41 763 läst ·
779 svar
42k läst
779 svar
Män äger mer mark än kvinnor
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 204 inlägg
Visst är det så, men man kompenserar inte heller en orättvisa genom att införa en annan.SarB skrev:
Jag hävdar inte att jag har någon lösning på frågorna i stort, men jag tror att det fria valet alltid kommer att leverera olika utfall, även på gruppnivå. I vad man man kan och bör försöka göra något åt det är ett politiskt val.
För egen del tycker jag att två saker är viktiga:
- Att alla som vill ska få försöka ta sig in på valfritt område och konkurrera efter bästa förmåga.
- Att vi inte riggar samhället på ett sätt som strukturellt är till nackdel för vissa grupper.
Klarar vi av att lösa det har jag egentligen inga problem med att det blir olika utfall. Vad den andra punkten faktiskt innebär eller borde innebära tror jag dock är mindre självklart.
Men, vad den skillnaden beror på, är väl inte kartlagd? (Rätta mig gärna om jag har fel här!)MathiasS skrev:
Den kan alltså vara motiverad, även om jag tar det för otroligt.
Renoverare
· Stockholm
· 20 195 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 195 inlägg
Så länge vi inte försöker styra utfallet är jag helt med på resan. Tyvärr vill allt för många försöka sig på just det, och det är extremt farligtNötegårdsgubben skrev:
Visst är det så, men man kompenserar inte heller en orättvisa genom att införa en annan.
Jag hävdar inte att jag har någon lösning på frågorna i stort, men jag tror att det fria valet alltid kommer att leverera olika utfall, även på gruppnivå. I vad man man kan och bör försöka göra något åt det är ett politiskt val.
- Att alla som vill ska få försöka ta sig in på valfritt område och konkurrera efter bästa förmåga.
- Att vi inte riggar samhället på ett sätt som strukturellt är till nackdel för vissa grupper.
Klarar vi av att lösa det har jag egentligen inga problem med att det blir olika utfall. Vad den andra punkten faktiskt innebär eller borde innebära tror jag dock är mindre självklart.
Jag ser inte att jag någonstans här talat om att en orättvisa ska kompenseras genom att införa en annan dock, men det var kanske ett generellt uttalande du gjorde.Nötegårdsgubben skrev:
Visst är det så, men man kompenserar inte heller en orättvisa genom att införa en annan.
Det är svåra frågor och jag har inga lösningar, jag tror dock det är av vikt för att hitta en lösning att man ser och erkänner ett problem.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 204 inlägg
Det har du alldeles rätt i. Jag var nog bara ute och luftade en av mina käpphästar. När det går så här fort svarar man lätt lite för dåligt underbyggt. Och med man menar jag jag.SarB skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 195 inlägg
Men vilken procentsats skulle du vara nöjd med om 4 procent är för mycket.SarB skrev:
Jag ser inte att jag någonstans här talat om att en orättvisa ska kompenseras genom att införa en annan dock, men det var kanske ett generellt uttalande du gjorde.
Det är svåra frågor och jag har inga lösningar, jag tror dock det är av vikt för att hitta en lösning att man ser och erkänner ett problem.
Att vara ute och lufta sina käpphästar var för mig ett nytt uttryck som jag ska omfamna och bära med mig för alltid. Därför är jag ändå tacksam och du är förlåten!Nötegårdsgubben skrev:
Ytterligare en anekdot från verkligheten: Jag jobbar som ingenjör i ett traditionsenligt mansdominerat område, även med ingenjörsmått mätt.
Vi försöker aktivt öka andelen kvinnor. Vi anlitar till och med folk som uttalat anpassar våra platsannonser för att de ska tilltala kvinnor, ser över ordval och formuleringar osv. Kvinnor har även förtur om det står mellan två liknande kandidater, enbart på grund av kön.
Företaget vill däremot naturligtvis betala så lite i lön som möjligt och min erfarenhet är att kvinnor generellt lägger sig lägre än männen när de kommer med sina löneanspråk.
Vi försöker aktivt öka andelen kvinnor. Vi anlitar till och med folk som uttalat anpassar våra platsannonser för att de ska tilltala kvinnor, ser över ordval och formuleringar osv. Kvinnor har även förtur om det står mellan två liknande kandidater, enbart på grund av kön.
Företaget vill däremot naturligtvis betala så lite i lön som möjligt och min erfarenhet är att kvinnor generellt lägger sig lägre än männen när de kommer med sina löneanspråk.
Vi är inte överens om procentsatsen ens, så det är för tidigt att säga. Det kommer vi förmodligen heller aldrig bli eftersom statistik går att vinkla och framföra till förmån för sin egen ståndpunkt. Jag har inte tillräckligt med underlag för att tala säkra siffror och det har inte heller du. Men jag antar att du skulle vara helt okej med den omvända situationen där kvinnliga yrken generellt är högre och övrigt tjänar kvinnor 4% mer än män? Jag kan gå med på det.AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 195 inlägg
Nej jag skulle inte ha något problem med om det var omvänt. Vadå inte vara överens, det är ju fakta,SarB skrev:
Vi är inte överens om procentsatsen ens, så det är för tidigt att säga. Det kommer vi förmodligen heller aldrig bli eftersom statistik går att vinkla och framföra till förmån för sin egen ståndpunkt. Jag har inte tillräckligt med underlag för att tala säkra siffror och det har inte heller du. Men jag antar att du skulle vara helt okej med den omvända situationen där kvinnliga yrken generellt är högre och övrigt tjänar kvinnor 4% mer än män? Jag kan gå med på det.
https://www.mi.se/lon-loneutveckling/loneskillnad-mellan-kvinnor-och-man/
Så är det, det finns flera studier som visar att kvinnor begär lägre lön, förhandlar sämre och dessutom är försiktiga med att söka vissa jobb. Generellt ser kvinnor och män det olika, finns det 5 krav i en annons och man uppfyller 3 tänker kvinnor "jag uppfyller bara 3, det finns ingen mening med att söka" medan män tänker "3 av 5, det är ju nästan alla". Grovt generaliserat såklart, men visst finns det skillnader i våra sätt som påverkar.Nyfniken skrev:
Ytterligare en anekdot från verkligheten: Jag jobbar som ingenjör i ett traditionsenligt mansdominerat område, även med ingenjörsmått mätt.
Men även detta handlar väl, återigen, om våra könsroller. Jag tror att det kommer att bli skillnad där, fler och fler kvinnor tar för sig, ifrågasätter och ställer krav, jag märker tydlig skillnad mellan generationer i vart fall.
Renoverare
· Stockholm
· 20 195 inlägg
Nej det är inte könsroller eller samhället, det är genetik. Eller iallafall väldigt stor del av detSarB skrev:
Så är det, det finns flera studier som visar att kvinnor begär lägre lön, förhandlar sämre och dessutom är försiktiga med att söka vissa jobb. Generellt ser kvinnor och män det olika, finns det 5 krav i en annons och man uppfyller 3 tänker kvinnor "jag uppfyller bara 3, det finns ingen mening med att söka" medan män tänker "3 av 5, det är ju nästan alla". Grovt generaliserat såklart, men visst finns det skillnader i våra sätt som påverkar.
Men även detta handlar väl, återigen, om våra könsroller. Jag tror att det kommer att bli skillnad där, fler och fler kvinnor tar för sig, ifrågasätter och ställer krav, jag märker tydlig skillnad mellan generationer i vart fall.