41 545 läst ·
779 svar
42k läst
779 svar
Män äger mer mark än kvinnor
Jag vet inte varför män väljer att mörda andra män eller kvinnor, mäns våld mot män är också ett problem givetvis.
Det är rent vidrigt att uttala sig på det vis du gör, det finns inget alls som är komiskt i att kvinnor eller män blir mördade och misshandlade. I nära relationer är kvinnor betydligt mer utsatta än män, platsen där man ska lunna vara trygg är istället en plats för hot, våldtäkt osv. Män som utför våld på andra män gör det i regel i andra sammanhang.
Kan du inte se att det finns ett problem är du en del av problemet och jag orkar tyvärr inte försöka tala förnuft med dig. Kommer inte att bemöta fler av dina inlägg om de håller samma ton som dessa.[/QUOTE]
Det är rent vidrigt att uttala sig på det vis du gör, det finns inget alls som är komiskt i att kvinnor eller män blir mördade och misshandlade. I nära relationer är kvinnor betydligt mer utsatta än män, platsen där man ska lunna vara trygg är istället en plats för hot, våldtäkt osv. Män som utför våld på andra män gör det i regel i andra sammanhang.
Kan du inte se att det finns ett problem är du en del av problemet och jag orkar tyvärr inte försöka tala förnuft med dig. Kommer inte att bemöta fler av dina inlägg om de håller samma ton som dessa.[/QUOTE]
[/QUOTE]SarB skrev:
Jag vet inte varför män väljer att mörda andra män eller kvinnor, mäns våld mot män är också ett problem givetvis.
Kan du inte se att det finns ett problem är du en del av problemet och jag orkar tyvärr inte försöka tala förnuft med dig. Kommer inte att bemöta fler av dina inlägg om de håller samma ton som dessa.
Det verkar vara något allvarligt fel på dig. Varför anklagar du mig för att vara "del av problemet"? Bara för att jag tycker det låter lite kul att en kvinna samordnar våld mot kvinnor betyder väl inte att jag tycker att det är ok att mörda folk.
Har "vi" en kollektiv inställning till det, alltså? (Jag är inte med i kollektivet, i så fallAndersMalmgren skrev:
Kan det tänkas att det finns en slags kollektiv inställning till kvinnors roll i arbetslivet också?
Renoverare
· Stockholm
· 20 169 inlägg
Varför tycker du att det låter lite kul?J J Vos skrev:
Det som finns är en "nationell samordnare för arbetet mot mäns våld mot kvinnor". Inte "för mäns våld", alltså. (Förutom att det finns samordnare på länsstyrelserna också, men jag vet inte om alla har en sådan).
Inte bara hos dem (det är föga produktivt att politisera forskning så släpp det där med sossar). Bland sociologer (er. al.) var uppfattningen att miljön var mer betydelsefull än arvet ganska utbredd tills för inte så länge sen. Forskningen ändrar ständigt spelplanen.AndersMalmgren skrev:
Har du någon tanke om min fråga om en slags kollektiv inställning till kvinnors roll i arbetslivet?
Renoverare
· Stockholm
· 20 169 inlägg
Nej du det har varit rätt stor skillnad mellan blocken med synen på arv under lång tid.P pmd skrev:Inte bara hos dem (det är föga produktivt att politisera forskning så släpp det där med sossar). Bland sociologer (er. al.) var uppfattningen att miljön var mer betydelsefull än arvet ganska utbredd tills för inte så länge sen. Forskningen ändrar ständigt spelplanen.
Har du någon tanke om min fråga om en slags kollektiv inställning till kvinnors roll i arbetslivet?
Nej jag tror inte det finns någon kollektiv syn på kvinnor i arbetslivet.
Däremot tror jag det är bra som kvinna skaffa barn tidigt eller sent. Inte mitt i karriären
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 586 inlägg
Det beror mer på normer och uppfostran att kvinnor anses omhändertagande. Skulle det vara genetiskt hade vår kvinnliga svetsare i tråden varit genetiskt felaktig, och det tror åtminstone inte jag.AndersMalmgren skrev:
Det är för övrigt märkligt att de som tar hand om andras barn och dessutom ofta har högskoleutbildning, har sämre lön än de som tar hand om andras sopor och bara har gymnasieutbildning! Men det kanske finns en manlig avfalls-gen vars blotta existens ska belönas i lönekuvertet?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 101 inlägg
Måste man inteSågspånPappspikEternit skrev:
a) vara aktivt blind för verkligheten, och/eller
b) medvetet missförstå vad andra skriver
för att komma till den slutsatsen?
Det är inget som helst konstigt att vi är olika på gruppnivå, men att skillnaderna är såpass små och överlappningen såpass stor att det både är ovanligt med kvinnliga svetsare och sannolikt att det kommer finnas några.
Det är ju just det som gör det så viktigt att var och en får välja det den vill samtidigt som man kan tycka att man behöver lösa varför kvinnors genomsnittliga val är ekonomiskt relativt olönsamma.
Jag tycker att den här tråden varit intressant för att den klarat att härbärgera skilda åsikter utan att i någon större grad förfallit i vulgärargument och poserande. Vore kul om den kunde fortsätta så.
Ska man jämföra yrkeskategorier ska man nog passa sig för att blanda kommunalt anställda med privat på det sättet.SågspånPappspikEternit skrev:
Jag måste säga att jag tycker frågan är lite konstig. Staten har flera myndigheter som arbetar för jämställdhet. Man har också forskning som visar att kvinnor tjänar mindre än män. Man är också den största arbetsgivaren i många kvinnodominerade yrken.
Ja, men då är det väl bara att öppna plånboken och betala kvinnorna mer då?
Ena handen säger att det är dåligt att kvinnor tjänar mindre och andra handen betalar kvinnor lägre löner. Obegripligt.
Visst har en den tjattrade och politiska klassen en negativ syn på biologiska och genetiska förklaringar av mänskligt beteende. Det behöver inte innebära att någon folkmajoritet eller du delar den synen men att den grupp som sitter vid köttgrytorna och försöker kontrollera det offentliga samtalet har de här värderingarna. Men kunskapsframstegen inom de biologiska vetenskaperna sipprar ut, vi har en välutbildad befolkning.P pmd skrev:
På samma sätt har denna grupp tagit det som det råder konsensus om i vårt samhälle, att kvinnor och män ska vara jämlika ett steg längre. De har bytt den liberala tanken att vi borteser från allas individuella förutsättningar (man som kvinna) och låtsas att alla har lika förutsättningar och sen ger vi individerna frihet att forma sina liv till en kommunitär syn där individer ska hanteras i grupper. Och gruppen kvinnor menar de har unika erfarenheter som är lite bättre än mäns erfarenheter och därför måste prioriteras.
Det verkar vara något allvarligt fel på dig. Varför anklagar du mig för att vara "del av problemet"? Bara för att jag tycker det låter lite kul att en kvinna samordnar våld mot kvinnor betyder väl inte att jag tycker att det är ok att mörda folk.[/QUOTE]
Vad är det roliga i att det är ett så stort problem att det behövs en samordnare? Den som förlöjligar problematiken och tror att kvinnors utrymme i media syftar till att man ska tycka synd om kvinnor är en del av problemet. Att du inte kan möta mig med respekt här utan har ett behov av att säga att det ett ett allvarligt fel på mig (jag är fullt frisk, tack) när jag ifrågasätter vad du skriver indikerar också det att du är en del av problemet. Jag är för övrigt också en del av problemet.
Vad är det roliga i att det är ett så stort problem att det behövs en samordnare? Den som förlöjligar problematiken och tror att kvinnors utrymme i media syftar till att man ska tycka synd om kvinnor är en del av problemet. Att du inte kan möta mig med respekt här utan har ett behov av att säga att det ett ett allvarligt fel på mig (jag är fullt frisk, tack) när jag ifrågasätter vad du skriver indikerar också det att du är en del av problemet. Jag är för övrigt också en del av problemet.
Nu verkar vi inte dela sektor men uppenbarligen är vi båda aktiva i Stockholm. I alla fall mina kretsar finns det en starkt föreställning om förträffligheten att blanda män och kvinnor (och folk från olika delar av världen) på arbetsplatsen och i teamen. Samtidigt finns det mellan skål och vägg (främst hos medelålders och äldre) en viss trötthet vad gäller den extra arbetsinsatsen som krävs för att få dessa heterogena grupper att fungera. De är ju så gamla att de tidigare har arbetat i homogena arbetslag där så mycket har fungerar outtalat.AndersMalmgren skrev:
Redigerat:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 101 inlägg
Det är roligt att det behövs en kvinnlig ”projektledare” för att samordna de män som slår kvinnor. Med precis de missförstånd jag är mot i sak, men som får en annan dimension när det kommer till humor, med udd både mot samordneriet och den undermåliga kvaliteten på de män som slår kvinnor.SarB skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Edit: Inte en kvinna, utan en generisk groda. Se de senaste tre åren av humortråden för mer info.
Redigerat:
OM det var avsikten i inlägget ser jag humorn i det hela, men ihop med resterande del av inlägget tolkade jag det inte så.Nötegårdsgubben skrev:
Det är roligt att det behövs en kvinnlig ”projektledare” för att samordna de män som slår kvinnor. Med precis de missförstånd jag är mot i sak, men som får en annan dimension när det kommer till humor, med udd både mot samordneriet och den undermåliga kvaliteten på de män som slår kvinnor.
[bild]
Edit: Inte en kvinna, utan en generisk groda. Se de senaste tre åren av humortråden för mer info.