41 764 läst ·
779 svar
42k läst
779 svar
Män äger mer mark än kvinnor
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 209 inlägg
Det är svårt med humor, ser man misogyni hos avsändaren är det förstås svårt att samtidigt se att en del bara var ett skämt, som man i sin tur kan tycka var kul/passande eller inte även beroende på sammanhang.
Själv gillade jag det.
Själv gillade jag det.
Renoverare
· Stockholm
· 20 201 inlägg
Som gupp betraktat, det finns individuella skillnader.SågspånPappspikEternit skrev:
Det beror mer på normer och uppfostran att kvinnor anses omhändertagande. Skulle det vara genetiskt hade vår kvinnliga svetsare i tråden varit genetiskt felaktig, och det tror åtminstone inte jag.
Det är för övrigt märkligt att de som tar hand om andras barn och dessutom ofta har högskoleutbildning, har sämre lön än de som tar hand om andras sopor och bara har gymnasieutbildning! Men det kanske finns en manlig avfalls-gen vars blotta existens ska belönas i lönekuvertet?
Renoverare
· Stockholm
· 20 201 inlägg
Man måste nog se på det hela som en grupp. Jag tror verkligen inte på aktiva projekt att få in mer kvinnor. Det ska ske organiskt. Tex när jag hyr frilansare osv så tittar jag inte på könet utan vad de presterat.Claes Sörmland skrev:
Nu verkar vi inte dela sektor men uppenbarligen är vi båda aktiva i Stockholm. I alla fall mina kretsar finns det en starkt föreställning om förträffligheten att blanda män och kvinnor (och folk från olika delar av världen) på arbetsplatsen och i teamen. Samtidigt finns det mellan skål och vägg (främst hos medelålders och äldre) en viss trötthet vad gäller den extra arbetsinsatsen som krävs för att få dessa heterogena grupper att fungera. De är ju så gamla att de tidigare har arbetat i homogena arbetslag där så mycket har fungerar outtalat.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 634 inlägg
Jag blandar inte, barnomsorg är ett kommunalt ansvar, även om det finns privata entreprenörer. Hantering av hushållsavfall är också ett kommunalt ansvar, även om det även där finns privata entreprenörer.Nyfniken skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 201 inlägg
Kan du visa mig andelen privata dagis vs offentliga och samma siffra på sophämtning? Jag killgissar att det är mycket större andel privata aktörer på sophämtning. Dock tycker jag det är stört hur välbetalt det är som sophämtare. Mao tycker jag inte dagisfröknar är underbetalda utan att sopgubbar är överbetalda.SågspånPappspikEternit skrev:
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 634 inlägg
Barnomsorg sköts av kommunen för våra skattepengar (minus lite avgifter från föräldrarna). Kommunen kan betala privata utförare för att driva barnomsorg.AndersMalmgren skrev:
Kan du visa mig andelen privata dagis vs offentliga och samma siffra på sophämtning? Jag killgissar att det är mycket större andel privata aktörer på sophämtning. Dock tycker jag det är stört hur välbetalt det är som sophämtare. Mao tycker jag inte dagisfröknar är underbetalda utan att sopgubbar är överbetalda.
Hantering av hushållsavfall är ett kommunalt ansvar enligt lag. Kostnaden betalas av sophämtningskundernas avfallstaxa enligt den kommunala självfinansieringsprincipen. Kommunen kan även i detta fall betala privata utförare för att hämta sopor.
Tillägg: eftersom vi har kommunalt självstyre, kan kommunerna själva välja driftform. Varför det är mer privat drift bland avfall än barn vet jag inte
Redigerat:
Renoverare
· Stockholm
· 20 201 inlägg
Jo men de privata aktörerna är mycket bättre arbetsgivare där av högre löner. Det är likadant inom sjukvården, de privata aktörerna har högre löner än de offentliga.SågspånPappspikEternit skrev:
Barnomsorg sköts av kommunen för våra skattepengar (minus lite avgifter från föräldrarna). Kommunen kan betala privata utförare för att driva barnomsorg.
Hantering av hushållsavfall är ett kommunalt ansvar enligt lag. Kostnaden betalas av sophämtningskundernas avfallstaxa enligt den kommunala självfinansieringsprincipen. Kommunen kan även i detta fall betala privata utförare för att hämta sopor.
Vad är det roliga i att det är ett så stort problem att det behövs en samordnare? Den som förlöjligar problematiken och tror att kvinnors utrymme i media syftar till att man ska tycka synd om kvinnor är en del av problemet. Att du inte kan möta mig med respekt här utan har ett behov av att säga att det ett ett allvarligt fel på mig (jag är fullt frisk, tack) när jag ifrågasätter vad du skriver indikerar också det att du är en del av problemet. Jag är för övrigt också en del av problemet.[/QUOTE]SarB skrev:
Jag ska inte möta någon med respekt ifall personen ifråga anklagar mig för att tycka att det är kul att kvinnor blir mördade och att jag skulle vara delaktig i det. Du bör tänka lite på vad du skriver och ber om ursäkt.SarB skrev:
Vad är det roliga i att det är ett så stort problem att det behövs en samordnare? Den som förlöjligar problematiken och tror att kvinnors utrymme i media syftar till att man ska tycka synd om kvinnor är en del av problemet. Att du inte kan möta mig med respekt här utan har ett behov av att säga att det ett ett allvarligt fel på mig (jag är fullt frisk, tack) när jag ifrågasätter vad du skriver indikerar ocksåt.[/QUOTE]
Skolan är väl undantaget där typiskt sett friskolorna jobbar med lägre lön än de kommunala. Men det beror nog främst på att man anställer lite yngre och icke lärarbehöriga i högre utsträckning än de kommunala skolorna.AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 201 inlägg
Jo friskolor verkar vara en sektor där privat drift inte gått något vidare. Problemet i Sverige är bristen på kvalitetskontroll, inom alla offentliga funktioner både mot privat och offentligt drivna enheter. Men det verkar som denna brist har slagit extra hårt mot privata skolor av någon anledning.Claes Sörmland skrev:
edit: Och ffs, återinför tjänstemannaansvaret ASAP!
P pmd skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
J J Vos skrev:Vad är det roliga i att det är ett så stort problem att det behövs en samordnare? Den som förlöjligar problematiken och tror att kvinnors utrymme i media syftar till att man ska tycka synd om kvinnor är en del av problemet. Att du inte kan möta mig med respekt här utan har ett behov av att säga att det ett ett allvarligt fel på mig (jag är fullt frisk, tack) när jag ifrågasätter vad du skriver indikerar också det att du är en del av problemet. Jag är för övrigt också en del av problemet.
Jag ska inte möta någon med respekt ifall personen ifråga anklagar mig för att tycka att det är kul att kvinnor blir mördade och att jag skulle vara delaktig i det. Du bör tänka lite på vad du skriver och ber om ursäkt.
Vad är det roliga i att det är ett så stort problem att det behövs en samordnare? Den som förlöjligar problematiken och tror att kvinnors utrymme i media syftar till att man ska tycka synd om kvinnor är en del av problemet. Att du inte kan möta mig med respekt här utan har ett behov av att säga att det ett ett allvarligt fel på mig (jag är fullt frisk, tack) när jag ifrågasätter vad du skriver indikerar ocksåt.[/QUOTE][/QUOTE]
Jag har inte anklagat dig för att vara delaktig i mord och har inget att be om ursäkt för. Ser man inte att vi har problem är man en del av problemet, det var vad jag sa och det står jag fast vid.
Vi kan släppa denna diskussion här, jag missuppfattade ditt skämt och en annan fick förklara det medan du talar om mina allvarliga problem.
med idiotin menar du alltså att det inte är förtydligat att de är samordnare mot mäns våld mot kvinnor? För övrigt lite osnyggt att lägga ut hela namn på forum sådär, men det är bara min åsikt.J J Vos skrev:
Precis, de skriver bokstavligen att de samordnar våld. Varför är det osnyggt att lägga ut det? Det är en skärmdump på länsstyrelsen hemsida.SarB skrev:
Det skriver de inte bokstavligen att de gör, men skitsamma. Som du nog förstår försöker jag här föra en seriös dialog om ett seriöst problem. Förslagsvis finns en populär humortråd du kan delta i om du inte vill diskutera något seriöst.J J Vos skrev:
Jag ser att det är en skärmdump.