AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Min sambo jobbar i klassiskt kvinnoyrke men iof privat (optiker). Hon tjänar rätt bra för yrket över statlig inkomstskatt om hon hade jobbat 100 procent. Tror hon hamnar precis under nu på 75 procent.

Man kan dock inte jämföra optikeryrket med min roll som Systemarkitekt, det är en bristvara med utvecklare och ännu mer på seniora roller som systemarkitekt eller lead developer. Sedan är jag egen företagare vilket gör jämförelsen ännu mindre relevant. Sambon jobbar också i Stockholm vilket har sämst lön i landet i optikerbranschen pga att alla vill jobba här. Tillgång och efterfrågan.
Ah, ekonomisk ojämlikhet på familjenivå. Relevant eller ej råkar det vara mannen i familjen som drar in de stora pengarna, och kvinnan som jobbar deltid och tjänar mindre.
Om det är någon tröst är detta helt enligt rådande samhällsstruktur, så ni är inte ensamma.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
P pmd skrev:
9.9% snarare.
Jag tror iofs mer på den högre siffran, men hur stort gapet är, beror bara på hur det räknas. Löneskillnaden finns där ändå.
 
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Borde inte målet vara en kompetent arbetsplats istället för en med lika många män som kvinnor?
Nu blir jag lite anekdotisk, men det är svårt att låta bli. :)

Jag trivs i allmänhet bättre med kvinnor än med män. Jag är man så det kanske är en anledning.
I en grupp där det finns minst en kvinna är stämningen i allmänhet trevligare eftersom kvinnor i allmänhet är trevligare än män. I en grupp med bara män är stämningen otrevligare och grabbig. En grabbig stämning är trist. Misogyna skämt förekommer, ofta antagligen utan att den som drar skämtet förstår det. I en grupp med bara kvinnor plus mig är stämningen som trevligast. Hur stämningen är i en grupp med enbart kvinnor kan jag av naturliga skäl inte veta.

Ju bättre jag trivs desto trevligare blir jag mot mina medarbetare, och desto bättre jobb gör jag.

PS. Man kan fundera på varför det är män i den här tråden som vägrar att erkänna att det finns strukturell diskriminering, medan alla kvinnor har förstått det. Men kvinnorna är väl bara sura och gnälliga över att de har valt låglönejobb, förstås.
DS.
 
  • Gilla
linneac och 4 till
  • Laddar…
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag tror det där är en könlös fråga. 99.9 procent är inkompetenta och död vikt oberoende av kön.
Och 0.1 procent har en extrem övertro på sin egen förmåga …
:cool:
 
  • Gilla
  • Haha
linneac och 2 till
  • Laddar…
P
P pmd skrev:
Nu blir jag lite anekdotisk, men det är svårt att låta bli. :)

Jag trivs i allmänhet bättre med kvinnor än med män. Jag är man så det kanske är en anledning.
I en grupp där det finns minst en kvinna är stämningen i allmänhet trevligare eftersom kvinnor i allmänhet är trevligare än män. I en grupp med bara män är stämningen otrevligare och grabbig. En grabbig stämning är trist. Misogyna skämt förekommer, ofta antagligen utan att den som drar skämtet förstår det. I en grupp med bara kvinnor plus mig är stämningen som trevligast. Hur stämningen är i en grupp med enbart kvinnor kan jag av naturliga skäl inte veta.

Ju bättre jag trivs desto trevligare blir jag mot mina medarbetare, och desto bättre jobb gör jag.

PS. Man kan fundera på varför det är män i den här tråden som vägrar att erkänna att det finns strukturell diskriminering, medan alla kvinnor har förstått det. Men kvinnorna är väl bara sura och gnälliga över att de har valt låglönejobb, förstås.
DS.
Ja, tycker kvinnor i grupp snackar mycket skit om andra och de kan blir riktigt illa på en arbetsplats om många kvinnor är i grupp. Jag trivs bättre med män i grupp. De flesta män hänger med män i vice versa, sen finns det undantag som du. Tror också de flesta homosexualla killar hänger nästan uteslutande med kvinnor (min förra flickvän hade flera homosexualla kompisar). Jag vet inte vad det spelar för roll, men den här tråden är ju rätt långt från ämnet ändå.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
P
engs engs skrev:
Nej det var på tiden, och männen fick vänta ytterligare ett år på allmän rösträtt. Dvs ej längre krav på värnplikt (mindre än hälften av alla män hade vid den tiden gjort värnplikt, så det var ingen liten grupp av ”kronvrak”). Så kvinnor fick allmän rösträtt före männen.
Rösträtt borde fortfarande vara villkorad med värnplikt (eller vapenfri civilförsvarstjänst) och att kvinnorna slapp det när kvinnlig rösträtt infördes var ett misstag.
 
P
Johan1975z skrev:
Ja, tycker kvinnor i grupp snackar mycket skit om andra och de kan blir riktigt illa på en arbetsplats om många kvinnor är i grupp. Jag trivs bättre med män i grupp. De flesta män hänger med män i vice versa, sen finns det undantag som du. Tror också de flesta homosexualla killar hänger nästan uteslutande med kvinnor (min förra flickvän hade flera homosexualla kompisar). Jag vet inte vad det spelar för roll, men den här tråden är ju rätt långt från ämnet ändå.
Allt det där är en del i de samhällsstrukturer som gör att jämställdheten har en bit kvar.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
P pmd skrev:
Så du gör ingen värdering inan du köper något, eller sätter ett utgångspris på något?
Nej. Verkligen inte. Jag tittar inte ens på kön när jag hyr in frilansera osv. Tittar på meriter

P pmd skrev:
Är det någon skillnad?

För cirka hundra år sen infördes allmän rösträtt för kvinnor i Sverige. Det var kanske ett misstag?
Jag tänker mer på att sossarna tog makten.

P pmd skrev:
Medlingsinstitutet har en websida som visar att skillnaden i löner mellan män och kvinnor i genomsnitt är 9.9%.
Jag antar att den är baserad på forskning och inte bara påhittad som en del siffror i den här tråden.
Men då tar du inte hänsyn till att kvinnor helt fritt väljer yrken som är lägre betalda. Om du läser hela rapporter ser du det landara på 4.2% om man gör det. Känns som vi går runt i cirklar.

SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Ah, ekonomisk ojämlikhet på familjenivå. Relevant eller ej råkar det vara mannen i familjen som drar in de stora pengarna, och kvinnan som jobbar deltid och tjänar mindre.
Om det är någon tröst är detta helt enligt rådande samhällsstruktur, så ni är inte ensamma.
Optikeryrket har noll flexibiltet, det går inte vara förälder utan gå ner i arbetstid. Att vara egen har ganska hög flexibilitet, shockerande va?
 
Vi borde införa inkomstkrav på att få rösta. Mao inte könsbestämt (även om det skulle bli fler män).
Om bidragstagare och arbetslösa får rösta kommer ju samma parti alltid få majoritet.

Man kan sätta gränsen vid statlig inkomstskatt kanske?
 
Karlia
Äh, ska du vara sådan med röstning tycker jag att enbart gods- och markägare ska få rösta. Kunna visa att godset varit i familjens ägor i XX generationer.

Har vi nu valt demokrati får vi finna oss i att andra tycker olika mot oss själva.
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Äh, ska du vara sådan med röstning tycker jag att enbart gods- och markägare ska få rösta. Kunna visa att godset varit i familjens ägor i XX generationer.

Har vi nu valt demokrati får vi finna oss i att andra tycker olika mot oss själva.
Kanske x antal högskolepoäng? Fast akademia är ju vänstervriden iof.

Nej tyvärr är nog demokrati det bästa vi har.

edit Det är likadant med markandsekonomi, den fungerar inte heller perfekt pga att marknaden består till 99.9% av idioter
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vi borde införa inkomstkrav på att få rösta. Mao inte könsbestämt (även om det skulle bli fler män).
Om bidragstagare och arbetslösa får rösta kommer ju samma parti alltid få majoritet.

Man kan sätta gränsen vid statlig inkomstskatt kanske?
Detta landet har blivit en bananrepublik och går inte rädda längre..
Ny rapport. Vi har flest dödsskjutningar i Europa. Vårt feministiska sosseparti har verkligen lyckats.

https://www.bra.se/download/18.1f8c...ald_i_Sverige_och_andra_europeiska_lander.pdf
 
  • Ledsen
AndersMalmgren
  • Laddar…
Johan1975z skrev:
Vi har flest dödsskjutningar i Europa.
Var läser du det?
 
Johan1975z skrev:
Jag skickade ju med en länk i mitt inlägg till BRA.

Aftonbladet har också skrivit om det idag, men de tog bort det från första sidan ganska snabbt.

[länk]
Måste ändå ge regeringen att de lyckats knäcka mycket större länder i frågan. Kan inte vara lätt för ett land på 10 miljoner knäcka ett land som Tyskland tex på 80 miljoner.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.