41 763 läst ·
779 svar
42k läst
779 svar
Män äger mer mark än kvinnor
Det är säkerligen en parameter, men vi kan nog killgissa oss till att det inte är den enda anledningen. Då är ju frågan vad resterande beror på eftersom vissa så prompt hävdar att det inte handlar om diskriminering i vart fall.Claes Sörmland skrev:
Vilken onyanserad bild du ger uttryck för.
Den enskildes lön inom lönespannet för en yrkesgrupp avgörs främst av vilken organisation du jobbar för och där finns förhandlingsutrymmet just när du först går in i organisationen. Således gäller det att välja rätt arbetsgivare, vara stenhård i förhandlingen och vara otrogen och byta arbetsgivare för att få upp lönen. Att sitta stilla med samma arbetsgivare betalar sämre.
Så en liten skillnad i t ex hur män och kvinnor förhandlar lön vid nyanställning och hur ombytliga de är ger löneskillnader. Om det är hela eller del av förklaringen låter jag vara osagt men sannolikt en viktig parameter.
Lönesamtalen är det inte som räddar din lön. Det är att byta arbetsgivare (eller i alla fall jobb inom organisationen även om det skulle lönat sig bättre att byta arbetsgivare också). D v s lön är främst ett mått på din förmåga att lägga tid på arbetet inte hur "bra" du är på det (vad "bra" nu innebär).MathiasS skrev:
Troligen en stor soppa av parametrar som i sin tur påverkas av soppan genetik-miljö. Men just lön vet vi ju när den bestäms och det är inte nån arbiträrt vald skicklighet i yrket som bestämmer den.SarB skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 199 inlägg
Det är upp till arbetstagaren att förhandla sin lön. Vilket kvinnor som grupp är sämre påMathiasS skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jo det gör det. Finns massor av statistik. Har inte allt på rak arm, det var många år sedan jag undersökte detta. Men lite snabb googling:AndersMalmgren skrev:
https://www.ifau.se/sv/Press/Forskningssammanfattningar/kvinnor-och-man-pa-arbetsmarknaden/
https://www.duochjobbet.se/nyhet/darfor-tjanar-kvinnor-fortfarande-mindre/
Jag har själv erfarit att vara lägre betald än mina manliga kollegor i samma ålder, som gjorde samma sak som mig. Många kvinnor hade det så på arbetsplatsen. Jag konfronterade min chef som sa "tyvärr handlar det om könsskillnader". Så jo, nog existerar det.
Renoverare
· Stockholm
· 20 199 inlägg
Jo det skiljer som sagt 4.2% Men det går inte säga det är strukturell diskriminering.undine skrev:
Jo det gör det. Finns massor av statistik. Har inte allt på rak arm, det var många år sedan jag undersökte detta. Men lite snabb googling:
[länk]
[länk]
Jag har själv erfarit att vara lägre betald än mina manliga kollegor i samma ålder, som gjorde samma sak som mig. Många kvinnor hade det så på arbetsplatsen. Jag konfronterade min chef som sa "tyvärr handlar det om könsskillnader". Så jo, nog existerar det.
Skiljer mer än så.AndersMalmgren skrev:
Jo, den slutsatsen har man ju gjort + jag har själv erfarit den. Är du kvinna eller, så du vet hur det är att utsättas för det?
Vadan detta motstånd mot att inse problematiken? Är det så jobbigt att fixa till orättvisor eller jag fattar inte vad problemet är. Är kvinnor hotfulla på nåt sätt?
Renoverare
· Stockholm
· 20 199 inlägg
Nej det skiljer inte mer. Vafan hur många gånger ska jag behöva länka samma rapport?undine skrev:
Skiljer mer än så.
Jo, den slutsatsen har man ju gjort + jag har själv erfarit den. Är du kvinna eller, så du vet hur det är att utsättas för det?
Vadan detta motstånd mot att inse problematiken? Är det så jobbigt att fixa till orättvisor eller jag fattar inte vad problemet är. Är kvinnor hotfulla på nåt sätt?![]()
Renoverare
· Stockholm
· 20 199 inlägg
Mitt sista jobb innan jag startade eget så gick jag in på 35k och 8 år senare när jag startade eget så hade jag 70k så självfallet går det löneförhandla på samma företag.Claes Sörmland skrev:
Lönesamtalen är det inte som räddar din lön. Det är att byta arbetsgivare (eller i alla fall jobb inom organisationen även om det skulle lönat sig bättre att byta arbetsgivare också). D v s lön är främst ett mått på din förmåga att lägga tid på arbetet inte hur "bra" du är på det (vad "bra" nu innebär).
Renoverare
· Stockholm
· 20 199 inlägg
En till anekdotisk grej från min facebookgrupp. Vi är flera män som startat eget i den gruppen. Säkert 70% av männen eller mer. (inte räknat). Samtidigt har inga av kvinnorna gjort det i samma grupp.
Man undrar hur fördelningen kapitalinkomst ser ut i stort
Man undrar hur fördelningen kapitalinkomst ser ut i stort
Det varierar naturligtvis enormt för olika individer och deras arbetsplats men generellt är otrohet mot arbetsgivaren och ambition som betalar sig. Att sitta stilla och hoppas att ens insatser automatiskt ska betala sig är knappast metoden för karriär generellt.AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 199 inlägg
Nej det håller jag med om. Och även om man är ambitiös, måste du vara lika ambitiös på lönesamtalet och det är här som kvinnor som grupp inte är lika vassa som mänClaes Sörmland skrev:
Det är alltså flera kvinnor i Sverige sista tiden som blivit mördade av sina män, pandemin har gett som effekt att männens våld mot kvinnor ökar markant och du sitter och skrattar åt att det "tom finns samordare(samordnare?) för mäns våld mot kvinnor?J J Vos skrev:Finns det verkligen något förbjud för kvinnor att ta ett visst yrke? Eller tjäna mer? Har inte kvinnorna redan makten inom den offentliga sektorn?
Bli såååå trött på det ständiga tjatet i media att man ska tycka synd om kvinnor. Vi blir ju hjärntvättad till den graden att de själva verkar tro på det.
Det är så svårt att ta plats som kvinna buhu.
Funderar på att starta en hashtagg #heto som syftar på att vi män blir mobbad av pk-hen-kärringar. Det finns ju tom. kvinnliga samordare för mäns våld mot kvinnor.![]()
När blev du mobbad av en Pk-kvinna? stod hon utanför ditt hus och skrev elaka saker eller hur gick den mobbningen till?
Tjatet i media går för övrigt inte ut på att man ska tycka synd om kvinnor...
Redigerat: