Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Möjligen inte, men det var det jag svarade
Problemet, som många inte verkar se, är att den som sitter med en ej försumbar förmögenhet, mitt i eller sent i livet, dels har en förmögenhet som är många gånger högre än aktuell årsinkomst och dels antagligen har skapat den förmögenheten under många tiotals år. I tråden pratar man om att det är "suspekt" att ha tillgångar som inte står i relation till inkomsten. För att undvika att då framstå som suspekt ser jag inga andra alternativ än att i princip spara all dokumentation över "ekonomiska transaktioner" hela livet.

Är det rimligt att man tvingas göra det? Vad ska de som redan utplånat denna typ av dokumentation göra för att inte riskera att framstå som suspekta?

• Gilla
pmd och 4 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Låter enkelt tills man tänker lite längre. Hur många sparar all sån dokumentation på ett ”åtkomligt” sätt i över 50 år?
Hur många sparar pengarna hemma i "madrassen" i 50år, absolut en urdålig ekonomisk affär.
Om du haft pengarna på konto under så lång tid är det nog ingen som agerar utifrån det.
Men åter igen ytterligheter/hypoteser som inte kommer vara det som avses.😂

A AndersS skrev:
Hur många sparar pengarna hemma i "madrassen" i 50år, absolut en urdålig ekonomisk affär.
Vem har pratat om någon madrass?

A AndersS skrev:
Om du haft pengarna på konto under så lång tid är det nog ingen som agerar utifrån det.
Kanske, kanske inte. Vet inte varför de automatiskt är legitima bara för att de idag finns på ett bankkonto eller "liknande" placering.

A AndersS skrev:
Men åter igen ytterligheter/hypoteser som inte kommer vara det som avses
Jag förstår inte. Även om en stor del av befolkningen har försumbar förmögenhet och i princip lever upp sin lön, gäller det verkligen inte alla.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag förstår inte. Även om en stor del av befolkningen har försumbar förmögenhet och i princip lever upp sin lön, gäller det verkligen inte alla.
Tja, skulle jag få frågan hade det inte varit några problem att redovisa hur fastigheter och spar/investerat kapital tillkommit men jag gör inga kontantaffärer.

A AndersS skrev:
Tja, skulle jag få frågan hade det inte varit några problem att redovisa hur fastigheter och spar/investerat kapital tillkommit men jag gör inga kontantaffärer.
Säg att du köpt investeringsguld som du har i ett bankvalv/värdeförvaring.
(tex köpt i tavex.se butik i Sthlm)
Men det var 20år sen du köpte.
Visst kvittot ligger med guldet.
Dock oläsbart pga ålder.
Du köpte det inte kontant utan via kort eller banktransaktion.
Här med finns det inga sparade uppgifter då bankerna oftast inte sparar transaktionsuppgifter mer än 10år.
(lag på minst 7år ... så efter 20 kan du glömma att de finns kvar)
Lika så finns inga uppgifter kvar hos företaget du köpte av.

Så hur redovisar du att du lagligt köpte guldet för 20 år sen?

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Ja sparar du tillräckligt mycket dokumentation i säg 50 år eller mer är det givetvis görligt men jag tror att många inte gör det och min fråga var om man skulle behöva det.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Problemet, som många inte verkar se, är att den som sitter med en ej försumbar förmögenhet, mitt i eller sent i livet, dels har en förmögenhet som är många gånger högre än aktuell årsinkomst och dels antagligen har skapat den förmögenheten under många tiotals år. I tråden pratar man om att det är "suspekt" att ha tillgångar som inte står i relation till inkomsten. För att undvika att då framstå som suspekt ser jag inga andra alternativ än att i princip spara all dokumentation över "ekonomiska transaktioner" hela livet.

Är det rimligt att man tvingas göra det? Vad ska de som redan utplånat denna typ av dokumentation göra för att inte riskera att framstå som suspekta?
Jag har massor av silver & guldmynt inköpta under kanske 15 år.
En del är ju rena pengar, svenska jubileumsmynt är ju likvida betalningsmedel.
Jag har INGA kvitton kvar på dessa inköp.
Så kommer polisen att beslagta dom när jag säljer dom på ålderns höst (nu) eftersom jag inte har något bevis på att jag köpt dom för skattade pengar?

• Arg
  • Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Så kommer polisen att beslagta dom när jag säljer dom på ålderns höst (nu) eftersom jag inte har något bevis på att jag köpt dom för skattade pengar?
En riktigt obehaglig del i svaret är att jag tror din hudfärg kan påverka bedömningen. Kanske även dina resevanor... 🤬

Rättsäkerhet 2.0. 😥😰🥶

• Ledsen
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
J
D Dilato skrev:
Lika bra du lämnar in dom som hittegods så slipper du bli misstänkt för penningtvätt!😉

• Haha
Dilato
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Säg att du köpt investeringsguld som du har i ett bankvalv/värdeförvaring.
(tex köpt i tavex.se butik i Sthlm)
Men det var 20år sen du köpte.
Visst kvittot ligger med guldet.
Dock oläsbart pga ålder.
Du köpte det inte kontant utan via kort eller banktransaktion.
Här med finns det inga sparade uppgifter då bankerna oftast inte sparar transaktionsuppgifter mer än 10år.
(lag på minst 7år ... så efter 20 kan du glömma att de finns kvar)
Lika så finns inga uppgifter kvar hos företaget du köpte av.

Så hur redovisar du att du lagligt köpte guldet för 20 år sen?
Jag skrev att jag hade kunnat redovisa utifrån våra förutsättningar av "förmögenhet".
Men om jag haft guld, låt säga att jag fått arv/bouppteckning, vi har haft inkomst t.ex. kontroll av pension idag, osv, det finns många sätt.
Och framför allt vad skulle orsaken vara till att man vill få veta, om du läser om lyxhuset så finns det direkta misstankar i nutid eller de inlägg jag gjort om bilar, etc, om kriminell verksamhet.

Redigerat:
J Jansson69 skrev:
Lika bra du lämnar in dom som hittegods så slipper du bli misstänkt för penningtvätt!😉
Är det kanske ett "lagligt" sätt att tvätta pengar? 😱 Och nej, ingen behöver svara. Dålig fredagshumor. 😳

• Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ja sparar du tillräckligt mycket dokumentation i säg 50 år eller mer är det givetvis görligt men jag tror att många inte gör det och min fråga var om man skulle behöva det.
Får jag gissa så det som initierar kontroll är att polisen idag har direkta misstankar om någon form av brott i nutid.😉

D Dilato skrev:
Törs påstå till 99,999% att ingen kommer att beslagta något för dig såvida du eller "i mycket nära anknytning" pysslar med saker, eller redan straffad, med kriminell verksamhet i nutid som man redan har bevakning av.

Men och ja jag vet att man i trådarna drar allt till ytterlighet.😂

• Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Får jag gissa så det som initierar kontroll är att polisen idag har direkta misstankar om någon form av brott i nutid.😉
Kanske det, men ska det då kunna leda till att dina ärligt förtjänade pengar konfiskeras? Och vad säger att det inte räcker med att någon anser att du har misstänkt hög inkomst av kapital jämfört med din inkomst av tjänst, för att en undersökning ska inledas?

A AndersS skrev:
redan straffad,
Vad har det med saken att göra? Ska du då straffas ytterliggare utöver ditt redan utdömda och avtjänade straff? En rätt stor del av svenskarna är straffade. Tycker du att de därför är lovligt byte?

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.