16 754 läst ·
390 svar
17k läst
390 svar
Lyxhus i Skåne beslagtaget av polisen
Ja, det är väl kärnan i den här diskussionen. Vissa av oss verkar tycka om den typen av repression från staten, medan andra ogillar det.AndersPS skrev:
Det går jättebra att hålla koll på hur mycket jag säljer för. Däremot är det helt onödigt (ur min synpunkt) att hålla reda på vilka jag säljer till (när affären är klar).AndersPS skrev:
Nä det ska vi nog inte. "Vandel" är ett ord som jag trodde hade förpassats till historiens skräphög. Det hör till ett sen länge förgånget klassamhälle.AndersPS skrev:
Gäller bara vittnen under ed.P pmd skrev:
En tilltalad har i Sverige inte skyldighet att tala sanning och det är inte ett brott att ljuga i domstol för den anklagade. Rätten att ljuga bottnar i principen om att den misstänkte har rätt att försvara sig och kan därför neka eller ljuga utan påföljd. Undantaget är om den tilltalade ljuger i ett förhör med polisen eller åklagaren på ett sätt som leder till att en oskyldig misstänks eller anklagas, då kan brottet falsk tillvitelse bli aktuellt, men detta är ett undantag.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 409 inlägg
Äh,, det finns alltid ytterligheter och det löser man aldrig i ett regelverk men kan ältas sidvis i en tråd.
Vet man nu vad som gäller och man t.ex. säljer massa prylar kontant (bara det i swishtider) och nan skriver kvitto till köpare så gör man en egen notering/kopia med köpares uppgifter. Så har det alltid varit att det funnits vissa krav och när något nytt införs blir det alltid reaktioner.😀
Sannolikheten att ärlig person skulle drabbas är minimal, men uppstår det så prövas det rättsligt.
Vet man nu vad som gäller och man t.ex. säljer massa prylar kontant (bara det i swishtider) och nan skriver kvitto till köpare så gör man en egen notering/kopia med köpares uppgifter. Så har det alltid varit att det funnits vissa krav och när något nytt införs blir det alltid reaktioner.😀
Sannolikheten att ärlig person skulle drabbas är minimal, men uppstår det så prövas det rättsligt.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 409 inlägg
Så man ska sälja ett gäng saker så man får in en halv miljon på kontot, sen leva utan inkomst i 50 år, för att då köpa en lyxprodukt som man inte borde ha råd med, upptäckas av polisen, Säkerhetspolisen eller Tullverket, och sen få saken självständigt förverkad?Alfredo skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 409 inlägg