41 765 läst ·
779 svar
42k läst
779 svar
Män äger mer mark än kvinnor
Jag är av uppfattningen att det generellt är fel att kvotera, men studier (jag har läst, minns inte var och har ingen källa) har visat att det kan vara förmånligt att kvotera in tex kvinnor på en arbetsplats med majoriteten män eftersom det ofta fungerar bättre när det är någorlunda jämnt fördelat mellan könen. En kvinna med lägre meriter kan alltså i vissa fall bidra med mer än en man med högre meriter och vice versa. Det är en situation där jag kan rösta för kvotering, men hur man vet när en sådan situation föreligger eller inte vet jag däremot inte.AndersMalmgren skrev:
Det jag påstår är alltså att det finns en syn i samhället som behöver ändras och att det kommer att ta tid. Jag själv har inte alltid den bästa kvinnosynen själv ens. Inarbetade beteenden tar lång tid att ändra, jag är exempelvis värdelös på att förhandla upp min lön. Tillskillnad mot vad du påstår så tror jag inte att det mestadels sitter i mina gener, jag tror att det också handlar om att flickor sedan de var små belönas för att vara duktiga, tysta och snälla medan pojkar förväntas ta plats. Jag tror att man kan läsa om och ser på min arbetsplats tydliga skillnader i generationer. Min generation (90-talet) tar för oss mer, vågar ta mer plats medan mina äldre kollegor är uppfostrade in i annat. Givetvis är detta en generalisering jag gör nu.
Det är därför jag tjatar om att erkänna ett problem, för gör man inte det har man ingen anledning att reflektera ens. Om män och kvinnor reflekterar mer och om vi blir mer granskande kommer en förändring ske tids nog. Vi blir dagligen matade med såväl sexistisk reklam som machokultur. Jag själv reagerade inte ens över det tidigare, för man är så van vid det. Samhället behöver ändra sig och det innebär var och en av oss.
Därtill behöver vi forska på och agera över tex mäns våld. Män är farliga för kvinnor och andra män och det är ju mycket möjligt att det har någon typ av samband med den högre statistiken självmord hos män. Det är lååångt utanför mitt kompetensområde.
Det är ett väldigt luddigt svar, jag är medveten om det.
Väldigt lätt att förstå att män äger mer
stora mark ägare är ju bönder träffa en bonde för ett tag sen han har fyra barn 3 äldre flickor och en pojke ingen av flickorna är intresserade att ta över gården dom pluggar universite i Paris nu dom kommer aldrig att flytta tillbaka igen så på det sättet är det för dom flesta bönder här sa han det samma i Sverige om man tänker efter kvinnor är mer äventyrliga och vill inte låsa sig på gården mins när jag bodde på söder hur många bondtöser som bodde där skämtet då var ju att pappa hade sålt av skog och köpt en kvart på söder till flickan
stora mark ägare är ju bönder träffa en bonde för ett tag sen han har fyra barn 3 äldre flickor och en pojke ingen av flickorna är intresserade att ta över gården dom pluggar universite i Paris nu dom kommer aldrig att flytta tillbaka igen så på det sättet är det för dom flesta bönder här sa han det samma i Sverige om man tänker efter kvinnor är mer äventyrliga och vill inte låsa sig på gården mins när jag bodde på söder hur många bondtöser som bodde där skämtet då var ju att pappa hade sålt av skog och köpt en kvart på söder till flickan
Renoverare
· Stockholm
· 20 201 inlägg
Ah du är millennial, det skapar ju andra svåra förutsättningar det medSarB skrev:
Jag är av uppfattningen att det generellt är fel att kvotera, men studier (jag har läst, minns inte var och har ingen källa) har visat att det kan vara förmånligt att kvotera in tex kvinnor på en arbetsplats med majoriteten män eftersom det ofta fungerar bättre när det är någorlunda jämnt fördelat mellan könen. En kvinna med lägre meriter kan alltså i vissa fall bidra med mer än en man med högre meriter och vice versa. Det är en situation där jag kan rösta för kvotering, men hur man vet när en sådan situation föreligger eller inte vet jag däremot inte.
Det jag påstår är alltså att det finns en syn i samhället som behöver ändras och att det kommer att ta tid. Jag själv har inte alltid den bästa kvinnosynen själv ens. Inarbetade beteenden tar lång tid att ändra, jag är exempelvis värdelös på att förhandla upp min lön. Tillskillnad mot vad du påstår så tror jag inte att det mestadels sitter i mina gener, jag tror att det också handlar om att flickor sedan de var små belönas för att vara duktiga, tysta och snälla medan pojkar förväntas ta plats. Jag tror att man kan läsa om och ser på min arbetsplats tydliga skillnader i generationer. Min generation (90-talet) tar för oss mer, vågar ta mer plats medan mina äldre kollegor är uppfostrade in i annat. Givetvis är detta en generalisering jag gör nu.
Det är därför jag tjatar om att erkänna ett problem, för gör man inte det har man ingen anledning att reflektera ens. Om män och kvinnor reflekterar mer och om vi blir mer granskande kommer en förändring ske tids nog. Vi blir dagligen matade med såväl sexistisk reklam som machokultur. Jag själv reagerade inte ens över det tidigare, för man är så van vid det. Samhället behöver ändra sig och det innebär var och en av oss.
Därtill behöver vi forska på och agera över tex mäns våld. Män är farliga för kvinnor och andra män och det är ju mycket möjligt att det har någon typ av samband med den högre statistiken självmord hos män. Det är lååångt utanför mitt kompetensområde.
Det är ett väldigt luddigt svar, jag är medveten om det.
Det är klart det är ett problem med toxiska arbetsplatser, tex polisen med sin machokultur. Men jag tror inte att kvotering är rätt väg. Man måste få upp statusen för yrket så att vettiga människor söker sig dit (både män och kvinnor). Som ett exempel.
haha, född 90 på pricken, så jag kvalar knappt in.AndersMalmgren skrev:
Ah du är millennial, det skapar ju andra svåra förutsättningar det med
Det är klart det är ett problem med toxiska arbetsplatser, tex polisen med sin machokultur. Men jag tror inte att kvotering är rätt väg. Man måste få upp statusen för yrket så att vettiga människor söker sig dit (både män och kvinnor). Som ett exempel.
Jo, men det är ju delvis det jag menar. Får man upp statusen på yrken som exempelvis tenderar att ha högre andel kvinnliga anställda och vara lågbetalda så hade det ju gjort skillnad. Men det tar givetvis tid, och hade som du säger inneburit att såväl män som kvinnor säker sig dit, vilket vore önskvärt.
Renoverare
· Stockholm
· 20 201 inlägg
Millennials startar 1981 så du är tyvärr millennial med god marginalSarB skrev:
haha, född 90 på pricken, så jag kvalar knappt in.
Jo, men det är ju delvis det jag menar. Får man upp statusen på yrken som exempelvis tenderar att ha högre andel kvinnliga anställda och vara lågbetalda så hade det ju gjort skillnad. Men det tar givetvis tid, och hade som du säger inneburit att såväl män som kvinnor säker sig dit, vilket vore önskvärt.
Men det är en annan diskussion.
Problemet är bara att det går inte höja status hur som helst heller då vi lever i en marknadsekonomi. På slutet av dagen är det tillgång och efterfrågan som styr status.
Men man kommer långt genom att privatisera osv. Tex skulle en privat sjukvårdsmodell som i Nederländerna öka statusen för de flesta inom vården. Men en sådan reform kommer vi aldrig få genom, försäkringsmodell = folk dör i rännstenen om du frågor en sosse och deras väljare
oj, där ser man! jag vet inte varför, men har i mitt huvud tänkt att det är från 90. Nåväl, så viktigt är det kanske inte att sätta personer i fack beroende på ålder.AndersMalmgren skrev:
Millennials startar 1981 så du är tyvärr millennial med god marginal
Men det är en annan diskussion.
Problemet är bara att det går inte höja status hur som helst heller då vi lever i en marknadsekonomi. På slutet av dagen är det tillgång och efterfrågan som styr status.
Men man kommer långt genom att privatisera osv. Tex skulle en privat sjukvårdsmodell som i Nederländerna öka statusen för de flesta inom vården. Men en sådan reform kommer vi aldrig få genom, försäkringsmodell = folk dör i rännstenen om du frågor en sosse och deras väljare
hmm, det blir en extremt lång debatt om vi ska gå in på att privatisera eller inte. Jag konstaterar att det finns för-och nackdelar med allt och lämnar det där för min inre frids skull.
Renoverare
· Stockholm
· 20 201 inlägg
Jag älskar stoppa folk i fack, men bara om det är uppbackat av forskningSarB skrev:
oj, där ser man! jag vet inte varför, men har i mitt huvud tänkt att det är från 90. Nåväl, så viktigt är det kanske inte att sätta personer i fack beroende på ålder.
hmm, det blir en extremt lång debatt om vi ska gå in på att privatisera eller inte. Jag konstaterar att det finns för-och nackdelar med allt och lämnar det där för min inre frids skull.
Då är frågan naturligtvis vad vi har för forskning kring millennials?AndersMalmgren skrev:
Att stoppa folk i fack är kanske inte det bästa om man vill få till en skillnad i den problematik vi talat om. Med det sagt gör jag det ofta också. Utan forskning som grund och helt baserat på den egna uppfattningen.
Vadå "nej du"? Vad invänder du mot?AndersMalmgren skrev:
Men om arvets betydelse finns det kollektiva åsikter? Varför inte också om kvinnor i arbetslivet?
Sent karriären är de flesta kvinnor inte längre fruktsamma. Problemet med att kvinnor hämmas i karriären av att skaffa barn kan vi göra något åt.
De flesta sopåkare är privatanställda, men det kanske finns anledning att mäta offentligt finansierad verksamhet med andra mått än privatfinansierad. Varför, i så fall?Nyfniken skrev:
Vilken hand sitter på pengarna?
Renoverare
· Stockholm
· 20 201 inlägg
Jag invänder mig mot att synen på arv och miljö inte skulle vara en blockfrågaP pmd skrev:
Vad skulle det vara för kollektiva åsikter menar du? Om det var vida utbrett skulle skillnaden inte vara på bara 4%
Jag tvivlar på att det råder konsensus om det. Bland politiker råder åtminstone en läpparnas bekännelse om det, men i övrigt? Om det rådde konsensus skulle väl alla män som tjänar "för mycket" erbjuda en del av sitt löneutrymme till sina kvinnliga kollegor?Claes Sörmland skrev:
Du beskriver nog en ganska lite del av befolkningen.De har bytt den liberala tanken att vi borteser från allas individuella förutsättningar (man som kvinna) och låtsas att alla har lika förutsättningar och sen ger vi individerna frihet att forma sina liv till en kommunitär syn där individer ska hanteras i grupper. Och gruppen kvinnor menar de har unika erfarenheter som är lite bättre än mäns erfarenheter och därför måste prioriteras.
Renoverare
· Stockholm
· 20 201 inlägg
Man måste se skillnad på enstaka fall och norm. Jag jobbade ett kort tag efter IT-bubblan inom telemarketing. (I know, fyfan). Alla kvinnor som jobbade där var unga och snygga och VD var ihop med en av dem.
Betyder det att normen är så? Nope...
Betyder det att normen är så? Nope...
Den som tyck att det är lite kul att det behövs samordning för att minska mördandet av kvinnor i nära relationer bör läsa den här artikeln. Den visar varför det behövs.SarB skrev:
Vad är det roliga i att det är ett så stort problem att det behövs en samordnare? Den som förlöjligar problematiken och tror att kvinnors utrymme i media syftar till att man ska tycka synd om kvinnor är en del av problemet. Att du inte kan möta mig med respekt här utan har ett behov av att säga att det ett ett allvarligt fel på mig (jag är fullt frisk, tack) när jag ifrågasätter vad du skriver indikerar också det att du är en del av problemet. Jag är för övrigt också en del av problemet.
https://www.bra.se/statistik/statistik-utifran-brottstyper/vald-i-nara-relationer.html
En del skämt som är baserade på dåligt formulerade budskap kan vara roliga, men det bli lite platt när någon avsiktligt "missförstår" och förvränger budskapet för att det ska passa in i skämtet.Nötegårdsgubben skrev: