41 767 läst ·
779 svar
42k läst
779 svar
Män äger mer mark än kvinnor
Folk firade nog mer att vi blev av med honom som statsminister än att han mördades. Många såg honom som en landsförrädare. Tror säkert han hade varit moderat om inte sossarna var så stora. Om man ville ha makt så var det sossarna enda partiet man kunde gå med i. Jag ser de flesta sossar som hycklare. Göran Persson köpte en stor gård och det första han gjorde var att försöka sparka ut en stackars arrendator.SågspånPappspikEternit skrev:
Snacka om långsökt jämförelse! Sverige och Venezuela är inte nämnvärt lika som länder, och det bör knappast ha varit mer lika på 80-talet när Olof Palme mördades.
Att en statsminister (eller utrikesminister för den delen) mördas är en tragedi för demokratin och samhället, oavsett ministerns politiska färg.
Nu har jag snabbläst lite i tråden och plockat fram min mest toleranta sida men hur jag än vänder och vrider på tingens ordning kan jag inte förstå hur du skulle kunna bli jämställd med migAndersMalmgren skrev:
Jag kan ha fel, men definitionen av jämställdhet är väl ändå att man har samma förutsättningar? Inte att inkomst/lön/vad-det-nu-må-vara är fördelat 50/50.Nötegårdsgubben skrev:
Att ha en egalitär lagstiftning måste vara det enskilt viktigaste instrumentet mot ojämställdhet vi kan ha. Men sen har vi förstås även genetiska skillnader och kulturella normer som påverkar jämställdheten. Dessa gör att de som vill ha ett matematiskt lika utfall mellan kvinnor och män aldrig kommer att bli nöjda. Men svaret på frågan om var vi har ett jämställt samhälle är: inför lagen. Resten får du vara med och jobba på själv.
En ojämn fördelning är ju för all del en indikation på ojämställdhet, men att män äger mer mark än kvinnor är väl mer en indikation på att det inte varit jämställt decennier tillbaka än ett mått på hur det är just nu.
kvinnor äger 16% aktier år 2020 på börsen.Nyfniken skrev:
Jag kan ha fel, men definitionen av jämställdhet är väl ändå att man har samma förutsättningar? Inte att inkomst/lön/vad-det-nu-må-vara är fördelat 50/50.
En ojämn fördelning är ju för all del en indikation på ojämställdhet, men att män äger mer mark än kvinnor är väl mer en indikation på att det inte varit jämställt decennier tillbaka än ett mått på hur det är just nu.
Kvittar om de hade haft dubbelt så hög lön som män så hade de inte ägt mer aktier eller mark ändå. De har inte det intresset i sig.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 634 inlägg
De båda reformerna 1981 och 1991 var knappast helt utan verkan. Gjorde regeringen Bildt ingenting vettigt?AndersMalmgren skrev:
Du har tidigare klagat på Reinfeldt så du får väl hoppas på ett fortsatt regeringsinnehav av S och MP så det inte blir värre.
Har kvinnodominerade yrken lägre lönenivåer a priori eller är det för att kvinnor söker sig till sådana yrken?
Var det samma reaktion hos dina föräldrar och grannar i september 1976? Det hade varit rimligt.Johan1975z skrev:
Att däremot skåla och dansa på gatorna när en statsminister blev mördad är ett praktexempel på antidemokratiskt beteende.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 209 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 201 inlägg