M maria01 skrev:
jag har aldrig sett det på hemnet i andra länder är det ofta står det AI med stora bokstäver på bilderna

ofta är ju inte verkligheten på nyproduktion bilderna som stämmer när sen husen är byggda
Mäklaren blev ju inte anmäld för att bilderna var manipulerade utan för att det saknades upplysning om att bilderna var manipulerade.

https://fmi.se/soktjanster/sok-beslut/beslut/?id=25-0917

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Mäklaren blev ju inte anmäld för att bilderna var manipulerade utan för att det saknades upplysning om att bilderna var manipulerade.

[länk]
troligen anmäld av konkurrent

Fairlane
M maria01 skrev:
troligen anmäld av konkurrent
Kanske, men det kan lika gärna varit av en intressent som åker på visning i tron att det finns en pool, för att sen upptäcka att det inte gör det.

Jag har åkt på några visningar där jag aldrig åkt överhuvudtaget om jag förstått hur läget egentligen var, vilket är rejält störande, antingen för att man kunde gått på en annan visning istället eller för att man helt enkelt slängt bort tid i onödan.

Helt ok att lägga in bilder på visioner eller på saker i omgivningen, men vad tydlig med det då.

• Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Helt ok att lägga in bilder på visioner eller på saker i omgivningen, men vad tydlig med det då.
Fast även då behöver det ju vara en möjligt vision. Här var det tydligen inritaten pool som inte var möjlig på platsen

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Kanske, men det kan lika gärna varit av en intressent som åker på visning i tron att det finns en pool, för att sen upptäcka att det inte gör det.

Jag har åkt på några visningar där jag aldrig åkt överhuvudtaget om jag förstått hur läget egentligen var, vilket är rejält störande, antingen för att man kunde gått på en annan visning istället eller för att man helt enkelt slängt bort tid i onödan.

säkert vart på 50 visningar där bilder aldrig har stämt med verkligheten

Fairlane
M maria01 skrev:
Ok, och det tycker du är ok?

På vad sätt har de avvikit, har en icke-existerande pool med?

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
J
M maria01 skrev:
Har varit på många visningar i detta land och skulle säga att det är sällan några konstigheter med bilderna, det är ju en fotograf som fotar varför skulle mäklaren lägga till eller skapa bilder som inte tillhör bostaden?

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
varför skulle mäklaren lägga till eller skapa bilder som inte tillhör bostaden?
För att få flera spekulanter gissar jag. Sen anser jag att det är ett nästan bedrägligt förfarande men såna mäklare finns nog.

J
Alfredo Alfredo skrev:
För att få flera spekulanter gissar jag. Sen anser jag att det är ett nästan bedrägligt förfarande men såna mäklare finns nog.
Och vad skrev jag?

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Och vad skrev jag?
Du skrev det jag citerade, alltså:
J Jansson69 skrev:
varför skulle mäklaren lägga till eller skapa bilder som inte tillhör bostaden?
Jag försökte ge ett svar på den fråga du ställde.

Mats-S
Och svaret var ;-) :
Alfredo Alfredo skrev:
Finns "nog" ... det var dagens understatement 😀

• Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
J
Alfredo Alfredo skrev:
Du skrev det jag citerade, alltså:

Jag försökte ge ett svar på den fråga du ställde.
Jag skrev också att jag tror att det sker ytterst sällan..
Jag tror inte att det är något problem..

J Jansson69 skrev:
Jag skrev också att jag tror att det sker ytterst sällan..
Det tror jag med.

J Jansson69 skrev:
Jag tror inte att det är något problem.
Nej det är nog sällsynt men lägger man in en bild på en pool på ett sätt så att det ger intrycket att det finns en pool på fastigheten skulle jag påstå att det är ett problem.

J
Alfredo Alfredo skrev:
Det tror jag med.

Nej det är nog sällsynt men lägger man in en bild på en pool på ett sätt så att det ger intrycket att det finns en pool på fastigheten skulle jag påstå att det är ett problem.
Ja det finns ohederligt folk överallt till o med hos ordningsmakten men upplever inte det som @maria01 skrev..

• Arg
  • Gilla
maria01 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ok, och det tycker du är ok?

På vad sätt har de avvikit, har en icke-existerande pool med?
finish

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.