Unikt namn Unikt namn skrev:
Det blir ju ett snarlikt resultat om den utmätte kvaddar din bil och inte kan betala för att få den fixad.
Har man försäkring blir inte resultat lika illa.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P pmd skrev:
Omvänd bevisbörda är helt enkelt en dålig princip. För varje gång det införs "i bara den här typen av fall" så blir det allt lättare att fortsätta.
I grunden håller jag med dig, men jag har inte bättre förslag på hur vi hanterar situationen med illegala pengar och svart arbetskraft.

Så i väntan på något bättre anser jag nog att det är bättre än att inget göra.

I detalj förändrar inte denna nya lag speciellt mycket i detta fallet heller, skattemässigt har det varit samma tidigare, att du riskerade att sköntaxeras.

Men det bästa vore såklart om vi inte behövde några straff alls!

• Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Rättsväsendet ska inte vara baserat på sunt förnuft. Det ska vara baserat på robusta rättsprinciper.
Nja... Robusta rättsprinciper utesluter inte sunt förnuft.
Lagar och domar är ofta direkta tillämpningar av sunt förnuft.

Alfredo Alfredo skrev:
Ska ett tveksamt agerande motivera ytterligare tveksamheter?
Absolut inte. Lagen stoppar tveksamma ageranden.

RoTe
Alfredo Alfredo skrev:
Har man försäkring blir inte resultat lika illa.
Bilen blir väl utmätt direkt förarens namn syns i skadeanmälan? Sedan går försäkringen in och fixar bilen och den går till fogden... Nu har ju polisen börjat plocka fordon bara någon i sällskapet har skulder trots att fordonet ägs av en annan person på platsen. Denne person hade inte ens befunnit sig i fordonet utan stod bara och pratade utanför. Som tur var efter en tidskrävande utredning återlämnades fordonet till ägaren.

• Ledsen
pmd
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Och jag tycker att man kan anse att en lösning är felaktig utan att man för den skull kan presentera den rätta lösningen.
Det tycker jag med.
Dessutom har jag noterat att en dålig lösning många gånger är acceptabel till dess man hittat en bättre. Den för stunden bästa lösningen brukar vara bättre än ingen lösning alls.

Den rätta lösningen är svår att hitta. Om den ens finns. Man får ofta nöja sig med bästa förslaget. Vill man få förändring/förbättring gäller det att finna bättre lösningar.

Här i området togs två bilar i beslag med samma ägare och är under utredning. Det var visst lite olaglig "streetrace" där polisen kände igen en person i en Porsche och som inte kunde redogöra för sitt köp, samt att personen gick på A-kassa. Plötsligt dyker hans flickvän upp i en Mercedes som också står på mannen i fråga. Så allt slutar med "ett beslut fattas om att ta de båda bilarna i beslag och att inleda en utredning om självständigt förverkande". Bilarna värderas till 700 000 till en miljon kronor.

• Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
P
M Martin Birgersson skrev:
…verkar duga helt förträffligt.
Jag kanske har skrivit det här tidigare (minns inte riktigt).

Jag uttryckte mig uppenbarligen otydligt. Jag menade förstår att jag tycker att det inte duger.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
P
Bönhas Bönhas skrev:
Men det är inte huruvida pengarna skall beskattas eller inte som är det viktiga här. Utan om de är lagliga.
Ja, men många här tycks förutsätta att om man inte kan visa upp dokumentation på pengaförvärvet så är pengarna olagliga.

Så är det naturligtvis inte. Än.

P
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Detsamma gäller i ett SAMHÄLLE. Man måste först inse att vi bor i ett samhälle som helt bygger på att man betalar skatt på sina inkomster och inte begår brott mot varandra. Bryter man mot det tar samhället tillbaka eller straffar dig.
Jag tror inte att det är någon i tråden som har föreslagit att det ska vara helt i sin ordning att begå brott.

F.ö. är det staten som straffar, inte samhället.

P
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Gör man det, samtidigt som man nolltaxerar, så lär ju inte "gåvan" komma från vita pengar.. det är ju ingen vanlig svensson som skänker bort några miljoner bara sådär...
Nä, just det. Och zigenare stjäl, det vet man ju.

P
Alfredo Alfredo skrev:
Jag anser att den miljöförstöring som mänskligheten ägnar sig åt är fel men jag vet tyvärr inte hur vi löser problemet. Kan jag anse det eller tycker du jag borde tänka ett steg längre och presentera en lösning?
Lösningen är väl att förbjuda miljöförstöring? Så gör vi i Sverige för att få bort oönskade beteenden.

P
M MrDizzy skrev:
Det senaste jag hörde talas om var en stackars gammal dam som vill sätta in en större mängd kontanter som hon och hennes man hade sparat ihop under madrassen under många herrans år.
De blev beslagtagna.
Jag brukade under flera år få en summa pengar av mina föräldrar i födelsedagspresent och julklapp. Jag brukade förvara pengarna i ett kuvert i en garderob. Nej, jag är inte världens smartaste penningplacerare.

För cirka 10 år sen (tror jag) bytte Sverige ut sedlar av större valörer, och jag insåg att jag måste sätta in mina presentpengar på en bank innan det blev försent.

Handelsbanken vägrade att låta mig sätta in pengarna på mitt konto, fastän jag förklarade hur jag förvärvat pengarna. Helt lagliga pengar, alltså.
SEB hade en insättningsautomat som inte ställde frågor.

Tur för mig att det inte hände i dagens läge. Då hade kanske mina 20-30 tusen kronor beslagtagits.

• Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
ITYGMPA. 😉
IDU.

P
Det är en rimlig inställning att inte låna ut dyra saker till personer du inte känner väl oavsett statens reprimander.
Jag nämnde inget om personer jag inte känner till väl. Hur många av dina vänners ekonomiska status har du koll på?
Det blir ju ett snarlikt resultat om den utmätte kvaddar din bil och inte kan betala för att få den fixad.
Det bror på villkoren för bilförsäkringen.
I fallet med gubben, så borde ju dottern som verkstadsägare rimligtvis skaka fram en bil till farsan när hennes utmätte kille får den förverkad.
Ja, men dålig kundservice ska helst inte leda till att kunden får sin bil beslagtagen av staten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.