P
J J Vos skrev:
[En massa konstigt formaterad och citerad text]
Jag tror att du bör korrekturläsa texten innan du skickar in den. Det där blev inte begripligt.
 
P
J J Vos skrev:
[bild] här står dock bara att de samordnar. Inte att de samordnar mot våld. Och om jag är en kvinnoförtryckare som är delaktig i mord bara för att jag skrattade åt idiotin då undrar jag hur ni ser mot folk som skrattar när de kollar på tex svenska nyheter på tv.
Det fattas förstås ett komma. Jag är inte förvånad. Kunskaperna i svenska blir allt sämre när stackars barn som har gått i den moderna skolan växer upp.

Vad är det som är idiotiskt?
 
P pmd skrev:
En del skämt som är baserade på dåligt formulerade budskap kan vara roliga, men det bli lite platt när någon avsiktligt "missförstår" och förvränger budskapet för att det ska passa in i skämtet.
Det kan man tycka olika om. På samma vis som man kan välja att se en hård pik som ett ad hominem-angrepp eller ett kul skämt. I samordnarskämtet finns också ett dolt förakt i synen på de män som slår – det har ingen klagat på här, men det är helt klart en typ av humor som sparkar nedåt än slår (pun intended) uppåt.

Jag skrattade som sagt åt båda, samtidigt som jag i båda fallen kan förstå att/om det det kändes opassande för andra.
 
  • Gilla
J Vos
  • Laddar…
P
Nyfniken Nyfniken skrev:
Vad har ansvaret med saken att göra? Några kommunanställda sopgubbar finns inte vad jag vet, bortsett från kanske Samhall-liknande verksamhet.

Här har alltså staten (via kommunerna) lämnat över till den privata marknaden att sköta lönesättningen vilket har fått den effekten att sopgubbarna tjänar horribelt mycket, med spetskompetensen att hålla reda på vilken nyckel som går vart.

Föreskoleverksamheten har staten däremot inte släppt greppet om. Där är man inblandad och tar aktivt del i att hålla kvinnors löner nere.

(På mina barns förskola fanns det för övrigt bara en manlig förskolefröken. Han var definitivt en av de bästa, tills han slutade med orden: "Varför ska jag hålla på med det här? Det är alldeles för dåligt betalt". Nu är de bara kvinnor.)
Staten har inte via kommunerna lämnat något till den privata marknaden. Det har kommunerna själva gjort. Dvs de ungefär två tredjedelar av kommunerna som har lagt ut sophanterningen på entreprenad.

Staten driver inga (grund)skolor.
 
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Edit:tur är inte en faktor för de flesta lyckade människor, det är en bortförklaring konstruerad av mindre lyckade människor
Enligt sägnen lär Hans Werthén har gjort så här när han gick igenom anställningsansökningar.

  1. Dela högen med ansökningar i två ungefär lika stora högar.
  2. Kasta den ena högen i papperskorgen och förklara att det var ansökningar gjorda av folk som hade otur.
 
  • Gilla
  • Haha
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är klart miljön spelar in, men din arvsmassa är viktigare.
På befolkningsnivå kan det kanske stämma, men föds man som kastlös i Indien så har man inte så stora möjligheter att använda sin genialiska begåvning som ens gener har försett en med.
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
och förklara att det var ansökningar gjorda av folk som hade otur.
Du glömde "och folk med otur är inga som vi anställer!"
 
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
J
Det är marknaden som styr löner.
Ytterst så är det den samlade konsumentmarknaden som styr löner i en marknadsekonomi. Marknaden består av både män och kvinnor. Menar du att även kvinnor värderar typiska kvinnoyrken lägre än typiska mansyrken? (OBS! Kuggfråga).
 
P pmd skrev:
Ytterst så är det den samlade konsumentmarknaden som styr löner i en marknadsekonomi. Marknaden består av både män och kvinnor. Menar du att även kvinnor värderar typiska kvinnoyrken lägre än typiska mansyrken? (OBS! Kuggfråga).
Marknaden är könslös, den styrs av tillgång och efterfrågan.
 
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
De med bra gener lyckas bättre än de med dåliga gener även i dessa länder
Förutsättningar för det finns om "dessa länder" är liberala demokratier med marknadsekonomi samt mycket liten korruption (både i offentlig och privat verksamhet), men vi vet ju att alla änder i tredje världen inte är sådana.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
P pmd skrev:
Förutsättningar för det finns om "dessa länder" är liberala demokratier med marknadsekonomi samt mycket liten korruption (både i offentlig och privat verksamhet), men vi vet ju att alla änder i tredje världen inte är sådana.
Men nu pratar vi väl ändå om Sverige? Vi har också korruption. Men mer på kommunal nivå, "Jag vill kränka strandskyddet så jag går med i kommun"-typ av korruption.
 
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Marknaden är könslös, den styrs av tillgång och efterfrågan.
Jag köper extremt sällan klänningar och BH-ar. (Jag är man för att förtydliga).
 
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Men nu pratar vi väl ändå om Sverige? Vi har också korruption. Men mer på kommunal nivå, "Jag vill kränka strandskyddet så jag går med i kommun"-typ av korruption.
Så "dessa länder" betyder alltså Sverige?
 
P pmd skrev:
Så "dessa länder" betyder alltså Sverige?
Nej Sverige har inte problem med korruption som gör landet ojämställd, vi är ett av världens mest jämställda länder. Det syns på de små löneskillnaderna
 
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Någon med bra DNA kan alltid byta miljö.
Nej, de kan de förstås inte alltid. Det är väl uppenbart även för dig?
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.