SarB SarB skrev:
Fast det stämmer ju inte. De redogör ju för de olika yrkesgrupperna. Som jag tidigare sagt dessutom, du ser inget problem alls i att de mansdominerade yrkena är så tydligt mer högavlönade än kvinnors? Du tror att det från början bara slumpade sig så att man tjänar mer i de roller män tenderar att välja?
Varför är det så att tex snickare (hårt fysiskt arbete, obekväma tider, stressigt jobb) tjänar mer än någon i vården (hårt fysiskt arbete, obekväma tider, stressigt jobb)?
Du tycker att det är helt i sin ordning att de yrken män tenderar att välja ska värderas högre än de kvinnor tenderar att välja?
Det är ingen som tvingar dig som kvinna att jobba som lärare, barnskötare eller bibliotekarie.
Du menar att det står arga män utanför portarna på KTH och hindrar damerna från att börja plugga till ingenjör?

Detta är anekdotiskt så ta det för vad det är. Men vi är ett gäng som jobbade ihop på en arbetsplats som fortfarande håller kontakten via en facebookgrupp. Inga av kvinnorna i den gruppen jobbar längre tekniknära (programmering, mjukvaruarkitektur) de jobbar med mjukare värden som krav, projektledning, UX, osv.

I ett fritt samhälle får man välja vad man vill jobba med

P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Offentlig sektor = planekonomi = lägre löner
Jag förstår fortfarande hur det är en invändning. Är det en invändning eller håller du helt enkelt med mig?

SarB
Det är ingen som tvingar dig som kvinna att jobba som lärare, barnskötare eller bibliotekarie.
Du menar att det står arga män utanför portarna på KTH och hindrar damerna från att börja plugga till ingenjör?
Det är ingen som tvingar män att begå självmord heller, men vi ska även där strunta i att männen är överrepresenterade antar jag?

Du anser alltså att kvinnor får skylla sig själva för att de strukturellt tjänar lägre än män.
Jag själv är utbildad jurist och tjänar sämre än min bror som är snickare, som bara gått gymnasiet och inte har några studieskulder, och ja du har rätt, ingen hindrade mig att bli snickare, men problemet är fortfarande VARFÖR de yrken män tenderar att välja är mer högavlönade. Min bror blev ju inte snickare för att han tjänar bra, utan för att de typiska manliga egenskaperna kommer väl till pass där. Återigen, varför värderas det genomgående högre framför typiska kvinnliga egenskaper? Du undviker konstant att svara på den frågan och istället larvar du dig med att arga män skulle ha stått och motat bort kvinnor till KTH.

• Gilla
  • Älska
bime och 4 till
  • Laddar…
Det är snarare så att det är tveksamt om det lönar sig ekonomiskt för kvinnor att bli ingenjörer. Två andra yrken som tidigare var typiska mansjobb, präst och läkare, har fått relativt sett sämre lön nu när en majoritet bland nyexaminerade präster och läkare är kvinnor.

Även om det här snacket om arga män utanför KTH är sarkasm från din sida, är det tyvärr ett faktum att personer av underrepresenterat kön i sitt yrke, är mer utsatta för mobbning på arbetsplatsen. T ex manliga förskollärare eller kvinnliga anläggningsarbetare.

• Gilla
bime och 3 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Jag förstår fortfarande hur det är en invändning. Är det en invändning eller håller du helt enkelt med mig?
Kvinnor som grupp väljer jobba offentligt i större utsträckning än män

Problemet är ju redan från födseln, generellt sett har föräldrar och omgivning en viss förväntan på hur barnet ska bli utifrån dess kön, även om vi vill tänka att vi inte gör det.

Rekommenderar folk att läsa "ge ditt barn 100 möjligheter istället för 2".
En fråga på samma tema:
Varför har traditionellt flickor haft ljusa kläder medans pojkar mörka?

• Gilla
linneac och 3 till
  • Laddar…
SarB SarB skrev:
Varför är det så att tex snickare (hårt fysiskt arbete, obekväma tider, stressigt jobb) tjänar mer än någon i vården (hårt fysiskt arbete, obekväma tider, stressigt jobb)?
Fast just den skillnaden har väl @AndersMalmgren svarat på att han tror beror på fri marknad kontra offentligt monopol.

Bara för att man ser samma skillnader behöver man ju inte vara ense om deras orsaker.

• Gilla
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
SarB SarB skrev:
Det är ingen som tvingar män att begå självmord heller, men vi ska även där strunta i att männen är överrepresenterade antar jag?

Du anser alltså att kvinnor får skylla sig själva för att de strukturellt tjänar lägre än män.
Jag själv är utbildad jurist och tjänar sämre än min bror som är snickare, som bara gått gymnasiet och inte har några studieskulder, och ja du har rätt, ingen hindrade mig att bli snickare, men problemet är fortfarande VARFÖR de yrken män tenderar att välja är mer högavlönade. Min bror blev ju inte snickare för att han tjänar bra, utan för att de typiska manliga egenskaperna kommer väl till pass där. Återigen, varför värderas det genomgående högre framför typiska kvinnliga egenskaper? Du undviker konstant att svara på den frågan och istället larvar du dig med att arga män skulle ha stått och motat bort kvinnor till KTH.
Snickare har 32 300 i snitt och en jurist 50 300 så du och din bror ligger utanför normen helt enkelt.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
4.2 procent är löneskillnaden idag

[länk]
Ok, 4,2 eller 5% - där finns en skillnad som inte ska finnas där och man hittar den även när man jämför samma position/yrkesroll. Detta är rimligen mer exakt än att göra en statistisk normalisering (standardvägning kallar man det på MI). Det finns ingen anledning att förneka att det finns en sådan skillnad, den ska inte finnas där, så enkelt är det.

• Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Två andra yrken som tidigare var typiska mansjobb, präst och läkare, har fått relativt sett sämre lön nu när en majoritet bland nyexaminerade präster och läkare är kvinnor.
Kovarians är inte kausalitet.

Läkare håller jag med om är intressant, särskilt då det också samvarierar med fler privatanställda läkare, vilket vissa av oss skulle tro höjde löneläget snarare än tvärt om. Präster kan ju lika gärna bero på att ingen längre bryr sig om vad de har att säga, oavsett kön.

• Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
P
J J Vos skrev:
Finns det verkligen något förbjud för kvinnor att ta ett visst yrke? Eller tjäna mer?
Självklart finns inget sådant förbud. Det är inte heller någon som har påstått det.

• Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
P
jonmo jonmo skrev:
Vem är det som är så dålig på att värdera saker att det systematiskt blir fel till kvinnors nackdel?
Alla.

• Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
P
Det finns inga sådana enkla kopplingar som att det skulle vara diskriminering. Det är så att i ett öppet samhälle när kvinnor och män får välja fritt vad de vill jobba med så blir inte utfallet exakt 50/50.
I stort sett ingen väljer sitt yrke helt fritt.

• Gilla
linneac
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Ok, 4,2 eller 5% - där finns en skillnad som inte ska finnas där och man hittar den även när man jämför samma position/yrkesroll. Detta är rimligen mer exakt än att göra en statistisk normalisering (standardvägning kallar man det på MI). Det finns ingen anledning att förneka att det finns en sådan skillnad, den ska inte finnas där, så enkelt är det.
Om man får välja fritt kommer det finnas skillnader. Därför att män och kvinnor är genetiskt olika. Vi väljer inte samma saker.

• Gilla
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.