J
AndersPS AndersPS skrev:
Om du tar mer än 10000 euro i kontanter eller 150 000 i banköverföring eller motsvarande metod in i du måste du anmäla detta.

Att inte göra detta kan i värsta fall ge fängelse i upp till 6 år om det anses grovt.
Så köra över Öresundsbron 100 gånger med 10tkr i euro är lagligt men inte föra in 1mkr?

J Jansson69 skrev:
Så köra över Öresundsbron 100 gånger med 10tkr i euro är lagligt men inte föra in 1mkr?
Jag vet inte, den populärversionen säger ingenting om det är per tillfälle eller vilket tidsperiod det gäller.

Men jag antar att man inte skapar så stora kryphål.

J
AndersPS AndersPS skrev:
Jag vet inte, den populärversionen säger ingenting om det är per tillfälle eller vilket tidsperiod det gäller.

Men jag antar att man inte skapar så stora kryphål.
Ja snart får vi inte köpa en korv utan att anmäla om att man gör det😢

J Jansson69 skrev:
Ja snart får vi inte köpa en korv utan att anmäla om att man gör det😢
Köper du en korv för en mille så 😉

AndersPS AndersPS skrev:
måste du anmäla detta.
Ja självklart. Naturligtvis görs det. Så vilket brott begås om följande sker:
AndersPS AndersPS skrev:
Vinner du 10 miljoner, tar pengar till Sverige och renoverar hus för 7 miljoner har du begått ett brott.

Unikt namn
AndersPS AndersPS skrev:
Köper du en korv för en mille så 😉
Colombianska korvar serverade i kontainer kan nog kosta över miljonen. 🙈

• Haha
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Penningtvättsbrott
Varför skulle det vara penningtvättsbrott att:
AndersPS AndersPS skrev:
Vinner du 10 miljoner, tar pengar till Sverige och renoverar hus för 7 miljoner har du begått ett brott. Oavsett vad vi personligen kan tycka om det.
Får man inte som svensk exempelvis spela på lotto i Norge? Eller är det tur man inte får ha? 🤔

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ja självklart. Naturligtvis görs det. Så vilket brott begås om följande sker:
Men skämtar du med mig nu? Problemet med den ordningen är att du inte har anmält det, vilket alltså är olagligt. Det spelar ingen roll att pengarna är legala, du måste ändå anmäla det.

Jag är inte ute efter att argumentera detta i oändlighet, så jag släpper det, du får tro på vad som gör dig lycklig.

Alfredo Alfredo skrev:
Varför skulle det vara penningtvättsbrott att:Får man inte som svensk exempelvis spela på lotto i Norge? Eller är det tur man inte får ha? 🤔
Det är väl ingen som säger att du inte får föra i pengar, det är ju bara något du hittar på. Anmäl det som du ska då kan du ha hur mycket tur som helst.

AndersPS AndersPS skrev:
Men skämtar du med mig nu? Problemet med den ordningen är att du inte har anmält det, vilket alltså är olagligt.
Men varifrån får du att det inte anmäls på korrekt sätt vid införseln? Du skriver:
AndersPS AndersPS skrev:
Vinner du 10 miljoner, tar pengar till Sverige och renoverar hus för 7 miljoner har du begått ett brott. Oavsett vad vi personligen kan tycka om det.
Och verkar förutsätta att införseln görs utan korrekt anmälan. Jag förstår verkligen inte varför du gör det.
AndersPS AndersPS skrev:
Det är väl ingen som säger att du inte får föra i pengar, det är ju bara något du hittar på.
Jo du har för mindre än en timma sedan skrivit exakt följande:
AndersPS AndersPS skrev:

• Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Men varifrån får du att det inte anmäls på korrekt sätt vid införseln? Du skriver:

Och verkar förutsätta att införseln görs utan korrekt anmälan. Jag förstår verkligen inte varför du gör det.
Jo du har för mindre än en timma sedan skrivit exakt följande:
Om jag tar din bil
Kör till Stocholm och säljer den
Spenderar pengarna på mig själv

Lagligt eller olagligt?

Om jag tar din bil
Får din tillåtelse att sälja den och behålla pengarna
Kör till Stockholm och säljer den
Spenderar pengarna på min själv

Lagligt eller olagligt

Jag förstår inte alls vad du vill säga nu.

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
J
Alfredo Alfredo skrev:
Jag förstår inte alls vad du vill säga nu.
Du är inte ensam..

P
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Samma här, och det var 2001 tror jag... 😄
Nu kanske det är rubel som gäller...
Jag var där i början av september, ryssarna såg jag inte till, de är nog i Thailand.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.