, sedan spelar det absolut igen roll om pengarna ligger på ett sparkonto, i aktier, i madrassen eller används för att minska en skuld.
Sedan kan mitt val påverka kostnaden för att ha mina pengar. Liksom eventuell värdeökning/-minskning på ägd egendom påverkar min nettoförmögenhet. Men de två faktorerna är i princip orelaterade, däremot kan kostnaden vara relatetad till dessa faktorer (låneräntan och spartäntan t.ex)
Däremot påverkas likviditeten av mitt val. Om jag amorterar utan att också spara kommer jag förmodlìgen vara tvungen att låna för att utföra kostnadskrävande och nödvändiga åtgärder på min egendom (eller på mig själv). Men det har egentligen inte heller någon betydelse, det är ju bara kostnaden för pengarna som påverkas. Plus tiden det tar att få tillgång till dem, dvs ett kassaflödesproblem snarar än nåt annat.
Med det sagt - vi är skuldfria sedan 10 år, och har en hyfsad buffert i form av sparande (ca 1.5 årslöner före skatt) plus en fastighet. Och för mig känns det som ett bra val. Det reducerar omgivningens möjlighet att styra vår ekonomi.