E El-Löken66 skrev:
Det där med kunden har alltid rätt är en seglivad myt! :rofl:
Som den besserwisser man är anser jag att en betalande kund alltid har rätt vad gäller utseendet på prylarna.
:cool:

Skärmdump av en diskussionstråd där en användare får ett privat meddelande om att vara en 'Besserwisser'.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jaha!!, jag kände mig lite hedrad förra veckan, men nu inser jag att fler är lika mycket värda PM. Nu blev jag lite putt!! :mad: :dizzy:
Jag ignorerade det dock, då ...

Skärmdump från ett diskussionsforum med en konversation mellan användare om byggnadsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
Panor82
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jaha!!, jag kände mig lite hedrad förra veckan, men nu inser jag att fler är lika mycket värda PM. Nu blev jag lite sur!!! :mad: :dizzy:
Jag ignorerade det dock, då ...

[bild]
Jaha, upprymdheten över att vara lite speciell blev minst sagt kortvarig.
Troll smäller ju betydligt högre än besserwisser.

Då var nattsömnen förstörd.
 
  • Gilla
  • Älska
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
E El-Löken66 skrev:
Jag tror det finns billigare saker än Malmberg om det är så att man lurar kunden genom att inte köpa det billigaste möjliga.
AEG från Clas Ohlson har det alltid varit bra pris på, och innan du frågar, nej, jag vet inte om den är bra att jobba med. Köp en och testa vet jag. [länk]

[bild][bild]
Men det här tycker jag kan vara ett bra tips till TS.
Kolla om elektrikern kan köpa ut en sådan här istället, eller att du själv köper ut den.
Den var faktiskt så billig att den hamnar i samma pris som malmbergs, och själv skulle jag nog föredra AEG istället för Malmbergs, inte för att jag vet om det är bättre, men bara för just för det där ryktets skull, typ det tråden spårat ut i, i några sidor nu.

Men se till att du får en dörr då till den centralen, då blir den faktiskt rätt prydlig.
 
Mikael_L
jbr jbr skrev:
Jaha, upprymdheten över att vara lite speciell blev minst sagt kortvarig.
Troll smäller ju betydligt högre än besserwisser.

Då var nattsömnen förstörd.
Jag är absolut mest stolt över "dold agenda" ... (y) :D :cool:

Känns lite som att jag blev en i gänget med Putin, Erdogan och Mark Zuckerberg. :whistle: :rofl:
 
  • Haha
jbr
  • Laddar…
E
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men det här tycker jag kan vara ett bra tips till TS.
Kolla om elektrikern kan köpa ut en sådan här istället, eller att du själv köper ut den.
Den var faktiskt så billig att den hamnar i samma pris som malmbergs, och själv skulle jag nog föredra AEG istället för Malmbergs, inte för att jag vet om det är bättre, men bara för just för det där ryktets skull, typ det tråden spårat ut i, i några sidor nu.

Men se till att du får en dörr då till den centralen, då blir den faktiskt rätt prydlig.
Bättre kan du Michael!

Vit och blå elektrisk fördelningslåda med texten "LIHON" och olika certifieringsmärken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kunden går alltid först, du vill väl inte luras?
I taket ska den sitta, kunden vill inte behöva se fuleländet!

https://m.alibaba.com/product/60499...06.wap_new_search.1998817009.8.4c36284fmo4253
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag är absolut mest stolt över "dold agenda" ... (y) :D :cool:

Känns lite som att jag blev en i gänget med Putin, Erdogan och Mark Zuckerberg. :whistle: :rofl:
Jadå, vi invigda har ögonen på dig...

Person håller upp en stor Q-symbol med texten "ANON.PUB" mot en bakgrund med amerikanska flaggan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
jbr jbr skrev:
Jadå, vi invigda har ögonen på dig...
Jag var tvungen att googla ... :surprised: :giggle:
 
  • Gilla
jbr
  • Laddar…
Vad är det för fel på Rutab?

Rutab är väl dessutom bara en gross/återförsäljare inte tillverkare?

Då jag hittar en del centraler på Jula med Rutab klistermärke gissar jag att de har satt sitt namn på något billigare fabrikat och marknadsför det som sina egna produkter?
Dock ser jag även något som ser ut att vara tillverkarens namn på produkterna också, det borde väl vara varnings signalen inte direkt distributören?

Ingen jagar ahlsells med blåslampa för att de råkar sälja Malmbergs tänker jag.

Har ganska mycket med Rutab att göra i jobbet men då talar vi väletablerade kvalitetsmärken, Pflitch och PMA vilka de är generalagent för i Sverige är de jag kan dra mig till minne just nu.
 
Mikael_L
ARJU ARJU skrev:
Vad är det för fel på Rutab?
Jag vet inte.
De dras med något slags rykte, som kan vara totalt oförtjänt.

Det är nog lite som någon skrev, de saker som inte elgrossisterna säljer, utan det säljs på Jula osv, och ofta monteras av hempulare och polska multihantverkare, snackas ner av de folk från de etablerade elfirmorna.
Och det är långt ifrån säkert att det har med själva kvalitén att göra, utan det är minst lika troligt att det har att göra med att spy galla över konkurrensen. Så rykten om kvalitet tycker jag man ska ta med en viss nypa salt.
 
E
ARJU ARJU skrev:
Vad är det för fel på Rutab?

Rutab är väl dessutom bara en gross/återförsäljare inte tillverkare?

Då jag hittar en del centraler på Jula med Rutab klistermärke gissar jag att de har satt sitt namn på något billigare fabrikat och marknadsför det som sina egna produkter?
Dock ser jag även något som ser ut att vara tillverkarens namn på produkterna också, det borde väl vara varnings signalen inte direkt distributören?

Ingen jagar ahlsells med blåslampa för att de råkar sälja Malmbergs tänker jag.

Har ganska mycket med Rutab att göra i jobbet men då talar vi väletablerade kvalitetsmärken, Pflitch och PMA vilka de är generalagent för i Sverige är de jag kan dra mig till minne just nu.
Rutab har vad de kallar "outsourcad produktion", exakt vad detta betyder kan man ju undra.
De grejer som tillverkas här är bra som du skruver, senumdosor och kabelgenomföringar.
 
Har monterat en rutabcentral för tjugo år sedan den kändes enormt "billlig" att skruva med men den är fortfarande i drift och fungerar men föredrar hager både monteringsmässigt och estetiskt
 
E
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Har monterat en rutabcentral för tjugo år sedan den kändes enormt "billlig" att skruva med men den är fortfarande i drift och fungerar men föredrar hager både monteringsmässigt och estetiskt
Men har du legat på 63 Ampere kontinuerligt?
För har du inte kan haft någon last är det väl inte konstigt det hållt?

Har plasten gulnat som vi sett exempel på, trycker fortfarande skruvarna på ledarna med exakt rätt moment?

Det är skillnad på att funka och fungera!
 
Nu har 63A kommit upp i tråden flera gånger som ytterligare en sak en billig central inte håller för.
Hur många hushåll har 63A inkommande? Eller är dessa 63A totalt på alla 3 faser? Om så är fallet så riskerar då alla med 3*25A att ha möjlighet att överskrida detta och där är det inte heller många som har så stora säkrningar in.
 
Hur många behöver mer än en 40A JFB normalt sett? Om man behöver 63A så har jag svårt att tro att man använder en färdig central (och om man gör det tar man en med en JFB som räcker).

63A innebär troligtvis den maximala ström det går i någon ledare i centralen, det är det kopplingspunkterna är dimensionerade för.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.