41 813 läst ·
779 svar
42k läst
779 svar
Män äger mer mark än kvinnor
Jag tycker du kom på ganska många. Här är några till:SarB skrev:
Män har färre vänner.
Män har mindre makt i hemmet.
Män har betydligt svårare att hitta en partner.
Hamnar du i en vårdtvist ligger du i underläge om du är man.
Är du man så är sannolikheten 10 ggr högre att du dör på jobbet.
Om du är man och blir attackerad så är sannolikheten att du får hjälp betydligt lägre än om du vore kvinna.
(Disclaimer: Inget av ovanstående motiverar alltså könsdiskriminering vid lönesättning utan är exempel på områden där kvinnor inte alls ser några strukturella problem när ämnet kommer på tal)
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 634 inlägg
Du hade koll på det, då så.Nyfniken skrev:
Du menar nyordningen när allt ska dokumenteras och mätas för att man inbillar sig att om man bara låtsas vara ett företag så blir man effektiv?
Där till exempel lärarna ska skriva skriftliga utlåtanden på varenda elev, efter varje moment, I stället för att vara just lärare?
Upplys mig gärna.
(Nej, däremot så har jag hela min karriär arbetat på privata företag med att utveckla och sälja produkter till både privata företag och statlig statlig/kommunal verksamhet och kan berätta att det är milsvid skillnad på hur dessa kundgrupper hanterar pengar.)
(Faller utanför ämnet, men det skulle vara intressant att veta hur mycket arbetstid som läggs ner både i privat och offentlig sektor på improduktivt arbete som utvärdering, uppföljning, dokumentation, ändlösa rapporter till kontrollmyndigheter och dylikt. Eller nej, det vore mest skrämmande att veta egentligen.)
Det är ett fenomen jag upplevt mestadels för äldre damer, och ibland herrar. Jag har tänkt att det beror på mer på ålder än kön.Claes Sörmland skrev:
Jag uppfattar det som att kvinnor i vår kultur sätter tonen för vad som är rätt och fel och hur etiketten ska följas. Det kan vara t ex i familjen, på arbetsplatsen, i bostadsrättsföreningen, på tunnelbanan, på Twitter, i politiken eller i media. Endast i helt manliga sammanhang tycks män bestämma moralen.
Det kan ses som makt eller privilegium och makt men det verkar också vara ganska utmattande att ständigt bevaka att alla andra följer reglerna.
Men ja, du har nog rätt i det. Jag vet inte om det är särskilt betungande för någon egentligen? Upplever du att det är felaktiga bedömningar och därför hindrar andra att agera på ett vis man annars gjort?
Jag tror detta har just med kvinnliga och manliga egenskaper att göra, kvinnor är väl ofta mer måna om att alla ska vara bekväma, är omhändertagande osv. Det är ju väldigt tydligt att detta är något män kan göra om de vill, men jag antar att du mer är ute efter att detta kvinnliga agerande hindrar andra att agera som de vill?
Tack för att du bevisade min tes!SarB skrev:
"Lämna bestämmanderätten till oss kvinnor så ska du se att det blir bra."
Jag vet inte om de stämmer. Män har mindre makt i hemmet samtidigt som det är män som är våldsamma i hemmet? Men ser jag till mina föräldrar var det absolut så att min mor bestämde i hemmet, till vad jag uppfattade det som, min fars glädje.Nyfniken skrev:
Jag tycker du kom på ganska många. Här är några till:
Män har färre vänner.
Män har mindre makt i hemmet.
Män har betydligt svårare att hitta en partner.
Hamnar du i en vårdtvist ligger du i underläge om du är man.
Är du man så är sannolikheten 10 ggr högre att du dör på jobbet.
Om du är man och blir attackerad så är sannolikheten att du får hjälp betydligt lägre än om du vore kvinna.
(Disclaimer: Inget av ovanstående motiverar alltså könsdiskriminering vid lönesättning utan är exempel på områden där kvinnor inte alls ser några strukturella problem när ämnet kommer på tal)
Hur som helst. Jag kan se att det du säger förmodligen stämmer. Jag kan i dessa fall dock inte se att det har med diskriminering att göra dock, vilket för mig är en betydande skillnad.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 634 inlägg
Nu frågade du inte mig, men jag svarar ändå (har nog lärt mig beteendet av någon karl):Nyfniken skrev:
Trots att män tjänar mer pengar och har mer tillgångar i övrigt, löper de större risk än kvinnor att hamna hos Kronofogden. Inte alla män skrattar hela vägen till banken, ett antal får försöka att inte gråta (det gör inte en Riktig Karl) hela vägen till den exekutiva auktionen istället.
Kvinnor tar inte livet av sig i samma utsträckning som män, och lever dessutom längre överlag.
Nej, jag försöker förstå. Hur "bestämmer" kvinnor vad som är moraliskt rätt och fel? Jag tolkar det som att problemet alltså är att kvinnor uttrycker det på många platser och ofta. Det är väl inte att bestämma?Nyfniken skrev:
Jag uttryckte ovan i tråden att det är fel att påstå att alla har samma förutsättningar och att det är vidrigt att påstå att någon som är uppväxt i slummen har precis samma förutsättningar som andra och att de därför bara har dåliga gener om de inte lyckas. Har jag bestämt vad som är moraliskt rätt och fel nu? Jag förstår bara inte hur det går till.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 216 inlägg
Kvinnor väljer män, inte tvärt om. Kvinnors fria val (till skillnad från arrangerade äktenskap) är en fantastisk civiliserande kraft i fria samhällen. Det finns förstås andra krafter också, men i den mån kvinnor styr mer än män över samhällsmoralen är det så.SarB skrev:
Du blandar ihop saker och ting. Det är ett fåtal män som är våldsamma i hemmet. Så få att majoriteten av män aldrig varit i närheten av fenomenet annat än på nyheterna.SarB skrev:
Men om du i samhället i stort granskar hur folk har det i hemmen: Vem som bestämmer var man ska bo, hur många barn man ska ha, var man ska fira jul och semester, vilka man ska umgås med, om man ska skiljas. Då är det till övervägande del kvinnan som bestämmer.
Och jag hävdar (killgissar) att den snedfördelningen blir större ju längre ner i åldrarna man kommer.
Det stämmer ju och är rent genetiskt eftersom män är mer risktagande än kvinnor. Det innebär naturligtvis inte att det inte är problem, men de är nog otroligt svåra att komma åt.SågspånPappspikEternit skrev:
Nu frågade du inte mig, men jag svarar ändå (har nog lärt mig beteendet av någon karl):
Trots att män tjänar mer pengar och har mer tillgångar i övrigt, löper de större risk än kvinnor att hamna hos Kronofogden. Inte alla män skrattar hela vägen till banken, ett antal får försöka att inte gråta (det gör inte en Riktig Karl) hela vägen till den exekutiva auktionen istället.
Kvinnor tar inte livet av sig i samma utsträckning som män, och lever dessutom längre överlag.
Men ska man framföra det kan man också framföra att kvinnor dör i barnafödande osv, det handlar ju inte om att man blir behandlad sämre pga sitt kön i de fallen?
Här menar jag dock att våra könsroller förmodligen också kan spela in. Att en riktig karl inte gråter har uppenbarligen med det att göra, men att män är mer benägna att ta risker kan kanske också ha med det att göra. Kanske känner man som man större press att tjäna pengar (ev för att man vill försörja sin familj) och att det är en anledning till att ta större ekonomiska risker?
Jag tror att många män känner en annan typ av press än vad kvinnor gör.
Jag menar mest att det är en form av makt eller privilegium som hör gruppen kvinnor till. Precis som vid allt maktutövande så blir visst agerande bra och annat dåligt. Jag vet inte om samhället skulle få problem om kvinnor slutade med att utöva sin moraliska makt och lämnade etiketten öppen för förhandling. Min progressiva sida tror att det skulle vara bra men visst gnager den konservativa oron att det kan gå åt helsike. Det har ju gjort det så många gånger i historien när den kvinnliga kontrollen plockats bort ur ekvationen.SarB skrev:
Det är ett fenomen jag upplevt mestadels för äldre damer, och ibland herrar. Jag har tänkt att det beror på mer på ålder än kön.
Men ja, du har nog rätt i det. Jag vet inte om det är särskilt betungande för någon egentligen? Upplever du att det är felaktiga bedömningar och därför hindrar andra att agera på ett vis man annars gjort?
Jag tror detta har just med kvinnliga och manliga egenskaper att göra, kvinnor är väl ofta mer måna om att alla ska vara bekväma, är omhändertagande osv. Det är ju väldigt tydligt att detta är något män kan göra om de vill, men jag antar att du mer är ute efter att detta kvinnliga agerande hindrar andra att agera som de vill?
Ja, så fungerar det hos alla djur och är nödvändigt. Om kvinnan inte valde hade evolutionen sett annorlunda ut, en man kan sprida sin säd tämligen effektivt medan em kvinna måste välja med omsorg.Nötegårdsgubben skrev:
Visst kan jag förstå att det är en fördel, men jag ser inte heller att det går att jämföra med de problem vi talat om att kvinnor har.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 634 inlägg
Männens manus i könsrollspelet är inte alltid så kul. Även om de får bättre gage för sina rollprestationer.SarB skrev:
Det stämmer ju och är rent genetiskt eftersom män är mer risktagande än kvinnor. Det innebär naturligtvis inte att det inte är problem, men de är nog otroligt svåra att komma åt.
Men ska man framföra det kan man också framföra att kvinnor dör i barnafödande osv, det handlar ju inte om att man blir behandlad sämre pga sitt kön i de fallen?
Här menar jag dock att våra könsroller förmodligen också kan spela in. Att en riktig karl inte gråter har uppenbarligen med det att göra, men att män är mer benägna att ta risker kan kanske också ha med det att göra. Kanske känner man som man större press att tjäna pengar (ev för att man vill försörja sin familj) och att det är en anledning till att ta större ekonomiska risker?
Jag tror att många män känner en annan typ av press än vad kvinnor gör.
Ja... jag är osäker på om det vore lyckat. Jag tror också att jag är lite fel person att förstå detta, tyvärr är jag en av dem andra kvinnor kanske får rätta ofta också. Jag har aldrig upplevt det som någon typ av makt och bestämmande dock, men förstår att det är ett fenomen jag får se betydligt mer sällan än män.Claes Sörmland skrev:
Jag menar mest att det är en form av makt eller privilegium som hör gruppen kvinnor till. Precis som vid allt maktutövande så blir visst agerande bra och annat dåligt. Jag vet inte om samhället skulle få problem om kvinnor slutade med att utöva sin moraliska makt och lämnade etiketten öppen för förhandling. Min progressiva sida tror att det skulle vara bra men visst gnager den konservativa oron att det kan gå åt helsike. Det har ju gjort det så många gånger i historien när den kvinnliga kontrollen plockats bort ur ekvationen.