P pmd skrev:
Nej, de kan de förstås inte alltid. Det är väl uppenbart även för dig?
Eftersom städerna är smartare än landsbygden så måste det ju skett någon form av miljöombyte för vissa
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Eftersom städerna är smartare än landsbygden så måste det ju skett någon form av miljöombyte för vissa
Vad grundar du det på?
Det finns en finländsk undersökning som visar på att stadsbor betydligt oftare drabbas av psykiska sjukdomar än landsbor men någon IQ skillnad har jag aldrig hört om.
 
H heimlaga skrev:
Vad grundar du det på?
Det finns en finländsk undersökning som visar på att stadsbor betydligt oftare drabbas av psykiska sjukdomar än landsbor men någon IQ skillnad har jag aldrig hört om.
https://sverigesradio.se/artikel/7148774

Vilket är lite kul då Anna Kinbrrg Batra en gång fick skit då hon sade lantisar var mer korkade en stadsbor :)
 
  • Wow
Claes Sörmland
  • Laddar…
SarB
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
[länk]
Att många begåvade lämnar landsbygden är inte lika med att städerna är smartare.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Även i privat sektor så väljer kvinnor och män olika yrken där av skillnaden på 11 procent i dina siffror. Tar man hänsyn till detta är skillnaden 4%
Enligt statistiken från Medlingsinstitutet, som du har hänvisat till, är skillnaden 9.9%.

Se inlägg #260.
 
Förövrigt lider högpresterande oftare av psykiska sjukdomar
 
P pmd skrev:
Enligt statistiken från Medlingsinstitutet, som du har hänvisat till, är skillnaden 9.9%.

Se inlägg #260.
Nej 4.2 procent
 
P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det som ställer till det här är att det inte finns någon vetenskaplig grund för koncept som fri vilja och egen essens (själ). D v s naturvetenskapligt sett är vi bara produkter av genetik och miljö i samspel och inte val och fri vilja.
Det råder inte heller någon direkt konsensus om vad fri vilja är.

Vi är å andra sidan inte deterministiska automater om man accepterar kvantfysiken som en modell av världen (och det finns inte mycket att invända mot den).

Fri vilja är f.ö. inte så värst relevant i det här sammanhanget. Man misstar sig om man tror att de val vi gör i livet är individuella val som är opåverkade av omgivningen.
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är sant, men om du nu inte vill styra utfallet i denna fråga så vad vill du ska ske?
Attitydförändringar hos individer styr förändringar i samhällsstrukturer. Ju fler individer som ändrar attityd desto snabbare förändras strukturerna. Förändringarna måste komma från oss alla. Eventuellt kan skolan spela en viss roll, men jag har nästan gett upp om den svenska skolans förmåga att lära barn ett bra socialt beteende.

Normerande lagstiftning kan ofta vara kontraproduktiv, så det förordar jag inte. Se bara på hur många män som reser ragg och vänder taggarna utåt och inte ens vill se problemet. Förmodligen beror det på att det kommer så många förslag om kvotering och liknande tvångsåtgärder.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag invänder mig mot att synen på arv och miljö inte skulle vara en blockfråga
OK, där invänder du alltså inte mot något som jag har skrivit.
Att det finns en politisering av vetenskap står helt klart. Vad jag vänder mig mot är det görs och inte mot observationen att det görs.
Vad skulle det vara för kollektiva åsikter menar du? Om det var vida utbrett skulle skillnaden inte vara på bara 4%
Kollektiva åsikter som att kvinnodominerade yrken värderas lägre än mansdominerade, t.ex.
Pga att det är skillnaden större än 4%.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Man måste se skillnad på enstaka fall och norm. Jag jobbade ett kort tag efter IT-bubblan inom telemarketing. (I know, fyfan). Alla kvinnor som jobbade där var unga och snygga och VD var ihop med en av dem.

Betyder det att normen är så? Nope...
Hur såg normen inom telemarketing ut?
 
P
Alfredo Alfredo skrev:
Du glömde "och folk med otur är inga som vi anställer!"
Ja, det gjorde jag. Vilken otur!

Skämtet visar att otur inte alltid kan förklaras med att man är en "mindre lyckad människa".
 
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Nej Sverige har inte problem med korruption som gör landet ojämställd, vi är ett av världens mest jämställda länder. Det syns på de små löneskillnaderna
I så fall är väl inlägg #385 mycket relevant?
 
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Nej 4.2 procent
Jag har förklarat varför det är fel i inlägg #260.
 
P pmd skrev:
Jag har förklarat varför det är fel i inlägg #260.
Men det är irrelevant. Man kan inte jämföra rakt av eftersom kvinnor väljer låglönejobb i större utsträckning än män. Därför processar man siffrorna för att ta hänsyn till detta och då landar siffran på 4.2 procent
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.