Som de tusentals som de senaste dagarna simmat till den spanska exklaven Ceuta? Klart det hjälper att ha tur med under vilka omständigheter man är född utöver att ha bra gener.

• Gilla
linneac och 3 till
  • Laddar…
SarB
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Även i privat sektor så väljer kvinnor och män olika yrken där av skillnaden på 11 procent i dina siffror. Tar man hänsyn till detta är skillnaden 4%

Så även i privat sektor värderas manliga egenskaper högre än kvinnliga.

Vi får agree to disagree helt enkelt. Jag är inte ute efter att man ska tycka synd om kvinnor, jag är ute efter att man ska erkänn att vi har ett problem. Det känns märkligt att det tenderar att vara just män som bestämt ska hävda att så inte är fallet. Det känns logiskt att kvinnor har bättre insyn i om det förekommer orättvis behandling där, precis såsom att Stina Svensson sällan kan uttala sig om vidden av rasism på sin arbetsplats.

Jag skulle aldrig få för mig försvara att fler män begår självmord eller dör i krig med att det det var det genetiska lotteriet som gjorde att det blev så. Vad är det svåra med att erkänna ett problem?
Skillnader i löner är ju dessutom bara ett område. Ska vi gå in i andra områden också tenderar kvinnor att dra nitlotten även där, med vissa undantag. Men det är väl sak samma enligt många antar jag, det börjar väl bli påfrestande med allt detta tjat om jämställdhet och trevligare att blunda för problem som inte direkt berör en själv.

Ha en trevlig dag.

• Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
SarB SarB skrev:
Det GÅR inte ihop att säga att vi är genetiskt olika och därför väljer olika typer av jobb, samtidigt som man menar att lösningen ska vara att kvinnor bara får välja mer högavlönade jobb istället, det är ju totalt motsägelsefullt. Just gruppen kvinnor ska alltså generellt arbeta med något som tenderar att genetiskt passa män bättre för möjlighet att få en högre lön.
Det som ställer till det här är att det inte finns någon vetenskaplig grund för koncept som fri vilja och egen essens (själ). D v s naturvetenskapligt sett är vi bara produkter av genetik och miljö i samspel och inte val och fri vilja. Men i den ytliga tanken måste man låtsas som att det finns fri vilja eftersom vår biologi spelar upp den lilla charaden för oss internt. Det ger motsägelserna.

Lyckligtvis verkar det ju finnas visst plasticitet i hur vi bygger samhällen. Så man ska nog inte låsa sig vid idén att det måste se ut så som det gör nu. Om det skulle vara så att gruppen kvinnor generellt har en lite annan mental disposition än gruppen män - t ex verkar trevlighet och neurotiska drag ligga lite lägre hos män och intresset för saker före mänskliga relationer lite högre - så får väl de som inte har personlighetsdrag som gynnas i dagens arbetsliv skapa alternativ. Det eleganta med dagens kapitalistiska liberaldemokrati är ju att man för typ första gången i historien har den möjligheten, bara vi kan hålla våra politiker i schack så att de inte hindrar oss genom sitt maktutövande och gynnande av vissa grupper.

• Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
SarB SarB skrev:
Så även i privat sektor värderas manliga egenskaper högre än kvinnliga.

Vi får agree to disagree helt enkelt. Jag är inte ute efter att man ska tycka synd om kvinnor, jag är ute efter att man ska erkänn att vi har ett problem. Det känns märkligt att det tenderar att vara just män som bestämt ska hävda att så inte är fallet. Det känns logiskt att kvinnor har bättre insyn i om det förekommer orättvis behandling där, precis såsom att Stina Svensson sällan kan uttala sig om vidden av rasism på sin arbetsplats.

Jag skulle aldrig få för mig försvara att fler män begår självmord eller dör i krig med att det det var det genetiska lotteriet som gjorde att det blev så. Vad är det svåra med att erkänna ett problem?
Skillnader i löner är ju dessutom bara ett område. Ska vi gå in i andra områden också tenderar kvinnor att dra nitlotten även där, med vissa undantag. Men det är väl sak samma enligt många antar jag, det börjar väl bli påfrestande med allt detta tjat om jämställdhet och trevligare att blunda för problem som inte direkt berör en själv.

Ha en trevlig dag.
4% är ju ingen jätteskillnad. Vi kan ju inte gärna höja lönerna via lagar då skulle ju vår ekonomi gå ännu sämre än vad den redan gör. Vi behöver mindre planekonomi inte mer.

SarB
Någon med bra DNA kan alltid byta miljö. Svårare byta DNA
Hur exakt byter man miljö när man exempelvis sålts in i prostitution som barn?
Snälla, kan du inte bara upplysa alla?

Fram tills nu hade jag ändå viss respekt för vad du skriver, detta var rent osmakligt och du förefaller vara aningen dum faktiskt. Trist med det genetiska lotteriet för din del där!

• Gilla
  • Haha
bime och 5 till
  • Laddar…
SarB
4% är ju ingen jätteskillnad. Vi kan ju inte gärna höja lönerna via lagar då skulle ju vår ekonomi gå ännu sämre än vad den redan gör. Vi behöver mindre planekonomi inte mer.
Jag har inte på något vis ens indikerat att vi ska höja löner genom lagar.

• Gilla
linneac
  • Laddar…
SarB SarB skrev:
Hur exakt byter man miljö när man exempelvis sålts in i prostitution som barn?
Snälla, kan du inte bara upplysa alla?

Fram tills nu hade jag ändå viss respekt för vad du skriver, detta var rent osmakligt och du förefaller vara aningen dum faktiskt. Trist med det genetiska lotteriet för din del där!
Haha det ska alltid övergå till ad hominem med vänstervridna människor. Någon borde forska på ämnet.

• Gilla
Tsdoesds och 1 till
  • Laddar…
SarB SarB skrev:
Vad är det svåra med att erkänna ett problem?
Att det finns löneskillnader i samhället, bland annat mellan könen, är väl tämligen oomtvistat. Om det är ett problem handlar väl helt om vilket synsätt man har.

Min åsikt är att ett samhälle helt utan löneskillnader, där alla individer "tilldelades" en viss lika stor lön, skulle ha problem.

• Gilla
J Vos och 1 till
  • Laddar…
Du kan inte annat än erkänna att det var väldigt roligt Anders. Ibland får man bara ta en på läppen.

• Gilla
SarB
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Du kan inte annat än erkänna att det var väldigt roligt Anders. Ibland får man bara ta en på läppen.
Jag skulle själv aldrig attackera personen jag diskuterar med sådär men absolut är det en roande tråd detta :)

SarB
Haha det ska alltid övergå till ad hominem med vänstervridna människor. Någon borde forska på ämnet.
Jag är upplysningsvis höger.
Du kan ta mitt uttalande med en skämtsam ton, men onekligen visst mått av allvar.
Tack för diskussionen, mitt genetiska lotteri gjorde att jag har extremt svårt att släppa diskussioner och har nu lagt tid på att vara upprörd över detta istället för att arbeta. Det är kanske därför jag eventuellt tjänar
sämre än än du. Så då hade det med genetik att göra i slutändan ändå, attans!

• Gilla
  • Haha
  • Ledsen
bime och 4 till
  • Laddar…
SarB
Alfredo Alfredo skrev:
Att det finns löneskillnader i samhället, bland annat mellan könen, är väl tämligen oomtvistat. Om det är ett problem handlar väl helt om vilket synsätt man har.

Min åsikt är att ett samhälle helt utan löneskillnader, där alla individer "tilldelades" en viss lika stor lön, skulle ha problem.
Jag, eller någon annan här har såvitt jag vet inte talat om att alla individer borde få samma lön heller. Jag delar din åsikt i det.

• Gilla
linneac
  • Laddar…
SarB SarB skrev:
Jag är upplysningsvis höger.
Du kan ta mitt uttalande med en skämtsam ton, men onekligen visst mått av allvar.
Tack för diskussionen, mitt genetiska lotteri gjorde att jag har extremt svårt att släppa diskussioner och har nu lagt tid på att vara upprörd över detta istället för att arbeta. Det är kanske därför jag eventuellt tjänar
sämre än än du. Så då hade det med genetik att göra i slutändan ändå, attans!
Även högern i detta land är tyvärr genomsyrade med vänsterideer. Titta bara på Nya Moderaterna. Eller ännu värre Folkpartiet vad har hänt. :(

• Gilla
J Vos
  • Laddar…
SarB
Även högern i detta land är tyvärr genomsyrade med vänsterideer. Titta bara på Nya Moderaterna. Eller ännu värre Folkpartiet vad har hänt. :(
Det är en annan diskussion, slutsatsen om var jag står bör du dock inte dra enkom av att vi har skilda åsikter i just denna fråga.

SarB SarB skrev:
Det är en annan diskussion, slutsatsen om var jag står bör du dock inte dra enkom av att vi har skilda åsikter i just denna fråga.
Det är sant, men om du nu inte vill styra utfallet i denna fråga så vad vill du ska ske?

Edit: styra utfallet = kvotera kvinnor osv

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.