16 798 läst ·
390 svar
17k läst
390 svar
Lyxhus i Skåne beslagtaget av polisen
Allvetare
· Västra götaland
· 10 423 inlägg
Så hur borde ärendet med huset hanteras?
Det är ju ändå ett rimligt ärende att hantera som du tänker, huset försvinner ju ingenstans, men om vi tänker oss en klocka för en halv miljon på en person som aldrig haft ett jobb, som umgås med bevisat gängkriminella, och misstänks vara delaktig i gängets aktiviteter. Hur skulle du vilja se att polisen hanterade det ärendet, när de stoppar bilen som killen färdas i i en rutinkontroll?
Det är ju ändå ett rimligt ärende att hantera som du tänker, huset försvinner ju ingenstans, men om vi tänker oss en klocka för en halv miljon på en person som aldrig haft ett jobb, som umgås med bevisat gängkriminella, och misstänks vara delaktig i gängets aktiviteter. Hur skulle du vilja se att polisen hanterade det ärendet, när de stoppar bilen som killen färdas i i en rutinkontroll?
Är inte alls insatt i detta så jag kan inte svara.Dan_Johansson skrev:
Det går inte att ha en åsikt med så lite information. Polislagen listar fyra olika situationer när en polisman får stoppa ett fordon eller annat transportmedel. Om stoppet baseras på någon av dessa fyra punkter måste vi åtminstone veta vilken för att kunna diskutera vidare.Dan_Johansson skrev:
Men jag har inga svar. Jag har bara rätt starka åsikter om att vi verkligen bör värna om rättssäkerheten och jag ogillar ur den aspekten vissa av de senaste tidens förändringar. Kunde jag på ett forum ge svar som löste de problem vi har idag hade nog dessa problem varit lösta för länge sedan.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 423 inlägg
Ok, vi säger att polisen har en nykterhetskontroll. Man stoppar alla bilar, och medan föraren får blåsa gör man nån upptäckt som resulterar i att man kollar alla i bilen. Här hittar man killen nämnd ovan.Alfredo skrev:
Är inte alls insatt i detta så jag kan inte svara.
Det går inte att ha en åsikt med så lite information. Polislagen listar fyra olika situationer när en polisman får stoppa ett fordon eller annat transportmedel. Om stoppet baseras på någon av dessa fyra punkter måste vi åtminstone veta vilken för att kunna diskutera vidare.
Men jag har inga svar. Jag har bara rätt starka åsikter om att vi verkligen bör värna om rättssäkerheten och jag ogillar ur den aspekten vissa av de senaste tidens förändringar. Kunde jag på ett forum ge svar som löste de problem vi har idag hade nog dessa problem varit lösta för länge sedan.
Jag tycker ju att om man argumenterar för att något är fel så måste man ju tänka steget längre och fundera kring alternativen....
Och jag tycker att man kan anse att en lösning är felaktig utan att man för den skull kan presentera den rätta lösningen.Dan_Johansson skrev:
Jag anser att den miljöförstöring som mänskligheten ägnar sig åt är fel men jag vet tyvärr inte hur vi löser problemet. Kan jag anse det eller tycker du jag borde tänka ett steg längre och presentera en lösning?
Som jag ser det är det inte lagen om förverkande som sådan som är problemet utan hur den KAN tillämpas.
Det senaste jag hörde talas om var en stackars gammal dam som vill sätta in en större mängd kontanter som hon och hennes man hade sparat ihop under madrassen under många herrans år.
De blev beslagtagna.
Förklaringen att pengarna kom från löne & pensions utbetalningar för att sen hamna under madrassen hemma.
Det var tydligen inga större summor de sparar på det viset per månad ... men lång tid.
säg 500 i månaden tillsammas i 20-30 år blir ju en större summa.
Nope förverkat.
Det måste ur min synvinkel finnas spelmån på hur man hanterar saker beroende på ålder.
Att en pensionär säger "jag hade dessa 100tusen i kontanter sparat från lönen under madrassen" måste få vara ok, medan kommer en 20-30 åring och säger samma ska det inte bedömmas på samma sätt.
Det senaste jag hörde talas om var en stackars gammal dam som vill sätta in en större mängd kontanter som hon och hennes man hade sparat ihop under madrassen under många herrans år.
De blev beslagtagna.
Förklaringen att pengarna kom från löne & pensions utbetalningar för att sen hamna under madrassen hemma.
Det var tydligen inga större summor de sparar på det viset per månad ... men lång tid.
Nope förverkat.
Det måste ur min synvinkel finnas spelmån på hur man hanterar saker beroende på ålder.
Att en pensionär säger "jag hade dessa 100tusen i kontanter sparat från lönen under madrassen" måste få vara ok, medan kommer en 20-30 åring och säger samma ska det inte bedömmas på samma sätt.
Låter anmärkningsvärt.M MrDizzy skrev:Som jag ser det är det inte lagen om förverkande som sådan som är problemet utan hur den KAN tillämpas.
De blev beslagtagna.
Nope förverkat.
Men alla kontanta medel har ersatts i närtid, så några 20-30år av kontanter som fortfarande är gilltiga blir svårt att samla på sig.
Skeptikern i mig funderar på detaljerna i historian som inte nämns...
Vad spelar det för roll om de är giltiga i allmän handel? Riksbanken kan lösa in ogiltiga sedlar. Jag har gjort det och det finns redovisat i någon tråd här för den som orkar leta.Unikt namn skrev:
https://www.riksbank.se/sv/betalningar--kontanter/sedlar--mynt/sedlar/att-losa-in-ogiltiga-sedlar/
Undrar hur många som kan SPARA ihop 8 miljoner (som dom trodde huset hade kostat att bygga) utan större inkomst samt betala normala levnadskostnader.
Och sen dessutom inte lyckas plocka fram var pengarna kommer ifrån trots 4 försök som bevisat inte stämde överens med verkligheten.
Något fel gör jag för jag har inte lyckats med det.
Och sen dessutom inte lyckas plocka fram var pengarna kommer ifrån trots 4 försök som bevisat inte stämde överens med verkligheten.
Något fel gör jag för jag har inte lyckats med det.
En livstidsdom innebär inte alltid att den dömde måste sitta inlåst tills den dör. Ibland kan livstidsdomar, efter ganska lång tid, omvandlas till tidsbestämda fängelsestraff. Om dödsdömda får samma möjlighet så är jag för dödsstraff.A adron skrev:
Jag brukar inta låna inte ut jättedyra saker, eftersom jag är rädd om dem, men att behöva ta en kreditupplysning på den som jag ska låna ut något till tycker jag inte att jag ska behöva. Då har statens repression gått för långt.Unikt namn skrev:
Så det var ju bara bra för Kenneth att han blev tvungen att köpa en ny bil.Fairlane skrev:
Det är en rimlig inställning att inte låna ut dyra saker till personer du inte känner väl oavsett statens reprimander.P pmd skrev:
Det blir ju ett snarlikt resultat om den utmätte kvaddar din bil och inte kan betala för att få den fixad.
I fallet med gubben, så borde ju dottern som verkstadsägare rimligtvis skaka fram en bil till farsan när hennes utmätte kille får den förverkad.