8 244 läst ·
80 svar
8k läst
80 svar
Mäklare fejkade pool genom fotomontage
Vem har sagt att hus är speciella? Det är naturligtvis inte heller rätt att visa en bild på en splitter ny Ferrari om man säljer en gammal rostig 240.M maria01 skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Är det bara fejk under på bilar idag, det har jag inte tänkt på iallafall.M maria01 skrev:
Reglerna är samma för bilar, som för hus, det ska framgå tydligt om det är fejk.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Flera saker, men det mest uppenbara är att det inte går att ta ett sådant foto utan reflektioner i framrutan, inte med ljus från sidan på det sätt som skuggorna på huven indikerar.Fairlane skrev:
Tvåa för mig är att spoilern fram inte helt korrekt. Skuggor kan inte falla på det sättet i spoilern.
Det är en sak, nu tänkte jag mest på att man ser att bilden är genererad på det sättet. Det kryllar dock av detaljer som gör att man ser att det är en genererad bild och det är främst helheten som är uppenbar.C cpalm skrev:
Jo precis.pacman42 skrev:
Så för att återknyta till @maria01 s invändning, så är grejen i sammanhanget inte huruvida bilden är ett "äkta" fotografi, till skillnad mot en datorgenererad bild, teckning, målning eller nåt, utan huruvida bilden är vilseledande - huruvida den väsentligen ger en rättvisande bild av verkligheten.
Fast med det sagt är det ju inte ovanligt att man garderar sig med att upplysa om att en bild är datorgenererad.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Du missar helt poängen, eller så tycker du att det inte är någon skillnad på att ta bort reflexer och att redigera in en pool som inte ens går att bygga där. Hade Volvo lagt in en pool i bilen på bilden, eller en helikopterplatta så håller jag med dig om att det är samma sak, annars inte.M maria01 skrev:
Så är det naturligtvis. Det händer så klart att någon kan bli lurad även om marknadsföringen inte är vilseledande. I detta fallet har Fastighetsmäklarinspektionen avgjort att informationen var tydlig.C cpalm skrev:
"På de bilder som redigerats har det genom orden ”potentiell trädgård” tydligt angetts att det handlar om en vision av hur tomten kan utvecklas och inte som ett löfte om vad som ingår i köpet, skriver Fastighetsmäklarinspektionen."
Varför får det inte finnas med någon ny Ferrari på bilden av Volvon?Alfredo skrev:
Alla som är spekulanter på en 240 vet rimligen hur en sådan ser ut. Risken för att bli lurad skulle jag bedöma som obefintlig.