17 804 läst ·
390 svar
18k läst
390 svar
Lyxhus i Skåne beslagtaget av polisen
Det finns ju tidigare rättspraxis för hur noga ett brott behöver specificeras i en dom. I Pirate Bay-rättegången dömdes några personer för medhjälp till upphovsrättsbrott utan att det specificerades vem som hade begått huvudbrottet.Alfredo skrev:
Tillgångarna kan ha funnits länge. Man behöver inte deklarera gåvor, t.ex.A ajn82 skrev:
Det ligger förmodligen något skumt bakom husbygget, men i en rättstat är det upp till rättsväsendet att bevisa vad det skumma består i. "Det ligger förmodligen något skumt bakom" är inget bevis.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 936 inlägg
Vi pratar ju om att äga och renovera ett hus här...
Gör man det, samtidigt som man nolltaxerar, så lär ju inte "gåvan" komma från vita pengar.. det är ju ingen vanlig svensson som skänker bort några miljoner bara sådär...
Gör man det, samtidigt som man nolltaxerar, så lär ju inte "gåvan" komma från vita pengar.. det är ju ingen vanlig svensson som skänker bort några miljoner bara sådär...
Vi lever i flera svenska städer med ett skuggsamhälle och det här ett effektivt sätt att komma åt de svenska lagar har svårt att komma åt på annat sätt. Följ pengarna då det är det som bygger strukturerna vi vill åt.
Vi pratar här alltså inte om en ensam röris eller pizzabagare som tagit en stor del svart utan det är att komma åt klanliknade strukturer med allt från fotfolk till höga politiker och näringslivstoppar.
Jag applåderar att man nu gett rättsväsendet en effektiv metod att störa ordningen.
Vi pratar här alltså inte om en ensam röris eller pizzabagare som tagit en stor del svart utan det är att komma åt klanliknade strukturer med allt från fotfolk till höga politiker och näringslivstoppar.
Jag applåderar att man nu gett rättsväsendet en effektiv metod att störa ordningen.
Ja det är bra. Det är dock väldigt synd att det inte görs på ett odiskutabelt korrekt sätt utan att man tydligen ger upp och låter ändamålen helga medlen. Så bör inte en rättsstat agera.Unikt namn skrev:
Rättsstaten har spårat långt tidigare när man låtit bankerna agera polis, åklagare och domare för de pengar som touchar dem.Alfredo skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 936 inlägg
Och därför har vi en rättsprocess efteråt. Kronofogden gör ett beslag, rätten avgör.Alfredo skrev:
Den kriminella ekonomin beräknas omsätta 150 miljarder kronor om året. Ska vi bara strunta i att jaga pengarna (vilket visat sig vara ett väldigt effektivt sätt att komma åt kriminell verksamhet) bara för det eventuellt finns något sätt (du har ju hittills inte presenterat ett enda rimligt förslag på hur dock) där en person kan fått en större mängd kontanter som inte kommer av kriminell verksamhet?
Det är precis min poäng. Det är inte den misstänkte som ska bevisa att den är oskyldig. Det är samhället som ska bevisa skuld!Dan_Johansson skrev:
Men jag förstår att det existerar olika synsätt på vikten av rättssäkerhet. Jag håller dock inte med om att ett rättssamhälle ska börja tumma på grundläggande principer kring detta.