Ossian K Olsson
M maria01 skrev:
finish
Jag har själv klarat mig ifrån det, men har haft kollegor och vänner som varit på visningar som upplevt precis det. Bilderna redigeras på ett sätt så att nikotingula väggar blir kritvita och sen när de kommer på visning blir de besvikna.

Andra knep i boken är ju vidvinkelbilder för att få det att se större ut och öka exponeringen så det ska se ljusare ut än det är.

Båda gör möjligtvis att det kommer fler på visning, men det skapar också ett missnöje när det inte lever upp till det i verkligheten!

• Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Fairlane
M maria01 skrev:
finish
Ok, dvs man fotar i "rätt" vinklar och på lagom avstånd för att inte skavanker ska synas. Det har man såklart sett massor av, varenda visning i stort sett har något sådant.

Jag tycker dock det är stor skillnad på när man photoshopar in en pool som inte ens får plats, eller eld i eldstaden med eldningsförbud.

Ytfinish är ändå något som går att åtgärda, medan jag har svårare för när ett hus visas så att inga hus syns i närheten, men när man kommer på visning så ser man att huset ligger i en gryta, med 4 andra hus runt, högre placerade. Det var mer eller mindre omöjligt att inte få insyn, så det är snudd på omöjligt att fixa.

• Gilla
Långe Jan och 7 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ok, dvs man fotar i "rätt" vinklar och på lagom avstånd för att inte skavanker ska synas. Det har man såklart sett massor av, varenda visning i stort sett har något sådant.

Jag tycker dock det är stor skillnad på när man photoshopar in en pool som inte ens får plats, eller eld i eldstaden med eldningsförbud.

Ytfinish är ändå något som går att åtgärda, medan jag har svårare för när ett hus visas så att inga hus syns i närheten, men när man kommer på visning så ser man att huset ligger i en gryta, med 4 andra hus runt, högre placerade. Det var mer eller mindre omöjligt att inte få insyn, så det är snudd på omöjligt att fixa.
photoshopar har mäklare gjort i många år nu sen nåt som stör mig mer är avstånd som är falska som hur nära till havet och så vidare

Fairlane
M maria01 skrev:
photoshopar har mäklare gjort i många år nu sen nåt som stör mig mer är avstånd som är falska som hur nära till havet och så vidare
Jag tycker ändå det är skillnad på att photoshopa bort en fläck eller skavank mot att lägga in en bild på en pool, särskilt en som inte går att få dit.

Avstånd etc slarvas väldigt med, ett stenkast, gångavstånd etc. Där har jag sagt till minst två mäklare när jag skulle sälja att hålla sig till sanningen. Jag har tyvärr sett mäklare som skriver "gångavstånd till tunnelbana" när det tar cirka 30 minuter att gå. Det är såklart möjligt att gå, men det är nog inte det man tänker med gångavstånd.
Eller mäklaren som skrev att bussen tog 30 minuter till X, men inte skrev något om att bussen gick varannan timme som bäst.
Sjukt irriterande.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tycker ändå det är skillnad på att photoshopa bort en fläck eller skavank mot att lägga in en bild på en pool, särskilt en som inte går att få dit.

Avstånd etc slarvas väldigt med, ett stenkast, gångavstånd etc. Där har jag sagt till minst två mäklare när jag skulle sälja att hålla sig till sanningen. Jag har tyvärr sett mäklare som skriver "gångavstånd till tunnelbana" när det tar cirka 30 minuter att gå. Det är såklart möjligt att gå, men det är nog inte det man tänker med gångavstånd.
Eller mäklaren som skrev att bussen tog 30 minuter till X, men inte skrev något om att bussen gick varannan timme som bäst.
Sjukt irriterande.
ja det är riktigt störande samma med hur långt det är till skolan för barnen

Fairlane Fairlane skrev:
Sjukt irriterande.
De gågner jag har varit intresserad av hus har jag kollat upp sånt själv innan. Men det är ju tråkigt att man utgår ifrån att allt som står i annonsen är kraftigt överdrivet eller vinklat...

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
useless useless skrev:
Men det är ju tråkigt att man utgår ifrån att allt som står i annonsen är kraftigt överdrivet eller vinklat
Det tråkiga är väl att det ibland/ofta är det?

• Gilla
Blueberryhill
  • Laddar…
Bostadsannonser bör betraktas som vilken annan marknadsföring som helst. Direkta lögner är uppenbarligen inte okey, lägga in bilder på en imaginär pool exempelvis, men små eller stora överdrifter och förskönanden är bara att räkna med. Tyvärr.
Apropå fusk-eld som nämnts tidigare läste jag en kreativ omskrivning för "eldningsförbud", typ Den vackra kakelugnen i salen går bra att elda i bara den får lite kärlek och blir besiktad och godkänd av sotaren.

• Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
C
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Apropå fusk-eld som nämnts tidigare läste jag en kreativ omskrivning för "eldningsförbud", typ Den vackra kakelugnen i salen går bra att elda i bara den får lite kärlek och blir besiktad och godkänd av sotaren.
"Har potential" är annars en klassiker i sammanhanget. 😀

• Gilla
  • Haha
Dilato och 3 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
"Har potential" är annars en klassiker i sammanhanget. 😀
Eller för den händige...

• Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
"Uppvuxen trädgård"

Tät skog av smala, bladlösa trädstammar i en uppvuxen trädgård, med blå himmel i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
  • Älska
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Jag var på en visning där en badrumsmatta såg malplacerad ut så jag blev nyfiken och lyfte.
Under mattan såg det ut som att någon tappat en kanonkula på klinkergolvet.

• Haha
  • Wow
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Utsättaren Utsättaren skrev:
Jag var på en visning där en badrumsmatta såg malplacerad ut så jag blev nyfiken och lyfte.
Under mattan såg det ut som att någon tappat en kanonkula på klinkergolvet.
Någon som halkat och slagit i bakhuvudet kanske? Jag har sett en sådan skada och den såg ut som du beskriver. Kraftig hjärnskakning och en del blödning blev resultatet på det fallande objektet.

• Wow
  • Ledsen
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Någon som halkat och slagit i bakhuvudet kanske? Jag har sett en sådan skada och den såg ut som du beskriver. Kraftig hjärnskakning och en del blödning blev resultatet på det fallande objektet.
Jag hoppas inte det.

Min teori är sättningsskada. Källaren hade stämp på diverse ställen för att hålla uppe träbjälklaget.
Det var en gammal avstyckad gård långt ute på landet.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Fast nu var det tydligen en pool infälld i ett trädäck. Hade det gällt en sådan däår "badbalja" som ibland står löst uppställd på gräsmattan, hade det varit en annan sak, den är nog inte självklart del i köpet.
Vad spelar det för roll? Stajling som stajling. Att påvisa potentialen hos ett objekt är ganska normalt. Om man gör det med bild eller text spelar knappast någon roll.
  • Det fanns bilder i beskrivningen där man såg att det inte fanns någon pool,
  • I beskrivningens text stod inte att det fanns någon pool.
  • På en visning kunde man se att det ingen pool fanns.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.