E El-Löken66 skrev:
Men har du legat på 63 Ampere kontinuerligt?
För har du inte kan haft någon last är det väl inte konstigt det hållt?

Har plasten gulnat som vi sett exempel på, trycker fortfarande skruvarna på ledarna med exakt rätt moment?

Det är skillnad på att funka och fungera!
Den är lika gul som innan och skruvarna sitter fast moment är jag inte hundra på då varken jag eller någon jag sett använt momentmejsel när man monterat en central
 
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Den är lika gul som innan och skruvarna sitter fast moment är jag inte hundra på då varken jag eller någon jag sett använt momentmejsel när man monterat en central
Är inte Rutab i samma liga som Malmbergs? Vill man ha dom bättre är det väl Häger eller ABB som gäller?
 
Har aldrig använt nån kapsling från malmbergs däremot jobbat mycket med deras byggcentraler och det har varit sådärbra kvalitet
 
Häng inte upp er på 63 A som i detta fallet gäller kapslingen enligt norm och samma oberoende fabrikat i de flesta fall. Vad man väljer för komponenter att sätta i den hör inte hit det kan ju vara ur topp- eller bottenskiktet. Och som sagt är det i praktiken en naturlig gräns att inte öht sätta in något med högre märkström än så i den typen kapsling.

Många knepiga inlägg i tråden kring de olika fabrikaten och ev kvalitetsbrister osv. Gör man en fackmässigt bedömning och väljer efter omständigheterna de används i finns ganska få som helt faller genom. Sen gäller det så klart att ha tillräcklig förmåga att göra de bedömningarna kanske där det brister och inget att bygga på hörsägen och enstaka okända fall. Nästa punkt är att i bostäder och med vettigt utförd och skött installation har normkomponenternas egenskaper väldigt liten betydelse.
 
  • Gilla
Collie och 5 till
  • Laddar…
E
GK100 GK100 skrev:
Häng inte upp er på 63 A som i detta fallet gäller kapslingen enligt norm och samma oberoende fabrikat i de flesta fall. Vad man väljer för komponenter att sätta i den hör inte hit det kan ju vara ur topp- eller bottenskiktet. Och som sagt är det i praktiken en naturlig gräns att inte öht sätta in något med högre märkström än så i den typen kapsling.

Många knepiga inlägg i tråden kring de olika fabrikaten och ev kvalitetsbrister osv. Gör man en fackmässigt bedömning och väljer efter omständigheterna de används i finns ganska få som helt faller genom. Sen gäller det så klart att ha tillräcklig förmåga att göra de bedömningarna kanske där det brister och inget att bygga på hörsägen och enstaka okända fall. Nästa punkt är att i bostäder och med vettigt utförd och skött installation har normkomponenternas egenskaper väldigt liten betydelse.
Det finns i en vanlig bostad som regel goda marginaler även om solceller och billaddare numera tillkommer för att fresta elanläggningen. Har man normala laster kommer komponenterna egenskaper aldrig behöva sättas på spel.

63A klarar kapslingarna, det är inget konstigt med det och ingen som diskuterat detta heller vad jag vet.

Det jag nämnde innan var färdigbyggda centraler där klassningen anger ingående komponenter märkström till närmsta föregående säkring, i fallet Garo 40A JFB ger det 35A som föregående säkring men möjligt att man kan sätta 40A ifall topparna är intermittenta. Malmberg anger 63A men JFB på bild är på 40A, nu är prisskillnaden inte så stor mellan 40 och 63A Malmberg, kanske en hundralapp eller 2.

Likadant 6 vs 10kA som vi pratade om innan.

Nu räcker ju givetvis en 40A långt, även 25 men med billiga komponenter är det ingen mening att ligga på eventuell gräns.

Centralerna kan även vara flitigt förekommande i lantbruk med högre strömmar.

Hörsägen är inte hela det viktigaste, och olika märkena kvalité varierar även med åren.

Men det ni kalla hörsägen vill jag hellre benämna rykte och har detta smolkats vid något tillfälle hänger det med längeee.

Och det ni skriver om att ingående komponenter saknar betydelse.
Håller i och för sig med där, även om jag föredrar att köra samma, men blandar du fabrikat kan du inte sälja den som Semko-godkänd. Bara en parentes.
 
Jo troligtvis dök 63 A upp pga det som anges för tomkapslingarna som länkades till tidigare. Jag har inte tittat på vad som anges för olika sorter av färdigbyggda men troligtvis kan det vara mer förvirrat i databladen från Biltema, Jula m.fl. Det är tyvärr så numera att det skickas ut en mängd uppgifter ofta onödiga av ren nervositet att försöka upprätthålla någon formalia ingen har nytta av i användarledet åtminstone.
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Men har du legat på 63 Ampere kontinuerligt?
För har du inte kan haft någon last är det väl inte konstigt det hållt?
Men vad är syftet med en sådan fråga i en diskussion som rör en elcentral i ett hem?
Det är ju bara förvirrade och förvirrande argument för att motivera egna aversioner mot specifika varumärken.
 
  • Gilla
Uffe A och 3 till
  • Laddar…
E
jbr jbr skrev:
Men vad är syftet med en sådan fråga i en diskussion som rör en elcentral i ett hem?
Det är ju bara förvirrade och förvirrande argument för att motivera egna aversioner mot specifika varumärken.
Ja du.. Stor takyta?
 
E
ARJU ARJU skrev:
Vad är det för fel på Rutab?

Rutab är väl dessutom bara en gross/återförsäljare inte tillverkare?

Då jag hittar en del centraler på Jula med Rutab klistermärke gissar jag att de har satt sitt namn på något billigare fabrikat och marknadsför det som sina egna produkter?
Dock ser jag även något som ser ut att vara tillverkarens namn på produkterna också, det borde väl vara varnings signalen inte direkt distributören?

Ingen jagar ahlsells med blåslampa för att de råkar sälja Malmbergs tänker jag.

Har ganska mycket med Rutab att göra i jobbet men då talar vi väletablerade kvalitetsmärken, Pflitch och PMA vilka de är generalagent för i Sverige är de jag kan dra mig till minne just nu.
Möjligt, men det är väl samma med biltema? Inte tillverkar dom egna normcentraler :-)

Det kanske i första hand inte är kvalitetsaspekten, utan att ser man en biltema el rutab central - ja då är sannolikheten rätt hög att den är hempulad. Behöver inte vara dåligt utfört, men risken är högre.
Jag menar, hur många elektriker åker o köper sina saker på biltema eller jula? Oavsett kvaliteten, så tar det ju mer tid.
 
  • Gilla
El-Löken66 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Hepp, nu fick jag ett blad med nyheter i Malmbergs sortiment.
Nu kommer delar av Wagos sortiment till Malmbergs (t.ex. 221 och deras nya microvariant av 773 samt DIN-hållare).
Sen får dom en del av Ebecos golvvärmesortiment.
Sedan tidigare har dom bl.a. PM-flex flexslang en del småkända märken bland klammer och fästmateriel (inte thorsman, men annat), och verktyg från Knipex osv.
Så även om Malmbergs är mest kända för att leta upp egna leverantörer för mycket av sina varor så är de ju inte helt fast i detta.
 
  • Gilla
VetLiteOmMycket och 1 till
  • Laddar…
E erkka skrev:
Möjligt, men det är väl samma med biltema? Inte tillverkar dom egna normcentraler :)

Det kanske i första hand inte är kvalitetsaspekten, utan att ser man en biltema el rutab central - ja då är sannolikheten rätt hög att den är hempulad. Behöver inte vara dåligt utfört, men risken är högre.
Jag menar, hur många elektriker åker o köper sina saker på biltema eller jula? Oavsett kvaliteten, så tar det ju mer tid.
Nja, nu är inte jag någon konässör av normcentraler och apparater, men jag är nog lite skadad gällande ursprung. Biltemas är märka just Biltema, bilderna på nätet säger att det är nåt annat fabrikat och bara själva kapslingen är märkt med Rutabs logo.

Notera att jag inte skulle använda någon av dessa hemma hos mig. Jag är bara nyfiken.
 
E
ARJU ARJU skrev:
Nja, nu är inte jag någon konässör av normcentraler och apparater, men jag är nog lite skadad gällande ursprung. Biltemas är märka just Biltema, bilderna på nätet säger att det är nåt annat fabrikat och bara själva kapslingen är märkt med Rutabs logo.

Notera att jag inte skulle använda någon av dessa hemma hos mig. Jag är bara nyfiken.
Biltema är troligen ingen tillverkare utan snarare en importör, framför allt från kinesiska marknaden.
Då testar man grejerna och trycker sedan en CE på det man tyck uppfyller standard.

I det fallet är det nog ett säkrare kort att vända sig till en lågbudgettillverkare, som ju ändå har någon slags kunskaper.

Medan Biltemas kan vara ömsom vin ömsom vatten.

Man kan ju till viss del göra en enklare kvalitetssäkring genom att titta, känna och kolla reviews.
 
U Uffe A skrev:
Köper belysning och kabel på Malmbergs de har väldigt bra priser på dessa produkter
Har även köpt en del av deras smarta produkter bara för att prova om de uppfyller förväntningarna
Själv tycker jag att AEG från Solar är det som ger mest valuta för pengarna till en kund som inte vill spendera för mycket
Skulle det vara till mig själv jag skulle satt upp något (vilket jag gjort) så är det Hager och Schneider om gäller
Jag uppskattar bra kvalite även om det kostar mer. ;)
Hur var Malmbergs smarta hem produkter?
 
Jag har en 16 milj färg ledspot från malmbergs. Den funkar med google assistant. Något som jag stör mig på är att färgtemperatur ät inte samma som philips hue vilket märkts tydligt ifall de är i samma rum
 
  • Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
Du har inte testat puckar man sätter bakom strömbrytare?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.