41 767 läst ·
779 svar
42k läst
779 svar
Män äger mer mark än kvinnor
Jag tittade på intagningssiffrorna vill jag minnas och att det där stod 60/40. Men det borde finnas en eftersläpning på 5 år. Om inte kvinnorna är sämre på att ta examen, men jag förmodar att det är tvärt om.Claes Sörmland skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 201 inlägg
Dock ingen mänsklig rättighet att chefen ska sätta lönen åt dig. Gillar du inte inte ingångslönen ta inte jobbet. Gillar du inte löneutvecklingen, byt jobb.Nyfniken skrev:
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 634 inlägg
"Byt kön"* är nog ett bättre råd till kvinnliga anställda som vill höja sin lön. De där 4 komma nånting procenten gör mycket på livslönen!AndersMalmgren skrev:
*i teorin, i praktiken är transpersoner ofta missgynnade i arbetslivet.
Renoverare
· Stockholm
· 20 201 inlägg
Vi hade en transperson ett tag på jobbet. Jag var typ den enda som inte fattade att hon varit manSågspånPappspikEternit skrev:
Hon var helt värdelös utvecklare, så om hennes lön inte var lika hög som andras så har det inget med hennes transstatus att göra.
"Gör val och agera som en snittman" är nog bättre i så fall.SågspånPappspikEternit skrev:
Välj inte barn och fritid på gymnasiet, välj att inte jobba deltid, välj inte att jobba på lokala förskolan utan pendla längre till det större företaget, sluta var en praktmes i löneförhandlingar, starta eget och riskera allt på en galen idé, jobba dygnet runt och för att få den där positionen som alla vill ha, ta ett smutsigt skitjobb med mycket olycksfall i för att det betalar bra.
Eller så säger vi att nu j**lar ska det bli jämställt utfall.
Och staten bestämmer vad du ska utbilda dig till, var du ska bo, var du ska jobba, hur mycket du ska jobba, vad du ska få betalt och om du ska skaffa familj.
Då kommer vi ha ett jämnställt utfall.
Sist jag kollade upp DOs siffor var det väldigt få fall av oskäliga löneskillnader.
(Inte att blanda ihop med oförklarliga btw..)
Redigerat:
Renoverare
· Stockholm
· 20 201 inlägg
Ett bättre råd är nog till både kvinnor och män är att hitta jobb som passar din personlighet och dina färdigheter så att du kan prestera riktigt bra där och trivas med arbetslivet. Och byt jobb ofta så att du utvecklas och höjer din lön. Om du inte är så intresserad av karriär och att lägga den största delen av din tid på att prestera via arbetet så acceptera att du sjunker i den relativa lönehierarkin och lev för det där andra som du tycker är viktigt: ditt kroppsprojekt, barn, dina vänner, hobby eller vad det nu är.SågspånPappspikEternit skrev:
Sen blir utfallet vad det blir. Jag gissar att över tid kommer den svenska medelklassens kvinnor att gå förbi män i vårt samhälle lönemässigt. Samhället gynnar numera egenskaper som kvinnor brukar ha en fördel i. Dessutom tycks den stora tekniska utvecklingens tid vara förbi, vi förvaltar mest det samhälle vi redan har och gör det mer komplicerat med fler regler och kontroll. Det passar den kvinnliga rollen utmärkt.
Renoverare
· Stockholm
· 20 201 inlägg
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 634 inlägg
Det sägs ibland att vi har uppnått jämställdhet den dag det finns lika många inkompetenta kvinnliga chefer som inkompetenta manliga dito. Kanske är samma princip med utvecklare?AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 201 inlägg
Borde inte målet vara en kompetent arbetsplats istället för en med lika många män som kvinnor?SågspånPappspikEternit skrev:
Just problemet med att inte kunna köpa ut maken ur huset löser nog inte kvinnorna genom att få 5% högre lön.SågspånPappspikEternit skrev:
Om det är problemet som ska lösas så ska nog kvinnorna välja jämnåriga män i stället för att skjuta in sig på den äldre generationen.
Renoverare
· Stockholm
· 20 201 inlägg
Jag är fyra år äldre än min älskling och tjänar ändå mer än dubbelt så mycket så är nog inte bara en åldersfrågaNyfniken skrev:
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 634 inlägg