E
K Knight skrev:
Jag är nöjd med min malmbergs central
Inga vackra grejer direkt, men håller det så är det ju bra.
Snart dags att testa din jordfelsbrytare.
 
E El-Löken66 skrev:
Inga vackra grejer direkt, men håller det så är det ju bra.
Snart dags att testa din jordfelsbrytare.
Återkommer med resultat :)
 
E
Mikael_L Mikael_L skrev:
Visst är det märkligt att just det utförandet har precis alla tillverkare kvar i sin katalog?

Jag jobbade förövrigt med en ung kille, typ 1'a eller 2'års-montör var han då, han föredrog Torix. Jag blev lite paff, faktiskt.
Vilka utföranden tänker du dig?

Det med Torix var väl lite på modet för några år sen, det var en elektriker som tyckte dessa var fantastiska och wow - man bara satte skruvdragaren på och tvinnade ihop allt till perfekt kontakt.
 
E
X xLnT skrev:
Jag har aldrig förstått yrkesfolk som resonerar att de inte sätter in vad som helst.
Varför bryr man sig? Normalt rådgör man med kunden och sen får kunden fatta sina beslut.
Jag har inga problem att sätta in D-Link, Netgear, Ubiquiti, TP-Link, HP eller Cisco.

Jobbar man med fastprismodellen förstår jag att man vill ha lättjobbade prylar, men att byta normcentral spelar det ju ingen roll om det står Hager eller Malmbergs på produkterna.

Sen har jag alltid undrat vad som skapat flest fel i anläggningar, felaktiga produkter eller slentrian från installatören.
Hur noga kontrolleras en utbytt normcentral?
Varför bryr man sig?
Det kallas yrkesstolthet, man vill inte förknippas med grejer som brinner upp och chansar därför inte med kvalitén.
 
Mikael_L
E El-Löken66 skrev:
Inga vackra grejer direkt, men håller det så är det ju bra.
Snart dags att testa din jordfelsbrytare.
Vi har ju lyckan av att ha tillstånd att tycka olika.
Men jag tycker den där malmbergslådan är snygg.
Tycker du t.ex. att en Hager gamma är snyggare?
GD218SF.jpg
178672-43-2291517_FELyMK.jpg


edit:
Och sen ska ju dörren vara stängd, så då blir den ytterligare några ggr snyggare än Hager gamma.
172841-83-22521212_02.png
 
Redigerat:
  • Gilla
ByggareNic och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
E El-Löken66 skrev:
Vilka utföranden tänker du dig?
Det som du skrev, som jag citerade, dvs ej snabbkoppling.
 
E
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vi har ju lyckan av att ha tillstånd att tycka olika.
Men jag tycker den där malmbergslådan är snygg.
Tycker du t.ex. att en Hager gamma är snyggare?
[bild]
[bild]
Mycket. Både apparaterna och färgen på plasten, kolla några inlägg längre bak så ser du samma gulbeiga Malmberg pryda en glad skribent i och för sig lika gulbeiga vägg
 
E El-Löken66 skrev:
Det gör du rätt i.
Men du har säkert någon kunskap om vilka märken som anses bra ur diverse synpunkter även fast du håller dig till dina Malmberg.

Legrand är ett gammalt franskt märke som man bara hört gott om i många år, tror inte centralerna är jättevanliga hos privatpersoner i Sverige men förekommer väl här och var.

Jag är tveksam till att elmont har erfarenhet att jobba med deras mer nutida grejer men det kan såklart inte uteslutas.

Men du kan ju starta en tråd om Legrand om du är uppriktigt intresserad. Så kan Elmont & Co berätta om sina erfarenheter, från förr eller mer sentida.
Har aldrig någonsin skrivit att jag håller mig till Malmbergs
Ska du skriva något relevant så läs inläggen först
Det jag har skrivit är att Malmbergs är ett budgetmärke men att inte allt är dåligt
är man en seriös yrkesman så ser man till kundens behov och plånbok.
Se inlägg #18
Med anledning av dina tidigare inlägg i den här tråden så trodde jag att du var en så pass erfaren yrkesman att du hade kunskap att avgöra vad som är ok eller inte. Nu börjar jag tvivla.
Det låter som att du går på vad andra har sagt om olika fabrikat utan att ha egen erfarenhet.

Om du driver en egen firma så förstår du att man ska tillmötesgå kundens önskemål i fall det inte innebär några risker för egendom och personer.
Men du kanske inte har läst en kurs som heter Servicekunskap.
Gör det och det kommer att gynna din verksamhet
Är du anställd på en firma så ska du också läsa den eftersom det är viktigt hur man uppträder gentemot kund.
Du är firmans ansikte utåt
;)
 
  • Gilla
tommib och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
E El-Löken66 skrev:
Mycket. Både apparaterna och färgen på plasten, kolla några inlägg längre bak så ser du samma gulbeiga Malmberg pryda en glad skribent i och för sig lika gulbeiga vägg
Jag börjar alltmer förstå hur hopplös denna diskussion är.
Kan du inte återkomma efter att du sett en malmbergspryl på riktigt, så du ens vet vad du diskuterar.

Nu använder du bara hörsägen ifrån ert sunkiga fikarum som indata.
 
  • Gilla
quattro1 och 1 till
  • Laddar…
E
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag börjar alltmer förstå hur hopplös denna diskussion är.
Kan du inte återkomma efter att du sett en malmbergspryl på riktigt, så du ens vet vad du diskuterar.

Nu använder du bara hörsägen ifrån ert sunkiga fikarum som indata.
Vad menas?
Jag gillar inte den färgen "vit" på plast, vad är det för konstigt med det?
Andra tillverkare har lagt mycket ansträngning på att få olika snygga vita nyanser.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vi har ju lyckan av att ha tillstånd att tycka olika.
Men jag tycker den där malmbergslådan är snygg.
Tycker du t.ex. att en Hager gamma är snyggare?
[bild]
[bild]
@Mikael_L Moderna normcentraler är inte snygga
Hede de varit det hade ju de suttit på bästa platsen i finrummet ;)
 
E El-Löken66 skrev:
Inga vackra grejer direkt...
Det är ju en fullständigt ointressant parameter. Vad spelar det för roll för en hantverkare hur det ser ut hemma hos en kund?
E El-Löken66 skrev:
...men håller det så är det ju bra.
Varför skulle det inte hålla?
 
Det måste ju vara nyuppsatt eftersom det inte brunnit i den än..... :surprised::crysmile:;)
 
E
U Uffe A skrev:
Har aldrig någonsin skrivit att jag håller mig till Malmbergs
Ska du skriva något relevant så läs inläggen först
Det jag har skrivit är att Malmbergs är ett budgetmärke men att inte allt är dåligt
är man en seriös yrkesman så ser man till kundens behov och plånbok.
Se inlägg #18
Med anledning av dina tidigare inlägg i den här tråden så trodde jag att du var en så pass erfaren yrkesman att du hade kunskap att avgöra vad som är ok eller inte. Nu börjar jag tvivla.
Det låter som att du går på vad andra har sagt om olika fabrikat utan att ha egen erfarenhet.

Om du driver en egen firma så förstår du att man ska tillmötesgå kundens önskemål i fall det inte innebär några risker för egendom och personer.
Men du kanske inte har läst en kurs som heter Servicekunskap.
Gör det och det kommer att gynna din verksamhet
Är du anställd på en firma så ska du också läsa den eftersom det är viktigt hur man uppträder gentemot kund.
Du är firmans ansikte utåt
;)
Nu börjar det bli löjligt.
Har du skruvat upp alla elcentralen som finns på marknaden menar du?
Eller du hittar någon du tycker har bra egenskaper och förespråkar den tills du hittar bättre?

Det är väl klart man kan skruva upp vilket märke som helst så länge det är godkända grejer som verkar ok.

Det är inte samma som att förespråka detta.

Det är inte så billigt med Malmberg att jag tycker det är motiverat att använda.
Jag har angett några få skäl innan som jag trodde jag skulle få mothugg på men känslan var nog rätt.

Jag tror det finns billigare saker än Malmberg om det är så att man lurar kunden genom att inte köpa det billigaste möjliga.

AEG från Clas Ohlson har det alltid varit bra pris på, och innan du frågar, nej, jag vet inte om den är bra att jobba med. Köp en och testa vet jag. https://www.clasohlson.com/se/Elcentral-1-raders-med-jordfelsbrytare,-kopplat-och-klart/p/36-3118

En vit elcentral öppen med en raders jordfelsbrytare, kopplat och klart, av märket AEG.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En vit elcentral öppen med en raders jordfelsbrytare, kopplat och klart, av märket AEG.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Ett tag sen vi hörde något från TS, har vi tappat bort trådskaparen, det är nog inte så konstigt i så fall. :thinking: :rolleyes:
 
  • Gilla
  • Haha
erkka och 1 till
  • Laddar…
E
jbr jbr skrev:
Det är ju en fullständigt ointressant parameter. Vad spelar det för roll för en hantverkare hur det ser ut hemma hos en kund?

Varför skulle det inte hålla?
Stor!
Får man väl verkligen hoppas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.