16 798 läst ·
390 svar
17k läst
390 svar
Lyxhus i Skåne beslagtaget av polisen
I grunden håller jag med dig, men jag har inte bättre förslag på hur vi hanterar situationen med illegala pengar och svart arbetskraft.P pmd skrev:
Så i väntan på något bättre anser jag nog att det är bättre än att inget göra.
I detalj förändrar inte denna nya lag speciellt mycket i detta fallet heller, skattemässigt har det varit samma tidigare, att du riskerade att sköntaxeras.
Men det bästa vore såklart om vi inte behövde några straff alls!
Bilen blir väl utmätt direkt förarens namn syns i skadeanmälan? Sedan går försäkringen in och fixar bilen och den går till fogden... Nu har ju polisen börjat plocka fordon bara någon i sällskapet har skulder trots att fordonet ägs av en annan person på platsen. Denne person hade inte ens befunnit sig i fordonet utan stod bara och pratade utanför. Som tur var efter en tidskrävande utredning återlämnades fordonet till ägaren.Alfredo skrev:
Det tycker jag med.Alfredo skrev:
Dessutom har jag noterat att en dålig lösning många gånger är acceptabel till dess man hittat en bättre. Den för stunden bästa lösningen brukar vara bättre än ingen lösning alls.
Den rätta lösningen är svår att hitta. Om den ens finns. Man får ofta nöja sig med bästa förslaget. Vill man få förändring/förbättring gäller det att finna bättre lösningar.
Här i området togs två bilar i beslag med samma ägare och är under utredning. Det var visst lite olaglig "streetrace" där polisen kände igen en person i en Porsche och som inte kunde redogöra för sitt köp, samt att personen gick på A-kassa. Plötsligt dyker hans flickvän upp i en Mercedes som också står på mannen i fråga. Så allt slutar med "ett beslut fattas om att ta de båda bilarna i beslag och att inleda en utredning om självständigt förverkande". Bilarna värderas till 700 000 till en miljon kronor.
Jag tror inte att det är någon i tråden som har föreslagit att det ska vara helt i sin ordning att begå brott.Tomtom79 skrev:
F.ö. är det staten som straffar, inte samhället.
Lösningen är väl att förbjuda miljöförstöring? Så gör vi i Sverige för att få bort oönskade beteenden.Alfredo skrev:
Jag brukade under flera år få en summa pengar av mina föräldrar i födelsedagspresent och julklapp. Jag brukade förvara pengarna i ett kuvert i en garderob. Nej, jag är inte världens smartaste penningplacerare.M MrDizzy skrev:
För cirka 10 år sen (tror jag) bytte Sverige ut sedlar av större valörer, och jag insåg att jag måste sätta in mina presentpengar på en bank innan det blev försent.
Handelsbanken vägrade att låta mig sätta in pengarna på mitt konto, fastän jag förklarade hur jag förvärvat pengarna. Helt lagliga pengar, alltså.
SEB hade en insättningsautomat som inte ställde frågor.
Tur för mig att det inte hände i dagens läge. Då hade kanske mina 20-30 tusen kronor beslagtagits.
Jag nämnde inget om personer jag inte känner till väl. Hur många av dina vänners ekonomiska status har du koll på?Unikt namn skrev:
Det bror på villkoren för bilförsäkringen.Unikt namn skrev:
Ja, men dålig kundservice ska helst inte leda till att kunden får sin bil beslagtagen av staten.Unikt namn skrev: