Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
UKÄ redovisar i sin sammanställning att en tredjedel var kvinnor av de som utexaminerades från byggteknik.
Jag tittade på intagningssiffrorna vill jag minnas och att det där stod 60/40. Men det borde finnas en eftersläpning på 5 år. Om inte kvinnorna är sämre på att ta examen, men jag förmodar att det är tvärt om.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
då "glömmer" man att också kompensera för att en chef vill inte betala lika mycket lön till en anställd som förmodligen kommer ha mer frånvaro.
Dock ingen mänsklig rättighet att chefen ska sätta lönen åt dig. Gillar du inte inte ingångslönen ta inte jobbet. Gillar du inte löneutvecklingen, byt jobb.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Dock ingen mänsklig rättighet att chefen ska sätta lönen åt dig. Gillar du inte inte ingångslönen ta inte jobbet. Gillar du inte löneutvecklingen, byt jobb.
"Byt kön"* är nog ett bättre råd till kvinnliga anställda som vill höja sin lön. De där 4 komma nånting procenten gör mycket på livslönen!

*i teorin, i praktiken är transpersoner ofta missgynnade i arbetslivet.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
"Byt kön"* är nog ett bättre råd till kvinnliga anställda som vill höja sin lön. De där 4 komma nånting procenten gör mycket på livslönen!

*i teorin, i praktiken är transpersoner ofta missgynnade i arbetslivet.
Vi hade en transperson ett tag på jobbet. Jag var typ den enda som inte fattade att hon varit man :D
Hon var helt värdelös utvecklare, så om hennes lön inte var lika hög som andras så har det inget med hennes transstatus att göra.
 
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vi hade en transperson ett tag på jobbet. Jag var typ den enda som inte fattade att hon varit man :D
Hon var helt värdelös utvecklare, så om hennes lön inte var lika hög som andras så har det inget med hennes transstatus att göra.
Han kanske bytte kön för att bli inkvoterad.
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
"Byt kön"* är nog ett bättre råd till kvinnliga anställda som vill höja sin lön. De där 4 komma nånting procenten gör mycket på livslönen!

*i teorin, i praktiken är transpersoner ofta missgynnade i arbetslivet.
"Gör val och agera som en snittman" är nog bättre i så fall.

Välj inte barn och fritid på gymnasiet, välj att inte jobba deltid, välj inte att jobba på lokala förskolan utan pendla längre till det större företaget, sluta var en praktmes i löneförhandlingar, starta eget och riskera allt på en galen idé, jobba dygnet runt och för att få den där positionen som alla vill ha, ta ett smutsigt skitjobb med mycket olycksfall i för att det betalar bra.

Eller så säger vi att nu j**lar ska det bli jämställt utfall.
Och staten bestämmer vad du ska utbilda dig till, var du ska bo, var du ska jobba, hur mycket du ska jobba, vad du ska få betalt och om du ska skaffa familj.
Då kommer vi ha ett jämnställt utfall.

Sist jag kollade upp DOs siffor var det väldigt få fall av oskäliga löneskillnader.
(Inte att blanda ihop med oförklarliga btw..)
 
Redigerat:
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
Johan1975z skrev:
Han kanske bytte kön för att bli inkvoterad.
Jag hoppas verkligen inte man utsätter sin kropp för sådant pga en sådan anledning. VDn på detta uppdrag där jag sitter är inte den typen som kvoterar heller :P
 
Claes Sörmland
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
"Byt kön"* är nog ett bättre råd till kvinnliga anställda som vill höja sin lön. De där 4 komma nånting procenten gör mycket på livslönen!

*i teorin, i praktiken är transpersoner ofta missgynnade i arbetslivet.
Ett bättre råd är nog till både kvinnor och män är att hitta jobb som passar din personlighet och dina färdigheter så att du kan prestera riktigt bra där och trivas med arbetslivet. Och byt jobb ofta så att du utvecklas och höjer din lön. Om du inte är så intresserad av karriär och att lägga den största delen av din tid på att prestera via arbetet så acceptera att du sjunker i den relativa lönehierarkin och lev för det där andra som du tycker är viktigt: ditt kroppsprojekt, barn, dina vänner, hobby eller vad det nu är.

Sen blir utfallet vad det blir. Jag gissar att över tid kommer den svenska medelklassens kvinnor att gå förbi män i vårt samhälle lönemässigt. Samhället gynnar numera egenskaper som kvinnor brukar ha en fördel i. Dessutom tycks den stora tekniska utvecklingens tid vara förbi, vi förvaltar mest det samhälle vi redan har och gör det mer komplicerat med fler regler och kontroll. Det passar den kvinnliga rollen utmärkt.
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
De där 4 komma nånting procenten gör mycket på livslönen!
Ja, faktiskt exakt 4 komma någonting, när man summerar livslönen. :geek:
 
  • Gilla
  • Haha
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Ja, faktiskt exakt 4 komma någonting, när man summerar livslönen. :geek:
Om vi får ner skatten till humana nivåer så slår det högre :P
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vi hade en transperson ett tag på jobbet. Jag var typ den enda som inte fattade att hon varit man :D
Hon var helt värdelös utvecklare, så om hennes lön inte var lika hög som andras så har det inget med hennes transstatus att göra.
Det sägs ibland att vi har uppnått jämställdhet den dag det finns lika många inkompetenta kvinnliga chefer som inkompetenta manliga dito. Kanske är samma princip med utvecklare?
 
  • Gilla
  • Haha
linneac och 1 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det sägs ibland att vi har uppnått jämställdhet den dag det finns lika många inkompetenta kvinnliga chefer som inkompetenta manliga dito. Kanske är samma princip med utvecklare?
Borde inte målet vara en kompetent arbetsplats istället för en med lika många män som kvinnor?
 
  • Älska
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
De är trötta på lägre kvinnolöner och att inte kunna köpa ut sitt ex ur huset efter en skilsmässa, till exempel.
Just problemet med att inte kunna köpa ut maken ur huset löser nog inte kvinnorna genom att få 5% högre lön.

Om det är problemet som ska lösas så ska nog kvinnorna välja jämnåriga män i stället för att skjuta in sig på den äldre generationen.
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Just problemet med att inte kunna köpa ut maken ur huset löser nog inte kvinnorna genom att få 5% högre lön.

Om det är problemet som ska lösas så ska nog kvinnorna välja jämnåriga män i stället för att skjuta in sig på den äldre generationen.
Jag är fyra år äldre än min älskling och tjänar ändå mer än dubbelt så mycket så är nog inte bara en åldersfråga :P
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Borde inte målet vara en kompetent arbetsplats istället för en med lika många män som kvinnor?
Det hade ju varit det bästa. Problemet är att det imho finns en alltför stor inkompetenstolerans vad gäller manlig personal i arbetslivet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.