10 342 läst ·
48 svar
10k läst
48 svar
mäklaren skruvade på siffrorna
Hej
Jag minns att jag läste en dom/beslut om att ansluta fiber efteråt. Det får inte skilja avevärt mycket. Hittar dock inte domen/beslutet nu. När föreningen ansöker om fiber så ska/bör dom även ange framtida inkopplingar och säkerställa det vilket kan innebära att dom ligger ute med dessa pengar. Att det blir jättedyrt efteråt är ett argument för att få in dom medans man håller på. Men man kan förstå att det räknas upp med prisindex.
Offerten är ju en uppskattning, be om en ny specifierad och ta en diskussion, dom kan ju inte begäa att alla nya anslutnigar ska kosta skjortan.
Jag minns att jag läste en dom/beslut om att ansluta fiber efteråt. Det får inte skilja avevärt mycket. Hittar dock inte domen/beslutet nu. När föreningen ansöker om fiber så ska/bör dom även ange framtida inkopplingar och säkerställa det vilket kan innebära att dom ligger ute med dessa pengar. Att det blir jättedyrt efteråt är ett argument för att få in dom medans man håller på. Men man kan förstå att det räknas upp med prisindex.
Offerten är ju en uppskattning, be om en ny specifierad och ta en diskussion, dom kan ju inte begäa att alla nya anslutnigar ska kosta skjortan.
Det låter konstigt att man ska vara tvungen att ligga ute med pengar för att täcka upp för framtida ströanslutningar. Jag har varit ordförande i en byfiberförening och aldrig hört talas om det kravet.
Det är en sak att man dimensionerar nätet för en framtida utökning, men att beräkna när folk vill ansluta sig och vad det kommer att kosta är ju näst intill omöjligt.
Att det är mycket billigare att ansluta flera hundra fastigheter är ju inte så konstigt. Särskilt inte om man får 50% i bidrag.
Det är en sak att man dimensionerar nätet för en framtida utökning, men att beräkna när folk vill ansluta sig och vad det kommer att kosta är ju näst intill omöjligt.
Att det är mycket billigare att ansluta flera hundra fastigheter är ju inte så konstigt. Särskilt inte om man får 50% i bidrag.
Hej! Det stämmer inte. Vi har precis genomfört ett fiberprojekt hemma där jag varit med i styrelsen. Huvudledningar etc skall förberedas, men inte fram till resp hus. Vi har grävt slang fram till närmsta hus som varit med. Därifrån får man sedan gräva på nytt om någon ansluter sig efteråt. Man får inte ta hutlöst betalt för efteranslutning, men man får ta ut faktisk kostnad och det är då det kan dra iväg. När hela föreningen byggde från start delade hos oss 288 hushåll på tex framkörningskostnad för grävmaskin, fiberblås etc. Vid efteranslutning så för den ende medlemmen ta hela kostnaden om man inte kan få till fler som efteransluter sig samtidigt. Man få heller inte bidrag på 30-50% för de som efteransluter sig. Hos oss har vi fått bidrag på 40% av totalkostnaden för de som gick med från start, nu senare får vi inte en krona i bidrag.B bope skrev:Hej
Jag tolkar att fastighetsmäklarlagen är den lag man ska titta på i mitt case. Via lawline.se "Om mäklaren dock på egen hand lämnat felaktiga uppgifter kan denne bli skadeståndsskyldig både mot dig som köpare och säljaren enligt 25 § fastighetsmäklarlagen om han brustit i sin omsorgsplikt enligt 8 § fastighetsmäklarlagen."K klimt skrev:Om denna anslutning var viktig för dig och du kunde kontrollera kostnaden genom en enkel undersökning så kan man nog säga att du missat din undersökningsplikt. De uppgifter som man får i ett prospekt kan innehålla fel. I den mån man vill få ersättning är det från köparen man kan begära detta, inte från mäklaren
Visst, enligt 2 st § 25 kan säljaren bli ansvarig i slutändan. Men lagen framhåller ändå mäklarens ansvar dvs god fastighetsmäklarsed och att någon långtgående undersökningsplikt av annonser eller muntliga uppgifter som mäklaren lämnar till köpare, finns inte.
Det där med undersökningsplikt regleras väl i jordabalken? (fysiskt skick)
Ta inget av mitt svar som kritik - ditt svar har gjort mig mer intresserad av vilka lagar som reglerar vad.
mvh
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 207 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 207 inlägg
På grund av den paragrafen är det mycket ovanligt att mäklare lämnar uppgifter på egen hand utan i stället bara vidareförmedlar uppgifter mellan de två parterna. Normalt kommer ju alla fakta i prospekten från säljarna och myndigheter.
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Mäklare lämnar i princip alltid bara vidare information som säljaren ger dem, eller de erkänner iallafall aldrig att det kommit på något själva. Så mäklaren kommer att hävda att informationen kommer från säljaren. Säljaren kommer att blåneka till att ha påstått något. Du som köpare sitter mellan de två, och du har svartepetter.
Grundfelet här är att du litat på något som mäklaren påstår, man skall aldrig lita på någonting överhuvudtaget som en mäklare säger. Förutsätt att allt mäklaren säger är anpassat till vad han tror att du vill höra. Det är lätt att falla för "detta är ju så tydligt, och grundläggande, det kan han väl inte ljuga om". JO det finns inga gränser för vilken nivå på lögn man bör räkna med. Dubbelkolla precis allting själv.
Grundfelet här är att du litat på något som mäklaren påstår, man skall aldrig lita på någonting överhuvudtaget som en mäklare säger. Förutsätt att allt mäklaren säger är anpassat till vad han tror att du vill höra. Det är lätt att falla för "detta är ju så tydligt, och grundläggande, det kan han väl inte ljuga om". JO det finns inga gränser för vilken nivå på lögn man bör räkna med. Dubbelkolla precis allting själv.
Vid efterläggning av fiber kan man dock använda sig av särskilda firmor som gör det där det bara är en person som står för hela arbetet istället för att beställa in separata tekniker för grävning, blåsning och fibersvetsning. Kontaktering med xpfit-kontakter är inte svårt att utföra av den som blåser fibern (så gör den firma vi anlitar på jobbet).S skalman76 skrev:Sitter själv i styrelsen för en fiberförening. Kostnaden känns inte alls orimlig för en efteranslutning. Vad det gäller skillnaden i kostnad för att ansluta sig från början eller efteransluta sig så skiljer den faktiska kostanden sig ganska mycket. Om det kostade 15.000kr vid start (med bidrag på upp till 40-50%) så landar kostanden på ca 25-30.000 kr för samma installation senare. Därtill skall läggas etableringskostnad för en grävmaskin, en fiberblåsare och en fibertekniker som svetsar, uppdatering av dokumentation samt ny patchning i noden m.m.
En grov uppskattning:
Entreprenad (utan bidrag), 25-30.000kr
Etableringskostnad för grävmaskin, 5.000kr
Etableringskostnad för fiberblås, 5.000kr
Fibertekniker, startkostnad, 2.500kr
Ny patchning och märkning i nod, 2.500kr
Uppdatering av dokumentation, 5.000kr
Nya markavtal, 1.500kr
Nytt samråd med länsstyrelsen, 1.500kr
Ny ledningsrätt, 5.000kr
Entreprenadbesiktning, 5.000kr
Summa 58-63.000kr
Just i det här fallet kan ju prisuppgiften i annonsen vara helt korrekt. Säljaren kan mycket väl ha fått ett erbjudande om att ansluta sig till fibern för 25 000:- för ett år sen, men tackat nej eftersom vederbörande var på väg att sälja huset. Att sen priset har gått upp till nästan det dubbla är ju varken säljarens eller mäklarens fel.
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Tjaa. så kan det säkert vara. Problemet är att mäklaren tydligen sagt något i stil med att det kostar 25 000 att ansluta sig. Det är en liten "distorsion" från ett uttalande om att det erbjöds fiberanslutning för 25 000 tidigare. Men ingen lär senare kunna påvisa om det är säljaren som sagt så, eller om det är mäklaren (som borde veta bättre) som förbättrat historien lite.
Mäklaren har, som sagt var, förmodligen bara vidareförmedlat säljarens uppgifter. Om säljaren säger att 'det skulle kosta 25 000:- när jag frågade' så finns det ju ingen anledning för mäklaren att tvivla på det eller kolla upp det noggrannare.
För övrigt tror jag det är väldigt sällsynt att mäklaren granskar säljarens uppgifter. Istället brukar det stå någon friskrivning i annonsen där det framgår att alla uppgifter kommer från säljaren.
Eftersom det förmodligen har kostat 25 000;- någon gång i modern tid så är det nog tyvärr väldigt svårt att dra det vidare både mot säljaren och mäklaren. Mäklaren kommer hävda att det är säljarens uppgifter och säljaren kommer hävda att det är det priset han har fått och visa upp nåt tre år gammalt reklamutskick.
För övrigt tror jag det är väldigt sällsynt att mäklaren granskar säljarens uppgifter. Istället brukar det stå någon friskrivning i annonsen där det framgår att alla uppgifter kommer från säljaren.
Eftersom det förmodligen har kostat 25 000;- någon gång i modern tid så är det nog tyvärr väldigt svårt att dra det vidare både mot säljaren och mäklaren. Mäklaren kommer hävda att det är säljarens uppgifter och säljaren kommer hävda att det är det priset han har fått och visa upp nåt tre år gammalt reklamutskick.
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Jag håller med Useless, men en mäklare borde veta att priset varierar från ursprungligt erbjudande, detta är en så vanlig fråga. Så rent moraliskt är mäklaren väl värd att klandra, men jag tvivlar på att det går att få rätt formellt.
Detta förutsatt att våra hypoteser om hur det gått till stämmer. Detta skulle ju kunna vara en jätteseriös mäklare som lagt massor med tid på att försöka få kontakt med fiberföreningen, och sedan fått en uppgift, men ex. från fel medarbetare i föreningen, en som inte har en aning om att efterhandsanslutning går på andra villkor.
Detta förutsatt att våra hypoteser om hur det gått till stämmer. Detta skulle ju kunna vara en jätteseriös mäklare som lagt massor med tid på att försöka få kontakt med fiberföreningen, och sedan fått en uppgift, men ex. från fel medarbetare i föreningen, en som inte har en aning om att efterhandsanslutning går på andra villkor.
useless skrev:
Mäklaren har, som sagt var, förmodligen bara vidareförmedlat säljarens uppgifter. Om säljaren säger att 'det skulle kosta 25 000:- när jag frågade' så finns det ju ingen anledning för mäklaren att tvivla på det eller kolla upp det noggrannare.
Det är faktiskt mäklarens skyldighet att ta reda på och informera om kostnader för anslutning av el, vatten, avlopp, kommunikation etc och att säkerställa att uppgifterna är korrekta. Det ingår i det arbete som mäklaren arvoderas för. Att mäklaren slarvat med uppgiftsinsamling är något som denne måste stå för.useless skrev:
Intressant! Jag var på väg att skriva att TS borde ha insett att mäklaren knappast hade någon aktuell och "bindande" prisuppgift. Stämmer det du skriver är det ju precis tvärtom. Har du något stöd, lagtext eller liknande, som styrker din uppfattning om mäklaren skyldigheter?C c_olsson skrev:Det är faktiskt mäklarens skyldighet att ta reda på och informera om kostnader för anslutning av el, vatten, avlopp, kommunikation etc och att säkerställa att uppgifterna är korrekta. Det ingår i det arbete som mäklaren arvoderas för. Att mäklaren slarvat med uppgiftsinsamling är något som denne måste stå för.