41 765 läst ·
779 svar
42k läst
779 svar
Män äger mer mark än kvinnor
Det fattas förstås ett komma. Jag är inte förvånad. Kunskaperna i svenska blir allt sämre när stackars barn som har gått i den moderna skolan växer upp.J J Vos skrev:
Vad är det som är idiotiskt?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 209 inlägg
Det kan man tycka olika om. På samma vis som man kan välja att se en hård pik som ett ad hominem-angrepp eller ett kul skämt. I samordnarskämtet finns också ett dolt förakt i synen på de män som slår – det har ingen klagat på här, men det är helt klart en typ av humor som sparkar nedåt än slår (pun intended) uppåt.P pmd skrev:
Jag skrattade som sagt åt båda, samtidigt som jag i båda fallen kan förstå att/om det det kändes opassande för andra.
Staten har inte via kommunerna lämnat något till den privata marknaden. Det har kommunerna själva gjort. Dvs de ungefär två tredjedelar av kommunerna som har lagt ut sophanterningen på entreprenad.Nyfniken skrev:
Vad har ansvaret med saken att göra? Några kommunanställda sopgubbar finns inte vad jag vet, bortsett från kanske Samhall-liknande verksamhet.
Här har alltså staten (via kommunerna) lämnat över till den privata marknaden att sköta lönesättningen vilket har fått den effekten att sopgubbarna tjänar horribelt mycket, med spetskompetensen att hålla reda på vilken nyckel som går vart.
Föreskoleverksamheten har staten däremot inte släppt greppet om. Där är man inblandad och tar aktivt del i att hålla kvinnors löner nere.
(På mina barns förskola fanns det för övrigt bara en manlig förskolefröken. Han var definitivt en av de bästa, tills han slutade med orden: "Varför ska jag hålla på med det här? Det är alldeles för dåligt betalt". Nu är de bara kvinnor.)
Staten driver inga (grund)skolor.
Enligt sägnen lär Hans Werthén har gjort så här när han gick igenom anställningsansökningar.AndersMalmgren skrev:
- Dela högen med ansökningar i två ungefär lika stora högar.
- Kasta den ena högen i papperskorgen och förklara att det var ansökningar gjorda av folk som hade otur.
Renoverare
· Stockholm
· 20 201 inlägg
Marknaden är könslös, den styrs av tillgång och efterfrågan.P pmd skrev:
Förutsättningar för det finns om "dessa länder" är liberala demokratier med marknadsekonomi samt mycket liten korruption (både i offentlig och privat verksamhet), men vi vet ju att alla änder i tredje världen inte är sådana.AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 201 inlägg
Men nu pratar vi väl ändå om Sverige? Vi har också korruption. Men mer på kommunal nivå, "Jag vill kränka strandskyddet så jag går med i kommun"-typ av korruption.P pmd skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 201 inlägg