41 763 läst ·
779 svar
42k läst
779 svar
Män äger mer mark än kvinnor
Renoverare
· Stockholm
· 20 195 inlägg
Det är ingen som tvingar dig som kvinna att jobba som lärare, barnskötare eller bibliotekarie.SarB skrev:
Fast det stämmer ju inte. De redogör ju för de olika yrkesgrupperna. Som jag tidigare sagt dessutom, du ser inget problem alls i att de mansdominerade yrkena är så tydligt mer högavlönade än kvinnors? Du tror att det från början bara slumpade sig så att man tjänar mer i de roller män tenderar att välja?
Varför är det så att tex snickare (hårt fysiskt arbete, obekväma tider, stressigt jobb) tjänar mer än någon i vården (hårt fysiskt arbete, obekväma tider, stressigt jobb)?
Du tycker att det är helt i sin ordning att de yrken män tenderar att välja ska värderas högre än de kvinnor tenderar att välja?
Du menar att det står arga män utanför portarna på KTH och hindrar damerna från att börja plugga till ingenjör?
Renoverare
· Stockholm
· 20 195 inlägg
Detta är anekdotiskt så ta det för vad det är. Men vi är ett gäng som jobbade ihop på en arbetsplats som fortfarande håller kontakten via en facebookgrupp. Inga av kvinnorna i den gruppen jobbar längre tekniknära (programmering, mjukvaruarkitektur) de jobbar med mjukare värden som krav, projektledning, UX, osv.
I ett fritt samhälle får man välja vad man vill jobba med
I ett fritt samhälle får man välja vad man vill jobba med
Det är ingen som tvingar män att begå självmord heller, men vi ska även där strunta i att männen är överrepresenterade antar jag?AndersMalmgren skrev:
Du anser alltså att kvinnor får skylla sig själva för att de strukturellt tjänar lägre än män.
Jag själv är utbildad jurist och tjänar sämre än min bror som är snickare, som bara gått gymnasiet och inte har några studieskulder, och ja du har rätt, ingen hindrade mig att bli snickare, men problemet är fortfarande VARFÖR de yrken män tenderar att välja är mer högavlönade. Min bror blev ju inte snickare för att han tjänar bra, utan för att de typiska manliga egenskaperna kommer väl till pass där. Återigen, varför värderas det genomgående högre framför typiska kvinnliga egenskaper? Du undviker konstant att svara på den frågan och istället larvar du dig med att arga män skulle ha stått och motat bort kvinnor till KTH.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 634 inlägg
Det är snarare så att det är tveksamt om det lönar sig ekonomiskt för kvinnor att bli ingenjörer. Två andra yrken som tidigare var typiska mansjobb, präst och läkare, har fått relativt sett sämre lön nu när en majoritet bland nyexaminerade präster och läkare är kvinnor.AndersMalmgren skrev:
Även om det här snacket om arga män utanför KTH är sarkasm från din sida, är det tyvärr ett faktum att personer av underrepresenterat kön i sitt yrke, är mer utsatta för mobbning på arbetsplatsen. T ex manliga förskollärare eller kvinnliga anläggningsarbetare.
Renoverare
· Stockholm
· 20 195 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 650 inlägg
Problemet är ju redan från födseln, generellt sett har föräldrar och omgivning en viss förväntan på hur barnet ska bli utifrån dess kön, även om vi vill tänka att vi inte gör det.
Rekommenderar folk att läsa "ge ditt barn 100 möjligheter istället för 2".
En fråga på samma tema:
Varför har traditionellt flickor haft ljusa kläder medans pojkar mörka?
Rekommenderar folk att läsa "ge ditt barn 100 möjligheter istället för 2".
En fråga på samma tema:
Varför har traditionellt flickor haft ljusa kläder medans pojkar mörka?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 204 inlägg
Fast just den skillnaden har väl @AndersMalmgren svarat på att han tror beror på fri marknad kontra offentligt monopol.SarB skrev:
Bara för att man ser samma skillnader behöver man ju inte vara ense om deras orsaker.
Renoverare
· Stockholm
· 20 195 inlägg
Snickare har 32 300 i snitt och en jurist 50 300 så du och din bror ligger utanför normen helt enkelt.SarB skrev:
Det är ingen som tvingar män att begå självmord heller, men vi ska även där strunta i att männen är överrepresenterade antar jag?
Du anser alltså att kvinnor får skylla sig själva för att de strukturellt tjänar lägre än män.
Jag själv är utbildad jurist och tjänar sämre än min bror som är snickare, som bara gått gymnasiet och inte har några studieskulder, och ja du har rätt, ingen hindrade mig att bli snickare, men problemet är fortfarande VARFÖR de yrken män tenderar att välja är mer högavlönade. Min bror blev ju inte snickare för att han tjänar bra, utan för att de typiska manliga egenskaperna kommer väl till pass där. Återigen, varför värderas det genomgående högre framför typiska kvinnliga egenskaper? Du undviker konstant att svara på den frågan och istället larvar du dig med att arga män skulle ha stått och motat bort kvinnor till KTH.
Ok, 4,2 eller 5% - där finns en skillnad som inte ska finnas där och man hittar den även när man jämför samma position/yrkesroll. Detta är rimligen mer exakt än att göra en statistisk normalisering (standardvägning kallar man det på MI). Det finns ingen anledning att förneka att det finns en sådan skillnad, den ska inte finnas där, så enkelt är det.AndersMalmgren skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 204 inlägg
Kovarians är inte kausalitet.SågspånPappspikEternit skrev:
Läkare håller jag med om är intressant, särskilt då det också samvarierar med fler privatanställda läkare, vilket vissa av oss skulle tro höjde löneläget snarare än tvärt om. Präster kan ju lika gärna bero på att ingen längre bryr sig om vad de har att säga, oavsett kön.
Renoverare
· Stockholm
· 20 195 inlägg
Om man får välja fritt kommer det finnas skillnader. Därför att män och kvinnor är genetiskt olika. Vi väljer inte samma saker.MathiasS skrev:
Ok, 4,2 eller 5% - där finns en skillnad som inte ska finnas där och man hittar den även när man jämför samma position/yrkesroll. Detta är rimligen mer exakt än att göra en statistisk normalisering (standardvägning kallar man det på MI). Det finns ingen anledning att förneka att det finns en sådan skillnad, den ska inte finnas där, så enkelt är det.