P
Bönhas Bönhas skrev:
Absolut är det så. Nya lagar måste få prövas i rätten ett antal gånger innan detta sunda förnuft har mejslats ut.
Rättsväsendet ska inte vara baserat på sunt förnuft. Det ska vara baserat på robusta rättsprinciper.

• Gilla
Blazermannen och 2 till
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
Jag håller inte med. En "konkret misstanke om brott" borde rimligen åtminstone kunna specificera vilket brott man misstänker begåtts.
Det finns ju tidigare rättspraxis för hur noga ett brott behöver specificeras i en dom. I Pirate Bay-rättegången dömdes några personer för medhjälp till upphovsrättsbrott utan att det specificerades vem som hade begått huvudbrottet.

P
A ajn82 skrev:
Fast det är ju det som är det fina i kråksången, att inte deklarera dina inkomster är ett brott i sig, vilket betyder att om du har tillgångar du inte kan förklara hur du fått så är det i princip bevis för en brottslig handling i sig.
Tillgångarna kan ha funnits länge. Man behöver inte deklarera gåvor, t.ex.
Det ligger förmodligen något skumt bakom husbygget, men i en rättstat är det upp till rättsväsendet att bevisa vad det skumma består i. "Det ligger förmodligen något skumt bakom" är inget bevis.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Vi pratar ju om att äga och renovera ett hus här...

Gör man det, samtidigt som man nolltaxerar, så lär ju inte "gåvan" komma från vita pengar.. det är ju ingen vanlig svensson som skänker bort några miljoner bara sådär...

• Gilla
TommyC och 3 till
  • Laddar…
Vi lever i flera svenska städer med ett skuggsamhälle och det här ett effektivt sätt att komma åt de svenska lagar har svårt att komma åt på annat sätt. Följ pengarna då det är det som bygger strukturerna vi vill åt.

Vi pratar här alltså inte om en ensam röris eller pizzabagare som tagit en stor del svart utan det är att komma åt klanliknade strukturer med allt från fotfolk till höga politiker och näringslivstoppar.

Jag applåderar att man nu gett rättsväsendet en effektiv metod att störa ordningen.

• Gilla
  • Älska
Eldräven och 6 till
  • Laddar…
Unikt namn
Pengatvättarmaskinerna drivs av kriminella syndikat. Bra att rättsväsendet börjar städa i den soppan.

• Gilla
Per Sandberg1 och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag får känslan att du tankemässigt begränsar dig till Sverige eller möjligen Europa. Världen är större än så.
Men i så fall är den ju skattepliktig, och det är olagligt att inte deklarera.

• Gilla
Per Sandberg1 och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
så lär ju inte
Är det nivån på beviskrav vi bör ha? Jag tycker i alla fall inte att "så lär ju" räcker för ingrepp mot en enskild medborgare.

det är ju ingen vanlig svensson som skänker bort några miljoner bara sådär
Det finns ovanliga...

A arkTecko skrev:
Men i så fall är den ju skattepliktig, och det är olagligt att inte deklarera.
Vad som är skattepliktigt eller inte är ganska snårigt och har berörts tidigare. Det går inte att vara så fåordigt tvärsäker som du är om man vill vara korrekt.

Unikt namn Unikt namn skrev:
Pengatvättarmaskinerna drivs av kriminella syndikat. Bra att rättsväsendet börjar städa i den soppan.
Ja det är bra. Det är dock väldigt synd att det inte görs på ett odiskutabelt korrekt sätt utan att man tydligen ger upp och låter ändamålen helga medlen. Så bör inte en rättsstat agera.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ja det är bra. Det är dock väldigt synd att det inte görs på ett odiskutabelt korrekt sätt utan att man tydligen ger upp och låter ändamålen helga medlen. Så bör inte en rättsstat agera.
Rättsstaten har spårat långt tidigare när man låtit bankerna agera polis, åklagare och domare för de pengar som touchar dem.

• Gilla
  • Älska
pmd och 3 till
  • Laddar…
J JBa skrev:
Rättsstaten har spårat långt tidigare när man låtit bankerna agera polis, åklagare och domare för de pengar som touchar dem.
Ska ett tveksamt agerande motivera ytterligare tveksamheter?

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ska ett tveksamt agerande motivera ytterligare tveksamheter?
Nej men de befogenheter och medel som lagstiftningen nu ger polis och åklagare är åtminstone en del av rättsväsendet och långt mer kontrollerat än det bankerna håller på med.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Är det nivån på beviskrav vi bör ha? Jag tycker i alla fall inte att "så lär ju" räcker för ingrepp mot en enskild medborgare.

Det finns ovanliga...
Och därför har vi en rättsprocess efteråt. Kronofogden gör ett beslag, rätten avgör.

Den kriminella ekonomin beräknas omsätta 150 miljarder kronor om året. Ska vi bara strunta i att jaga pengarna (vilket visat sig vara ett väldigt effektivt sätt att komma åt kriminell verksamhet) bara för det eventuellt finns något sätt (du har ju hittills inte presenterat ett enda rimligt förslag på hur dock) där en person kan fått en större mängd kontanter som inte kommer av kriminell verksamhet?

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
du har ju hittills inte presenterat ett enda rimligt förslag på hur dock
Det är precis min poäng. Det är inte den misstänkte som ska bevisa att den är oskyldig. Det är samhället som ska bevisa skuld!

Men jag förstår att det existerar olika synsätt på vikten av rättssäkerhet. Jag håller dock inte med om att ett rättssamhälle ska börja tumma på grundläggande principer kring detta.

• Gilla
Blazermannen och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.