41 765 läst ·
779 svar
42k läst
779 svar
Män äger mer mark än kvinnor
Renoverare
· Stockholm
· 20 201 inlägg
Vad grundar du det på?AndersMalmgren skrev:
Det finns en finländsk undersökning som visar på att stadsbor betydligt oftare drabbas av psykiska sjukdomar än landsbor men någon IQ skillnad har jag aldrig hört om.
Renoverare
· Stockholm
· 20 201 inlägg
https://sverigesradio.se/artikel/7148774H heimlaga skrev:
Vilket är lite kul då Anna Kinbrrg Batra en gång fick skit då hon sade lantisar var mer korkade en stadsbor
Renoverare
· Stockholm
· 20 201 inlägg
Förövrigt lider högpresterande oftare av psykiska sjukdomar
Renoverare
· Stockholm
· 20 201 inlägg
Det råder inte heller någon direkt konsensus om vad fri vilja är.Claes Sörmland skrev:
Vi är å andra sidan inte deterministiska automater om man accepterar kvantfysiken som en modell av världen (och det finns inte mycket att invända mot den).
Fri vilja är f.ö. inte så värst relevant i det här sammanhanget. Man misstar sig om man tror att de val vi gör i livet är individuella val som är opåverkade av omgivningen.
Attitydförändringar hos individer styr förändringar i samhällsstrukturer. Ju fler individer som ändrar attityd desto snabbare förändras strukturerna. Förändringarna måste komma från oss alla. Eventuellt kan skolan spela en viss roll, men jag har nästan gett upp om den svenska skolans förmåga att lära barn ett bra socialt beteende.AndersMalmgren skrev:
Normerande lagstiftning kan ofta vara kontraproduktiv, så det förordar jag inte. Se bara på hur många män som reser ragg och vänder taggarna utåt och inte ens vill se problemet. Förmodligen beror det på att det kommer så många förslag om kvotering och liknande tvångsåtgärder.
OK, där invänder du alltså inte mot något som jag har skrivit.AndersMalmgren skrev:
Att det finns en politisering av vetenskap står helt klart. Vad jag vänder mig mot är det görs och inte mot observationen att det görs.
Kollektiva åsikter som att kvinnodominerade yrken värderas lägre än mansdominerade, t.ex.
Pga att det är skillnaden större än 4%.
Hur såg normen inom telemarketing ut?AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 201 inlägg