41 765 läst ·
779 svar
42k läst
779 svar
Män äger mer mark än kvinnor
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 209 inlägg
Medianlöner eller medellöner? Det finns ett fåtal jurister som tjänar riktigt grova pengar (som kapitalinkomst iofs antar jag, räknas det?), men över 50 tkr i medianlön låter högt.AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 201 inlägg
Det finns en rolig sida som hittar samband i statistik, helt galna samband. Min poäng är att det kan vara helt andra anledningar. Tex så präst är väl inte så hett 2021? De flesta går ur kyrkan osv. Läkare är intressant dock. Ska bli intressant se hur det utvecklar sig. Dock kvinnor som grupp betraktat är sämre på att löneförhandla än män så det kan vara en del av förklaringen.SågspånPappspikEternit skrev:
Det är snarare så att det är tveksamt om det lönar sig ekonomiskt för kvinnor att bli ingenjörer. Två andra yrken som tidigare var typiska mansjobb, präst och läkare, har fått relativt sett sämre lön nu när en majoritet bland nyexaminerade präster och läkare är kvinnor.
Även om det här snacket om arga män utanför KTH är sarkasm från din sida, är det tyvärr ett faktum att personer av underrepresenterat kön i sitt yrke, är mer utsatta för mobbning på arbetsplatsen. T ex manliga förskollärare eller kvinnliga anläggningsarbetare.
Vad kallar du fenomenet att kvinnor i större utsträckning söker sig till låglönejobb?AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 201 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 201 inlägg
Men ska man bara konstatera att det är för att kvinnor jobbar i den offentliga sektorn i högre utsträckning bör man också gå in på varför och ser vi till historian är det ju så att kvinnor, pga att de är kvinnor, inte hade särskilt lätt att få jobb öht eftersom man inte tilläts utbilda sig osv. Så småningom kom kvinnor in i tex tillverkningsindustrin och på 50-60-70 talet så ökde kvinnor i den offentliga sektorn markant och blev då ett typiskt kvinnoyrke-med låg lön. Precis som att flera beskrivit här innan så sänks lönerna generellt inom yrken efter att kvinnor blir en större grupp i det yrket. Det förvånar mig att de flesta ändå kan se bakåt och förstå att det varit stora skillnader men ändå lyckas man inte begripa sig på att det tar tid att förämdra och historian satt grunden för idag. Idag helt plötsligt är det jämställt enligt många, det är ju tvärtom fullt naturligt att vi inte är klara ännu. "Hit men inte mer" verkar vara synen hos flera (män).Nötegårdsgubben skrev:
De som historiskt haft det sämre (kvinnor, färgade osv) är givetvis påverkade än idag, man suddar inte bara ut historia hur som helst.
Renoverare
· Stockholm
· 20 201 inlägg
Dock sjukt stor skillnad mellan kvinnor och män i den branch så de måste jobba liteNötegårdsgubben skrev:
Kvinnor är nog åklagare och män advokater
edit: Dock behöver inte skillnader i lön inom juristyrket bero på diskriminering, som sagt åklagare (offentlig) vs advokat (privat). (men jag har ingen aning)
Du pratar om att män och kvinnor väljer olika yrken och därmed får olika lön. Det är förstås ok. Jag pratar om, och det är vad de 4-5% handlar om, när man jämför kvinnor och män på samma yrkesroll. Då ska vi få lika mycket pengar, i snitt. Håller du inte med om det?AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 201 inlägg
Jo, det är intressant. Big five teorin som inte är så poppis i vänstersverige tror det beror på genetiska skillnader.MathiasS skrev:
Skogsägare
· 23 209 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 201 inlägg
Nu är väl IT-branschen ungefär lika sexistisk som våra byggarbetsplatser så det är väl föga förvånande.AndersMalmgren skrev:
Du reflekterar inte en sekund över det faktum att ingen av kvinnorna som jobbat med dig och dina kompisar är kvar inom det området?
Skogsägare
· 23 209 inlägg
Det är jag medveten om. Min poäng var mest att om man tar de jurister som har mångmiljoninkomster med i ekvationen så blir medel kraftigt avvikande från median. Å andra sidan tar de ut inkomsterna som kapitalinkomster, så de syns nog inte i statistiken (mer än att de är lönedrivande för vissa andra tjänster).AndersMalmgren skrev:
Men nog om det, du har svarat mer än väl på frågan.
Renoverare
· Stockholm
· 20 201 inlägg
De jobbar fortfarande inom IT, men inte tekniknära. Vi har alltid varit inkluderande i den gruppen av kollegor.Nyfniken skrev:
Jag kan inte hålla med om den beskrivningen av IT-sektorn. Tvärtom tycker jag de arbetsplatser jag varit på (sett många pga konsult) varit väldigt jämställda och inkluderande
Renoverare
· Stockholm
· 20 201 inlägg
Nej sant. Men medellönen för snickare tar heller inte med alla svartjobbNötegårdsgubben skrev:
Det är jag medveten om. Min poäng var mest att om man tar de jurister som har mångmiljoninkomster med i ekvationen så blir medel kraftigt avvikande från median. Å andra sidan tar de ut inkomsterna som kapitalinkomster, så de syns nog inte i statistiken (mer än att de är lönedrivande för vissa andra tjänster).
Men nog om det, du har svarat mer än väl på frågan.