24 481 läst ·
194 svar
24k läst
194 svar
Malmbergs elcentral
Vilka utföranden tänker du dig?Mikael_L skrev:
Det med Torix var väl lite på modet för några år sen, det var en elektriker som tyckte dessa var fantastiska och wow - man bara satte skruvdragaren på och tvinnade ihop allt till perfekt kontakt.
Varför bryr man sig?X xLnT skrev:Jag har aldrig förstått yrkesfolk som resonerar att de inte sätter in vad som helst.
Varför bryr man sig? Normalt rådgör man med kunden och sen får kunden fatta sina beslut.
Jag har inga problem att sätta in D-Link, Netgear, Ubiquiti, TP-Link, HP eller Cisco.
Jobbar man med fastprismodellen förstår jag att man vill ha lättjobbade prylar, men att byta normcentral spelar det ju ingen roll om det står Hager eller Malmbergs på produkterna.
Sen har jag alltid undrat vad som skapat flest fel i anläggningar, felaktiga produkter eller slentrian från installatören.
Hur noga kontrolleras en utbytt normcentral?
Det kallas yrkesstolthet, man vill inte förknippas med grejer som brinner upp och chansar därför inte med kvalitén.
Vi har ju lyckan av att ha tillstånd att tycka olika.E El-Löken66 skrev:
Men jag tycker den där malmbergslådan är snygg.
Tycker du t.ex. att en Hager gamma är snyggare?


edit:
Och sen ska ju dörren vara stängd, så då blir den ytterligare några ggr snyggare än Hager gamma.

Redigerat:
Mycket. Både apparaterna och färgen på plasten, kolla några inlägg längre bak så ser du samma gulbeiga Malmberg pryda en glad skribent i och för sig lika gulbeiga väggMikael_L skrev:
Har aldrig någonsin skrivit att jag håller mig till MalmbergsE El-Löken66 skrev:Det gör du rätt i.
Men du har säkert någon kunskap om vilka märken som anses bra ur diverse synpunkter även fast du håller dig till dina Malmberg.
Legrand är ett gammalt franskt märke som man bara hört gott om i många år, tror inte centralerna är jättevanliga hos privatpersoner i Sverige men förekommer väl här och var.
Jag är tveksam till att elmont har erfarenhet att jobba med deras mer nutida grejer men det kan såklart inte uteslutas.
Men du kan ju starta en tråd om Legrand om du är uppriktigt intresserad. Så kan Elmont & Co berätta om sina erfarenheter, från förr eller mer sentida.
Ska du skriva något relevant så läs inläggen först
Det jag har skrivit är att Malmbergs är ett budgetmärke men att inte allt är dåligt
är man en seriös yrkesman så ser man till kundens behov och plånbok.
Se inlägg #18
Med anledning av dina tidigare inlägg i den här tråden så trodde jag att du var en så pass erfaren yrkesman att du hade kunskap att avgöra vad som är ok eller inte. Nu börjar jag tvivla.
Det låter som att du går på vad andra har sagt om olika fabrikat utan att ha egen erfarenhet.
Om du driver en egen firma så förstår du att man ska tillmötesgå kundens önskemål i fall det inte innebär några risker för egendom och personer.
Men du kanske inte har läst en kurs som heter Servicekunskap.
Gör det och det kommer att gynna din verksamhet
Är du anställd på en firma så ska du också läsa den eftersom det är viktigt hur man uppträder gentemot kund.
Du är firmans ansikte utåt
Jag börjar alltmer förstå hur hopplös denna diskussion är.E El-Löken66 skrev:
Kan du inte återkomma efter att du sett en malmbergspryl på riktigt, så du ens vet vad du diskuterar.
Nu använder du bara hörsägen ifrån ert sunkiga fikarum som indata.
Vad menas?Mikael_L skrev:
Jag gillar inte den färgen "vit" på plast, vad är det för konstigt med det?
Andra tillverkare har lagt mycket ansträngning på att få olika snygga vita nyanser.
Nu börjar det bli löjligt.U Uffe A skrev:Har aldrig någonsin skrivit att jag håller mig till Malmbergs
Ska du skriva något relevant så läs inläggen först
Det jag har skrivit är att Malmbergs är ett budgetmärke men att inte allt är dåligt
är man en seriös yrkesman så ser man till kundens behov och plånbok.
Se inlägg #18
Med anledning av dina tidigare inlägg i den här tråden så trodde jag att du var en så pass erfaren yrkesman att du hade kunskap att avgöra vad som är ok eller inte. Nu börjar jag tvivla.
Det låter som att du går på vad andra har sagt om olika fabrikat utan att ha egen erfarenhet.
Om du driver en egen firma så förstår du att man ska tillmötesgå kundens önskemål i fall det inte innebär några risker för egendom och personer.
Men du kanske inte har läst en kurs som heter Servicekunskap.
Gör det och det kommer att gynna din verksamhet
Är du anställd på en firma så ska du också läsa den eftersom det är viktigt hur man uppträder gentemot kund.
Du är firmans ansikte utåt
![]()
Har du skruvat upp alla elcentralen som finns på marknaden menar du?
Eller du hittar någon du tycker har bra egenskaper och förespråkar den tills du hittar bättre?
Det är väl klart man kan skruva upp vilket märke som helst så länge det är godkända grejer som verkar ok.
Det är inte samma som att förespråka detta.
Det är inte så billigt med Malmberg att jag tycker det är motiverat att använda.
Jag har angett några få skäl innan som jag trodde jag skulle få mothugg på men känslan var nog rätt.
Jag tror det finns billigare saker än Malmberg om det är så att man lurar kunden genom att inte köpa det billigaste möjliga.
AEG från Clas Ohlson har det alltid varit bra pris på, och innan du frågar, nej, jag vet inte om den är bra att jobba med. Köp en och testa vet jag. https://www.clasohlson.com/se/Elcentral-1-raders-med-jordfelsbrytare,-kopplat-och-klart/p/36-3118
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder