Claes Sörmland
DennisCA DennisCA skrev:
Sverige 2020 vs Sverige på 80 talet är totalt olika samhällen politiskt sett, en sosse från tidiga 1980 talet skulle förmodligen kallas extremist eller kommunist idag. Nordens USA kallas Sverige nuförtiden av många här i Finland. Men svenskarna har fått vad dom röstat för de senaste 3 decennierna om du frågar mig. Dagens Sverige är en reflektion av politiken som förts och röstats för. Så självgjorda problem. Oma moka som man säger på finska.
Sverige har haft en stadig högervind politiskt sedan 70-talet enligt statsvetarnas undersökningar. Och det kanske inte är så konstigt eftersom vi startade rätt långt vänsterut. Att vi inte har haft fler högerregeringar är en effekt av det splittrade parlamentariska läget och därmed delvis orsakat av en skickligt riggat konstitution från skiftet 60/70-tal och att S är ett väldigt makthungrigt och pragmatiskt parti. Och jag förstår dem, Sverige styrs inte bara av lag utan till stor del via utnämningsmakten och olika styrbrev från regeringen. Dessutom kan ju riksdagen inte stifta lag själv utan hela utredningsväsendet och propositionsförfattandet är regeringen sak att hantera.

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Ja och såklart det blir som det blir då högervindarna blåser. Men det är ju vad folket vill ha i Sverige.

• Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
Johan1975z skrev:
Ingen har hållit sig till ämnet i den här tråden förutom jag som skrev om att kvinnor och män är olika. Fick massa skit för det. Tror inte att kvinnor hade ägt mer mark än män om de hade haft högre löner och mer pengar. Generellt sett så har de andra intressen än män.
Du har ett ytterst förenklat resonemang, det är därför du får "massa skit". Men visst, om det är dina premisser så kan vi konstatera att män har skulder hos Kronofogden i större utsträckning än kvinnor, eftersom män är mer intresserade av att få löneutmätning. Vi kan också konstatera att män är överrepresenterade i självmordsstatistiken eftersom kvinnor är mindre intresserade av att ta livet av sig. Kvinnor tar initiativ till skilsmässa i 70% av fallen eftersom kvinnor är mindre intresserade av att leva i dåliga äktenskap.

• Gilla
linneac och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
DennisCA DennisCA skrev:
Ja och såklart det blir som det blir då högervindarna blåser. Men det är ju vad folket vill ha i Sverige.
Att uttolka "folkviljan" är ju alltid knepigt och är man lite individualistiskt lagd så har man nog svårt med hela konceptet att folket är en organism. Jag själv hör t ex stöveltrampet i den termen.

Men ska man sammanfatta svensk kultur så domineras den av en enorm tro på förändring. Förändring är förbättring, Det gäller privatlivet, företag och organisationer, kommuner, regioner, myndigheter och stat. Konserverativa argument (det kommer inte att förbättra något; det kommer att bli sämre och vi riskerar något annat viktigt om vi förändrar) flyger inte och inte heller de som framför dem, främst äldre. Det förklarar vår ungdomsdyrkan men också varför vi tror kvinnor är lite bättre än män, eller egentligen gubbarna (som ses som fiender mot förändring) är lite sämre.

Hur sen den här enorma tron på förändring till det bättre tar sig uttryck varierar. Det kan vara plastpåseskatter, för västvärlden helt öppna gränser, vårt unika och genomkommersialiserade skolvalssystem, vårt genomförande av beställar-utförar-organisation i hela offentliga sektorn, avskaffad fastighetsskatt, byggnation och sedan nedläggning av kärnkraft o s v. Vi är unikt progressiva.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Skulle inte kalla 66 procent marginalskatt för högervindar direkt. Ingen pratar om att privatisera sjukvården med försäkringslösning. Inget pratar om att banta offentlig sektor och välfärden. osv, osv.

Om ni med högervindar menar att vi skrotat löntagarfonderna och gjort marknaden lite friare så ja, det stämmer ju :D

P
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Du har ett ytterst förenklat resonemang, det är därför du får "massa skit". Men visst, om det är dina premisser så kan vi konstatera att män har skulder hos Kronofogden i större utsträckning än kvinnor, eftersom män är mer intresserade av att få löneutmätning. Vi kan också konstatera att män är överrepresenterade i självmordsstatistiken eftersom kvinnor är mindre intresserade av att ta livet av sig. Kvinnor tar initiativ till skilsmässa i 70% av fallen eftersom kvinnor är mindre intresserade av att leva i dåliga äktenskap.
Absolut. Finns fler lågbegåvade män än kvinnor också. Snittet är det lika men det finns fler hög - och lågbegåvade män på en normalfödelningskurva. Kommer bli ett större problem i framtiden (och är redan) för dessa lågbegåvade män då alla enklare jobb försvinner.

• Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Om ni med högervindar menar att vi skrotat löntagarfonderna och gjort marknaden lite friare så ja, det stämmer ju :D
Men högervindar betyder att politiken sakta rör men säkert sig högerut. Men som sagt, vi började rätt långt åt vänster så en högervind tar tid att påverka. Men det har ju gett ett antal mitten-högerregeringar på senare år. Ovanpå det så saknar folkviljan helt genomslag i det politiska systemet och hos den pratande klassen. De ligger mer vänster än folket i stort och håller emot.

Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Claes Sörmland
Johan1975z skrev:
Absolut. Finns fler lågbegåvade män än kvinnor också. Snittet är det lika men det finns fler hög - och lågbegåvade män på en normalfödelningskurva. Kommer bli ett större problem i framtiden (och är redan) för dessa lågbegåvade män då alla enklare jobb försvinner.
Jag har för mig att det finns en större andel i mansgruppen som man kan mäta har riktigt låga kognitiva förmågor i jämförelse med hur kvinnorna distribuerar sig. Men jag har inte sett data på att den absoluta kognitiva toppen skulle domineras av män, utan tror det är ganska lika mellan män och kvinnor där. Majoriteten faller ju inom de kognitiva medelklassen.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag har för mig att det finns en större andel i mansgruppen som man kan mäta har riktigt låga kognitiva förmågor i jämförelse med hur kvinnorna distribuerar sig. Men jag har inte sett data på att den absoluta kognitiva toppen skulle domineras av män, utan tror det är ganska lika mellan män och kvinnor där. Majoriteten faller ju inom de kognitiva medelklassen.
ok, ponera att du har rätt. Kvinnor kommer fortfarande inte köpa mer mark då de inte har ett lika stort intresse som männen har. Inte om 100 år heller. Men det behöver väl inte vara nått fel? De kanske hellre umgås och är sociala än och ligger och skruvar under en sketen traktor i skogen.

P
DennisCA DennisCA skrev:
Nordens USA kallas Sverige nuförtiden av många här i Finland.
Varför kallas Sverige det? Sverige har inte styrts av rasistiska, fascistoida människor de senaste fyra åren?

• Gilla
linneac
  • Laddar…
P
Johan1975z skrev:
Ingen har hållit sig till ämnet i den här tråden förutom jag som skrev om att kvinnor och män är olika. Fick massa skit för det. Tror inte att kvinnor hade ägt mer mark än män om de hade haft högre löner och mer pengar. Generellt sett så har de andra intressen än män.
Din generalisering stämmer nog till stora delar (dvs generellt sett :)). Det intressanta är vad det beror på. En del förnekar helt kulturella och strukturella faktorer och hävdar att allt beror på DNA. Det tror jag inte är riktigt hela sanningen.

P pmd skrev:
Varför kallas Sverige det? Sverige har inte styrts av rasistiska, fascistoida människor de senaste fyra åren?
Nej men av maktfullkomliga idioter :crysmile:

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
P pmd skrev:
Din generalisering stämmer nog till stora delar (dvs generellt sett :)). Det intressanta är vad det beror på. En del förnekar helt kulturella och strukturella faktorer och hävdar att allt beror på DNA. Det tror jag inte är riktigt hela sanningen.
Folk är dumma i huvudet i stort, när jag rör mig utanför min bubbla av högutbildade kollegor och vänner så märker man hur stor del som är död vikt.

P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vi är unikt progressiva.
Sverige kallas ibland den 51:a amerikanska delstaten. Vi tar enormt mycket intryck av vad man hittar på i USA. T.ex. så kom idén om arbetsgivaravgift därifrån (men utvecklingen har varit lite olika i USA där den infördes på 1930-talet jämfört med i Sverige där den infördes 1960). Ungefär.

På senare tid har vi också importerat massor av dumheter från USA. Mest politiska idéer från ytterkanterna.

• Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Skulle inte kalla 66 procent marginalskatt för högervindar direkt.
Det var förr (87% i slutet av 1970-talet). Numera ligger den lägre.. 57% är en siffra som är några år gammal, så jag vågar inte säga om den ligger lägre eller högre idag.

Om man räknar in andra skatter än löneskatt så ligger det om brukar kallas för effektiv marginalskatt idag på cirka 75%,

Vad gäller högervindar så ska man nog förlita sig mer på den samlade statsvetenskapen än på personliga anekdoter.

• Gilla
erik_83
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.