AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag är fyra år äldre än min älskling och tjänar ändå mer än dubbelt så mycket så är nog inte bara en åldersfråga :p
Det kan ju vara en... ta-daa: fråga om kön!

(Under förutsättning att du är hetero.)
Men du tror inte på sånt ändå. Du är väl dubbelt så kompetent, eller har högre utbildning, eller jobbar dubbelt så många timmar, eller är dubbelt så bra på att skryta på lönesamtalet...

• Gilla
linneac
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det hade ju varit det bästa. Problemet är att det imho finns en alltför stor inkompetenstolerans vad gäller manlig personal i arbetslivet.
Har du forskning på det?
Jag tror det där är en könlös fråga. 99.9 procent är inkompetenta och död vikt oberoende av kön.

• Älska
SonnyListon
  • Laddar…
Det kan ju vara en... ta-daa: fråga om kön!

(Under förutsättning att du är hetero.)
Men du tror inte på sånt ändå. Du är väl dubbelt så kompetent, eller har högre utbildning, eller jobbar dubbelt så många timmar, eller är dubbelt så bra på att skryta på lönesamtalet...
Min sambo jobbar i klassiskt kvinnoyrke men iof privat (optiker). Hon tjänar rätt bra för yrket över statlig inkomstskatt om hon hade jobbat 100 procent. Tror hon hamnar precis under nu på 75 procent.

Man kan dock inte jämföra optikeryrket med min roll som Systemarkitekt, det är en bristvara med utvecklare och ännu mer på seniora roller som systemarkitekt eller lead developer. Sedan är jag egen företagare vilket gör jämförelsen ännu mindre relevant. Sambon jobbar också i Stockholm vilket har sämst lön i landet i optikerbranschen pga att alla vill jobba här. Tillgång och efterfrågan.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
P
Johan1975z skrev:
Klassiskt feministtrams. Anders har rätt.
Att kalla något för trams utan att förklara varför tyder på bristande förmåga att argumentera. När argumenten tar slut tar man till annat.

• Gilla
linneac
  • Laddar…
P
Det är hittepå. Det är klart det förekommer, men det är inte strukturellt.
Så du gör ingen värdering inan du köper något, eller sätter ett utgångspris på något?

P
Det är inte könsdiskriminering som är problemet utan att kvinnor drabbats hårdare av den politik som drivits senaste 100 åren
Är det någon skillnad?

För cirka hundra år sen infördes allmän rösträtt för kvinnor i Sverige. Det var kanske ett misstag?

• Gilla
linneac
  • Laddar…
P
Johan1975z skrev:
här kommer en källa

[länk]
Det där är ett exempel på att jämställdhet inte råder.

• Gilla
linneac
  • Laddar…
P
Om vi kan komma överens om att strukturell diskriminering inte sker kan vi ju börja diskutera hur vi ska lösa kvinnors låga löner.
Det har jag redan berättat.
Se inläggen #259 och #399.

engs
P pmd skrev:
Är det någon skillnad?

För cirka hundra år sen infördes allmän rösträtt för kvinnor i Sverige. Det var kanske ett misstag?
Nej det var på tiden, och männen fick vänta ytterligare ett år på allmän rösträtt. Dvs ej längre krav på värnplikt (mindre än hälften av alla män hade vid den tiden gjort värnplikt, så det var ingen liten grupp av ”kronvrak”). Så kvinnor fick allmän rösträtt före männen.

• Gilla
  • Wow
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
P
När vi pratat löner finns det ingen forskning som pekar på det.
Medlingsinstitutet har en websida som visar att skillnaden i löner mellan män och kvinnor i genomsnitt är 9.9%.
Jag antar att den är baserad på forskning och inte bara påhittad som en del siffror i den här tråden.

P
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Och om det inte är det, så…? Vad? Jag vet inte om det du skriver egentligen betyder någonting eller bara är ord.
Om jämställdhet råder på riktigt borde ingen klaga över skillnader i löner mellan män och kvinnor för då har alla haft chansen att göra fria val utan att strukturella faktorer påverkar deras löner.
Vad jag kan konstatera är att vi har en lagstiftning som gör oss alla jämlika. Gör den oss jämställda, nja, det vet jag just inte, men vilka andra förutsättningar och utgångspunkter kan vi ha? Nej, jag tror nog att jämställdheten gör sig bäst som ett mål. Allt annat tror jag bara blir floskler.
Jämställdhet handlar inte om millimeterrättvisa mellan män och kvinnor. Det innebär att den strukturella diskrimineringen har eliminerats. Hur utfallet blir av det är svårt att sia om.

• Gilla
linneac
  • Laddar…
P
Johan1975z skrev:
Tröttnar ni inte på att diskutera bagateller?
Så länge du inte tröttnar så ska jag nog härda ut.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
P
O [old rusty] skrev:
Är du intresserad av hög lön kan du enkelt välja ett yrke som ger det.
Enkelt och enkelt. Det finns en hel del svårigheter på vägen.

Sen gäller det att hålla sig kvar i yrket också. En kvinna i ett mansdominerat yrke kan behöva rejält med skinn på näsan för att stå ut.

• Gilla
linneac
  • Laddar…
P
"Byt kön"* är nog ett bättre råd till kvinnliga anställda som vill höja sin lön. De där 4 komma nånting procenten gör mycket på livslönen!
9.9% snarare.

P
O [old rusty] skrev:
"Gör val och agera som en snittman" är nog bättre i så fall.

Välj inte barn och fritid på gymnasiet, välj att inte jobba deltid, välj inte att jobba på lokala förskolan utan pendla längre till det större företaget, sluta var en praktmes i löneförhandlingar, starta eget och riskera allt på en galen idé, jobba dygnet runt och för att få den där positionen som alla vill ha, ta ett smutsigt skitjobb med mycket olycksfall i för att det betalar bra.
Samt skaffa inte barn.

• Gilla
linneac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.