P
Intet Intet skrev:
Varför det.
För att småprat mellan nämndemännen och administrativt prat mellan rätten och diverse funktionärer i domstolslokalen knappast har någon bäring på det pågående målet.

• Gilla
AndersPS
  • Laddar…
P
AndersPS AndersPS skrev:
Jag håller med om att det inte är olagligt. Dina pengar behöver nämligen inte vara olagligt för att konfiskeras. Du utsätts för en inskränkning av hur du behöver dokumentera dina affärer.
Ja, det är väl kärnan i den här diskussionen. Vissa av oss verkar tycka om den typen av repression från staten, medan andra ogillar det.

P pmd skrev:
Ja, det är väl kärnan i den här diskussionen. Vissa av oss verkar tycka om den typen av repression från staten, medan andra ogillar det.
Well, jag gillar inte skatter, men jag tycker ändå det är en relativt bra lösning och har inget bättre förslag. Men helst hade jag sluppit betala. 💰😇

• Haha
pmd
  • Laddar…
AndersPS AndersPS skrev:
Ska vi fortsätta på sidospår kan vi ju diskutera dålig vandel. Inte heller olagligt, kan få dig utvisad,
Spännande! Vart då? Ett varmt land? Kanske måste jobba med min vandel... 😂

• Haha
AndersPS
  • Laddar…
P
AndersPS AndersPS skrev:
Det var ett skämtsamt sidospår, men det är ju ett ”riskfyllt beteende” eftersom du inte har koll på hur mycket du säljer, om du råkar få över gränsen har du ofrivilligt begått skattebrott.
Det går jättebra att hålla koll på hur mycket jag säljer för. Däremot är det helt onödigt (ur min synpunkt) att hålla reda på vilka jag säljer till (när affären är klar).
AndersPS AndersPS skrev:
Ska vi fortsätta på sidospår kan vi ju diskutera dålig vandel. Inte heller olagligt, kan få dig utvisad, diskvalificera dig till vissa yrken, verksamhetstillstånd etc.

Eller nä, vi ska nog inte ens titta ditåt 😉
Nä det ska vi nog inte. "Vandel" är ett ord som jag trodde hade förpassats till historiens skräphög. Det hör till ett sen länge förgånget klassamhälle.

P pmd skrev:
Vi kanske bör förstatliga advokatväsendet?
Och då försvinner all korruption?

A Argastesnickaren skrev:
Och då försvinner all korruption?
Japp.
Som alla vet är Sveriges myndigheter korruptionsfria.

• Gilla
  • Haha
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det är dock olagligt att ljuga i en domstol. (Bl.a.) därför är det lämpligt att ärenden som gäller beslag hanteras av en domstol.
Gäller bara vittnen under ed.

En tilltalad har i Sverige inte skyldighet att tala sanning och det är inte ett brott att ljuga i domstol för den anklagade. Rätten att ljuga bottnar i principen om att den misstänkte har rätt att försvara sig och kan därför neka eller ljuga utan påföljd. Undantaget är om den tilltalade ljuger i ett förhör med polisen eller åklagaren på ett sätt som leder till att en oskyldig misstänks eller anklagas, då kan brottet falsk tillvitelse bli aktuellt, men detta är ett undantag.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
P pmd skrev:
Njae, jag tycker nog att vi inte ska följa USAs exempel i sånt här.
Inte jag heller, det var mer en tanke att det är där dom fått idén ifrån.

P pmd skrev:
Jag sparar nog inte dessa mail eftersom de inte behöver vara kvar när grejen är såld.
Så du är orolig för att nån ska ta dina pengar, men du tänker inte ens spara ett mail för att bevisa hur du fått pengarna?
Då kan du ju inte vara speciellt orolig?

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Äh,, det finns alltid ytterligheter och det löser man aldrig i ett regelverk men kan ältas sidvis i en tråd.
Vet man nu vad som gäller och man t.ex. säljer massa prylar kontant (bara det i swishtider) och nan skriver kvitto till köpare så gör man en egen notering/kopia med köpares uppgifter. Så har det alltid varit att det funnits vissa krav och när något nytt införs blir det alltid reaktioner.😀
Sannolikheten att ärlig person skulle drabbas är minimal, men uppstår det så prövas det rättsligt.

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
men du tänker inte ens spara ett mail för att bevisa hur du fått pengarna?
Låter enkelt tills man tänker lite längre. Hur många sparar all sån dokumentation på ett ”åtkomligt” sätt i över 50 år?

Alfredo Alfredo skrev:
Låter enkelt tills man tänker lite längre. Hur många sparar all sån dokumentation på ett ”åtkomligt” sätt i över 50 år?
Så man ska sälja ett gäng saker så man får in en halv miljon på kontot, sen leva utan inkomst i 50 år, för att då köpa en lyxprodukt som man inte borde ha råd med, upptäckas av polisen, Säkerhetspolisen eller Tullverket, och sen få saken självständigt förverkad?

• Haha
Argastesnickaren
  • Laddar…
Det har jag aldrig sagt.

Alfredo Alfredo skrev:
Det har jag aldrig sagt.
Möjligen inte, men det var det jag svarade på, dvs @pmd som var orolig för detta.

Började här någonstans;
Dan_Johansson svarar på ett forum om att sälja en samling utan kvitton och oro för bankens hantering av kontanter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.