41 765 läst ·
779 svar
42k läst
779 svar
Män äger mer mark än kvinnor
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 634 inlägg
Det kan ju vara en... ta-daa: fråga om kön!AndersMalmgren skrev:
(Under förutsättning att du är hetero.)
Men du tror inte på sånt ändå. Du är väl dubbelt så kompetent, eller har högre utbildning, eller jobbar dubbelt så många timmar, eller är dubbelt så bra på att skryta på lönesamtalet...
Renoverare
· Stockholm
· 20 201 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 201 inlägg
Min sambo jobbar i klassiskt kvinnoyrke men iof privat (optiker). Hon tjänar rätt bra för yrket över statlig inkomstskatt om hon hade jobbat 100 procent. Tror hon hamnar precis under nu på 75 procent.SågspånPappspikEternit skrev:
Man kan dock inte jämföra optikeryrket med min roll som Systemarkitekt, det är en bristvara med utvecklare och ännu mer på seniora roller som systemarkitekt eller lead developer. Sedan är jag egen företagare vilket gör jämförelsen ännu mindre relevant. Sambon jobbar också i Stockholm vilket har sämst lön i landet i optikerbranschen pga att alla vill jobba här. Tillgång och efterfrågan.
Nej det var på tiden, och männen fick vänta ytterligare ett år på allmän rösträtt. Dvs ej längre krav på värnplikt (mindre än hälften av alla män hade vid den tiden gjort värnplikt, så det var ingen liten grupp av ”kronvrak”). Så kvinnor fick allmän rösträtt före männen.P pmd skrev:
Om jämställdhet råder på riktigt borde ingen klaga över skillnader i löner mellan män och kvinnor för då har alla haft chansen att göra fria val utan att strukturella faktorer påverkar deras löner.Nötegårdsgubben skrev:
Jämställdhet handlar inte om millimeterrättvisa mellan män och kvinnor. Det innebär att den strukturella diskrimineringen har eliminerats. Hur utfallet blir av det är svårt att sia om.
Samt skaffa inte barn.O [old rusty] skrev:"Gör val och agera som en snittman" är nog bättre i så fall.
Välj inte barn och fritid på gymnasiet, välj att inte jobba deltid, välj inte att jobba på lokala förskolan utan pendla längre till det större företaget, sluta var en praktmes i löneförhandlingar, starta eget och riskera allt på en galen idé, jobba dygnet runt och för att få den där positionen som alla vill ha, ta ett smutsigt skitjobb med mycket olycksfall i för att det betalar bra.