AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Snickare har 32 300 i snitt och en jurist 50 300 så du och din bror ligger utanför normen helt enkelt.
Medianlöner eller medellöner? Det finns ett fåtal jurister som tjänar riktigt grova pengar (som kapitalinkomst iofs antar jag, räknas det?), men över 50 tkr i medianlön låter högt.

• Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det är snarare så att det är tveksamt om det lönar sig ekonomiskt för kvinnor att bli ingenjörer. Två andra yrken som tidigare var typiska mansjobb, präst och läkare, har fått relativt sett sämre lön nu när en majoritet bland nyexaminerade präster och läkare är kvinnor.

Även om det här snacket om arga män utanför KTH är sarkasm från din sida, är det tyvärr ett faktum att personer av underrepresenterat kön i sitt yrke, är mer utsatta för mobbning på arbetsplatsen. T ex manliga förskollärare eller kvinnliga anläggningsarbetare.
Det finns en rolig sida som hittar samband i statistik, helt galna samband. Min poäng är att det kan vara helt andra anledningar. Tex så präst är väl inte så hett 2021? De flesta går ur kyrkan osv. Läkare är intressant dock. Ska bli intressant se hur det utvecklar sig. Dock kvinnor som grupp betraktat är sämre på att löneförhandla än män så det kan vara en del av förklaringen.

P
Jag hittade, de tar inte hänsyn till yrkesgrupper osv. Då är skillnaden 15 procent. Men detta blir missvisande då kvinnor i större utsträckning söker sig till låglönejobb. Tar man hänsyn till detta är skillnaden 4 procent. Vilket knappast kan ses som strukturellt förtryck
Vad kallar du fenomenet att kvinnor i större utsträckning söker sig till låglönejobb?

• Gilla
linneac
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Medianlöner eller medellöner? Det finns ett fåtal jurister som tjänar riktigt grova pengar (som kapitalinkomst iofs antar jag, räknas det?), men över 50 tkr i medianlön låter högt.
Kapitalinkomst är inkomst inte lön. Båda var medellön från samma sida.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
P pmd skrev:
Vad kallar du fenomenet att kvinnor i större utsträckning söker sig till låglönejobb?
Frihet

• Gilla
Tsdoesds
  • Laddar…
SarB
Fast just den skillnaden har väl @AndersMalmgren svarat på att han tror beror på fri marknad kontra offentligt monopol.

Bara för att man ser samma skillnader behöver man ju inte vara ense om deras orsaker.
Men ska man bara konstatera att det är för att kvinnor jobbar i den offentliga sektorn i högre utsträckning bör man också gå in på varför och ser vi till historian är det ju så att kvinnor, pga att de är kvinnor, inte hade särskilt lätt att få jobb öht eftersom man inte tilläts utbilda sig osv. Så småningom kom kvinnor in i tex tillverkningsindustrin och på 50-60-70 talet så ökde kvinnor i den offentliga sektorn markant och blev då ett typiskt kvinnoyrke-med låg lön. Precis som att flera beskrivit här innan så sänks lönerna generellt inom yrken efter att kvinnor blir en större grupp i det yrket. Det förvånar mig att de flesta ändå kan se bakåt och förstå att det varit stora skillnader men ändå lyckas man inte begripa sig på att det tar tid att förämdra och historian satt grunden för idag. Idag helt plötsligt är det jämställt enligt många, det är ju tvärtom fullt naturligt att vi inte är klara ännu. "Hit men inte mer" verkar vara synen hos flera (män).
De som historiskt haft det sämre (kvinnor, färgade osv) är givetvis påverkade än idag, man suddar inte bara ut historia hur som helst.

• Gilla
bime och 4 till
  • Laddar…
Dock sjukt stor skillnad mellan kvinnor och män i den branch så de måste jobba lite :p
Kvinnor är nog åklagare och män advokater :p

edit: Dock behöver inte skillnader i lön inom juristyrket bero på diskriminering, som sagt åklagare (offentlig) vs advokat (privat). (men jag har ingen aning)

Om man får välja fritt kommer det finnas skillnader. Därför att män och kvinnor är genetiskt olika. Vi väljer inte samma saker.
Du pratar om att män och kvinnor väljer olika yrken och därmed får olika lön. Det är förstås ok. Jag pratar om, och det är vad de 4-5% handlar om, när man jämför kvinnor och män på samma yrkesroll. Då ska vi få lika mycket pengar, i snitt. Håller du inte med om det?

• Gilla
linneac
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Du pratar om att män och kvinnor väljer olika yrken och därmed får olika lön. Det är förstås ok. Jag pratar om, och det är vad de 4-5% handlar om, när man jämför kvinnor och män på samma yrkesroll. Då ska vi få lika mycket pengar, i snitt. Håller du inte med om det?
Jo, det är intressant. Big five teorin som inte är så poppis i vänstersverige tror det beror på genetiska skillnader.

Kapitalinkomst är inkomst inte lön. Båda var medellön från samma sida.
Förvisso, men du var inte tydlig med siffrorna, därav frågan. Sen vete fan om inte kapitalinkomster enligt 3:12-reglerna på advokatbyråer och juristfirmor är lön egentligen, men det är en annan fråga.

Förvisso, men du var inte tydlig med siffrorna, därav frågan. Sen vete fan om kapitalinkomster enligt 3:12-reglerna på advokatbyråer och juristfirmor är lön egentligen, men det är en annan fråga.
Nej, det deklareras inte som lön jag vet då jag driver eget.

Inga av kvinnorna i den gruppen jobbar längre tekniknära (programmering, mjukvaruarkitektur) de jobbar med
Nu är väl IT-branschen ungefär lika sexistisk som våra byggarbetsplatser så det är väl föga förvånande.

Du reflekterar inte en sekund över det faktum att ingen av kvinnorna som jobbat med dig och dina kompisar är kvar inom det området?

• Gilla
linneac och 5 till
  • Laddar…
Nej, det deklareras inte som lön jag vet då jag driver eget.
Det är jag medveten om. Min poäng var mest att om man tar de jurister som har mångmiljoninkomster med i ekvationen så blir medel kraftigt avvikande från median. Å andra sidan tar de ut inkomsterna som kapitalinkomster, så de syns nog inte i statistiken (mer än att de är lönedrivande för vissa andra tjänster).

Men nog om det, du har svarat mer än väl på frågan.

Nyfniken Nyfniken skrev:
Nu är väl IT-branschen ungefär lika sexistisk som våra byggarbetsplatser så det är väl föga förvånande.

Du reflekterar inte en sekund över det faktum att ingen av kvinnorna som jobbat med dig och dina kompisar är kvar inom det området?
De jobbar fortfarande inom IT, men inte tekniknära. Vi har alltid varit inkluderande i den gruppen av kollegor.
Jag kan inte hålla med om den beskrivningen av IT-sektorn. Tvärtom tycker jag de arbetsplatser jag varit på (sett många pga konsult) varit väldigt jämställda och inkluderande

Det är jag medveten om. Min poäng var mest att om man tar de jurister som har mångmiljoninkomster med i ekvationen så blir medel kraftigt avvikande från median. Å andra sidan tar de ut inkomsterna som kapitalinkomster, så de syns nog inte i statistiken (mer än att de är lönedrivande för vissa andra tjänster).

Men nog om det, du har svarat mer än väl på frågan.
Nej sant. Men medellönen för snickare tar heller inte med alla svartjobb ;)

• Haha
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.