P pmd skrev:
Du får nog läsa på lite om hur angelägen Olof Palme var att ha goda förbindelser med USA (främst militären).

I övrigt var Palme rätt knäpp i sina utrikespolitiska utspel, men det påverkade inte Sveriges säkerhet.
Handel är väl iof minst lika viktigt som militärt.

P pmd skrev:
Var det samma reaktion hos dina föräldrar och grannar i september 1976? Det hade varit rimligt.

Att däremot skåla och dansa på gatorna när en statsminister blev mördad är ett praktexempel på antidemokratiskt beteende.
Valet 2006 var det också folkfest på gatorna på Östermalm, mysigt.

Jag mins också när jag var med mina päron på demonstration mot fastighetskatten på 90-talet mysigt med lite sammanhållning. Förstår att kommunister och proletärer gillar 1 maj

• Gilla
1
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:

Jag mins också när jag var med mina päron på demonstration mot fastighetskatten på 90-talet mysigt med lite sammanhållning. Förstår att kommunister och proletärer gillar 1 maj
Som du beskriver din borgerliga livshållning, blir jag för varje inlägg mer och mer sugen på att rösta på sossarna :cool:! Du gör ett bra jobb som livs levande högerspöke, det må jag säga!

• Gilla
  • Älska
linneac och 2 till
  • Laddar…
Ja om Anders Malmgren representerar näringslivshögerns innersta värderingar då finns det verkligen goda skäl att rösta längre till vänster än man själv egentligen är ideologiskt för att i någon mån balansera upp samhället.

• Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
Jag skulle säga att @AndersMalmgren är mer representativ för egenföretagarhögern än näringslivshögern. Lite mer take-it-or-leave-it och lite mindre förståelse/acceptans för att man även kan vara beroende sv dem som tycker annorlunda än man själv.

Om man sen vill se det som en lite ärligare, mer opolerad höger eller en som inte passar in och därför (i politiken såväl som i valet att gå en egen väg även i egenföretagande kontra anställning) är nog en fråga om läggning och smak.

P
Handel är väl iof minst lika viktigt som militärt.
Vilket som är viktigast kan nog variera. Men visst kan vi skylla Sveriges alltför sena inträde i EU på Socialdemokraterna. De ville upprätthålla illusionen av att Sverige var alliansfritt och neutralt av inrikespolitiska skäl.

P
Jag blev också väldigt glad då. Då var det nästan exakt tre år sedan ett statsråd hade mördats, så glädjen 2006 kunde förhoppningsvis inte misstolkas.

P
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag skulle säga att @AndersMalmgren är mer representativ för egenföretagarhögern än näringslivshögern.
Jag hoppas att han inte är representativ för någon av dem, med den antidemokratiska inställning han har gett prov på i den här tråden.

• Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Jag blev också väldigt glad då. Då var det nästan exakt tre år sedan ett statsråd hade mördats, så glädjen 2006 kunde förhoppningsvis inte misstolkas.
Jag tyckte det var synd Anna Lind dog, hon var helt okej trots att hon var en sozze.

P
De största förlorarna är oftast sossarna själva. Alla små orter i Sverige där folk har röstat på sossarna har politikerna fyllt på med nyanlända, och även i områden i större städer där det är billigt att bo. Nu har många av de som har röstat på sossarna gått över till ett annat parti. Varenda liten håla i Sverige har blivit misär. Förr fanns det massa fina små samhällen längs järnvägarna men nu är hela landsbygden förstörd.

P
Hela landsbygden är inte förstörd. Jag bor på landet och trivs här. Omgivningen är fortfarande hel.

Men det ligger lite i vad du skriver. Det går inte att bekämpa xenofober genom att tala om för dem att allt de säger är fel, även i de få sakfrågor de har åtminstone lite rätt.

• Gilla
linneac
  • Laddar…
Sverige 2020 vs Sverige på 80 talet är totalt olika samhällen politiskt sett, en sosse från tidiga 1980 talet skulle förmodligen kallas extremist eller kommunist idag. Nordens USA kallas Sverige nuförtiden av många här i Finland. Men svenskarna har fått vad dom röstat för de senaste 3 decennierna om du frågar mig. Dagens Sverige är en reflektion av politiken som förts och röstats för. Så självgjorda problem. Oma moka som man säger på finska.

• Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Det är klart att Sverige som entitet får skylla sig självt (i den mån det utvecklats sämre än möjligt). Men svenskarna är ju inte Sverige, så det kommer alltid finnas många som kan säga ”det här var inte mitt val”.

Och när småpartier krävs för att skapa majoritet får de lätt oproportionerligt stor makt i frågor där de ”får hållas”. Sen om detta är energipolitik, plastpåseskatt, vårdnadsbidrag eller invandringspolitik gör inte så stor skillnad (undantaget att vissa frågor får större effekt än andra).

Att som väljare kunna påverka den politiska kulturen så att rimligare koalitioner byggs är lättare sagt än gjort, även om man själv stödjer de bredare alternativen så kommer dessa att samarbeta med marginalrörelserna för att bygga majoriteter och därmed ge makt till dessa.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Småpartier behövs för att inte hela politiken skall stelna och dö och fossiliseras omgärdad av tabun. Problem som inte är politiskt korrekt att tala om och som därför ingen gör någonting åt. När ett extremparti växer till sig mycket så brukar det vara ett symptom på att de etablerade partierna inte vill se problemen i väljarnas verklighet och resultatet blir att väljarna röstar på vem som än vill se problemen utan att bry sig om hur tokigt eller extremt det partiet är i alla andra frågor.

Sverigedemokraterna är ett direkt symptom på en totalt misslyckad integrering av invandrare som inte ens får nämnas i de stora partierna.
Sannfinländarna är ett direkt symptom på en arbetsmarknad där inhemsk arbetskraft sägs upp och blir långtidsarbetslös och ersätts av importerad arbetskraft med dumpade löner.
De Gröna i både Finland och Sverige uppstod som ett direkt symptom på de etablerade partiernas ovilja att ta itu med miljöproblem på allvar.
Feministiska partier är ett direkt symptom på kvinnodiskriminering som inte är politiskt korrekt att tala om.

Att Sverigedemokraterna inte ens försöker åstadkomma en konstruktiv lösning på integrationseländet och att Sannfinländarna inte ens försöker stoppa lönedumpningen och att de Gröna lägger hur mycket energi som helst på att skydda skarvar och bekämpa landsbygdsbefolkningen som inkräktar på stadsbornas "natur" men inte ens försöker lösa de stora miljöproblem och att en del Feministpartister går för långt och försöker införa mansdiskriminering i stället för jämställdhet det skiter de frustrerade förbisedda väljarna totalt i.
Och så blir det som det blir.

Fast nu är vi väldigt långt från trådens ämne.
Kvinnor äger mindre fast egendom än män!

• Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
P
H heimlaga skrev:
Småpartier behövs för att inte hela politiken skall stelna och dö och fossiliseras omgärdad av tabun. Problem som inte är politiskt korrekt att tala om och som därför ingen gör någonting åt. När ett extremparti växer till sig mycket så brukar det vara ett symptom på att de etablerade partierna inte vill se problemen i väljarnas verklighet och resultatet blir att väljarna röstar på vem som än vill se problemen utan att bry sig om hur tokigt eller extremt det partiet är i alla andra frågor.

Sverigedemokraterna är ett direkt symptom på en totalt misslyckad integrering av invandrare som inte ens får nämnas i de stora partierna.
Sannfinländarna är ett direkt symptom på en arbetsmarknad där inhemsk arbetskraft sägs upp och blir långtidsarbetslös och ersätts av importerad arbetskraft med dumpade löner.
De Gröna i både Finland och Sverige uppstod som ett direkt symptom på de etablerade partiernas ovilja att ta itu med miljöproblem på allvar.
Feministiska partier är ett direkt symptom på kvinnodiskriminering som inte är politiskt korrekt att tala om.

Att Sverigedemokraterna inte ens försöker åstadkomma en konstruktiv lösning på integrationseländet och att Sannfinländarna inte ens försöker stoppa lönedumpningen och att de Gröna lägger hur mycket energi som helst på att skydda skarvar och bekämpa landsbygdsbefolkningen som inkräktar på stadsbornas "natur" men inte ens försöker lösa de stora miljöproblem och att en del Feministpartister går för långt och försöker införa mansdiskriminering i stället för jämställdhet det skiter de frustrerade förbisedda väljarna totalt i.
Och så blir det som det blir.

Fast nu är vi väldigt långt från trådens ämne.
Kvinnor äger mindre fast egendom än män!
Håller med om en hel del.

Ingen har hållit sig till ämnet i den här tråden förutom jag som skrev om att kvinnor och män är olika. Fick massa skit för det. Tror inte att kvinnor hade ägt mer mark än män om de hade haft högre löner och mer pengar. Generellt sett så har de andra intressen än män.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.