41 767 läst ·
779 svar
42k läst
779 svar
Män äger mer mark än kvinnor
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 634 inlägg
Ah, ekonomisk ojämlikhet på familjenivå. Relevant eller ej råkar det vara mannen i familjen som drar in de stora pengarna, och kvinnan som jobbar deltid och tjänar mindre.AndersMalmgren skrev:
Min sambo jobbar i klassiskt kvinnoyrke men iof privat (optiker). Hon tjänar rätt bra för yrket över statlig inkomstskatt om hon hade jobbat 100 procent. Tror hon hamnar precis under nu på 75 procent.
Man kan dock inte jämföra optikeryrket med min roll som Systemarkitekt, det är en bristvara med utvecklare och ännu mer på seniora roller som systemarkitekt eller lead developer. Sedan är jag egen företagare vilket gör jämförelsen ännu mindre relevant. Sambon jobbar också i Stockholm vilket har sämst lön i landet i optikerbranschen pga att alla vill jobba här. Tillgång och efterfrågan.
Om det är någon tröst är detta helt enligt rådande samhällsstruktur, så ni är inte ensamma.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 634 inlägg
Nu blir jag lite anekdotisk, men det är svårt att låta bli.AndersMalmgren skrev:
Jag trivs i allmänhet bättre med kvinnor än med män. Jag är man så det kanske är en anledning.
I en grupp där det finns minst en kvinna är stämningen i allmänhet trevligare eftersom kvinnor i allmänhet är trevligare än män. I en grupp med bara män är stämningen otrevligare och grabbig. En grabbig stämning är trist. Misogyna skämt förekommer, ofta antagligen utan att den som drar skämtet förstår det. I en grupp med bara kvinnor plus mig är stämningen som trevligast. Hur stämningen är i en grupp med enbart kvinnor kan jag av naturliga skäl inte veta.
Ju bättre jag trivs desto trevligare blir jag mot mina medarbetare, och desto bättre jobb gör jag.
PS. Man kan fundera på varför det är män i den här tråden som vägrar att erkänna att det finns strukturell diskriminering, medan alla kvinnor har förstått det. Men kvinnorna är väl bara sura och gnälliga över att de har valt låglönejobb, förstås.
DS.
Ja, tycker kvinnor i grupp snackar mycket skit om andra och de kan blir riktigt illa på en arbetsplats om många kvinnor är i grupp. Jag trivs bättre med män i grupp. De flesta män hänger med män i vice versa, sen finns det undantag som du. Tror också de flesta homosexualla killar hänger nästan uteslutande med kvinnor (min förra flickvän hade flera homosexualla kompisar). Jag vet inte vad det spelar för roll, men den här tråden är ju rätt långt från ämnet ändå.P pmd skrev:Nu blir jag lite anekdotisk, men det är svårt att låta bli.
Jag trivs i allmänhet bättre med kvinnor än med män. Jag är man så det kanske är en anledning.
I en grupp där det finns minst en kvinna är stämningen i allmänhet trevligare eftersom kvinnor i allmänhet är trevligare än män. I en grupp med bara män är stämningen otrevligare och grabbig. En grabbig stämning är trist. Misogyna skämt förekommer, ofta antagligen utan att den som drar skämtet förstår det. I en grupp med bara kvinnor plus mig är stämningen som trevligast. Hur stämningen är i en grupp med enbart kvinnor kan jag av naturliga skäl inte veta.
Ju bättre jag trivs desto trevligare blir jag mot mina medarbetare, och desto bättre jobb gör jag.
PS. Man kan fundera på varför det är män i den här tråden som vägrar att erkänna att det finns strukturell diskriminering, medan alla kvinnor har förstått det. Men kvinnorna är väl bara sura och gnälliga över att de har valt låglönejobb, förstås.
DS.
Rösträtt borde fortfarande vara villkorad med värnplikt (eller vapenfri civilförsvarstjänst) och att kvinnorna slapp det när kvinnlig rösträtt infördes var ett misstag.engs skrev:
Allt det där är en del i de samhällsstrukturer som gör att jämställdheten har en bit kvar.Johan1975z skrev:Ja, tycker kvinnor i grupp snackar mycket skit om andra och de kan blir riktigt illa på en arbetsplats om många kvinnor är i grupp. Jag trivs bättre med män i grupp. De flesta män hänger med män i vice versa, sen finns det undantag som du. Tror också de flesta homosexualla killar hänger nästan uteslutande med kvinnor (min förra flickvän hade flera homosexualla kompisar). Jag vet inte vad det spelar för roll, men den här tråden är ju rätt långt från ämnet ändå.
Renoverare
· Stockholm
· 20 201 inlägg
Nej. Verkligen inte. Jag tittar inte ens på kön när jag hyr in frilansera osv. Tittar på meriterP pmd skrev:
Jag tänker mer på att sossarna tog makten.P pmd skrev:
Men då tar du inte hänsyn till att kvinnor helt fritt väljer yrken som är lägre betalda. Om du läser hela rapporter ser du det landara på 4.2% om man gör det. Känns som vi går runt i cirklar.P pmd skrev:
Optikeryrket har noll flexibiltet, det går inte vara förälder utan gå ner i arbetstid. Att vara egen har ganska hög flexibilitet, shockerande va?SågspånPappspikEternit skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 201 inlägg
Vi borde införa inkomstkrav på att få rösta. Mao inte könsbestämt (även om det skulle bli fler män).
Om bidragstagare och arbetslösa får rösta kommer ju samma parti alltid få majoritet.
Man kan sätta gränsen vid statlig inkomstskatt kanske?
Om bidragstagare och arbetslösa får rösta kommer ju samma parti alltid få majoritet.
Man kan sätta gränsen vid statlig inkomstskatt kanske?
Äh, ska du vara sådan med röstning tycker jag att enbart gods- och markägare ska få rösta. Kunna visa att godset varit i familjens ägor i XX generationer.
Har vi nu valt demokrati får vi finna oss i att andra tycker olika mot oss själva.
Har vi nu valt demokrati får vi finna oss i att andra tycker olika mot oss själva.
Renoverare
· Stockholm
· 20 201 inlägg
Kanske x antal högskolepoäng? Fast akademia är ju vänstervriden iof.Karlia skrev:
Nej tyvärr är nog demokrati det bästa vi har.
edit Det är likadant med markandsekonomi, den fungerar inte heller perfekt pga att marknaden består till 99.9% av idioter
Detta landet har blivit en bananrepublik och går inte rädda längre..AndersMalmgren skrev:
Ny rapport. Vi har flest dödsskjutningar i Europa. Vårt feministiska sosseparti har verkligen lyckats.
https://www.bra.se/download/18.1f8c...ald_i_Sverige_och_andra_europeiska_lander.pdf
Jag skickade ju med en länk i mitt inlägg till BRA.Nyfniken skrev:
Aftonbladet har också skrivit om det idag, men de tog bort det från första sidan ganska snabbt.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/mBAV8v/svensk-okning-av-dodsskjutningar-unik-i-europa
Renoverare
· Stockholm
· 20 201 inlägg
Måste ändå ge regeringen att de lyckats knäcka mycket större länder i frågan. Kan inte vara lätt för ett land på 10 miljoner knäcka ett land som Tyskland tex på 80 miljoner.Johan1975z skrev:
