17 804 läst ·
390 svar
18k läst
390 svar
Lyxhus i Skåne beslagtaget av polisen
Självklart, och jag tror att vi alla är helt överens om att vi vill ha ett samhälle där den här typen av lagar inte behövs. Med den politiska styrningen som finns nu tror jag dock bara att det är att se fram emot mycket tuffare tag som riskerar att spilla över på helt vanliga människor.P pmd skrev:Jag håller inte med om att effekten är densamma. Den borde åtminstone inte vara det. Jag förutsätter förstås att åklagare inte ljuger.
Nej, det har jag inte, men som jag skrev i ett tidigare inlägg så är det inte min uppgift att hitta på något bra som kan ersätta självständigt förverkande. Jag tycker att jag ändå kan förespråka rättssäkerhet och överlåta lösningar av de intrikata brottsproblemen till proffsen.
Jag är knappast intresserad av att ha något kvar som knyter an till det jag har sålt. Inte för att jag helst av allt vill sopa igen spåren, men någon direkt ansträngning för att ha några spår kvar gör jag förstås inte eftersom det inte behövs. Affären är klar och några garantiåtaganden har jag ju inte.AndersPS skrev:
Å andra sidan är jag knappast intresserad av att uppmuntra den kriminalitet som nu sker. Så nu vägs plötsligt två intressen mot varandra. Säger inte att jag har mer rätt än du, men det blir plötsligt mycket mer krångligt.P pmd skrev:Jag är knappast intresserad av att ha något kvar som knyter an till det jag har sålt. Inte för att jag helst av allt vill sopa igen spåren, men någon direkt ansträngning för att ha några spår kvar gör jag förstås inte eftersom det inte behövs. Affären är klar och några garantiåtaganden har jag ju inte.
Det är inte enkelt, eftersom varken du eller jag har några bra svar får vi nog sammanfatta med att ingen av oss tycker att det är en bra lösning, jag är dock lite mer beredd att ta konsekvenserna av att jag måste dokumentera mina inkomster och att du hellre tar konsekvenserna att det är fortsatt mer lönsamt att vara kriminell. Inget av det är bra, men i valet mellan de båda har vi gjort olika val.
För övrigt behöver du väl skatta om du säljer för mer än gränsbeloppet varje år? Det kan du ju knappast hur mycket det blir när du inleder försäljningen i januari, så...
Absolut, det sker hela tiden. Helt utan ironi. Men nej, det sker inte för att du säljer till privatpersoner ett antal gånger per år.Alfredo skrev:
Men vi nuddar vid en väldigt relevant fråga. Rätten till banktjänster, och hur användningen av BankID där ett spärrat sådant kan bli en indirekt följd av bankens AML arbete helt låser dig ute från många digitala tjänster, är helt barockt. Men åter igen, det är en situation som vi användare har valt tillsammans med politiker.
Kolla hur många som använder Kivra vs Minmyndighetspost eller Billo, vi användare gör kortsiktiga och idiotiska val helt tiden.
6,5 miljoner blir en guldkedja på strax under 10kg om man kollar på inlösningsvärdet (730/gram).K KenNo skrev:
Vad går du på för konserter?!?
Sen funderar jag på om denna mastodontkedja är lång som ett hopprep, eller tjock som Daniel Ståls överarmar.
Antar att den även kastades ut av den sistnämnde, och det måste varit en mäktig syn när kedjan slog ner i publikhavet med en duns och människor flyger åt alla håll av chockvågen.
Men mitt presumtiva agerande är ju inte ett dugg olagligt!AndersPS skrev:
Och, nej. Jag vill förstås inte att det ska löna sig att begå brott.
Det är ett annat problem, men jag behöver ju inte stressa med att sälja hela samlingen.AndersPS skrev:
Jag håller med om att det inte är olagligt. Dina pengar behöver nämligen inte vara olagligt för att konfiskeras. Du utsätts för en inskränkning av hur du behöver dokumentera dina affärer.P pmd skrev:
En stor kundkrets agerar ofta mycket naivt.AndersPS skrev:
Naiva val, ja. Jag misstänker att det är ganska många medborgare som inte riktigt har kläm på vilka de olika aktörerna på internet är. Om 1980-talets Datainspektion gjorde ett studiebesök i framtiden (dvs vår tid) skulle den antagligen svimma.AndersPS skrev:
Det var ett skämtsamt sidospår, men det är ju ett ”riskfyllt beteende” eftersom du inte har koll på hur mycket du säljer, om du råkar få över gränsen har du ofrivilligt begått skattebrott.P pmd skrev:
Ska vi fortsätta på sidospår kan vi ju diskutera dålig vandel. Inte heller olagligt, kan få dig utvisad, diskvalificera dig till vissa yrken, verksamhetstillstånd etc.
Eller nä, vi ska nog inte ens titta ditåt 😉
Instämmer!P pmd skrev: