M maria01 skrev:
vad är det som gör hus speciella fejkade bilder är ju vanligt med flesta produkter vi köper idag kolla bara på bilar där är bara fejk bilder idag
Vem har sagt att hus är speciella? Det är naturligtvis inte heller rätt att visa en bild på en splitter ny Ferrari om man säljer en gammal rostig 240.

• Gilla
carpe och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
M maria01 skrev:
vad är det som gör hus speciella fejkade bilder är ju vanligt med flesta produkter vi köper idag kolla bara på bilar där är bara fejk bilder idag
Är det bara fejk under på bilar idag, det har jag inte tänkt på iallafall.
Reglerna är samma för bilar, som för hus, det ska framgå tydligt om det är fejk.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Är det bara fejk under på bilar idag, det har jag inte tänkt på iallafall.
Reglerna är samma för bilar, som för hus, det ska framgå tydligt om det är fejk.
under?

Fairlane
M maria01 skrev:
under?
Fejkbilder skulle det stå. Auto correct slog till.

• Gilla
maria01
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Fejkbilder skulle det stå. Auto correct slog till.
det mesta är ju fejk om man kollar på tillverkarnas hemsidor

Fairlane
M maria01 skrev:
det mesta är ju fejk om man kollar på tillverkarnas hemsidor
En vit Volvo EX30 helt elektrisk SUV, sedd framifrån med fokus på frontens design och strålkastare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Första bästa bild jag hittade på Volvo EX30 på Volvo Cars hemsida. Vad är fejk?

• Haha
maria01
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
[bild]
Flera saker, men det mest uppenbara är att det inte går att ta ett sådant foto utan reflektioner i framrutan, inte med ljus från sidan på det sätt som skuggorna på huven indikerar.

Tvåa för mig är att spoilern fram inte helt korrekt. Skuggor kan inte falla på det sättet i spoilern.

C
pacman42 pacman42 skrev:
det mest uppenbara är att det inte går att ta ett sådant foto utan reflektioner i framrutan
Så bilden är vilseledande på så sätt att den kan få kunden att tro att bilen har en reflexfri vindruta?

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Vad är fejk?
De försöker få den potentielle kunden att tro att det är en bil fast det är en Volvo.

Hittar ut själv brukar det heta...

• Haha
  • Älska
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Så bilden är vilseledande på så sätt att den kan få kunden att tro att bilen har en reflexfri vindruta?
Det är en sak, nu tänkte jag mest på att man ser att bilden är genererad på det sättet. Det kryllar dock av detaljer som gör att man ser att det är en genererad bild och det är främst helheten som är uppenbar.

C
pacman42 pacman42 skrev:
Det kryllar dock av detaljer som gör att man ser att det är en genererad bild och det är främst helheten som är uppenbar.
Jo precis.

Så för att återknyta till @maria01 s invändning, så är grejen i sammanhanget inte huruvida bilden är ett "äkta" fotografi, till skillnad mot en datorgenererad bild, teckning, målning eller nåt, utan huruvida bilden är vilseledande - huruvida den väsentligen ger en rättvisande bild av verkligheten.

Fast med det sagt är det ju inte ovanligt att man garderar sig med att upplysa om att en bild är datorgenererad.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
[bild]
helt klart gjord på datan det måste du ju själv kunna se

Fairlane
M maria01 skrev:
helt klart gjord på datan det måste du ju själv kunna se
Du missar helt poängen, eller så tycker du att det inte är någon skillnad på att ta bort reflexer och att redigera in en pool som inte ens går att bygga där. Hade Volvo lagt in en pool i bilen på bilden, eller en helikopterplatta så håller jag med dig om att det är samma sak, annars inte.

• Gilla
Jansson69 och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Grejen är att lagstiftningen = i grund och botten marknadsföringslagen är preventiv. Dvs. huruvida marknadsföring anses vilseledande avgörs inte utifrån hur många som de facto har blivit lurade.
Så är det naturligtvis. Det händer så klart att någon kan bli lurad även om marknadsföringen inte är vilseledande. I detta fallet har Fastighetsmäklarinspektionen avgjort att informationen var tydlig.

"På de bilder som redigerats har det genom orden ”potentiell trädgård” tydligt angetts att det handlar om en vision av hur tomten kan utvecklas och inte som ett löfte om vad som ingår i köpet, skriver Fastighetsmäklarinspektionen."

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det är naturligtvis inte heller rätt att visa en bild på en splitter ny Ferrari om man säljer en gammal rostig 240.
Varför får det inte finnas med någon ny Ferrari på bilden av Volvon?

Alla som är spekulanter på en 240 vet rimligen hur en sådan ser ut. Risken för att bli lurad skulle jag bedöma som obefintlig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.