P
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Snacka om långsökt jämförelse! Sverige och Venezuela är inte nämnvärt lika som länder, och det bör knappast ha varit mer lika på 80-talet när Olof Palme mördades.

Att en statsminister (eller utrikesminister för den delen) mördas är en tragedi för demokratin och samhället, oavsett ministerns politiska färg.
Folk firade nog mer att vi blev av med honom som statsminister än att han mördades. Många såg honom som en landsförrädare. Tror säkert han hade varit moderat om inte sossarna var så stora. Om man ville ha makt så var det sossarna enda partiet man kunde gå med i. Jag ser de flesta sossar som hycklare. Göran Persson köpte en stor gård och det första han gjorde var att försöka sparka ut en stackars arrendator.
 
Johan1975z skrev:
vi kan ju höja nivån i tråden och sluta kalla folk för störda.
If the shoe fits, call a spade a spade, etc.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
edit Det är likadant med markandsekonomi, den fungerar inte heller perfekt pga att marknaden består till 99.9% av idioter
Nu har jag snabbläst lite i tråden och plockat fram min mest toleranta sida men hur jag än vänder och vrider på tingens ordning kan jag inte förstå hur du skulle kunna bli jämställd med mig ;)
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
linneac och 5 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Att ha en egalitär lagstiftning måste vara det enskilt viktigaste instrumentet mot ojämställdhet vi kan ha. Men sen har vi förstås även genetiska skillnader och kulturella normer som påverkar jämställdheten. Dessa gör att de som vill ha ett matematiskt lika utfall mellan kvinnor och män aldrig kommer att bli nöjda. Men svaret på frågan om var vi har ett jämställt samhälle är: inför lagen. Resten får du vara med och jobba på själv.
Jag kan ha fel, men definitionen av jämställdhet är väl ändå att man har samma förutsättningar? Inte att inkomst/lön/vad-det-nu-må-vara är fördelat 50/50.

En ojämn fördelning är ju för all del en indikation på ojämställdhet, men att män äger mer mark än kvinnor är väl mer en indikation på att det inte varit jämställt decennier tillbaka än ett mått på hur det är just nu.
 
  • Gilla
AndersMalmgren och 2 till
  • Laddar…
P
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag kan ha fel, men definitionen av jämställdhet är väl ändå att man har samma förutsättningar? Inte att inkomst/lön/vad-det-nu-må-vara är fördelat 50/50.

En ojämn fördelning är ju för all del en indikation på ojämställdhet, men att män äger mer mark än kvinnor är väl mer en indikation på att det inte varit jämställt decennier tillbaka än ett mått på hur det är just nu.
kvinnor äger 16% aktier år 2020 på börsen.
Kvittar om de hade haft dubbelt så hög lön som män så hade de inte ägt mer aktier eller mark ändå. De har inte det intresset i sig.
 
Johan1975z skrev:
kvinnor äger 16% aktier år 2020 på börsen.
Den där meningen var inte ens begriplig. Du får jobba på ditt skriftliga uttryck! (Det bör inte vara ett problem för en person som enligt egen utsago tillhör det mest intelligenta könet.)
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
P
Johan1975z skrev:
vi kan ju höja nivån i tråden och sluta kalla folk för störda.
Jag kallar inte ostörda människor för störda. Folk som jublar över ett mord är helt klart störda.
 
  • Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Nej, reformerna skedde först under regering person.
De båda reformerna 1981 och 1991 var knappast helt utan verkan. Gjorde regeringen Bildt ingenting vettigt?

Du har tidigare klagat på Reinfeldt så du får väl hoppas på ett fortsatt regeringsinnehav av S och MP så det inte blir värre. :rofl:
Stor statlig inverkan och stor offentlig sektor = låga löner för kvinnoyrken
Har kvinnodominerade yrken lägre lönenivåer a priori eller är det för att kvinnor söker sig till sådana yrken?
 
P
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
tydligen är det även förvirrande om man säger Norrmalmstorg om torget framför operan, det har tydligen också bytt namn.
Det är rejält gamla människor du umgås med. :)
 
  • Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är ju iof sant, men han gjorde också Sverige till en supermakt.
Med Frankrikes hjälp. Utan finansiering från franskt håll hade inte Sverige haft råd att föra krig på den nivån som behövdes för att bli en "stormakt".
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Han var farlig för landet i stort, förstörde vår relation med väst.
På vilket sätt? Inte de militära relationerna, åtminstone.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
P
Johan1975z skrev:
Folk firade nog mer att vi blev av med honom som statsminister än att han mördades.
Var det samma reaktion hos dina föräldrar och grannar i september 1976? Det hade varit rimligt.

Att däremot skåla och dansa på gatorna när en statsminister blev mördad är ett praktexempel på antidemokratiskt beteende.
 
  • Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag kan ha fel, men definitionen av jämställdhet är väl ändå att man har samma förutsättningar? Inte att inkomst/lön/vad-det-nu-må-vara är fördelat 50/50.
Enligt en liberal definition är det förstås så, men det finns fler.
 
P pmd skrev:
På vilket sätt? Inte de militära relationerna, åtminstone.
Kuba ligger västerut det
är sant
0ea88a58-6e92-4110-b7c3-0649373a97f4
 
P
Du får nog läsa på lite om hur angelägen Olof Palme var att ha goda förbindelser med USA (främst militären).

I övrigt var Palme rätt knäpp i sina utrikespolitiska utspel, men det påverkade inte Sveriges säkerhet.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.